Brokkassen · Topstyret censur bureaukrati

37 svar
Senest opdateret 7 år siden · 11 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg ved ikke om det er helt så slemt som jeg umiddelbart har fået en følelse af, da jeg trods alt kun har været en del af klubben i et par uger, men jeg er virkeligt skuffet og irriteret over den måde fyldepennen bliver styret fra en usynlig redaktion og ved hjælp af en masse fjollede regler.

Da jeg fandt siden til at starte med virkede det som et super sted at skrive og få respons på sine ting og selvfølgeligt at hjælpe andre - men der gik ikke ret lang tid før jeg fandt ud af at det mildt sagt er besværligt at få lov til at skrive noget som helst, med mindre det tilfældigvis er åbent for alle, hvilket virker lidt tilfældigt en gang i mellem. men i hvert fald er det ikke muligt at lægge sine egne ting op før redaktionen, hvem det så er, har besluttet sig for at man er god nok til at lege med - hvad er det for noget fis! topstyret censur fjol - hvis man ikke overholder retningslinjerne så er jeg med på at redaktionen kan gå ind og begrænse en, men godkende? fyldepennen.kp

og hvad er det for noget fis at man kun kan lægge en tekst op om ugen? er i bange for at vi kommer til at slide for meget på upload knappen?

Det hjælper så ikke på mit humør at jeg er blevet blokeret fra at skrive i min dagbog.
Jeg kan ikke fortælle jer hvorfor.
For der er ingen der har fortalt mig hvorfor.
Jeg lagde et dagbogs indlæg op i går, og da jeg stod op i dag var det lukket, og det samme var min mulighed for at skrive dagbog. ingen mails om hvorfor, ingen breve herinde om hvorfor, intet... fyldepennen.kp

Jeg synes fyldepennen er en super god ide, og det meste er godt udført, men er der virkelig enighed om at siden er bedst når der sidder en usynlig redaktion og censurerer alt? og når vi skal overholde en masse underlige regler for at få lov til at lægge vores hårde arbejde op til fri afbenyttelse? og bortset fra alt det andet hvorfor må intet herinde være på engelsk? hvad 1234 er det for en fjollet regel?

Jeg er træt af fjollede regler, og fyldepennen er muligvis den side hvor de irriterer mig mest, men jeg vil så gerne synes godt om stedet, og benytte det endnu mere end jeg gør.

Sæt i gang

//ChrisEQ

7 år siden
7 år siden

Spørgsmålet er ikke rettet til mig og derfor er det heller ikke min sag at svare.
Men da indlægget er lagt ind som en offentligt tilgængelig debat, vil jeg alligevel sige en enkelt ting:

Jeg er enig i, at man ikke skal skrive på engelsk.
For tillades det, kan man ikke undgå diskriminationsfælden.
Kun ved at sige "dansk eller intet" kan man legitimere, at man ikke må skrive på engelsk, tyrkisk, finsk, mandarin og swahili!
Og hvor var vi så henne?

7 år siden
7 år siden

Jeg vil da godt komme med en indspark om reglerne for dagbøgerne. De er for rigide. At man ikke engang må skrive et digt i sin dagbog, hvilket man da sagtens kunne finde på at gøre i en gammeldags dagbog lavet af papir. Den regel forstår jeg ikke.

Digte og historier hører da også dagbøger til.

Så bør redaktionen herinde træde i karakter og deltage i denne debat ved at svare på vores spørgsmål. Hvad siger I?

7 år siden
7 år siden

Pointen omkring dansk eller intet er selvfølgelig reel nok, men kunne man ikke komme uden om hele det problem (i hvert fald i starten) ved at lave et emne i læsesalen der hedder udenlandsk eller hvad det nu måtte være?

så kunne dem der skriver på engelsk også være med, jeg synes ærligt talt det ofte er forskelligt hvilket sprog jeg skriver når jeg bliver inspireret, men det er altid rart at være i et forum hvor kommentarer kan være på dansk, eller hvor folk bare har en bedre forståelse af hvorfor jeg skriver som jeg gør.

7 år siden
7 år siden

Problemet er, at hvis man tillader udenlandsk sprogbrug, kan redaktøren være nød til at humpe sig igennem en googleoversættelse i håb om at afsløre tekster, der markant modsiger andre regler også. Det ville jeg nok selv synes var temmelig trælst.

7 år siden
7 år siden

Hmm måske, men tror du ikke vi selv kunne administrere det? der er en knap til at flagge tekster der ikke overholder reglerne...
og hvis der er noget der ikke bliver forstået overhovedet, så bliver det sikkert også flagget, og om ikke andet har det ikke betydet noget, for ingen har forstået det alligevel :D

Jeg kan godt se at det kan give problemer, men det er bare dybt belastende at jeg ikke må uploade noget på engelsk ^^ det dagbogsindlæg der er blevet blokeret, havde jeg også oversat til engelsk, og der fungerede det meget bedre, men det fik jeg ikke engang mulighed for at blive blokeret for ^^

siden ville simpelthen ikke poste det, jeg går ud fra fordi den kunne læse at det meste var engelsk.
prøvede endda at skrive en dansk tekst først og sidst :P men det kunne ikke snyde den, så det er altså umuligt at citere noget som helst på engelsk, det må også være en smule belastende, tænk hvis du havde en englænder i din historie, hvor meget dialog kunne han/hun så have?

7 år siden
7 år siden

Min store beundring for de, der mens en mand, Snowden, har afsløret vidtgående spionage, n u ikke bare blandt fjender; men blandt påståede venner. Ja, det er da et problem om det skal omtales på engelsk eller dansk( jeg holder på, det skal være på hebraisk.)

