Året er 2010, og nogen forsøger at ramme København med et terrorangreb. Bliver det afværget eller lykkes det? Hvem er det, der vil have ram på Danmarks hovedstad? Og hvordan reagerer københavnerne? Du fortæller historien om, hvad der sker den dag katastrofen kommer til København. Byens Forlag opfordrer alle, der kan fortælle en medrivende og tankevækkende historie, til at deltage i en novellekonkurrence. Uanset om du vil fortælle en historie spækket med action, kærlighed, filosofi eller københavneri - eller lidt af det hele. Trods emnet behøver novellen ikke have ulykkelig slutning eller indhold. Regler: 1) Handlingen skal udspille sig i København i år 2010. 2) Et terrorangreb eller et forsøg på terrorangreb skal indgå i handlingen. Deadline: 1. juni 2010 kl. 10.00. Læs mere på www.byensforlag.dk
Spændende, men lidt urimelige vilkår. For det første betaler de kun de tre bedste noveller. Man kan altså blive udgivet uden at få en krone, hvis man er nummer fire. Det ville jeg kunne leve med. Men bare det at jeg indsender min novelle, giver dem ret til at udgive den royaltyfrit. Hvilket betyder at hvis de ikke vil udgive min novelle, kan jeg ikke bruge den til noget andet. De kan jo når som helst beslutte at udgive den - Royaltyfrit. Det tror jeg ikke jeg kan leve med. De burde tilføje en klausul om at hvis de ikke udgiver den, afgiver de samtidigt deres rettigheder. Men det er nok bare mig. -K
Citér indlæg / Top / Bund
Selve oplægget til emne for novellen er bestemt spændende, men jeg forstår godt Jacob k's indvendinger.
Der står at man giver Byens Forlag ret til at publicere sin historie royaltyfrit. Hvad menes med royaltyfrit?
Jeg synes godt nok også det lyder lidt underligt. Man forærer dem jo faktisk novellen. Nu er det jo ikke ligefrem masser af penge vi snakker om, men stadig..
Royaltyfrit minder mig om de vilkår, Science Fiction Cirklen har for sine antologier. Altså, hvis man "vinder" en plads i den færdige bog, er "præmien" at man bliver trykt, og får en bog gratis. Og så er der en tidsfrist på det gratis. "Copyright for novellen tilhører forfatteren, men hvis en novelle er indsendt til 'konkurrencen', må den ikke offentliggøres på anden måde (heller ikke på skrivegrupper eller andre Internet fora) før det er afgjort om novellen er optaget i antologien. Hvis novellen bliver antaget til antologien må den fortsat ikke offentliggøres på anden måde før antologien er udgivet. Dette krav gælder dog højest til 1/11 2010, hvor antologien forventes at være udgivet mindst en måned før."
Jeg synes Lises indlæg (altså kopien fra SFC) er meget relevant. Jeg synes også godt 'Byens Forlag', kunne have specificeret det på lignende måde. Som det står nu kan de jo principielt bruge novellen frit til hvad som helst, selvom jeg godt nok regner med at det er utilsigtet at de reelt kræver 'livslang brugsret' til alle indsendte noveller. Mon ikke Byens Forlag, nemt kan overtales til at udvide sætningen, med at 'copyrightfrit' kun gælder til denne ene udgivelse, ikke til eventuelt brug i andre sammenhænge. Det bliver i øvrigt interessant at læse så mange terroristhistorier på en gang :-)
Undskyld jeg kom til at skrive 'copyrightfrit' - jeg mente selvsagt 'royaltyfrit' (uden betaling til forfatteren)
"Sjov" problematik. Læste oplægget i morges, men nåede ikke at lægge et svar i debatten (nåede dog at skrive datoen i kalenderen...) Jeg har lige sendt følgende ordlyd til forlaget: "Kære Thomas Aagaard Skovmand På www.fyldepennen.dk drøftes jeres meget interessante konkurrence p.t. Der er dog undren over en pasus i teksten, som jeg derfor søger opklaret. I skriver: "Når du indsender din novelle, giver du samtidig Byens Forlag ret til at publicere din historie royaltyfrit." - Betyder det at I har novellen til evig eje? Og at forfatteren for evigt fraskriver sig retten til at offentliggøre den andetsteds? For der er vel ikke helt fair? Kan punktet mon uddybes? Her er et link til debatten, så I kan læse de overvejelser brugerne gør sig. http://www.fyldepennen.dk/forum/?view=mbm&id=217297 Mange venlige hilsner Mikala Rosenkilde"
Opdager lige at "passus" er stavet forkert. Håber de svarer alligevel...
