Familie, børn og parforhold · Fejl?

27 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

En ven har sagt mig, at jeg har svært ved at indse mine egne fejl. Det skal nok være rigtigt, men spørgsmålet forvirrer mig, for hvad er det for fejl? Findes der en universel målestok for hvordan et menneske skal være?

Jeg har også svært ved at se andres fejl. Der er naturligvis mennesker jeg ikke bryder mig særligt om, og selv hos mine bedste venner kan der være egenskaber der irriterer mig. Men er det fejl?

Jeg er da i mine egne øjne et hæderligt menneske, som gør hvad jeg kan for leve et ordentlig liv, men jeg er ofte utilfreds med mig selv. Er det så fejl, og den målestok jeg bruger på mig selv, kan jeg bruge den på andre? Kan andre bruge deres målestok på mig?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Kåemer! - Hvorfor i alverden gå så højt op i, hvad andre mener om din person, dine fejl og mangler?
Du og jeg har for længe siden passeret støvets år og kommet gennem livet på den måde, som vores vilkår, evner og muligheder bød os.
Jeg må ærlig tilstå, at hvad andre mener og siger om min person, er jeg total ligeglad med.
Jeg forsøger at møde mine omgivelser så åbent og venligt, jeg magter. Slår det til, er det fint, gør det ikke, så fred være med det.
Jeg spilder ikke en tanke på det.
Mit aktive liv har været en ret streng kamp for at slå til som menneske overfor mine nærmeste uden at gå alt for meget på akkord med det, jeg havde med i rygsækken hjemmefra.
Det må række.

Glem den slags synde påklistring. Tæl de lyse timer, dem er der trods alt flest af.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Nena og Kattegat

Jeg er vist ganske enig begge to, og det forbavser mig faktisk, at I begge synes at være enige i, at der ikke findes nogen universel standard for hvordan man skal leve.

Men hvad så. Det er jo ikke god tone at sige om sig selv at man er fejlfri, og det siger jeg da heller ikke, men hvad så?

Jeg tager mig netop ikke af "hvad andre mener om min person, mine fejl og mangler", som Kattegat skriver, overhovedet ikke. Men det er jo netop problemet. Min ven mener, at det burde jeg, og I må ikke tro det er første gang jeg hører det. Derfor er det naturligvis blevet noget jeg spekulerer på.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har mange fejl.
En fejl er ligesom en sygdom, som har sat sig og skabt sit eget sæt af selvopholdelses-vaner.

Overvægt er en af mine fejl.

Det burde være let at styre, for alt, hvad der feder, skal stoppes ind i munden med mine egne to hænder - og dem styrer jeg i al fald selv! Eller gør jeg?

Maven og visse dele af hjernen har slået sig samen. De konspirerer i tide og i utide. Står der en lille skål med slik på bordet, så vinder de altid. Hånden rager pludselig ud og stikker en sød sag i munden. Og jeg har endnu aldrig spyttet et stykke finsk lakrids ud, når det først er kommet indenbords og spytkirtlerne pumper på livet løs.

Eksemplet er måske banalt, men større fejl arbejder på samme måde: de opbygger et vanemønster og et sæt af undskyldninger, ja ofte så gode, at man slet ikke betragter det som en fejl, men en styrke.

Fx "jeg gør kun, hvad jeg har lyst til!"

Jeg kender personer, der har gjort dette, 'deres svaghed' et princip, som det nærmest bryster sig af.
At gøre lysten til herre i eget hus er at sparke vejlen på porten, som en anden hustyran.
Fremover skal personen så spørge 'lysten' hver gang, der skal besluttes noget.

Og tro mig, den person ender op som en doven, fed og lunefuld egoist, hvis vilje er reduceret til stivstikkeri.

7 år siden
7 år siden

Det der er fejl hos den ene, er kvalitet hos den anden, det er med hvilke øjne der ser.
Jeg dømmer ikke andre, med mindre de ikke behandler andre/mig ordentlig eller ikke udfører deres arbejde godt nok.
Jeg har sikkert mange fejl, men mit liv er ikke hæmmet af dem. Fink

7 år siden
7 år siden

Hemingway

Ja, den er jeg helt med på. Jeg har et væld af vaner, nogle gode, bevares, men de fleste dårlige. Også jeg er overvægtig, har dårlige tænder, dårlig kondi, dårligt hjerte osv. Uden tvivl en følge af min livsstil, og det har jeg da ikke spor svært ved at erkende, jeg har bare svært ved at ændre på det.

