Tekstdebatter · Hvordan gør man nu lige?

8 svar
Senest opdateret 8 år siden · 7 bruger(e) deltager
8 år siden

Jeg har skrevet historier i mange år, men indtil videre er det kun mine venner og lærer som har fået lov til at læse, de ting som jeg skriver. Grunden er at jeg tit og ofte synes, at jeg går død i tekster fordi jeg mangler ord, eller fordi at sætningerne begynder at gentage sig selv. Jeg begynder også tit at skrive, uden at have et egentlig mål med skrivningen, da jeg håber at det vil komme hen af vejen, men jeg oplever tit at det bliver et problem, og ender i situationen hvor man tænker "Hvad er det egentlig lige for noget volapyk jeg skriver her?"

Hvad kan man først og fremmest gøre, for at forberede sin tekst, og hvordan sørger man for at, ens tekst ikke begynder at gentage sig selv?

Jeg håber i kan give mig nogle gode råd!

8 år siden
8 år siden

Hej MisApocalyps

Det, der er mest oplagt, er, at du ansøger om et forfatternavn her på FP. Kig under hjælp og vejledning. Det er ganske nemt. Når du har fået det, har du mulighed for at lægge dine skriverier her ud, så vi andre kan kigge på dem og måske komme med lidt råd og vejledning. Du kan også, og det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet, besøge bloggen skrivekrampe, hvor der et hav af gode råd om, hvordan man kommer videre.

Knus
Vagn

8 år siden
8 år siden

Tusinde tak for det. Jeg vil prøve at læse bloggen og finde modet til at poste en skrift her inde!

8 år siden
8 år siden

Det er meget simpelt:

Skriv, skriv, skriv: Skriv så meget du kan. Skriv hver dag. Skriv hele tiden. Jo mere du skriver jo bedre bliver du. Men husk jævnligt at læse det, du skriver. Skriv det om. Rediger.
Som man siger: Alle kan skrive, en forfatter kan skrive om.
Og som Astrid lindgren siger: Nå du har skrevet en tekst, så slet halvdelen og skriv resten om.

LÆS: Læs mange bøger. Gerne i mange forskellige forfattere og i mange genre. Hæft det ved, hvad du synes der er godt, og hvad der er skidt. Og prøv så at se om du kan lurer hvorfor det er godt/skidt.

Lær håndværket: Der er klare regler og gode teknikker for at skrive. Ingen siger man ikke kan bryde dem. Der er heller ingen der påstår man skriver godt, blot fordi man kender reglerne. Men det er en stor hjælp at sætte sig ind i dem. Læs bøger om at skrive, tag et kursus, surf rundt på nettet. Hvordan du lærer dem, er ikke så vigtigt, men gør dig bekendt med de regler og teknikker der er.

Hvis du kan finde et par gode betalæsere er det også en STOR hjælp!

Husk: Der er fem simple regler til at skrive en bestseller. Desverer er der ingen der kender dem.

-K

8 år siden
8 år siden

Tunsinde tak for de gode råd Jacob!
Det der med at læse en masse, har jeg hørt utroligt mange gange, og jeg læser meget hver eneste dag, også ting som mine venner skriver, fordi jeg synes det er spændende at læse deres tekster, netop fordi de ikke lever af det som de skriver. De skriver det mest bare for sjov, og det giver en masse spændende og forskellige genre, samt forskellige neavuer af erfaring.

Jeg har hørt at der skulke findes nogle privat skoler, som forbereder en på forfatter uddannelsen, men da de jo er private, er det jo ikke bare sådan at komme ind. Er det overhovedet noget værd, findes der andre kurser som er værd at tage til forberedelse til forfatterskolen, eller er det bare spild af tid?
Hvis man skulle ind på en privat forberedelse, er det så helt urealistisk dyrt, og er der nogen her inde som hae prøvet det?

8 år siden
8 år siden

Skriv breve - hvilket udmærket kan være elektroniske. Forfattere før i tiden skrev altid mange og lange breve, således at man senere har kunnet udgive meningsfulde brevsamlinger. Selv har jeg altid skrevet en mængde breve. Det giver rutine, man får et naturligt forhold til sproget, så man bare kan skrive løs uden at skulle slide så meget med selve værktøjet. Idéerne skal selvfølgelig være der, man skal have noget der føles nødvendigt at skrive. Ikke desto mindre kæmper selv øvede forfattere med de problemer du nævner. At skrive bliver aldrig let, man går i stå, bliver i tvivl om det man skriver er noget værd. Nogle gange er det det ikke. Jeg har før sagt, at man skal skrive tusind dårlige sider før man kan skrive en god. Det bliver selvfølgelig lettere med tiden, men helt kommer man aldrig ud over problemerne. Til gengæld er lykken når man endelig står med nogle vellykkede sætninger så stor, at det opvejer alt besværet. Det er bedre end sex.
Kåemer

8 år siden
8 år siden

Jeg kan i litterære sammenhænge også glæde mig over et godt brev. Selv skriver jeg aldrig papirbreve. På Fyldepennen kan jeg godt lide breve. Det er hyggeligt.
første gang jeg stødte på brevformen i litteraturen for alvor, var i Dostojevskijs debutroman: "Arme mennesker." Den består udelukkende af breve som han og hun skriver til hinanden. Yndigt!
Men der er ikke noget som et flot kalligraferet brev i gotisk skrift. Det var vist allerede i middelalderen, at skrivekunsten kulminerede (for så vidt Europa. Arabien og Kina har jo deres egne kunstarter.)
Man mindes de første tekstprintere i computerens barndom. Den tekst!" Aaadddrrrrrr! et kulturelt tilbageskridt. Men i vor tid handler det om tempo. Idag er printerne blevet gode.

