Kunstnersnak · forpligtelse overfor efternavn ?

11 svar
Senest opdateret 7 år siden · 10 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg grubler over mange ting og sætter ind imellem mine tanker på vægtskålen her på Pennen. Nu også tanker omkring vore efternavne.

Den udbredte lyst til at markere sig via sit efternavn, får næring af den lette tilgang til at vælge et komponeret eller fortidigt efternavn.

Sådan også i min familie. Vi havde ved min fødsel et stærkt efternavn efter min farmor som mellemnavn til Pedersen, efter min farfar. Da jeg blev 14 og min farfar døde, fjernede hele familien hurtigt Pedersen og stod nu tilbage med det noget markante mellemnavn. Jeg har været mig bevidst med efternavnets dybder i form af kunstnere, gastronomer og præster, og har egentligt syntes at navnet forpligtede. Samtidigt syntes jeg at min familie er og var lidt fisefornemme, fordi vi ikke har brugt tyngden af vort familiære navn til noget, men nærmest blæret os med det. Det eneste var at min far og farbror blev kaldt ved efternavn på deres job; så vidste alle hvem det drejede sig om, hvilket ikke havde været tilfældet i form af Pedersen.

Jeg har i en eller anden form fortsat familiens fisefornemme linie her på Pennen, idet jeg kalder mig Kallehave. Dog med den vinkel, at jeg elskede min morfar og det sted han boede. Han hed Robert og boede i Kalvehave på sydsjælland. Iøvrigt hed han Ditlev Nielsen til efternavn og jeg overvejede længe at tage Ditlev istedet for Kallehave.

Konsekvent har jeg benyttet Robert Kallehave her på Pennen og andre steder hvor mine litterære indskud var på banen. Jeg tror næppe at jeg vil benytte mit rigtige efternavn til noget. Det hænder dog at jeg kommer så tæt på nogle af jer her på Pennen, at jeg stryger anonymitetens skyer og oplyser mit rigtige for- og efternavn.

Hvordan har i det med jeres efternavn ? Jeg har bemærket at nogle af jer har karakteristiske og stærke efternavne. Er det slægtsnavne eller komponerede, eller/og ønsker i en form for markering af netop jer selv, med dette navn ?

I et af mine krimioplæg, kalder jeg den kvindelige medvirkende for Bierstube, fordi hun kan lide at tage en øl med kollegerne i en ølstue (og valget af navnet har hun valgt undervejs i sin karriere, da hun hed en massebetegnelse tidligere).

Det pudsige med mit forhold til efternavn, er at jeg med tiden har bevæget mig hen imod at tage Pedersen til mig igen, for ligesom at gemme mig i mængden - dog stadigvæk med pseudonymet Robert Kallehave, i tilfælde af at jeg bevæger mig henimod en udgivelse, og for at bevare kontinuiteten her på Pennen, når/hvis jeg skriver nye tekster herinde.

7 år siden
7 år siden

Nogen fortalte engang, at hvis man blev ansat i postvæsenet, var det ikke velset, hvis man hed Jensen. (Eller noget andet særdeles almndeligt.) Nej - man havde bare at skifte navn, og det blev ofte navnet på den by, man kom fra.
Ser man således, at en person hedder et bynavn, så kan det skyldes en postmand i familien.
Man må dog ryste på hovedet, hvis en tager et navn som von gyldenfjert Ober und Unter den Linden. Eller sådan noget.
Hans Scherfig fortalte i romanen "Frydenholm" en vits (blandt to fanger.)
"En mand i Tyskland hed Adolf Lort. (Tiden måske omkring 1940)
Han ønskede navneforandring ,da han ikke syntes, at navnet lød godt.
Han gik til et kontor, hvor man kunne klare en navneforandring.
Og hvad ønskede han da at hedde i stedet for? Lød spørgsmålet fra Der Obernamenbeamteter.
Jo, han ville gerne hedde Heinrich Lort! "

Som hospitalsansat støder man på mange navne. Nogle temmelig gakkede, andre svære at udtale.
Det er faktisk morsomt at se på disse navne. Med tavshedspligt vil jeg ikke give eksempler, men ind imellem tager man sig til hovedet over, hvad forældre kan kalde deres børn.

Nogle navne lyder godt. Egentlig kan jeg godt forstå trangen til at hedde noget andet end de fleste andre. Per og Anne Jensen lyder ikke særlig individuelt. Men hvor langt skal man så gå for at få et specielt navn?

7 år siden
7 år siden

Jeg tror, at mange i dag tænker over deres efternavn(e). Det er selviscenesættelsens tid, og man skal gerne kunne give folk et præcist billede af, hvem man gerne vil være i deres øjne. "Hvad er dit navn, dit erhverv, din politiske indstilling og må jeg desuden se din facebookprofil?"
Alt hvad vi mener, ejer og gør, skal sige en hel masse om, hvem vi er. Alt er et statement. Dit tøjvalg, dit valg af indkøbspose eller øko-stofnet, dit valg af transportmiddel, dine møbler, dine hobbyer etc., etc..

