Familie, børn og parforhold · Utroskab

37 svar
Senest opdateret 7 år siden · 9 bruger(e) deltager
7 år siden

Utroskab regnes for en skammelig handling, og det fremgår da også af betegnelsen. Samtidig dyrkes den vidt og bredt.

Spørgsmålet er om betegnelsen er forkert, og om det er nødvendigt at se "utroskab" som noget absolut og uden for diskussion forkert?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Nena

Du har vist ret i, at betegnelsen bunder i det religiøse, men den har jo hævd langt der ud over. Jeg tror mange fordømmer "utroskab" uden at have nogen som helst religiøs baggrund.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Utroskab forudsætter ikke ægteskab.Ordet betyder et brud på et løfte, enten det så er med kirkens godkendelse eller mellem mand og kvinde eller andre forhold i livet.

Når det, som det bliver rejst tvivl om i oplæget, kan være tvivl, så er ordet jo stadig det samme. Men både når det er personlige forhold eller andre forhold i livet, så rækker troskaben ikke længere end de forudsætninger der bliver budt.

Troende hylder Josef for at han sagde nej til Potifars hustru (Put I Mor må hun jo hedde.) Den loyualitet ville jeg ikke have som slave. Jeg gætter også på, at bibelforfatteren har fordrejet sandheden. Engbo

7 år siden
7 år siden

Utroskab er svigt (af tillid og tilhørsforhold).

Og jeg mener at det er en egenskab der alle dage er aktuel, uanset religiøst tilhørsforhold eller ej. Blandt menigmand benyttes det først og fremmest om svigt i et forhold mellem elskende, men det er rigtigt at det i bibelen også benyttes om svigt i ens gudsdyrkelse.

Jeg går ind for at kalde en spade for en spade, og vælger derfor udtrykket til, som et absolut der skader de implicerede.

7 år siden
7 år siden

Jeg forbinder ikke utroskab som noget religiøst, kan godt være at det er et ord opfundet af "Kirken".
Men for mig er ægteskab et smukt løfte imellem mand og kvinde, hvor i man lover at være hinanden tro, og dette er mellem dem og ikke gud. Så i min hjerne er troskab et kæmpe brud på ægteskabet, som "ophæver" det i samme øjeblik utroskaben finder sted. Kald mig bare firkantet! :-)

7 år siden
7 år siden

Kallehave og Høeg

Også jeg vil kalde en spade for en spade, men kærligheden og seksualiteten er ingen spade. Forstå mig ret. Jeg holder med Carmen der synger, at kærligheden er en vild fugl der ikke lader sig tæmme.

Jeg respekterer fuldt ud dem der elsker den eneste ene, og aldrig andre. Det er smukt, men strækker man dette ud til at det værsågod skal gælde alle, så ser man ikke virkeligheden, og så kalder man ikke en spade for en spade. Jeg tænker på den gamle schlager: "Det sker kun en gang, og aldrig mere ..." Ja, romantik og et ideal.

Utroskab er selvfølgelig at man holder det man lover, og så skal man ikke love noget man ikke kan eller vil holde. Har man foran alteret eller hos borgmesteren lovet at holde sammen "til døden jeg skiller", ja så er det jo slemt hvis man ikke holder det løfte. Men så vidt jeg ved er dette ikke mere en del af vielsesritualet, alene af den grund at hen imod halvdelen af alle ægteskaber bliver opløst igen før eller senere.

Så lad os da virkelig kalde en spade for en spade, og sige at løfter om evig troskab er kostelige sager, som man skal være varsom med. Hvor ville det være smukt hvis det kunne gå som i eventyrerne, at de elskende kunne "leve lykkeligt til deres dages ende", men på den anden side, så er verden så fuld af dejlige mennesker, som det vil være en fryd at lære at kende - og at kende også i bibelsk forstand.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg er sådan set enig med dig, Kåemer, men jeg kan ikke se hvad de mange dejlige mennesker har med (u)troskab at gøre?
Det handler jo ikke om hvad man har lovet borgmester, præst eller Gud, men slet og ret om at overholde den aftale man - mere eller mindre udtalt - har med sin partner.