Når man skal formulere sig i skriftsprog, har jeg for mig selv gjort den erfaring, at der er to hurdler:
Det inkrementelle sprog. Og så den længere teksts stil.
Det sidste volder mig nok de største problemer.
Jeg mener selv, at jeg er god til det inkrementelle. Den enkelte sætnings elegance. Ordforrådet, osv.
Det svære er at overskue en hel roman. En god intrige, en god balance imellem handlingselementer, fortælleteknik med synsvinkler, levendegørelse i handlingen kontra den alvidende forfatters fortælling. (Det som nogle kalder "show! Don't tell!")
Man kan overvinde en del problemer ved IKKE at begynde med en lang roman, men begrænse sig til en novelle.
Man behøver heller ikke lægge ud med et bravournummer som vinderen af konkurrencen.
Prøv med en kærlighedshistorie. Vælg gerne klassikeren over dem alle: To der skal mødes første gang efter at have skrevet/besvaret en kontaktannonce. Lad det bare være pinligt romantisk, for det giver skriveglæde.
Du har allerede skrevet mange fortællinger, men synes ikke, at det rigtig lykkes.
Men prøv for eksempel at give personerne karakter og rumlighed. Først den ene og så den anden i en dualisme. Forestil dig en spiralstruktur: Rolig beskrivelse af hende. Så af ham. Så rykker tiden nærmere - næste beskrivelse hos hende kortere og med markering af hendes stigende nervøsitet. Så tilbage til ham og ligeledes kortere. Ved spiralens centrum stiger accelerationen og de mødes i et brag.
Så har novellen en struktur, der svarer til indholdet.
Hvad du end skriver, så prøv at læse teksten højt for sig selv. Flyder det? Kløjs du i ordene? Har sproget vinger? Skal du springe tilbage og genlæse for at kunne sige sætningerne?

Læser man store romaner ser man, at også disses forfatterer kan eksellere i "tell, don't show." Og den alvidende forfatter blev ofte brugt i ældre litteratur.
Karen Blixen så sig selv som en storyteller. Hun ville have ret til at være fortælleren, koste hvad det ville. Og hun gjorde det jo godt alligevel.

En af de mest elskede fortællinger i vores kultur er Charlotte Brontés "Jane Eyre."
Men den har også problemer!
Det romantiske drama kulminerer tidligt. Så kommer der et brud og jane flygter bort og begynder forfra på et nyt liv. Det er uheldigt. Et antiklimaks. Og for at få parret til at mødes igen sker en magisk ting, hvor han kalder på hende i sin nød og hun hører det i sit indre, selvom det er fysisk umuligt. Det burde kunne gøres bedre. Og arvesagen, der kører i baggrunden, hvor en onkel el. lign. på Madeira lader den fattige jane arve en formue, som hun generøst deler med nogle andre - det er heller ikke godt. For ikke at nævne Rochesters stunt med at klæde sig ud som sigøjnerkvinde. Det lykkes nok kun fordi spillet imennem den bitre, ironisk aggressive Roshester og den forsagte, men alligevel gennem modgang hærdede jane er så vidunderligt, at alle kan lide det.
Emily Brontés "Stormfulde højder" (som jeg kun har oplevet på film) synes jeg står stærkere i strukturen, selvom der også her beskrives epoker.
Vi ser altså, at selv i de store episke romaner sker oplevelsen alligevel gennem de små ting. Det er de små afsnits skønhed, der holder os fast. Et øjeblik, hvor personerne intet siger, men blot tøver en stund og læser i hinanden øjne.
Disse "små ting" er præcis som de er i den lille novelle. De magiske øjeblikke kan skabes på tyve sider. Eller på otte hundrede. Derfor er novellen rigtig god at øve sig med.

8 år siden
8 år siden

Jeg kender dit problem, men ser det bare ikke som et problem.
Hvis du ikke fuldender en historie - eller hvad du nu lige sidder med - så er der nok en grund til det. Historien keder dig. Du forsøgte at skrive i et sprog du havde lånt og kørte fast. Du havde ingen idé om hvad du ville med det du lavede.
Ingen af disse involverer nogle problemer. Tænk på det som øvelser. Den dygtige musiker øver sig hver dag, det samme gør den dygtige forfatter. Ikke alt du skriver vil blive skrevet færdigt, for det er egentlig ikke meningen. Du skriver for at holde formen, eller for at finde den.
Det bedste råd jeg kan give dig er, ikke at se de mange historier du aldrig fuldfører som spild af tid, eller som et problem - se det som, at holde talentet ved lige.
Jeg påbegynder selv en historie hver dag. Men jeg kommer sjældent over de første 5 sider. Indimellem er der en historie et sted på de 5 sider. Andre gange er der en linje jeg kan bruge i anden sammenhæng. Men for det meste, er det bare en øvelse.
Skriv løs. Heureka momentet kommer af sig selv.