Jensen, Hansen og Nielsen hitter ikke blandt os længere - det har ikke stærk nok signalværdi. Det siger ikke nok om, hvem vi er.
Jeg kender det fra mig selv, da jeg også går og spekulerer ud i et efternavnsskift. Min far hedder Niels, og jeg er mest af alt hans datter - ergo: Nielsdatter.
Og jo, det vil skam forpligte mig. For så skilter jeg pludselig med mit "tilhørsforhold". Jeg synes ikke, at det forpligter mig til at blive endnu mere ligesom min far. I stedet synes jeg, det forpligter mig til fortsat at lære af ham, prøve at forstå hans værdier og livssyn - og tage alt dette med i mine egne overvejelser om, hvordan jeg vil leve livet.
Endvidere er det selvfølgelig også en måde at vise min taknemmelighed overfor ham. Og at skilte med denne taknemmelighed, hver gang jeg præsenterer mig.

I min optik handler navne om relationer, eller som beskrevet før, om tilhørsforhold. Ved at tage et navn, synes jeg, man forpligter sig til fortsat at værne om den relation man har til navnet. Hvilke værdier forbinder man selv med navnet? De værdier, synes jeg, man er forpligtet til fortsat at udforske - ikke nødvendigvis leve efter, om end, de fleste nok vil det.

7 år siden
7 år siden

I vor tid med nogenlunde ligestilling imellem kønnene, vil din søn da også kunne være glad for at hedde Bent Nielsdatter. Men efter systemet, skal han så hedde Bent Bettysøn.
Jeg tror næsten, at mange snarere foretrækker, at navnet ikke fortæller om familien, men netop er en lyd uden mening. Som "Jensen" ikke længere betyder søn af Jens, men bare er en "lyd."

I russiske bøger kan man se, at folk har tre navne. Mellemnavnet fortæller så, om man er hhv. søn eller datter af faderen.
F. Eks. Pjotr Stefanovitch Peschkov, søn af Stefan Trofimovitch Peschkov.
Her går efternavnet igen som en "lyd." Og mellemnavnet fortæller om faderen. Men for min skyld kunne det også være moderen. Who cares?

7 år siden
7 år siden

Jo, der er mange sjove og mærkelige efter/navne, og jeg har da selv et af de mere ualmindelige.
Den med posten har jeg ikke hørt før, men min oldefar var i militæret, hvor de blev kaldt forrest når de red gennem fødebyen, og derfor kaldt ved byens navn. Han fik senere navnet af kongen (betalte vist noget?). På den måde har mange fået deres bynavne.

Da vi ikke er mange af mit navn, har jeg herinde valgt at bruge Minat for at være lidt "privat". Det har jeg haft som mailadresse i mange år, sat sammen af forbogstaverne i mit og mine børns fornavne.

Inge

7 år siden
7 år siden

Jeg har et lidt specielt for og mellemnavn. Til gengældt har jeg "massebetegnelsen" -Jensen, til efternavn.
Da jeg for nogle år siden, var vikar hos ATP, sad jeg meget ved telefonerne, og når jeg svarede et opkald med " Désirée Jensen", var responsen ofte at det da var synd at hedde noget så almindeligt, efter sådan et flot fornavn. da jeg lidt senere igen sad som trainee i et callcenter, anbefalede de mig at bruge mit mellemnavn istedet, fordi det lød bedre.
Det har langsomt sat sig. På min Facebook, min hjemmeside og herinde, hedder jeg Désirée Højriis, fremfor Désirée Jensen,
Jeg har ikke officielt slettet efternavnet, måske af dårlig samvittighed over at jeg fik navnet efter min afdøde morfar, Lidt fjollet egentlig, for min mor har giftet sig til Nielsen, og min søster skiftet efternavn til det samme.

7 år siden
7 år siden

Undskyld det lidt sene indlæg i debatten - har lige været bortrejst i nogle uger.

Det med navne er sjovt. Jeg er selv døbt Mette Jensen - hvilket i min årgang (medio 70'erne) ikke er et navn, men en massebetegnelse. Således var vi 4 med samme navnekombination på mit gymnasium. Derfor holdt jeg simpelthen op med at bruge Jensen og slettede det sidenhen - men tog så min fars mellemnavn i stedet, for dog at bevare noget af hans navn (mit døbte mellemnavn er efternavnet på min mors side).

Det har så givet mig et meget unikt navn, hvilket er grunden til at jeg ikke har valgt at stå frem med fulde navn herinde (jeg har ikke lyst til at blande arbejde og fritid), men desværre også et navn jeg skal stave i tide og utide (så tænk lige over det, hvis du bliver træt af Hansen eller Jensen ;))

Jeg læste i øvrigt et sted at de gamle -sen navne bliver mere og mere sjældne i takt med tidens individuelle ånd, så hvis udviklingen fortsætter vil de ende med at uddø.