Nogle mennesker er polyamourøse og kan elske mere end én ad gangen. Andre mennesker behøver ikke elske for at dyrke sex. Og atter andre holder sig til den eneste ene.
Jeg kan ikke se at nogle af mulighederne er moralsk forkerte i sig selv, men det bliver de i samme øjeblik man overtræder den aftale man har indgået med sin/e partner/e.
Hvis der er en aftale om at det er okay at have sex med specifikke eller tilfældige personer på sidelinjen, så er det jo ikke utroskab, for intet løfte er blevet brudt. Men hvis der IKKE er sådan en aftale, så ER det sgu både utroskab og hamrende respektløst over for sin/e partner/e.

Nå ja, den med ægteskabsløftet er vist frit valg for præsten. Nogle bruger stadig 'til døden jer skiller', mens andre siger 'indtil kærligheden ikke er mere', og atter andre springer vist helt det punkt over. c",)

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

Hov. Glemte helt:
Hvis man befinder sig i et forhold hvor aftalen er monogami (og da monogami vel stadig er det forventelige, må det regnes som aftalen, medmindre andet er blevet om- og aftalt), men ikke er monogamt anlagt, må man - efter min mening - enten rejse spørgsmålet eller afbryde forholdet INDEN man kaster sig ud i at lære andre at kende i bibelsk forstand.
Man har jo altid et valg, så der er faktisk ingen undskyldning for at være utro. Ikke dermed sagt at det er utilgiveligt, for det må jo være op til partneren, men hvorfor overhovedet udsætte en person som man påstår at elske for sådan et tillidsbrud?

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

Eddie

Det springende punkt er hvad du skriver om " den aftale man - mere eller mindre udtalt - har med sin partner." - Mere eller mindre udtalt!

Og "da monogami vel stadig er det forventelige, må det regnes som aftalen, medmindre andet er blevet om- og aftalt." - Aftalen og løftet ligger altså ikke hos den enkelte men i "det forventelige", i vanetænkningen, eller lad os sige i kulturen. Problemet er så at vi lever i en tid hvor der er opbrud på alle normer, og hvor den ene part i et forhold sagtens kan have nogle forventninger som den anden aldrig har forestillet sig. At den ene kan påberåbe sig et løfte, som aldrig er blevet afgivet. - Megen menneskelig ulykke ligger gemt i dette.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Nu lever vi ikke i en abegrotte Kåemer, men civiliserede mennesker der behandler hinanden ordentlig, men hvis man har en skjuldt dagsorden uden aftaler(det forventelige) er det måske på sin plads at have sit bagland i orden, og have respekt for sin partner.
Men hvis det er den holdning man har til livet( tag hvad der byder sig), så lever man alene.
"Problemet er så at vi lever i en tid, hvor der er opbrud på alle normer" det retfærdiggør da ikke den adfærd du nævner Kåemer, men om at ens moralbegreber er lidt slidt i kanten. Fink

7 år siden
7 år siden

Fink

Nej, vi lever ikke i en abegrotte, og dog, selv i en abegrotte hersker der nogle absolutte normer, og ved dem der ikke overholder dem.

At respektere hinanden og behandle hinanden ordentligt er jo grundlaget for alt, men det betyder ikke at vi bare gør som man altid har gjort, og at man tager alle normer for givet, særlig ikke i en tid hvor normerne er i fuld opløsning. En fastholden ved løfter man aldrig har fået kan netop være en mangel på respekt.

Selvfølgelig er mine moralbegreber slidt i kanten, faktisk er de slidt helt op for længe siden. Til gengæld har jeg nogen som er helt mine egne, og som jeg overholder strengt.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

#11 i den første sætning skulle der naturligvis stå "ve dem".

7 år siden
7 år siden

Med mere eller mindre udtalt mener jeg, at det i århundreder vel har været en aftale, at når man havde 1 kæreste, havde man ikke andre ved siden af. Dette er stadig 'det forventelige', da normerne måske nok er i opbrud, men ikke udvisket som ved et magisk strøg.
Hvor mange tror du - seriøst, og ikke bare for diskussionens skyld - egentlig anser polygami for det forventelige? Det gør ikke engang (de fleste) polygamister, og derfor tjekker man vel lige med partneren (hvis man altså har respekt for vedkommende) at det er okay.

Så ja, selvfølgelig bunder stiltiende aftaler i kultur, men det er da trods alt en kultur som vi alle sammen kender. Livslange forhold er måske gået af mode, men behøver respekten for vores nærmeste at gå samme vej?