Men det var nu ikke dette vennen som jeg nævner i oplægget tænkte på, når han mente, at jeg ikke ville erkende mine fejl. Jeg tror ikke han vil finde på at kritisere min private livsstil på den måde. Det er noget dybere, noget mere principielt.

Jeg lever ganske rigtigt efter mottoet: "Jeg gør kun hvad jeg har lyst til!". Men der er jo forskel på hvad jeg har lyst til lige i øjeblikket, og så hvad jeg har lyst til på længere sigt. Det er vel hvad man kalder livsstil. Og tit og ofte må jeg da give afkald på hvad jeg har lyst til i øjeblikket, af hensyn til hvad jeg vil i dybere forstand. Mennesker har jo sine instinkter, og jeg mener det er vigtigt altid at være i god kontakt med dem.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg bryder mig ikke om at sige at et andet menneske har fejl, men da jeg "som Kåemer også skriver", ikke mener der findes en målestok for disse fejl. Vi er alle forskellige, og kan derfor ikke kalde forskellighed for fejl, fordi det ikke passer ind i vores verden.

Men derimod at begå fejl, det er noget helt andet. Det er ikke en egenskab som vi besidder, men en handling vi tager. Og det er noget vi alle har prøvet eller ihvertfald vil komme til at prøve.

Jeg vil gerne indrømme jeg har begået mange fejl, og mange af dem vil jeg ønske til mit inderste hjertekar jeg aldrig havde begået, men når man er ung og fuld af had så gør man dumme ting.

Super godt emne.

Mvh Høeg

7 år siden
7 år siden

Jeg har gået og tænkt over dit oplæg, Kåemer, og har læst de supplerende indlæg. Først blev jeg en anelse aggressiv og ville svare derudfra, men timerne i fred med tankerne har istedet fået mig til at ville argumentere.

Ingen er fejlfri, det ligger fast! Men graverende fejl, som skal måles udfra en samfundsnorm, gør man klogt i at bearbejde. Småfejl kan sidde som en irriterende burre i sindet, men bør af en selv og omgivelserne tilgives.

I den vestlige verden, er adfærdsnormer i alt væsentligt bygget på det kristne grundsyn, som forenklet sagt er næstekærlighed og uselviskhed. Jeg finder det iorden at jeg selv og mine omgivelser har nogle moralske og adfærdsbearbejdende pejlemærker, da samfundet ellers ikke kan hænge sammen og i modsat fald vil geråde udi anarki.

Hvis nogle siger til mig at jeg har de og de fejl, så bør min indre advokat måle udsagnene op imod de pejlemærker jeg gerne vil rette mig efter - og i tilgift skal rette mig efter fordi samfundet/lovene siger at det skal jeg. Det kan være at jeg ikke vil rette op på mine fejl og så må jeg tage de sanktioner fra omgivelserne det medfører: at jeg mister dét venskab, at man bærer over med mig, eller at samfundet straffer mig.

Samfundet har i de seneste generationer udviklet sig og bevæget sig, henimod at det enkelte menneske er unikt, og mere og mere uden at behøve at ansvarliggøre sig overfor omgivelserne. Forenklet sagt at egoismen har taget over.

Selvfølgeligt bør min indre advokat tage affære, når nogle siger at jeg har den og den fejl. Har disse 'nogle' ret, eller er det blot pindehuggeri, som jeg kan afvise? Jeg har et valg og valget er for mig ikke, at det skal omgivelserne ikke blande sig i, for jeg har ret til at være som jeg er. Jeg kan skylde omgivelserne at rette på mine fejl, fordi pejlemærkernes værdi er større end retten til mit eget velbefindende.

7 år siden
7 år siden

Det, du siger, Kallehave, er vel, at det ikke vedkommer andre, hvilke 'fejl', man har så længe det ikke skader andre/samfundet i væsentlig grad.

Enig.

Men de 'fejl', der bliver tilbage er vel fejl, fordi de skader én selv.

Man har fx et stort talent, men gør alle mulige krumspring, så talentet aldrig rigtigt bliver til noget - andet end talent.

Disse 'krumspring' er vi vist mange forfatterspirer herinde på Fyldepennen, som kender til - eller hvad?

7 år siden
7 år siden

Hemingway, jeg mener ikke at det er så enkelt, som du konkluderer. I givet fald har jeg udtrykt mig for usikkert.