/Mette

7 år siden
7 år siden

Jeg er megt stolt af mit mellemnavn, som er specielt, derimod følte jeg ikke så meget for mit gamle Larsen, så da jeg giftede mig, blev det til Møller. hvilket ikke er mere specielt, men jeg kan godt lide den skik med at kvinden tager mandens efternavn og ligesom går ind i hans familie.

føler selv en stor tilknytning til dem, især når svigerfar siger "den bette fru Møller." ;-) nu er jeg også den yngste i flokken af de voksne møllere :-D

men xanadue er min avatar og hun har været med mig længe. jeg har dog aldrig overvejet at skifte til det navn sådan i virkeligheden, men på nettet er hun mig :-)

7 år siden
7 år siden

Mit efternavn er Munch Rasmussen. Munch er ikke et mellemnavn, men en del af efternavnet. Min far og bedstefar hed det også. Som dreng kunne jeg ikke lide det, fordi jeg blev drillet, jeg blev kaldt munken på grund af mine religiøse tilbøjeligheder, så jeg sløjfede det. Senere i livet blev jeg klar over at det var både smukt og praktisk i modsætning til det ordinære Rasmussen. Desuden gav det tilknytningen til min far. Mit skrivenavn Kåemer er udledt af forbogstaverne i mit fulde navn.
Kåemer

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Pou

Hedder du da virkelig pou?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har så et alminedeligt efternavn, og kunne ikke tænke mig et andet, overhovedet ikke. Det kan godt være at det egentlig er en massebetegnelse, og jeg ikke kan iscenesætte mig selv på efternavnet, men for mig siger det stadig noget om mit tilhørsforhold. Begge mine forældre og de fleste i vores familie har jo også det efternavn. Kunne ikke drømme om at slette det for et andet, for så er tilhørsforholdet jo væk. Jeg har så heller ikke noget mellemnavn der er specielt som jeg kan falde tilbage på. Dog vil jeg da tage min kærestes mellemnavn som er lidt specielt men kun fordi hans efternavn er lige så intetsigende som mit efternavn og bare lyder ondsvagt efter mit efternavn og han og hans familie forbinder sig med mellemnavnet frem for efternavnet. Tilgengæld har jeg et anderledes fornavn, som jeg heller ikke vil bytte for nogen pris, men tror virkelig jeg ville være træt af det, hvis jeg havde to specielle navne. For meget af det gode for mig og helt uden mulighed for at gemme sig lidt. For mig er efternavnet egentlig lidt ligegyldigt tror jeg.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten forpligtelse overfor efternavn ? er startet 23/09-2012 17:43 af Robert Kallehave og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

40Forbyde kritik?
3 timer, 33 minutter siden · Wernn
47Lykken
1 dag, 5 timer siden · Wernn
185Den frie verdens leder
1 dag, 8 timer siden · Wernn
3433Dagens ord
1 dag, 10 timer siden · L. K. Hatwig
0Tips og tricks til skriveprocessen
3 dage siden · Morpheus
12Dagens anekdote
3 dage siden · Prem
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 dage siden · Prem
54Ligheder
5 dage siden · Engbo
428Kontraster
6 dage siden · Engbo
2Det primitive holdbare.
6 dage siden · Prem
10Noget teknisk
9 dage siden · Kafkaesque
14Forstyrrende elementer i læsning
10 dage siden · maryanna
18Komplimenter
11 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
11 dage siden · Savanti
122Virus
12 dage siden · dino
10Råd søges om tid til at skrive
13 dage siden · Prem
3Lidt snak om Fyldepennen
14 dage siden · Prem
0Kringsat
16 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
22 dage siden · Engbo
3Droner
23 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
1 måned siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
1 måned, 19 dage siden · Nordigarden
52Treenigheden
1 måned, 21 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 måned, 23 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 måned, 28 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
2 måneder, 1 dag siden · Kafkaesque
2Royalty
2 måneder, 3 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
2 måneder, 5 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
2 måneder, 16 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
2 måneder, 16 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
2 måneder, 20 dage siden · Skribenten47

Kunstnersnak

0Soul & neosoul - musikinspiration
3 dage siden · Prem
34Musikinspiration
4 måneder, 28 dage siden · dino
16Kunst og digte
6 måneder, 3 dage siden · Savanti
1Margit Sandemo
10 måneder, 2 dage siden · dino
12Benny Andersen er død
1 år, 10 måneder siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
2 år siden · dino
13Portræt
3 år siden · Morpho
22Bedste bog
3 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
3 år siden · dino
32Kætteri?
3 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
3 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
4 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
4 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
5 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
5 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
5 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
5 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
5 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?