Brokkassen · CPR nummer.

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg så forledenet indslag i TV, hvor det fremgik, at olieselskabet OK var et af de få olieselskaber, der betalte skat herhjemme.
Jeg handler stort set alt mit olie og benzin forbrug gennem selskabet, ligesom hovedparten af vores dagligvare indkøb sker i Brugsen heroppe.
Nu fik jeg så en reklame, hvor de ville støtte vores lokale sportsforening med 6 øre pr. liter benzin, hvis vi ville bestille et kontokort hos dem.
Jeg er imod alle former for kontokort og PBS betalinger, men besluttede at gå på kompromis med mine principper for det gode formåls skyld.
Ikke ret langt inde i tilmeldingsforløbet bad man så om at få vores CPR numre oplyst. Her stoppede legen så for mit vedkommende.
Jeg synes det er en uskik, at private foretagender skal kunne jonglere rundt med CPR numre, og det ligegyldigt hvad formålet så er.
Jeg har også oplevet, at min kommune har udleveret vore CPR numre. Jeg er både forundret og forarget over den slags.

Har I herinde en mening om det? Så vil jeg da gerne høre den.

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

Det kan være svært at gennemskue, hvad de skal bruge CPR nr. til. Jeg er også forsigtig med at udlevere mit, og ved ikke om det bliver misbrugt.
Sidst var mit personlige rejsekort hvor de skulle have personnr. og mit dk.- nummer. Det virker upåklageligt selv om der er uro om rejsekortet i nyhederne. Fink

7 år siden
7 år siden

Kattegat og Fink, jeg er enige med jer i at det er en uskik, at cpr-nummeret så tit fordres, for at få hverdagen til at løbe rundt.

Omkring benzinselskaberne der kræver cprnr. så skyldes det at de tjekker hos RKI om man er registreret dårlig betaler. Cprnr. er den eneste fællesnævner de kan søge på - mig bekendt. Man kan dårligt nok få et dankort, hvis man er hos RKI.

7 år siden
7 år siden

Jeg tror ikke i behøver at være så nærvøse omkring CPR, det eneste det fortæller er jo trods alt hvem i er, og enhver der har nok teknisk snilde til at udnytte det på nogen måde er uden tvivl også i stand til at skaffe jeres CPR nummer uden at i selv opgiver det.

Alle bør selvfølgeligt læse betingelserne igennem, da der er oplyst hvad CPR bliver brugt til, og hvis det bliver brugt til andet end hvad der giver mening.

Det helt store problem lige nu er vores Nem-ID, der giver adgang til alt og er lige så bindende som en underskrift, men derudover er et outdated system, der burde brændes og erstattes af en mere sikker løsning.

7 år siden
7 år siden
#4 Tula

Jeg tror tiden er inde til at vi få tildelt et CPR-nummer OG et ID-nummer. Det ene kunne så bruges i offentligt regi og KUN dér. Hvorpå vi så kunne bruge ID-nummeret generelt ved registrering og nethandel.
Det ville også gøre at man "nemt" kunne få det udskiftet i tilfælde af misbrug, hvad vi jo ser mere og mere i disse tider.

Skræmmende er det i hvert fald at det bliver mere og mere udbredt at der fuskes med det. Især skræmmende, fordi man jo snart ikke kan handle nogen steder på nettet uden det.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten CPR nummer. er startet 20/06-2013 14:01 af Kattegat og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
14 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 2 timer siden · Kåemer
474Kontraster
2 dage, 20 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
6 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
26 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 9 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 2 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 4 dage siden · Morpheus

Brokkassen

0En molbohistorie?
1 år, 4 måneder siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
1 år, 8 måneder siden · knudkp
24Digte
2 år siden · Kåemer
6Feisbuuk
2 år siden · Savanti
8Musik i film
2 år siden · dino