Bliver spændende at se, hvad de så skriver. I forbindelse med konkurrencer synes jeg tit man ser, at forlaget beholder rettighederne til teksterne i et års tid. Evt så de har mulighed for at lave flere udgivelser, hvis der er flere gode tekster, end der er præmier i første omgang. Novellekonkurrencer synes også tit at være med udgivelse som præmie - og til gengæld ingen royalty. Jeg synes, der er nogle rigtig flotte præmier til de tre bedste i denne konkurrence. Så hvis de kunne præcisere udgivelsesrettighederne (fx til 1 år), vil jeg da absolut forsøge at få skrevet en novelle.
De er hurtige derinde... Godt svar, synes jeg. Fair. "Hej Mikala. Tak for mail - hvis teksten bliver udvalgt og dermed publiceret, vil vi gerne have rettighederne et år frem fra bogens udgivelsesdato. Har du mulighed for at melde det videre? På forhånd tak. Hilsner Thomas"
helt fair :) Jeg er med!
Jeg er først med når det står på deres hjemmeside. Det er meget fint det de siger, med indtil det står på skrift under konkurrencen, er det stadigt den nuværende ordlyd der er gældende. /KA
Med mindre forlaget forlanger en underskrevet kontrakt har de ingen juridisk ret til de noveller man sender dem, og man kan gøre med dem hvad man vil, også selv om man vinder første præmie. Ingen underskrift = intet salg af rettigheder.
Sejt Tak Samael. Overvejer nu stærkt at deltage :-D Nogen der har et godt plot til noget med Terror i København? :-D
Jeg går med en lille ide, som jeg dog helst ikke vil røbe da jeg overvejer selv at deltage med det. Men synes det er et svært emne, har ikke så meget forstandt på terror. Og er bange for at komme til at skrive novellen for urealistisk.
Med de modifikationer som er nævnt i løbet af strengen, så synes jeg da bestemt også det lyder interessant. Tusind tak til Lise for at gøre opmærksom på muligheden! Og til Mikala for initiativet / opklaringen vedr. rettigheder. /Gitte
Jeg tror også jeg vil lægge min hjerne i blød for at finde den idé, der skal bringe mig op i topstriden. Det er jo på en gang et svært og spændende emne, så det er rart at der er så lang tid til aflevering. -christian
Det lyder som et godt og spændende emne, og som jeg ser det, vil det stille krav til forfatterens finger på samfundets og verdens puls, når emnet er terrorangreb og det skal udspille sig i 2010. Jeg tror også, jeg vil forsøge mig. Goldbeck
- Os mig. Også sjovt at dyste på penge. Der bliver nok en del deltagere, forestiller jeg mig - men så man må jo fabrikere noget godt. Emnet er relevant og interessant at skrive om. Glæder mig.
Det er da en tanke og et par overvejelser værd :-) Pia H
Deltager nogen i konkurrencen? Ja, der er jo ikke deadline endnu, men forventer I at være med? Jeg har bakset rundt med en novelle, som jeg håber kan bruges. Jeg skal lige have et par detaljer på plads, men så er den også ved at komme på plads. Uhyggeligt tema for øvrigt. Terror. Men er Goldbeck, Pia Hansen og Engkilde stadig med? Og Mette01? og hvem der ellers lagde billet ind. Og er der flere med herinde fra? Det er sjældent med pengepræmier, synes jeg. Jeg skal da helt sikkert være med. Mikala
Der er en måned endnu, så der er bestemt tid. Jeg har også spekuleret en del på en historie, men kan ikke rigtig knække nødden. Jeg synes emnet er så negativt at uanset hvad jeg kommer på, så er det enten for søgt, for distanceret eller for fordomsfuldt. Hvis der er nogen som har brug for en betalæser (vedr. indhold, ikke stavning), så er jeg frisk. Til gengæld er jeg næsten færdig med mit bidrag til vores egen lille konkurrence :-) -christian
Mit plot faldt til jorden, så har ikke fået skrevet noget. Måske, hvis jeg får tid til det, vil jeg give det en chance mere ...
Jep jeg er med. Jeg har skrevet min terror novelle, det var godt nok ikke helt nemt. Men nu er den på plads, mangler kun lige at rette den et par ekstra gange.
Når du skriver indlæg i en debattråd er det en god ide lige at gennemlæse indlægget inden du sender det, benyt eventuelt kladde-funktionen. Husk at tænke på hvordan andre vil opfatte dit indlæg.Du kan med fordel citere eventuelle debattører ved at benytte citér-linket ud for hvert indlæg. Citér helst ikke hele indlæg, men sørg i stedet for kun at citere relevante dele heraf.
Anders skrev: [citat]dette bliver med kursiv...[/citat]
Til top