Faktisk mener jeg at man skal bearbejde sine fejl, henimod et af samfundet accepteret pejlemærke. Det er så rigtigt at dette pejlemærke springer noget rundt, endsige forsvinder i tågen, i takt med at samfundet ændrer sig - iøjeblikket til at enhver er sin egen lykkes smed og ikke skal stå omverden til ansvar.

7 år siden
7 år siden

Kallehave #10: " Faktisk mener jeg at man skal bearbejde sine fejl, henimod et af samfundet accepteret pejlemærke."

Undskyld, men bliver dit synspunkt ikke lidt hult, når du skynder sig at sige, at " dette pejlemærke springer noget rundt, endsige forsvinder i tågen, i takt med at samfundet ændrer sig"?

Vi lever jo ikke mere i en dansk monokultur, men i et multikulturelt DK i en globaliseret verden. Dit synspunkt bliver derfor i bedste fald en higen efter det forgangne.

For at det nu ikke skal blive alt for abstrakt, så kunne vi debattere en konkret problemstilling

Fx at en person har et stort forfattertalent, men gør alle mulige krumspring for ikke at udvikle sit talent.
Det vil jeg kalde en fejl, en karakterbrist, såfremt personen selv betragter det som det vigtigste i hans liv, men alligevel ikke udvikler en arbejdsdisciplin, der fører til springet fra forfattertalent til forfatter.

7 år siden
7 år siden

#11 Hemingway du har ret i at jeg orienterer mig mod det forgangne. Jeg frygter og hader faktisk nutidens formløse samfund.

Til dit konkrete eksempel er vel blot at sige at det er ærgeligt ikke at forfølge sit talent. Det er en fejl, omend den ikke skader nogen på kort sigt. På den lange bane kan fejlen vise sig fatal, hvis forfatterspiren har noget på hjerte, der kan gavne hans læsere og fremtiden, og det så ikke kommer frem - spild af talent og muligheder. En stor fejl.

7 år siden
7 år siden

For mit personlige vedkommende tror jeg at problemet - hvis det da er et problem - er at jeg ikke ejer skyldfølelse, hvilket jeg mener at mange er plaget af, berettiget eller uberettiget. I film og tv-serier ser man tit at en af personerne bryder ud i gråd og siger: Det var min skyld, at det og det skete. Som om skyldfølelsen altid ligger lige under overfladen og bare venter på en anledning til at bryde igennem. Til gengæld har jeg en højt udviklet ansvarsfølelse.

Jeg er også fuldt ud på det rene med, at jeg i mit liv mange gange er kommet til kort over for det ansvar jeg har og har haft. Skyldfølelsen i sig selv fører ingen steder hen, mener jeg, mens følelsen af ansvarlighed bringer en videre.

Når Kallehave skriver at "Faktisk mener jeg at man skal bearbejde sine fejl, hen imod et af samfundet accepteret pejlemærke," så må jeg sætte spørgsmålstegn ved det. Jeg har jo denne baggrund i Jehovas Vidner, og der lærte vi jo at "hele verden ligger i den ondes vold" og at Bibelens normer, hvilket i vort tilfælde var det samme som Vagttårnets udlægning af dem, lå over den. Det er jo klart at den indstilling, at det var Satan der styrede "den gamle verden" ikke kunne giver synderlig respekt for samfundets almindelige normer. Den indstilling tog jeg ubevidst med da jeg forlod Jehovas Vidner, men drejet derhen at jeg stolede mere på min egen forstand og mine instinkter. Det betød ikke at jeg helt manglede respekt for landets love, den havde jeg da, men de var nok altid afstemt efter min egen dømmekraft. Det kunne godt give nogle slemme fejltagelser, men jeg kan alligevel ikke rigtigt fortryde det, for i det store og hele har det givet mig et godt liv.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

"Faktisk mener jeg at man skal bearbejde sine fejl, henimod et af samfundet accepteret pejlemærke"

Det var dog en uhyggelig kommentar, betragtet ud fra de uhyggelige eksempler på ensrettede samfundssystemer jeg har oplevet og set resultaterne af.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

"Faktisk mener jeg at man skal bearbejde sine fejl, henimod et af samfundet accepteret pejlemærke"

Den skal nok fortolkes. Hvis man har tilbøjelighed til at krybe ind ad folks vinduer og stjæle deres ejendele, er det nok en fejl, der kalder på bearbejdning i retning af af samfundets normer.
Men der er vel ingen grund til at definere normalmennesket og så kalde alle andre for fejlende så vidt, som de ikke matcher perfekt. Man må vel have lov at have sine små særheder. Dem har jeg da selv et par stykker af.