8 år siden
8 år siden

Jeg har også mange historier liggende. jeg nyder at bruge en aften på at læse dem, sommetider ryger der et ekstra kapitel på, hvis jeg pludselig bliver inspireret.

her den anden dag sad jeg og læste en meget kort vampyrnovelle, som ikke ville makke ret, da jeg skrev den. den er måske 1 eller 2 år gammel, nu blev den læst igen og jeg fandt ud af, at den rent faktisk var, som den skulle være! Det var min hjerne, da jeg skrev den, som forkludrede processen. den ville mere med historien end historien ville.

nu er jeg så ved at polere sproget, få temaerne frem i lyset, finde de vigtige små afsnit og så pudse den af med at sætte grammatikken på plads. det er meningen, at den bliver en gratis novelle hos fire forfattere her i december. er spændt på folks reaktion, da jeg ikke er gået offentligt frem emd noget så velredigeret før.

men det viser lidt, at en historie pludselig kan komme til liv efter et stykke tid. at skrive kræver øvelse, nogle bruger bevist skriveøvelser, andre skriver blot diverse løse historier. det vigtigste for en forfatter er faktisk at finde sin egen metode. spørgemålet er, hvordan skriver du bedst?

nogle skal hælde lim udover deres kontorstol og tvinge sig selv til at arbejde på en historie ad gangen, skrive et bestemt antal ord hver eneste dag (læs stephen kings -on writing- han forlader ikke sit skriverum, før han har nået dagens dosis).

nogle laver historietavler eller plotkort, personkarteristik og en masse andet. andre skriver bare løs og følger deres historie, som en detektiv, der leder efter det næste spor.

jeg måtte jo også pænt lade min historie være, indtil jeg blev klar over, at ejg ikke kunne tvinge den til at makke ret. historien mener selv, at den er færdig, så det må jeg affinde mig med. nu er finpusningen så op til mig, så jeg får det bedste frem og gør den læsevenlig (det grammatiske er det vigtigste for læsevenligheden).

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvordan gør man nu lige? er startet 20/11-2012 20:12 af Alex Jakobsen (NebelnKind) og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

63Læserbreve
8 timer, 39 minutter siden · Wernn
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
10 timer, 55 minutter siden · Wernn
18Big Brother Is Watching You!
13 timer siden · Wernn
3628Dagens ord
1 dag, 12 timer siden · Engbo
8Meddelelse
1 dag, 21 timer siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
2 dage, 12 timer siden · Wernn
128Virus
3 dage siden · Engbo
22Dagens Had
9 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
16 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
19 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
27 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 2 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 3 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 4 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 8 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 9 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 9 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 15 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 16 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 17 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 18 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 22 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 23 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 1 dag siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 6 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 14 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 15 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 16 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 19 dage siden · dino

Tekstdebatter

4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 23 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
5 måneder, 7 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
5 måneder, 10 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
7 måneder, 22 dage siden · Wernn
1HJÆÆLP
7 måneder, 29 dage siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
8 måneder, 20 dage siden · hermanøv
3Fatter du det?
10 måneder, 2 dage siden · Wernn
7Redigering
10 måneder, 4 dage siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år siden · neran
1En god slutning
1 år, 2 måneder siden · dino
8Voldtægter og overgreb
1 år, 6 måneder siden · maryanna
3Hjælp til handling
1 år, 6 måneder siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
1 år, 6 måneder siden · dino
6Sprogproblemer
1 år, 6 måneder siden · Marver
102Kontraster
1 år, 7 måneder siden · Engbo
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
1 år, 8 måneder siden · Hellerhigh
7Råd til hvordan man starter på en 2...
1 år, 9 måneder siden · NAHansen
1Hej hej
1 år, 9 måneder siden · Engbo
9Skriveblokering/flow
1 år, 10 måneder siden · Polo
2Mødregruppen
1 år, 11 måneder siden · Savanti
1Digte/ tekster om månen
1 år, 11 måneder siden · Kåemer
7Redigering - og ikke mindst slutnin...
2 år siden · Mitmit
2Spørgsmål i datid eller nutid?
2 år siden · Kåemer
4Kapitler eller noveller?
2 år siden · Kåemer
4Tips mod kedsomhed og præstationsan...
2 år siden · Bondekonen
23Skabelsen af værker
2 år siden · Herja
10Skriveblokering
2 år siden · Polo
12Uforståelige digte
2 år siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
2 år siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
2 år siden · Engbo
21Hvordan finder jeg en titel?
2 år siden · JacobPatrickPou...
3Et kuk om kommentarer
2 år siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
2 år siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
3 år siden · Pino