Ordet er frit · Historisk Romance

13 svar
Senest opdateret 8 år siden · 6 bruger(e) deltager
8 år siden

Hej til jer på Fyldepennen

Har læst forskellige tekster og debatter herinde, og selv om jeg elsker fantasy og også selv skriver det, har jeg også en svaghed for historisk romance. Er det for tøset eller useriøst til dette forum? ;)

Venlig hilsen Louise

8 år siden
8 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

8 år siden
8 år siden

Hej Fuchsia

Tak for dit svar :) jamen så vil jeg ikke holde mig tilbage, når jeg når dertil. Jeg er selv stor fan af Lisa Kleypas, Julia Quinn og Eloisa James. Hvem der bare kunne skrive som dem! ;)

8 år siden
8 år siden

Ja, bestemt, der er en mangfoldighed af tekster her, så lad os da bare se nogle historiske romancer også :-)

8 år siden
8 år siden

Hej Louise!

Skriv endelig historiske romancer - det er jo sådan set en udødelig genre. Her på sitet ligger en hel del af inspirationen netop i, at man kan lade sig indfange af tekster indenfor genrer, man måske ellers helt havde overset uden først at have været en tur omkring det lokale bibliotek. Jeg læser da gerne historiske romancer.

Med venlig hilsen
Stig

8 år siden
8 år siden

Tak Mons1957 og Colbjørn/Stig ;) dejligt, at der er andre end mig, der også læser den genre. Er der nogen af jer, der nogen sinde har skrevet inden for den?

8 år siden
8 år siden

Hvad er det egentlig? Er det sådan noget som Jane Austen?

8 år siden
8 år siden

Det nærmeste jeg er kommet det, Tranborg, er en historisk novelle hensat til starten af 1800-tallet, Afstraffelsen, som ligger her på min profil. Det er nok ikke lige en romance, men den er da historisk ;-)

8 år siden
8 år siden

Hej Dino

Historisk romance er egentlig bare de to genrer, historiske romaner og romancer, der er slået sammen til en ny. Ved ikke helt, hvordan man definerer den, men jeg kan da komme med mit bud :) vil sige, det er rimelig meget ud ad landevejen.

Umiddelbart tror jeg ikke, at Austen er en romance, selv om der er tale om en historisk kærlighedsroman.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan alle romaner, der foregår i tiden før 2. verdenskrig, betegnes som historiske. Så er der selvfølgelig stor forskel på, hvor meget research man laver for at gøre det så detaljeret rigtigt som muligt, og hvor meget man vil vægte det historiske. Har læst en del i den genre, og der er mange, der bare giver romanen en 1800-tals ramme uden at gøre mere end det. De medtager måske lidt litteratur og enkelte synspunkter fra den tid, men det er også alt. Så er der andre, der fokuserer mere på forandringerne og de konsekvenser, det kan have. Fx industrialiseringen og overklassen - hvad ved jeg :)

Men når det kommer til romancer, så handler det vel i bund og grund altid om en kærlighedshistorie. To personer, der skal overkomme nogle forhindringer for at kunne være sammen. Smidt ind i en historisk periode, og så har du en historisk romance ;) andre bud?

Mons1957 - spændende :) vil prøve at finde tid til at læse den snart :) selv om jeg ofte kludrer rundt i årstal, når det kommer til historiske begivenheder, så er det alligevel altid historiske romaner (foruden fantasy) der fanger mig. Hvor meget research foretog du dig, inden du gik i gang med at skrive? Eller har du stort kendskab til perioden i forvejen? :)

8 år siden
8 år siden

Tak for det, Tranborg85.

Man kan naturligvis spørge, om Austen skrev historiske romaner.
For hun tænkte det vel som samtidsromaner dengang.

8 år siden
8 år siden

Ha ha Dino, det har du helt ret i! ;) Det er vel bare vores "put den i en boks og giv den et mærkat" - tankegang, der slår igennem ;)

8 år siden
8 år siden

Ja, Tranborg, jeg havde da en del forhåndskendskab til perioden, da jeg finder det 19. århundrede er et interessant kapitel i vores historie, men lidt research måtte jeg da lave, bl. a. af gamle københavnske bykort. Heldigvis kunne jeg lade den foregå i centrum, hvor adskillige stednavne er de samme i dag som dengang, men noget er der jo altid ændret.

Nej, Austens romaner er ikke historiske, de foregår i hendes samtid, en historisk fortælling skal foregå før forfatterens egen tid. Dickens skrev jo heller ikke historiske romaner, bortset fra To Byer, der foregår under Den Franske Revolution. Hans samtid og Austens samtid er jo bare blevet fortid det gør vores samtid jo også på et tidspunkt.

8 år siden
8 år siden

Når jeg læser en bog skal det åbenbart helst være fantasy eller historiske romaner, før det rigtig fanger, har jeg erfaret. Eskapismen skal vist være så total som muligt.:-)Jeg kan godt lide at lade mine historier foregå i fortiden, men jeg er ikke særlig god til at holde mig til det realistiske. Hvis du kan leve med det, så er det meste af det, jeg har liggende herinde historisk og lidt kærlighed er der da også. Ellers kan jeg anbefale Rolf Carlsen, hans historier foregår også i forskellige historiske og forhistoriske perioder. Måske knap så meget romantik. Pia Hansen har flere romaner liggende herinde, som godt nok foregår på en anden planet ... men i et miljø, der minder meget om livet på jorden for nogle hundrede år siden. Benno Jørgensen har nogle kapitler fra en vampyrroman fra revolutionens Frankrig. Det er sådan lige umiddelbart det, jeg kender til.

Men når man taler historiske romancer, så lader det til at de fleste foregår i 1800-tallets engelske overklasse. Austens fingeraftryk, måske. Er det sådan noget, du leder efter?

8 år siden
8 år siden

Bondekonen - tusind tak for dine anbefalinger :) helt klart nogen, jeg vil se nærmere på! Men angående det jeg leder efter med Austens fingeraftryk - det er nok mere sådan noget, jeg selv skriver, når jeg ikke går amok med vampyrer og varulve ;) så det kunne da være sjovt, hvis der var andre, der også gør i 1800-tallets overklasse ;)

8 år siden

Besvar debattråd

Debatten Historisk Romance er startet 20/05-2013 13:51 af Tranborg85 og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem

Ordet er frit