7 år siden
7 år siden

#14 uhyggelig kommentar eller ej. Min holdning er stadigvæk den, at den enkelte borger i et demokratisk samfund skal have et pejlemærke at rette sin adfærd ind efter. Samvittighed og egenkontrol er ikke altid nok og den modsatte adfærd påstår jeg er anarki.

Nok så mange pejlemærker gør ingen af os fejlfri, men de sætter grænser for hvordan vi kan opføre os, førend venner, familie og samfund beder os om at rette ind i rækkerne.

De eneste der konsekvent og med vilje bryder normerne, er kriminelle og kunstnere. De første straffes forhåbentlig. Den anden gruppe måber vi benovet over - hvis vi da ikke lige forarges.

Vi andre, fyldt med de småfejl vi nu har, bæres der over med i variabel grad og tak for det. Er fejlene større, er vi normbrydere og kan formentligt kun leves med i særlige samfundsgrupper.

Jeg syntes at det er svært i det nuværende samfund at definere hvad acceptable fejl er, alt er tilsyneladende til debat. Hvad der var uhørt for 50 år siden er idag acceptabelt. Og om 50 år vil jeg nødig være i live, for jeg ser en udtalt vilje til at kræve at gøre som man selv vil, hvilket også denne debatstreng vidner om.

7 år siden
7 år siden

Men, Kallehave, hvordan skal man overhovedet definere, hvad fejl er?
VI har en lov. Og det er "fejl" at bryde den. Men hvad der ligger uden for lovens rammer og jurisdiktion, skal vel ikke korrigeres efter en fælles målestok. Vi har set nok af katastrofer, der tog udgangspunkt i, at nogle var anderledes.

Alligevel er jeg på et vist plan enig med dig. Vi lærer at træde til højre, når vi møder en fortovsopponent. Det er irriterende, når nogen træder til venstre, så vi støder sammen. Der er en masse uskrevne regler, som det er praktisk at vi alle følger. Det hedder kultur. Det er derfor vi ikke sidder og bøvser for at signalere, at maden smagte godt. Og det er derfor, det er pinligt, at nogen ikke vasker hænder efter besøg på et offentligt toilet for derefter at gå ind og spille bridge. Eller hvis de ikke dæmper stemmen i en kirke, og går i Superbest med rumpen bar.
Vi har kulturelt betingede sociale spilleregler, hvis brud gør os ilde tilpas.
Alligevel er der plads til store individuelle forskelle. Selv alstyrende guder kan være forskellige, og det er dog noget ganske stort.

7 år siden
7 år siden

Jeg mener såmænd også at man så nogenlunde skal overholde gældende love, men stadig bevare sin egen sunde dømmekraft. Men dertil kommer alle de uskrevne love, og det er de sværeste og strengeste. Jeg synes mit liv har været én lang kamp mod uskrevne love, og uden det kunne jeg vist slet ikke have levet. - Ok, i de senere år har meget ændret sig, så jeg vistnok lever så nogenlunde som en agtværdig samfundsborger.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

For nu at komme tilbage til de oprindelige spørgsmål: Hvad menes der egentlig, når man siger om nogen, at han/hun ikke vil erkende sine egne fejl? Det er dog en ikke så sjælden etikette man sætter på visse mennesker, nogen gange måske berettiget.

Der er sagt mange kloge ting om emnet her, men dette centrale synes jeg man har kredset om. Jeg tror jeg selv har brugt udtrykket om nogle, men jeg er ikke i stand til at sige, hvad der egentlig menes.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Kåemer #19: " For nu at komme tilbage til de oprindelige spørgsmål: Hvad menes der egentlig, når man siger om nogen, at han/hun ikke vil erkende sine egne fejl?"

Du har pinligt ret, Kåaemer :
Alle trådens indlæg taler udenom. Alle forsøger at komme ind til kernen af, hvad fejl er - men spørgsmålet var jo, hvorfor man ikke vil erkende sine egne fejl.

Svaret er ligetil:
Fejl-erkendelsen er for ubehagelig til, at man vil lukke den ind i bevidstheden, og heldigvis - for psyken - så råder den over en snes forskellige forsvarsmekanismer (jf. Freud), som alle sørger for, at fejl-erkendelsen fortrænges fra bevidstheden.

Alle kan se fejlen, men ikke personen selv.

Det minder lidt om folk, som ikke vil fotograferes. Så slipper de for selv at blive konfronteret med det udseende, som andre ikke har noget valg, men nødvendigvis må se på.