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

Jeg er i bund og grund enig med dig, men vores holdning er forskellig. Eller man kan måske sige det omvendt, at vores holdning er den samme, men hvordan den bliver praktiseret er forskellig. Ordene " livslange forhold er måske gået af mode, men behøver respekten for vores nærmeste at gå samme vej?" kunne lige så godt være skrevet af mig. Jeg understreger jo gang på gang respekten for andre. Har man den bliver mange tilvante normer overflødige.

Jeg har mine holdninger dels fra personlige erfaringer og dels fra alt der skete i hippietiden, dvs. slutningen af 1960'erne og 70'erne, hvor tilvante normer faldt. Meget som vi havde ment var det eneste rigtige viste sig at være tomt og værdiløst. Det var en befrielse. Det var en omvæltning der medførte både godt og ondt, men vi som har oplevet det ønsker på ingen måde det gamle tilbage, heller i nye klæder. Men sådanne tilvante normer som tilsyneladende dør, lever stadig videre under overfladen, og vil stadig gerne dirigere os. Det medfører meget hykleri, folk forsøger at leve op til nogle idealer de egentlig slet ikke har lyst til, og som de ikke magter.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Og der er det jo så, at jeg mener, at hvis normerne ikke passer til personen, er det okay at bryde dem. Man skal bare huske at vise hensyn til sin/e partner/e.
Hvis partneren ønsker et monogamt forhold, må man jo beslutte om han/hun er det værd. Hvis ikke, må man afslutte forholdet, ikke kun for sin egen, men for begge/alle parters skyld.
Så 'nemt' er det jo egentlig.

7 år siden
7 år siden

Eddie

Nemlig!

Kåemer

7 år siden
7 år siden

To polygamister kan godt leve i samme skab (ægteskab), men sikken et teater!

Jeg mødte en sådan, manden, på en EU-tur til Bruxelles. Vi delte værelse. Da han begyndte at åbne op, så fortalte han, at han var smidt ud hjemmefra, fordi konen havde fundet en kæreste, og de to havde altså ikke tænkt sig at have ham, hajrejen, fjumsende omkring i huset.

Nå, efterhånden kom der meget mere på bordet, at han måtte indrømme, at han var langt værre end konen. Det sidste fik jeg syn for: en ung servitrice blev yderst rundhåndet overødslet med drikkepenge og mandlig charme.

Parret havde nu været gift i 35 år og havde børn og børnebørn i mængder - jeg husker ikke rigtigt hvor mange.

7 år siden
7 år siden

Hemingway

Det lyder da godt. Det er i hvert fald ikke et vaneægteskab. Men man skal nok ikke anbefale det til alle og enhver.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Utroskab handler om de to involverede. Hvis en ægtefælle er utro forbryder han sig imod den anden ægtefælle. Ikke mod religionen. Det er et menneske der såres. Ikke en kirke.
Ægteskabet handler om flere ting. Hos os har det mest haft et praktisk formål. Unge piger skulle ikke gøres gravide uden at faderen forpligtede sig til forsørgelse.
Når kvinder ikke kan (eller hindres i at) forsørge sig selv bliver forsørgelse af hende og barnet et spørgsmål om moral. Religionen kan give faderen det "pres" til at leve op til forpligtelsen, som er nødvendigt.
Men der er nuancer på begrebet utroskab.
Hvis en kone har nægtet manden sex i 25 år og umuliggjort en genoptagelse, er manden så utro (med stort U) hvis han træder en smule ved siden af? Eller må han tage konsenvensen af, at han havde valgt at gifte sig med hende? Og acceptere cølibatet?
Selv synes jeg at hvis man har et godt sexliv i ægteskabet, så er det urimelig grådigt at gøre sidespring. Og forkert.
Men det virker også forkert, hvis lykkeligt elskende fordømmer andre, som træder ved siden af, fordi de har det ad helvede til. Selv har de jo deres "på det tørre."

7 år siden
7 år siden

Don Juan synger, at hvis han er tro mod den ene, så er han utro mod alle de andre - men ham gik det som bekendt også ad helvede til - helt bogstaveligt. Straf som fortjent. - Og helt siden da har publikum valfartet til teatrene for at fryde sig over, ikke hans velfortjente straf men hans sanselige erobringer (og Mozarts vidunderlige musik naturligvis).

