Teknik og internet · Forside til bog.

2 svar
Senest opdateret 8 år siden · 2 bruger(e) deltager
8 år siden

Det er sådan, at jeg er en kreativ sjæl med en kærlighed for at lege med billederedigeringsprogrammer, når det især handler bogforsider. Jeg har dog længe siddet og grublet over, hvilke krav der lyder, når man skal lave en forside til udgivelse.

Er det f.eks. tilladt at bruge skrifttyper hentet ned fra dafont, billeder fra hjemmesider uden copyright etc, eller skal jeg selv stå for billederne. Er det okay at lave selve forsiden i et program som GIMP? Hvad har I af erfaring omkring dette, for jeg har brug for en hjælpende hånd!

Mvh. MLJ.

8 år siden
8 år siden

Det er ikke tilladt at bruge fonte der er beskyttet af copyright uden at betale for dem. Du kan google dig til en liste over hvilke der ikke har copyright - eller betale dig for at benytte den du gerne vil bruge, evt.
Jeg ved ikke hvilke billeder fra hvilke hjemmesider du referer til, men jeg ville stærkt fraråde at bruge andres arbejde uden samtykke.
Jeg har selv lavet en forside i GIMP, så det kan du sagtens. Men der er nogle krav til billedkvaliteten. Billedet skal helst være på omkring 600ppi hvis teksten ligger som raster. Du kan bruge et program som Indesign til at dele tekst og billede op, så billedet er raster men tekst stadig er i vektor, hvilket betyder at du kan nøjes med ca. 300ppi. Forsøg dog altid at komme over 300, da det er det absolutte minimum!

8 år siden
8 år siden

Tak for svaret. Jeg hentydede også til de fonts, der er lovligt gratis. Altså at brugeren har givet lov til videre brug. Når du siger 600, hvilken led er det så på?

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forside til bog. er startet 16/05-2013 14:10 af Maria Louise J og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

6Brug af kommentarer?
16 timer siden · Kafkaesque
2Efterlysning af serie
1 dag, 4 timer siden · Kåemer
474Kontraster
1 dag, 21 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
4 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
4 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt