Ordet er frit · Homoseksualitet

69 svar
Senest opdateret 8 år siden · 15 bruger(e) deltager
8 år siden

Hej allesammen!

I denne og næste uge arbejder jeg med homoseksualitet som projekt i skolen, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig, hvis I lige brugte fem minutter på besvarelse af det her spørgeskema.
http://www.surveym...key.com/s/VZ38VR8

Meningen med spørgeskemaet herinde er, at det skal starte debat og skabe et overblik over forskellige synspunkter. Så hvis du har en kommentar til det, så kom bare med den!

8 år siden
8 år siden

Da jeg selv er homoseksuel var det meget let at udfylde skemaet. Til det punkt hver jeg skulle nævne tre ord om homoseksuelle skrev jeg "som alle andre". Hvad skulle jeg dog ellers skrive? Homoseksuelle er lige så forskellige som andre mennesker, og jeg synes det er svært at sige noget generelt om dem. Det specielle ved homoseksuelle er ... ja, det er at de er homoseksuelle.

Kåemer

8 år siden
8 år siden

Hahaaa. Jeg studsede også over den med de tre ord. Den ligger da lige til alle fordommenes højreben. Jeg snød og brugte kun et enkelt ord 'menneske'.
Og er iøvrigt ikke selv homoseksuel.

Mvh
Eddie

8 år siden
8 år siden

I boksen til de tre ord skrev jeg: Menneske, Individ, personlig.

Der er nu kommet en ny "seksualitet" da hetro, bi og homo faktisk ikke dækker alle. Den hedder panseksuel og dækker over folk, som bare bliver forelskede og så kommer kønnet bagefter. For folk som ser individet og individets forståelse af eget køn (transseksuelle) og dermed ser et andet køn hos den person de elsker, end det køn som kroppen siger, at individet er. En person som elsker en transseksuel på den måde er panseksuel.

Mit ønske for hele verden er, at de bliver panseksuelle, for så er mennesket bare det ... et menneske, som er elskværdigt uden at skulle elskes i en kasse fra en kasse, men det er ideologisk og utopisk at best.

HTHS

8 år siden
8 år siden

Jeg ville ønske, jeg havde læst debatten først. I har sådan nogle kloge svar. Jeg gav bare op til de tre ord og skrev, at det eneste nævneværdige, der dukkede op i mit hoved, var... ja, "homoseksuel".

HTHS: Det er kun starten :-) Hvad med:

Aseksuelle: folk, der ikke er seksuelt tiltrukket af andre.
Demiseksuelle: folk, der kun bliver seksuelt tiltrukket af folk, de nærer en stærk følelsesmæssig tilknytning til.
Androseksuelle: tiltrukket af mænd (ordet findes bl.a. for at imødekomme transseksuelle og androgyne folk).
Gynoseksuelle: tiltrukket af kvinder.
Queer (amerikansk): Folk, der falder uden for det heteroseksuelle spektrum, men ikke kan beskrives af de andre ord. Et slags catch-all begreb.

For ekstra nuancer i debatten, så sæt præfixene foran ordet -romantisk (altså, heteroromantisk, aromantisk, etc.). Nogle mennesker oplever en adskillelse mellem romantisk og seksuel tiltrækning, hvilket ikke er dækket af de gængse begreber.
Der kan vi også få polyamorøs ind... men der er vist en del debat, om det er en seksualitet eller et livsstilsvalg.

Jeg kan sagtens se det smukke i en verden af (varierende grader af) panseksuelle... men jeg ville også stille mig 100% tilfreds med en verden, hvor vi alle er forskellige og respekterer dét :-)

8 år siden
8 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

8 år siden

Viser kun 10 af i alt 69 indlæg
8 år siden

8 år siden
8 år siden

8 år siden
8 år siden

Nej Nena

Jeg vil bare påvise, at alt ikke er forfølgelse af homoseksuelle indtil vores egen "fordomsfrie" tid.

Går vi hundrede år tilbage var homoseksuelle entydigt perverse eller ligefrem forbryderiske her i Danmark og i Europa, og siden er det så gået fremad, så vi i dag kan leve åbent og frit. Men der har altså været andre tider og andre steder, hvor deres status har været en ganske anden.

Såda er det jo. Mener du det er forkert?

Kåemer

8 år siden
8 år siden

Det er virkelig positivt at kunne fremdrage områder, hvor de homoseksuelle har kunnet brillere med noget.
Vi kender også fra vor egen epoke visse kreative områder, hvor der er en vis overrepræsentation af dem, så som ballet og tøjdesign.
Man behøver bestem tikke være homoseksuel for at blive balletdanser. Men det kan nok være en fordel at man kan bakse med pigerne uden at distraheres af sin erotiske tiltrækning til dem. Og den vægt, der lægges på det æstetiske i balletten,smukt tøj, fint hår, makeup osv kan homoseksuelle måske lettere tage til sig uden den kvababbelse, som måske visse heteroer kunne føle.
Vi kender også historien om Erik Mortensen, der rejste til Paris og blev et stort navn inden for design af kvindetøj. Måske har netop han inspireret til Matador seriens Daniel.
Jeg er ikke tilhænger af modebranchens radmagre modeller. Men jeg kan nemt facineres af smukke kjoler og kvindeligt udstyr, når blot det er en smule klassisk og ikke totalt futuristisk.

Lad os indrømme, at de homoseksuelle ikke nemt kan undværes indenfor ballet og mode. Den fjer i hatten må man give dem.

Men erkendes skal det også, at havde Adam og Eva været homoseksuelle, så havde vi nok ikke siddet her og debatteret dette emne.
Så det nytter ikke noget, at vi af bare venlighed vil påstå, at homoseksualitet på ENHVER måde er heteroseksualiteten lige.
Men derfor kan vi godt fremhæve, at de ofte har en kreativitet, der bør værdsættes.

8 år siden
8 år siden

8 år siden
8 år siden

Dino

"Men erkendes skal det også, at havde Adam og Eva været homoseksuelle, så havde vi nok ikke siddet her og debatteret dette emne."

Næh, det ville have været problematisk. Især når man tænker på at de, i hvert fald fra begyndelsen, kun var de to.

Iøvrigt er der masser af homoseksuelle der får børn, og der er mange heteroseksuelle der ikke får det. Så hvad det angår ...

Kåemer

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Homoseksualitet er startet 23/11-2012 18:33 af Mads Guldhammer Jakobsen og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

121Læserbreve
1 time, 3 minutter siden · dino
8skrive start hjælp
15 timer siden · Kafkaesque
132Virus
16 timer siden · Fink
3652Dagens ord
16 timer siden · Savanti
5Jalousi kontra .
21 timer siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
23 timer siden · Savanti
29Dagens Had
1 dag, 17 timer siden · Engbo
38Big Brother Is Watching You!
2 dage, 18 timer siden · Wernn
452Kontraster
2 dage, 19 timer siden · Engbo
0jeg søger feedback
4 dage siden · AAND
0Anti virus og ærligt menneske .
5 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
5 dage siden · Savanti
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
8 dage siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
9 dage siden · Wernn
8Meddelelse
11 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
11 dage siden · Wernn
105Skyder de; fordi, der er krig?
28 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
1 måned siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned, 6 dage siden · Emeli
11Metwo-two