Synden er underholdende, men dyden er der ikke meget teater i.

Kåemer

7 år siden
7 år siden
#21 Engbo

"Hvis en kone har nægtet manden sex i 25 år og umuliggjort en genoptagelse, er manden så utro (med stort U) hvis han træder en smule ved siden af?" -spørger dino

22 år må være nok til at legalisere en alternativ oplevelse - og kom så hjem og jubel: Nu skal du lige høre hvad jeg har oplevet, så får du en ekststra oplevelse.Engbo

7 år siden
7 år siden

dino's 25 års afholdenhed og Engbo's 22 år - er det ikke at flage lige lovligt voldsomt med sin alder.

Husker I ikke dengang, at 22 timer ville være at strække sig til den yderste grænse?

7 år siden
7 år siden

Manden kan sidde på kroen og tænke på kirken, eller sidde i kirken og tænke på kroen.
Man kan være utro på mange måder. ta'den (smiler) Fink

7 år siden
7 år siden
#24 Engbo

Jow Hemingway; men man bliver jo hærdet og overbærende med alderen. Engbo

7 år siden
7 år siden

Hvornår er man så utro ?

Er man det (først) når man har bedraget sin partner, med en anden rent fysisk ? Eller sker utroskaben allerede når man planlægger at bedrage sin partner og blot mangler muligheden ? Eller hvad med autosex ? Er det en afart af utroskab, fordi man jo dermed fravælger sin partner ?

... og jow, jeg kan sagtens se forskellen på de 22 timer og 25 år :-) - vi har forhåbentlig alle været dér, hvor de 22 timer var næsten for meget.

7 år siden
7 år siden
#26 Engbo

Jo, Robert nu burde du og andre religionsskolede jo huske på kammerat Jesu ord, om at bare man har haft vidunderpigen i tankerne, så er man skyldig for dommen. Det er virkelig en udfordring. Vel har jeg ikke lokket hende i sengen') ; men hun vrimler i tankerne - så bliver der brug for næste lære, Led os ikke i fristelse; men fri os fra det onde/godde? Det er møj swært...Engbo
') hvorfor også sengen, når hun har en god sofa?

7 år siden
7 år siden

Robert Kallehave

Ja, det er jo et gammelt både religiøst og filosofisk spørgsmål. Jesus sagde at, den som ser på en kvinde for at begære hende, har allerede begået hor i sit hjerte. Det er nu en betænkelig logik, for imellem dette første blik og fuldbyrdelsen ligger jo det meste af verdens poesi og litteratur, og klasker man dem sammen til et, udrydder man alverdens poesi.

Man er utro når man bryder sit løfte, naturligvis. Det springende punkt er, at det er almindeligt at mene, at løftet ligger implicit i ethvert parforhold, også selvom det hverken er tænkt eller udtalt.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg vil dog altid forsvare det synspunkt, at tanker er toldfrie.

(Ellers tror jeg nok, at toldvæsenet har noget til gode.)

7 år siden
7 år siden
#29 Engbo

Ja,dino; men jeg er nu lidt betænkelig ved, når vi står der på dommens dag - og Vor Herre eller sct Peter - hvem der nu har vagten - begynder at fortælle om vore tanker, som er noteret. For tanker er jo tolfri; men ga vide om de dømmende har begrebt det? Vi får se! Engbo

7 år siden
7 år siden

Jeg tror nu ikke på dommens dag. Og det gør du vist heller ikke selv, Engbo.
Jeg er heldigvis ikke opdraget med denne mellemøstlige paranoia. - At nogen hele tiden kan læse vores tanker. Det er jo en sindssygdom.

7 år siden
7 år siden

Dommens dag er vel, enten man er kristen eller ej, et symbol på den dommedag man engang imellem må holde over sig selv - hvis man da ellers vil være et ordentligt menneske.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Menneskehjernen er nu engang kreativ. Støttet af legemets andre funktioner. Men vil vel ikke bebrejde en diabetiker, hvis han ind imellem lader tankerne vandre til et veldækket kagebord?
Nu vil nogle indvende, at alimentære funktioner ikke sorterer under moralens domæne. Men hvem har ret til at bestemme, at nogle tankeskabende legemsfunktioner skal være tilladte, mens andre er umoralske?
Moral handler om, hvilke problemer vi skaber for vore med medskabninger.
Og kun det.

