Teknik og internet · Google Driverless Car til blinde

8 svar
Senest opdateret 8 år siden · 4 bruger(e) deltager
8 år siden

På videoen ses en blind ved førersædet. Han havde vist aldrig drømt om selv at skulle køre bil.
Han siger: "Hvilken herlig fornemmelse at kunne bevæge sig frit i trafikken og gøre sine æringer, som alle de normalt seende gør det".

7. maj 2012 bestod en førerløs bil sin køreprøve og fik udstedt sit førerbevis - det første kørekort udstedt til en bil. Det skete i staten Nevada, USA jf. lov af 1. marts 2012. Bilen var en Toyota Prius udstyret med 'Google driverles Car - instrumentation'

(http://www.lasvega...-self-driving-ca/ )

Forud herfor har Google Car har kørt ½ million kilometer i USA med en fører, der kunne gribe ind. Google Car lærer undervejs. Den registrerer billeder, radar mm., som den analyserer og omsætter til læring.

Hvornår ser vi den første førerløse bil på de danske landeveje? Om 5 år eller vil det tage 10 år? Den største forhindring er lovgivningen. I tilfælde af uheld, hvem skal så drages til ansvar? Ejeren eller bilfabrikanten?

Tænk, når det bliver forbudt at køre bil. Den dag, hvor fartbillisterne må stille deres fartglæde på lukkede racerbaner.
Tænk den dag, hvor ratstyrede biler kun findes på museum sammen med sporvogne og hestevogne.

8 år siden
8 år siden

Med danske afgifter vil den formentlig slet ikke blive til at betale.;-)

Men det kunne være skønt at kunne sidde og læse imens man kører på arbejde ... eller turde tage bilen til København i stedet for at tage toget.

8 år siden
8 år siden

Man tænker umiddelbart, at "der skal godt nok tænkes grundigt, hvis man skal undgå situationer, hvor man skal improvisere!"
Men på den anden side, laver mennesker jo de utroligste fejl!

8 år siden
8 år siden

Dino #2: " "der skal godt nok tænkes grundigt, hvis man skal undgå situationer, hvor man skal improvisere!"

Et barn, der løber lige ud på kørerbanen eller hvad?

Prøv at beskrive den værst tænkelige situation, så skal jeg prøve (ud fra bedste evne) at rekonstruere, hvordan en Google Car ville forsøge at klare situationen.

8 år siden
8 år siden

Et bevægeligt objekt, som er nærmere end standselængden?
Vil objektet sandsynligvis være borte efter forsøg på nedbremsning?
Vil påkørsel være sandsynlig ved forsøg på nedbremsning?
Kan der undviges nu, eller skal man bremse først og derefter prøve at undvige? (Hvis farten er høj)
Er der andre objekter i tilgængelige vejbaner?
Kan terrænet uden for vejbanerne benyttes uden farlige kollisioner?
Hvor tæt ligger bilen bagved os?
Er objektet på vejen foran os af en art, der gør, at risikoen ved undvigelse skal foretrækkes?
Skal objektet påkøres?
Har objektet to ben?
Har objektet hertil vinger?
Er objektet på to ben så stort, at en tuden i hornet kan afværge sammenstød? (En voksen kunne vågne op og springe til siden.)
Har objektet to ben eller vinger? Og er størrelsen sådan, at en påkørsel ikke vil skade os selv? (Det kunne jo være en elefant!)
Hvis objektet har to ben (foreneligt med et menneske) og en undvigelse er tilrådelig, skal vi da undvige i modsatte vejbane eller rabatten? Hvor er faren mindst?
Har vi klipper på vor højre side? Eller er der en græsrabat til venstre for modgående vejbane?
Hvor hurtigt kører bilen i modsatte vejbane? Kan den evt nå at sænke farten, så vor undvigelse af objektet kan ske uden risiko?

Er det fastelavn? Kan geden være et forklædt barn? (Hø!)
Skal man trods alt påkøre barnet, fordi et sammenstød med andre biler vil dræbe mange flere?
Det er nogle af de spørgsmål, der skal besvares i trafikken. Og gerne hurtigt!

Engang i Jylland kom jeg på landevejen, da en fasan kom løbende ud fra rabatten og gik på vingerne.
Jeg kunne se, at den ikke ville nå at stige op. Jeg kunne ikke nå at bremse.
Jeg havde set, at bilen, der var på vej imod os i modsatte bane, var så langt borte, at jeg kunne nå at trække ud til venstre, så fuglen ville nå at komme højere til vejrs.
Så jeg trak med et ryk ud, og fuglen nåede at stige op.
Og nåede ind i god tid inden passsagen af den modkørende bil.
Ingen - mennesker eller dyr - kom til skade.
Men havde modkørende bil været nærmere, havde jeg måttet påkøre fuglen, og ferien ville have været ødelagt.
Jeg er helt håbløs til at dræbe skadede dyr, og jeg løber gerne en lille risiko for at blive fri.
Men grænsen kan være hårfin.
Man kan sige det sådan: Jeg er villig til at suspendere "programmet," som man suspenderer GPS'en, når man hellere vil en anden vej.

