5Vise om jobcentrene
Fra Langeland til Skagen der har vi et system, · med lægekonsulente... [...]
Rim og vers · satire, sygdom, ledighed
5 år siden
9Krænkelser
Vi skal til at undskylde krænkelser · fra nu skal den danske sang v... [...]
Digte · satire, politik, krænkelse
5 år siden
9De letkøbte råd
Man må smede mens jernet er varmt, · for enhver er jo sin egen lykk... [...]
Digte · konflikt, letkøbte løsninger, satire
5 år siden
4Mod dumhed
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves, · fordi belæringen, som der ... [...]
Aforismer og gruk · citat, dumhed, sindet
5 år siden

Puls: 5,9

Publiceret: 0
Afgivet: 0
Modtaget: 0
Mogens Sørensen (f. 1957)
Vi bruger ofte talemåden at tale for sin syge moster, gerne ironisk med et overbærende smil. Hvis vi prøvede at tage den bogstaveligt, så kunne jeg fristes til at spørge: hvad er der egentlig i vejen med at tale for sin syge moster? Det kunne være, at hun havde brug for det.
Begge mine mostre lever endnu og har det godt, men den yngste af dem havde for tyve år siden en kræftsygdom, der heldigvis viste sig at være helbredelig. Hvis man i dette land havde skåret ned på kræftbehandlingen af sparehensyn, så havde hun brug for, at jeg havde talt for hende i form af protester, hvad enten det var i debatter, læserbreve eller hvad det kunne være. Mon ikke at de fleste ville synes, at det i dette tilfælde var ret af mig at tale for min syge moster? Her kunne det tages bogstaveligt.
Med andre ord: jeg har svært ved at forstå, hvorfor det udtryk er blevet et latterliggørende udtryk.
Men det er det altså. Den syge moster er altså nærmest blevet en slags abstrakt figur, som der gøres grin med i stedet for en konkret levende person som i ovennævnte eksempel. Noget lignende gamle Ane i kæret, som ingen alligevel ved hvem er.
Så kommer jeg lige til at tænke på, at jeg en gang hørte en pige, der fik den serveret med, at hun talte for sin syge moster, så svarede hun rapt, at sådan en havde hun ikke, hendes mor havde kun brødre.
Lige i øjet.

Skriv kommentar

Teksten er publiceret 02/02-2014 14:29 af Mogens Sørensen (Mons1957) og er kategoriseret under Klummen.
Teksten er på 252 ord og lix-tallet er 30.

Log på for at skrive en kommentar til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Log på for at læse kommentarer til denne tekst. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.



E-bogen kan læses på iPad, iPhone, iPod Touch og Mac, samt andre e-bogslæsere som understøtter EPUB-format.

EPUB (kort for electronic publication; alternativt ePub, EPub eller epub, hvor "EPUB" er foretrukket af formatejeren) er en fri og åben e-bogsstandard af International Digital Publishing Forum (IDPF). Filen har filendelsen .epub. EPUB er designet til ikke at være formateret til et bestemt papirformat, hvilket betyder at e-bogen dynamisk kan formateres til den enkelte e-bogslæsers orientering, skærmstørrelse og skærmopløsning.