7 år siden
7 år siden
#33 Engbo

..engang imellem må holde over sig selv - " Ja, den tankegang, Kåemer - synes jeg er rigtig.
Dino har da også ret på en måde, for mange kunne godt betænke deres mening om moral, man ikke pådutter andre.

Men mange påstår jo at troen kan flytte bjerge. Jeg har ikke lyst til at afprøve min tankes kraft der. Vi kan jo rejse og se bjerge. Men hvis vi tror nok på et paradis efter dete liv, tror du så ike vi kan realisere drømmen om en have fyldt med flagrende pigeengle, der ikke længere skjuler sig bag figenblade?
Jeg venter på svar, hvis havemanden er på FP:"Din tro har frelst dig, din drøm er opfyldt!" Måske kender i - ud over Biblen - Astrid lindgrens historie om Søndeneng, hvor de små forkeude forældreløse fandt det tabte Søndeneng, hvor mor bagte æbelskiver og hvor man bare kunne lege med barkbåde i bækken? Der blev drømen da opfyldt og de lukkede døren til den kolde verden hvor pleje familien plagede dem. De lukkede døren, som aldrig kunne åbnes igen. - og det passer. Jeg har selv læst den - også højt for børn, der bestemt også troede på den...Engbo

7 år siden
7 år siden

Jeg har også læst "Søndeneng."
Og grundet over, hvorfor børnene lukkede døren udefra.
Jeg ser haven som en fristelse. Et slaraffenland. Hvor man kan lægge ansvaret fra sig.
Børnene bestod denne prøve. Og accepterede, at deres liv var fattigt og mangelfuldt. Men her var de sat og de havde deres plads at udfylde. Måske ville det en dag falde i deres lod at været noget for nogen, der havde det værre end de selv.

7 år siden
7 år siden
#35 Engbo

Så må vi vist læse historien igen, for en af os må ha'taget fejl. De fandt - ledet af den vidunderlige røde fugl -Søndeneng - det tabte barndomsland. De besluttede at lukke porten - og ville ikke tilbage til bonden i kæret, hvor de levede som grå mus. og - efter hukommelse - "Aldrig aldrig mere." Venligst Søndeneng - nej, undskyld Engbo

7 år siden
7 år siden

Jeg husker den sidste korte linje i fortællingen: " - så lukkede de døren."
Jeg har altid opfattet det som at de lukkede døren udefra! Altså fra deres normale vej.

Jeg har ikke bogen. Og jeg har ikke læst den siden barndommen.
Men jeg vil se, om jeg kan slå den op.

7 år siden
7 år siden
#37 Engbo

Ja, dino, vi dumpede lidt uden for emnet; men jeg har bogen og rigtigt, der står ikke udefra eller inde fra; men det fremgår tydeligt, at de ville blive i Sødeneng. Prøv at læs den ved lejlighed, så vil du se, det ville være helt i modstrid med linien i historien, at tænke;"men der er trods alt mange der har det værre." Søndeneng er en af historierne i bogen der hedder Søndeneng. andre som "Alle mine får" og "Suser min lind synger min nattergal," er med i den samling. Andre som den berømte "Pippi Langstrømp," er også gode; men stilen i nævnte samling er altså Astrid Lindgrens aller bedste. -- og igen undskyld. Det var lidt af et sidespring - og man bør være tro over for emnet UTROSKAB ...Engbo

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Utroskab er startet 31/03-2013 08:47 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Familie, børn og parforhold.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