Visse veje er så farlige med deres tætte trafik, at man er nødt til at holde øje med rabatten, fordi man skal planlægge en eventuel undvigelse. (Så man ikke skal køre frontalt ind i en tåbelig overhalende bilist.)

Som jeg har skitseret tingene ovenfor, vil Google komme på arbejde!
Men på den anden side: Hvis Google vælger en enklere model, hvad vil der så ske statistisk på årsbasis, hvis alle bruger Google eller ingen gør det?
Det kan godt være, at Google statistisk ville gøre det bedre end mennesker. Selvom den gode bilist i konkrete tilfælde ville kunne gøre det bedre. (For det tror jeg, at han/hun kan!)

8 år siden
8 år siden

Dino, din drillepind, tror du virkelig jeg kan give en teknisk udredning for den syndflod af eksempler, du udfordrer mig med.

Du må nøjes med nogle overordnede betragtninger, Google Car's tekniske specifikationer samt de store fordele som en selvkørende bilpark vil indebære.

Den helt store fordel er, at Google Car indsamler, bearbejder og træffer beslutninger med lysets hastighed, hvilket betyder, at der højst vil gå en tusinddel af et sekund fra trafik-hændelsen sker til Google Car reagerer (Eksempelvis arbejder en moderne smartphone med 2 milliarder informationsbehandlinger i sekundet). Et menneskets reaktionstid er ét sekund. Det har afgørende betydning for standselængden.

Ved 60 km i timen er bremselængden 25 m, og reaktionslængden 24 m dvs. standselængden bliver 49 m med en menneskelige chauffør. Google Car' standselængde bliver tilsvarende kun 25 m. Men dertil kommer den menneskelige uopmærksomhed (mobil, henslumren mm.), som jo er den altovervejende grund til de årlige 16 millioner biluheld på de amerikanske landeveje.
Google Car derimod vil hvert sekund foretage 2 milliarder informations-behandlinger, hvor kun strømsvigt kan gribe forstyrrende ind.

Ovenstående YouTube video giver en god fornemmelse af Google Car's intensive informationsbehandling.

Google Car's tekniske specifikationer:
Google Car har 5 sensorsystemer. Hjertet er en laser, Venodyne 64, som giver et detaljeret 3D af omgivelserne. De 4 andre systemer er 1) fire radars på kofangerne, 2) et kamera i bagspejlet, 3) GPS samt 4) måleudstyr i hjulene.

Sikkerheden ved den selvkørende bil er alt afgørende. Google Car havde sidste år kørt ½ millioner kilometer uden uheld. Men hvis hele bilparken bliver selvkørende, så VIL der ske uheld, helt sikkert! Men hvor mange vil man acceptere? 1 procent af ulykkestallene i 2010?

Det vil betyde 160 tusind trafikuheld (imod 16 millioner), 25 tusind personskader (imod 2,5 millioner) og 350 trafikdræbte (imod 35 tusind). Økonomisk vil det koste USA 2,5 milliarder dollars (imod 250 milliarder).

Hvis hele bilparken bliver selvkørende vil man kunne nøjes med den halve bremselængde og vil kunne køre med højere hastighed. Endvidere kan man undvære overhalingsbaner, hvorfor man vil kunne indskrænke vejnettet til under det halve.
USA's vejnet er på 6,3 km (157 Jordens omkreds). Asfalteringen til biler og parkeringspladser fylder 16 millioner hektarer - svarende til 3,7 gange Danmarks størrelse.

8 år siden
8 år siden

Man kunne for sjov forestille sig et computerstyret trafiksystem - altså at man altid havde haft det.
Så foreslår nogen, at man skulle prøve at lave mennesker selv køre bilerne. Helt uforsvarligt, vil mange mene. Tænk på de mange tilfældigheder, der vil skyldes menneskenes blandede kompetencer, deres uoplagthed, træthed osv.

8 år siden
8 år siden

Dino #6
Morsomt og godt tænkt.

Og jeg tror, du har ret. Om 15 år vil man sikkert se tilbage på vor tids bilvanvid med en rysten på hovedet.
Tænk at ens børn kunne blive kørt ned i trafikken, tænk al den tid, man spildte foran et bilrat og tænk al den modstand, det gav - især blandt mænd - da man afskaffede kørekortet.

Jeg har også nogle andre ret sjove tilbageblik fra den nære fremtid til i dag:

Tænk, at man myrdede millioner i fortidens krige. I dag er slagmarken overladt til robotikken, og i 'robotic warfare' overholder man strengt FN's konflikt-charter, der forbyder drab på mennesker.

Tænk, dengang mennesker døde af sygdom. I dag sker det kun, hvis samfundet ikke har råd til at holde liv i de ældre over 100 år - og de vel at bemærke heller ikke selv har råd til at betale.

8 år siden
8 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Google Driverless Car til blinde er startet 10/05-2013 04:03 af Kaare Kristensen (Hemingway) og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Brug af kommentarer?
14 timer siden · Kafkaesque
2Efterlysning af serie
1 dag, 2 timer siden · Kåemer
474Kontraster
1 dag, 20 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
4 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
4 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
25 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 5 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 8 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 14 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
1 måned, 29 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 1 dag siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 3 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 4 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 5 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 5 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 6 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 7 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?