Tekstdebatter · Fantasy forfatternetværk

17 svar
Senest opdateret 7 år siden · 9 bruger(e) deltager
7 år siden

Har kun været på denne side i 3 dage og har endnu ikke fået grønt lys for om jeg må bruge mit rigtige forfatternavn.
Derfor er jeg lidt restløs. Jeg ligger nemlig inde med to tekster jeg gerne vil have folk til at se da jeg for tiden har ramt en kreativ bølge.

Da jeg ikke kan få mine tekster op endnu har jeg brugt ventetiden på at tænke over hvad jeg også kan bruge dette forum til.
Jeg forsøger selv at skrive en fantasy roman og tænker på om det ville være smart at lave et fantasy forfatternetværk. Jeg har kigget lidt på andre forfatteres tekster i de 3 dage jeg har været på og det virker som om nogle af jer ikke har så mange at ping-ponge me. Flere at teksterne var der ingen kommentarer til på trods af at de var flere år gamle.
Kunne det være en ide at starte et netværk af folk der alle skrev fantasy? Man kunne bruge denne eller en anden tråd til at diskutere konceptet og man kunne aftale med andre fra netværket at man læste hinandens tekster igennem.

Jeg er som sagt ny så det er ikke sikkert at jeg har fat i noget, men kom gerne med dit bud.

7 år siden
7 år siden

Lyder som en god idé. Selv holder jeg kortene lidt tæt til kroppen med den fantasy jeg arbejder på lige i øjeblikket, kun én af mine venner har fået lov til at læse den, men hun fungere så også som min "editor".
Men ellers er jeg da åben for at hjælpe hvor jeg kan hjælp, hvis det skulle være (men skyd en hvid pil efter grammatik hjælp, for det har jeg selv problemer med).

7 år siden
7 år siden

Det er også en af mine svage sider:)
Kan godt se pointen i at holde kortene lidt tæt til kroppen. Det er nemt at komme til at kopiere fra andre også ubevisst. Specielt i den genre hvor der er meget arbejde i at skabe rammerne.
Har dog valgt at jeg vil ligge uddrag af mine kapitler samt min indledning da det kunne være rart at få andre til at kigge det igennem så skriver jeg lige her når jeg for lov til at ligge mine ting op.

Hvis man falder over nogle spændende fantasy tekster her på siden kan man jo også lige smide et link op her.

7 år siden
7 år siden

Jeg er altid frisk på diskussioner af fantasy, men da jeg for tiden skriver mit fantasyprojekt på engelsk, vil det ikke være relevant at drage det synderligt meget ind her. Dog er jeg som sagt klar på at snakke om fantasy udover min egen roman. :)

7 år siden
7 år siden

Fedt. Jeg er nemlig lidt usikker på mit eget koncept og skriveevner. Har ikke forsøgt mig med den her slags før og ikke har den store akademiske uddannelse. Jeg tænker at selvom jeg selv syntes at det er vildt fedt er det måske ikke nødvendigvis omverdens opfattelse.
Derfor er det jo super lækkert at man allerede er kommet i kontakt med et par stykker der også lejer med mærkelige eventyrverdner.

7 år siden
7 år siden

Hvis man selv er aktiv med at kommentere, skal der også nok komme nogle kommentarer tilbage på et tidspunkt. Det er bestemt ikke alle, der gør gengæld ved at give en kommentar tilbage og det kan der jo være mange forskellige grunde til, men en del gør og lige pludselig har man fundet sig nogle mennesker, som man kan ping-ponge med. Betalæserfunktionen har jeg ikke prøvet, men den kan også være en mulighed. Jeg har selv en skrivegruppe, som jeg bruger til den grundige ord-for-ord kritik. Kommentarerne herinde bruger jeg til at finde ud af, hvordan andre mennesker ser på mine tekster, få nye vinkler, mere spontane reaktioner, er titlen fængende nok til at den bliver set i mylderet? Sådan nogle ting. Herinde finder jeg folk med en anden baggrundsviden, der kan opsnappe ting, andre overser og så er det enormt hyggeligt at følge hinanden på den måde, selvom man selvfølgelig skal huske også at kigge på andres tekster.