7 år siden
7 år siden

Som i de fleste andre debatter, så kredser vi ofte om emnet, nogle gange meget bredt. Sådan opfatter jeg indlæggene i denne debat.

Jeg syntes ikke at det er nemt at besvare Kåemers egentlige spørgsmål.

Når nogle ikke vil erkende sine fejl, så må der ofte have været en slags konfrontation forud. Denne kan være kærligt ment, eller aggressiv. Og jeg formoder at man i begge tilfælde reagerer med en slags forsvar. Jeg nægter at tro at beskyldningen ikke påvirker én, men man kan så vælge at overhøre den, eller man kan grave sig ned i holdningen: "Det er noget sludder". Det er også muligt at man overvejer sagen og i en eller anden udstrækning vælger at bearbejde den fejl man åbenbart har. Det kan også være en reaktion som Hemingway anfører, at det er for ubehageligt til at man reagerer rationelt ift. omgivelserne, men rationelt ift. en selv.

Utvivlsomt er der forskel på i hvilket forum en beskyldning fremsættes. Er det privat, på arbejdspladsen eller i en gruppering/forening ?

7 år siden
7 år siden

Jeg tror ikke det så meget er, at man ikke kan eller vil indse sine egne fejl. Der findes trods alt mennesker der arbejder hårdt og oprigtigt med selv, og som er åbne for kritik. Men naturligvis har vi alle vore forsvarsmekanismer. Det må man have, hvis man overhovedet vil overleve eller hvis man vil undgå at ende som et neurotisk vrag, der bare sidder og siger, at ja, det er alt sammen min skyld.

Men en forsvarsmekanisme er netop dette, at være absolut åben, eller i hvert fald at stræbe efter at være det. Det vil sige, at man tager al personlig kritik til sig, undersøger og analyserer den. Rammer den virkelig nogle ømme punkter, og hvis den gør, hvad gør jeg så ved det?

Man skal ikke være bange for smerten, for det er ofte der sandheden om en selv findes.

En anden ting er det, som er blevet behandlet grundigt her, nemlig hvilken målestok man skal bruge for at analysere, undersøge og bedømme de anklager man får. Hvilke krav stiller jeg til andre mennesker, og det må vel være de samme jeg stiller til mig selv. Eller de krav jeg stiller til mig selv må nødvendigvis være strengest, for jeg kan have indflydelse på mit eget liv, og meget lidt på andres. - Men så må jeg også være i stand til at bære over med mig selv, men det kan jeg ikke gøre, før jeg har erkendt mine fejl.

En tredje ting er, at egentlig er det ikke værst med den kritik man, men den man ikke får. At andre tier, og ikke siger hvad de tænker eller som de måske taler om indbyrdes. Denne kritik som man bare fornemmer, eller som kun kommer frem ved en fortalelse eller sådan noget.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

I sidste afsnit har der indsneget sig en fejl. Der skulle stå: En tredje ting er, at egentlig er det ikke værst med den kritik man får, men den man ikke får.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Sikke nu noget forvirrende sludder. Rettelsen har jeg skrevet under Hemingways navn. Hemingway er på besøg hos mig i øjeblikket, og derfor har han logget ind på min computer. Men jeg er altså stadig mig selv.
Kåemer

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Nena

Jeg vil tro, at du kan få et dansk keyboard hos en hvilken som helst computerforhandler - men hvad ved jeg?

Og hvis du og Hemingway har fået et horn i siden på hinanden, så synes jeg nok I skulle holde det ude af debatten, eller eventuelt oprette en speciel tråd for det. Det vedkommer jo ikke os andre.

Men ellers ser jeg da frem til fortsat god debat med dig, som det har været hidtil.

Og lad os så komme tilbage til emnet, hvis nogen da har mere at sige om det.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fejl? er startet 23/03-2013 08:06 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