51Bibelen
8 timer, 22 minutter siden · Engbo
4Novelle vs Kort Roman
9 timer, 13 minutter siden · Stenfisker
52Skrivegruppe søges - København og o...
18 timer siden · Clara de N
123Dagens Vits
21 timer siden · Savanti
3779Dagens ord
3 dage siden · leviP
0Gensidig betalæsning - Roman
5 dage siden · Kafkaesque
3Ja ja, ser man det.
6 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
8 dage siden · dino
5Skal vi starte et skrive- fortællef...
10 dage siden · Mons1957
2jeg søger feedback
15 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
16 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
19 dage siden · hermanøv
2D ette er en drabet o
27 dage siden · dino
137Virus
27 dage siden · dino
138Hvad er du taknemmelig for i dag?
28 dage siden · Kafkaesque
1Mangler kritik
1 måned, 5 dage siden · Nicolas Jessen
3Drømmen om en drøm
1 måned, 5 dage siden · Savanti
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 måned, 6 dage siden · dino
456Kontraster
1 måned, 7 dage siden · Engbo
4Sparring på krimi-roman
1 måned, 7 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
1 måned, 12 dage siden · Wernn
34Dagens Had
1 måned, 13 dage siden · Gabi1322
20Hvad hedder det modsatte
1 måned, 14 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
1 måned, 17 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
1 måned, 28 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
2 måneder, 1 dag siden · Wernn
63Ligheder
2 måneder, 5 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
2 måneder, 5 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
2 måneder, 6 dage siden · Savanti
4Dagens Dammark ,døde mink
2 måneder, 13 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
2 måneder, 15 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
2 måneder, 18 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
2 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
2 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
2 måneder, 26 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
2 måneder, 27 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
2 måneder, 27 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
3 måneder, 1 dag siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 måneder, 6 dage siden · Wernn
8Meddelelse
3 måneder, 7 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 25 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 måneder, 26 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
4 måneder, 2 dage siden · Emeli
11Metwo-two
4 måneder, 9 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
4 måneder, 10 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
4 måneder, 14 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
4 måneder, 14 dage siden · Wernn
11668
4 måneder, 15 dage siden · Wernn
26JULEN
4 måneder, 21 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
4 måneder, 22 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
4 måneder, 22 dage siden · Prem
11Hvem er du?
4 måneder, 23 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
64Lykken
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
4 måneder, 27 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
4 måneder, 29 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
5 måneder, 7 dage siden · Wernn

Familie, børn og parforhold

7Arbejde og bil
2 måneder, 15 dage siden · Wernn
4Det primitive holdbare.
5 måneder, 20 dage siden · Fink
16Køn
1 år, 3 måneder siden · JohannesB
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 år, 4 måneder siden · dino
6Jalousi
1 år, 4 måneder siden · dino
6Samtykke
1 år, 6 måneder siden · dino
21Porno
1 år, 9 måneder siden · Kåemer
6Homofobi
2 år siden · Kåemer
6Brug af begrebet seksuelt
2 år siden · Kåemer
1Magt mellem elskende
2 år siden · Kåemer
56Utroskab
2 år siden · Engbo
33Er ligestillingen umagen værd?
3 år siden · Morpho
15Overgreb
3 år siden · Morpho
3Hvad sker der, når han dør?
3 år siden · Blækhuset
16Monogami-utroskab
3 år siden · maryanna
14Ung på vej ud i hashmisbrug- Hvad g...
3 år siden · Anita A
8Blotter
3 år siden · Kåemer
8Overgreb
4 år siden · Kåemer
9En ven opførelse og min dårlige sam...
4 år siden · smukkehjerte
7Er det i orden?
4 år siden · Kåemer
15Monogami
4 år siden · Kåemer
7Vold i ægteskabet
5 år siden · sofiesverden
9Sårbare mænd
5 år siden · Forårsglad
14Ensomhed
5 år siden · Forårsglad
5Gummistøvler, 4-årig og drama!!!
5 år siden · mejsen
6En ubærlig tanke!
5 år siden · KatrineNørregaa...
11Curlingforældre
5 år siden · Robert Kallehav...
18skilsmisser
5 år siden · Post Scriptum
18Skyld og skam
5 år siden · Charly
12Gamle lege.
5 år siden · Babyangel85
53Jeg har brug for hjælp / råd ?
5 år siden · Kåemer
24Tryghed
6 år siden · Camra
21Utroskab
6 år siden · Kenny
14Du skal behandle andre som du selv ...
6 år siden · Fink
24At slå hånden af en forældre eller ...
6 år siden · smukkehjerte
5om alder og venner
6 år siden · knuram
18At blive misforstået
6 år siden · Mons1957
41Hvad tænder I ikke på ?
6 år siden · smukkehjerte
8Dilemma
6 år siden · Vicky
16Døden
6 år siden · Maripytta
34Mænd og kvinder