Såvidt jeg kan se, starter du godt ud. Kommenterer på livet løs og gør dig også bemærket her i debatten. Jeg synes, det er et godt initiativ, du kommer med her. Hvis det kan sparke mere liv i fantasysektionen, er det godt. Sjovt nok, nu jeg tænker over det, så er mange af de mennesker, der kommenterer mine tekster, ikke nogen, der selv skriver eller læser fantasy. Nå, men du har da gjort mig nysgerrig nok til at jeg gerne vil læse noget af dig, når du får lagt noget op. :-) Vil dog lige advare dig. Jeg har en meget emsig, rød kuglepen.:-)

7 år siden
7 år siden

Hej,
Tænker du måske kan finde noget i denne facebookgruppe hvor der postes om fantasy og lignede:
https://www.facebo...oups/40851504492/

VH Jan K

7 år siden
7 år siden

Super. Har brug for en rød kugleping til alle mine stavefejl og dertil kommer at jeg nogle gange kommer til at skrive vrøvl i stedet for det jeg har tænkt mig som jeg overser selvom jeg går teksten igennem to gange.
Grammatik er jeg heller ikke altid vildt god til. Jeg har det måske nok med at skrive som jeg selv syntes det lyder bedst, men det er ikke altid at det man syntes lyder bedst er det rigtige så mange tak.

Meldte mig ind i facebook gruppen, men vil nu ikke smide noget op derinde. Er bange for at miste rettigheder eller noget i den stil.

7 år siden
7 år siden

Stavning og grammatik kan være meget drilagtige!
Men trøst dig: Mine ting har skullet læses igennem langt flere end to gange!

7 år siden
7 år siden

Bondekonen: Jeg har taget dig på ordet og sendt min første tekst til dig. Jeg tror måske at jeg kom til at smide den ud så alle kunne læse den selvom det ikke lige var meningen, men jeg er ikke sikker og folk må jo gerne se den.
Jeg vil selvfølgelig også gerne stå til rådighed hvis folk har noget fantasy de vil havde en nørd til at kigge på. Jeg er ikke god til stavning, men jeg har tit mange mærkelige ideer til udvikling af historier og den slags.
Det er dog ikke altid at jeg kan overskue en lang tekst selvom jeg godt kan lide selv at skrive dem. Det kommer lidt an på mit humør.

7 år siden
7 år siden

Jeg forstår godt din pointe, men jeg tænker at man vel bare kan bruge debatten her?

Og ellers er jeg enig med Bondekonen, når først man rigtig kommer igang med at kommenterer på andres materiale, er der også nok nogen der skal finde dit og kommentere på det.
Jeg selv er ikke så flittig med kommentarerne endnu, men mest fordi jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal skrive, eller fordi jeg slet ikke forstår materialet...

7 år siden
7 år siden

Jeg kan også se en del fordele ved at være med i sådan et netværk. Glimrende idé. De gange, jeg har skrevet noget, jeg selv ville kalde fantasy, har jeg udnyttet genrens verdensbyggeri til at sætte kontrasten mellem forskellige samfundsformer op. Der er ikke en hel stribe magiske væsner eller folk, der kan trylle. To slags havfolk og nogle få, der har telepatiske evner er det hele - gør det nogen nysgerrig, ligger min "Sirius" på bibliotek.dk og er til at låne aldeles gratis. Jeg har skrevet også den under mit skrivenavn her på stedet.
Jeg er i princippet i gang med endnu en roman i genren, og den bærende idé er, hvad der sker, hvis kun en elite har magten over alt skrevet. Ikke fordi det er eksklusivt at kunne læse, men fordi skoler kun underviser i afskrift og i at læse nøje defineret pensum. Debat er dér stærkt uønsket. Den slags kunne jeg godt tænke mig kommentarer til.

7 år siden
7 år siden

Maria: Jeg vil gerne se hvad du laver, men det bliver nok ikke lige i dag. Har besøg af en god kammerat.
Kander ikke bibliotek.dk Skal teksten være udgivet for at den kan havne der?