52Bibelen
16 minutter siden · Savanti
4Novelle vs Kort Roman
10 timer, 23 minutter siden · Stenfisker
52Skrivegruppe søges - København og o...
19 timer siden · Clara de N
123Dagens Vits
22 timer siden · Savanti
3779Dagens ord
3 dage siden · leviP
0Gensidig betalæsning - Roman
5 dage siden · Kafkaesque
3Ja ja, ser man det.
6 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
8 dage siden · dino
5Skal vi starte et skrive- fortællef...
10 dage siden · Mons1957
2jeg søger feedback
15 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
16 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
19 dage siden · hermanøv
2D ette er en drabet o
27 dage siden · dino
137Virus
27 dage siden · dino
138Hvad er du taknemmelig for i dag?
28 dage siden · Kafkaesque
1Mangler kritik
1 måned, 5 dage siden · Nicolas Jessen
3Drømmen om en drøm
1 måned, 5 dage siden · Savanti
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 måned, 7 dage siden · dino
456Kontraster
1 måned, 7 dage siden · Engbo
4Sparring på krimi-roman
1 måned, 7 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
1 måned, 12 dage siden · Wernn
34Dagens Had
1 måned, 13 dage siden · Gabi1322
20Hvad hedder det modsatte
1 måned, 14 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
1 måned, 17 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
1 måned, 28 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
2 måneder, 1 dag siden · Wernn
63Ligheder
2 måneder, 5 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
2 måneder, 5 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
2 måneder, 6 dage siden · Savanti
4Dagens Dammark ,døde mink
2 måneder, 13 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
2 måneder, 15 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
2 måneder, 18 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
2 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
2 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
2 måneder, 26 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
2 måneder, 27 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
2 måneder, 27 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
3 måneder, 1 dag siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 måneder, 6 dage siden · Wernn
8Meddelelse
3 måneder, 7 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 25 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 måneder, 26 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
4 måneder, 3 dage siden · Emeli
11Metwo-two
4 måneder, 9 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
4 måneder, 10 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
4 måneder, 14 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
4 måneder, 14 dage siden · Wernn
11668
4 måneder, 15 dage siden · Wernn
26JULEN
4 måneder, 21 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
4 måneder, 22 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
4 måneder, 22 dage siden · Prem
11Hvem er du?
4 måneder, 23 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
4 måneder, 23 dage siden · Prem
64Lykken
4 måneder, 24 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
4 måneder, 28 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
4 måneder, 29 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
5 måneder, 7 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
5 måneder, 12 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
5 måneder, 20 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
5 måneder, 21 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
5 måneder, 21 dage siden · dino
2Musik fænomen.
5 måneder, 22 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
5 måneder, 24 dage siden · dino
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
5 måneder, 25 dage siden · melberg
8Spansk
5 måneder, 26 dage siden · Savanti
4Dans
6 måneder, 1 dag siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
6 måneder, 2 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
6 måneder, 5 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
6 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque

Familie, børn og parforhold

7Arbejde og bil
2 måneder, 15 dage siden · Wernn
4Det primitive holdbare.
5 måneder, 20 dage siden · Fink
16Køn
1 år, 3 måneder siden · JohannesB
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 år, 4 måneder siden · dino
6Jalousi
1 år, 4 måneder siden · dino
6Samtykke
1 år, 6 måneder siden · dino
21Porno
1 år, 9 måneder siden · Kåemer
6Homofobi
2 år siden · Kåemer
6Brug af begrebet seksuelt
2 år siden · Kåemer
1Magt mellem elskende
2 år siden · Kåemer
56Utroskab
2 år siden · Engbo
33Er ligestillingen umagen værd?
3 år siden · Morpho
15Overgreb
3 år siden · Morpho
3Hvad sker der, når han dør?
3 år siden · Blækhuset
16Monogami-utroskab
3 år siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
3 år siden · Anita A
8Blotter
3 år siden · Kåemer
8Overgreb
4 år siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
4 år siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
4 år siden · Kåemer
15Monogami
4 år siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet
5 år siden · sofiesverden
9Sårbare mænd
5 år siden · Forårsglad
14Ensomhed
5 år siden · Forårsglad
5Gummistøvler, 4-årig og drama!!!
5 år siden · mejsen
6En ubærlig tanke!
5 år siden · KatrineNørregaa...
11Curlingforældre
5 år siden · Robert Kallehav...
18skilsmisser
5 år siden · Post Scriptum
18Skyld og skam
5 år siden · Charly
12Gamle lege.
5 år siden · Babyangel85
53Jeg har brug for hjælp / råd ?
5 år siden · Kåemer
24Tryghed
6 år siden · Camra
21Utroskab
6 år siden · Kenny
14Du skal behandle andre som du selv ...
6 år siden · Fink
24At slå hånden af en forældre eller ...
6 år siden · smukkehjerte
5om alder og venner
6 år siden · knuram
18At blive misforstået
6 år siden · Mons1957
41Hvad tænder I ikke på ?
6 år siden · smukkehjerte
8Dilemma
6 år siden · Vicky
16Døden
6 år siden · Maripytta
34Mænd og kvinder