Jeg er som sagt ikke nogen erfaren skriver, men læser måske ting på en anden måde af samme grund. Som den almene læse vil se på en tekst.
Velkommen til:)

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

#13 (G.S Camilla): (læs: jeg er i tvivl om, hvorvidt der skal komme en baggrundshistorie fra hovedpersonen selv, eller om plottet skal fortsætte uden erindringer).

Personligt bryder jeg mig ikke om et helt kapitel eller mere skal dedikeres til baggrundshistorie, for det sætter handlingen helt i stå, så længe der fortælles. Husker Terry Goodkind i Faith of the Fallen bruger op til flere kapitler på et langt flashback, og det var tæt på at koste mig som læser. Selv synes jeg det er mest elegant og velfungerende, hvis man får det passet ind i teksten i bidder, så man også stadig holder læserens appetit vækket på området, fremfor at servere en så stor banket, at læseren har svært ved at komme videre i den festlighed, der er din historie. :)

7 år siden
7 år siden

Står med endnu et stykke tekst til min bog som jeg gerne vil have nogle folk til at kigge på. Er der var nogen der kunne tænke sig at lave en betalæsning på det?
Det er ikke fordi jeg er ude på at få rettet alle mine stavefejl, men hvis en eller flere gad at skimme det igennem og komme med lidt gode råd og ideer ville jeg blive glad.

7 år siden
7 år siden

Gaffa Brandt
Det kunne da nok lade sig gøre, har alligevel ikke ret meget at tage mig til alligevel, er dog bare ikke en særlig hurtig læser.

7 år siden
7 år siden

Aastrup. Jeg sender den til dig. Jeg er ikke selv nogen hurtig læser så brokker mig ikke.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fantasy forfatternetværk er startet 21/04-2013 21:33 af Gaffa Brandt og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

45Bibelen
9 timer, 27 minutter siden · Kåemer
122Dagens Vits
14 timer siden · Stenfisker
3779Dagens ord
1 dag, 16 timer siden · leviP
0Gensidig betalæsning - Roman
3 dage siden · Kafkaesque
3Ja ja, ser man det.
4 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
7 dage siden · dino
5Skal vi starte et skrive- fortællef...
8 dage siden · Mons1957
2jeg søger feedback
14 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
15 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
17 dage siden · hermanøv
2D ette er en drabet o
25 dage siden · dino
137Virus
25 dage siden · dino
138Hvad er du taknemmelig for i dag?
26 dage siden · Kafkaesque
1Mangler kritik
1 måned, 3 dage siden · Nicolas Jessen
3Drømmen om en drøm
1 måned, 4 dage siden · Savanti
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 måned, 5 dage siden · dino
456Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
4Sparring på krimi-roman
1 måned, 5 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
1 måned, 11 dage siden · Wernn
34Dagens Had
1 måned, 11 dage siden · Gabi1322
20Hvad hedder det modsatte
1 måned, 13 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
1 måned, 15 dage siden · Michael But
51Skrivegruppe søges - København og o...
1 måned, 26 dage siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
1 måned, 27 dage siden · Wernn

Tekstdebatter

3Ja ja, ser man det.
4 dage siden · dino
20Hvad hedder det modsatte
1 måned, 13 dage siden · Wernn
30Hvad er meningen med
4 måneder, 13 dage siden · Wernn
4Hvornår er en tekst mest for børn?
4 måneder, 27 dage siden · Pia Hansen
31Hvad mener i?
8 måneder, 11 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
8 måneder, 14 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
10 måneder, 26 dage siden · Wernn
1HJÆÆLP
11 måneder, 3 dage siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
11 måneder, 24 dage siden · hermanøv
3Fatter du det?
1 år, 1 måned siden · Wernn
7Redigering
1 år, 1 måned siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
1 år, 3 måneder siden · neran
1En god slutning
1 år, 5 måneder siden · dino
8Voldtægter og overgreb
1 år, 9 måneder siden · maryanna
3Hjælp til handling
1 år, 9 måneder siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
1 år, 9 måneder siden · dino
6Sprogproblemer
1 år, 10 måneder siden · Marver
102Kontraster
1 år, 10 måneder siden · Engbo
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
1 år, 11 måneder siden · Hellerhigh
7Råd til hvordan man starter på en 2...
2 år siden · NAHansen
1Hej hej
2 år siden · Engbo