Nå, den mest behagelige måde er altså at snakke om en dejlig sommermorgen i stedet for de gruelige og interessante problemer. The morning is brokken lik blackbirdts song.
Jeg mindes stdigvæk Ægypteren Senuhe, da alt brød sammen og ligene flød ned af Nilen, så længtes han hjem til sin missekat. Nå, jeg vil nu huske at skrive, at jeg er enig med de, der mener, at vi bør have et fælles sprog her, og der jo ellers er mange andre muligheder. Engbo

7 år siden
7 år siden

Det står dig jo frit for at åbne din egen forfatternetværk, så gør du som du vil. Ingen skal jo bestemme hvilke regler du indfører på din hjemmeside. Alle nationaliteter er velkommen hor dig, men kommentarene er jo også vigtig for en dialog imellem brugerne. Fink

7 år siden
7 år siden

Jeg må indrømme, at jeg ikke oplever den der grimme diktaturlignende topstyret censurering herinde, som du tilsyneladende føler du er udsat for.

Jovist, der er en eller anden "godkendelsesproces" i form af forfatternavnsansøgningen, men jeg har ikke indtryk af, at der bliver givet mange afslag. Til gengæld ser jeg det som en fordel, da det sortere langt de fleste trolls fra. Imodsætning til de fleste andre internetfora jeg har været i "kontakt" med, er der meget lidt af den slags "ballade" herinde.
Til gengæld er her et hav af kvalificerede mennesker, som giver kvalificeret feedback, respons. Jeg kender ikke til andre steder hvor mere eller mindre professionelle (etablerede forfattere) og amatører (forfattere in spe) kan få glæde af hinanden som tilfældet er her.
Regler er nødvendige (ikke mange, men nogle), når mennesker skal omgås hinanden - specielt i den virtuelle verden, hvor det er alt for nemt at være et "dumt svin" uden det reelt har nogle konsekvenser.

Funktionen med kun 1 tekst om ugen, synes jeg faktisk også er ganske fin. Det er med til at sikre en eller anden form for kvalitet herinde, at der ikke kan sprøjtes 25 digte (eller hvad det nu måtte være) ud om dagen. Det er jo muligt på flere måder at "optjene" flere publiceringer, hvis man har lyst og behov for det. Hvis man vil publicere uanede mængder tekster kan man jo bare oprette en blog/hjemmeside og oploade der til.

Om dagbogsfunktionen er for begrænset, skal jeg ikke kunne sige, da det ikke er en funktion, jeg bruger, men den der næsten "forbryderiske" redaktion du omtaler plejer at være ret lydhøre overfor forslag til forbedringer. Det er i hvert fald min oplevelse de gange, hvor jeg har haft forslag til ændringer.

Det er et privat/frivilligt foretagende, og samtidig er det gratis at benytte sig af de tilbud, der er herinde. Jeg synes, at jeg får helt vildt meget kvalitet for ingen penge. Jeg har fået nogle muligheder gennem dette site, som jeg ikke ellers havde fået, og ikke mindst har jeg fået nogle personlige ting i baggagen, som jeg ikke ellers ville have fået. Man kan vælge at være utilfreds med det hele og se alle de begrænsninger der er, eller man kan se mulighederne og glæde sig over et gratis tilbud ...

7 år siden
7 år siden

@Engbo - jeg har ingen anelse om hvad du mener, hvis du vil have et svar så snak dansk

@Fink - pointen er jo netop at fyldepennen er et godt sted der kunne være bedre, så hvorfor skulle jeg starte noget nyt? selv hvis jeg får succes bliver begge steder udvandede

@trudi du har rigtigt mange gode pointer, det eneste jeg er uenig i, er din sidste kommentar, ja man kan se alle problemerne eller alle mulighederne, men man kan også se begge dele, og det er det mit indlæg handler om. jeg er vildt imponeret over det fællesskab, og den kvalitet der er på fyldepennen. der er bare også en masse negativer som ikke virker specielt indbydende - og så er det for mig et stort problem når noget bliver lukket eller blokeret uden at der bliver givet en grund

7 år siden
7 år siden
#10 Engbo

Åh, ChrisEQ.
Det er jo nok fordi, jeg selv tænker på så mange problemer, så jeg kom til at ironisere over, hvad der optager andre.

Så skal jeg da lige medgive, hvad andre har været inde på, at jeg også er dybt bedrøvet over nogle, der er udelukket, og at vi står magtesløse - uden at kan hjælpe.

Forstår du heller ikke, hvad jeg mener med de engelske sprog ønsker, så er der da nogle, der har forklaret det bedre end jeg. Engbo

7 år siden
7 år siden

# 9
I tilfælde med hvad der bliver lukket/blokeret og hvorfor, kommer man nok længst med at spørge dem, som rent faktisk HAR lukket/blokeret ;-)
Jeg kan i hvert fald ikke give nogen forklaring, og jeg gider ikke engang prøve at gætte, da det ikke tjener noget formål.
Det svarer i min verden lidt til at spørge "B" om hvorfor "A" er sur på mig, i stedet for at spørge "A" selv ;-)

7 år siden
7 år siden
#12 Engbo

Dit eksempel er ikke rigtigt, Trudi.
For når nogen kommer med en påstand her, så kan jeg og du jo vælge at svare eller lade være. De der er udelukket kan ikke svare. De der udelukker kan svare - det svare til at være spurgt - sådan svarer jeg fordi debatten er rejst. Engbo

7 år siden
7 år siden

# 12
Mit eksempel gik kun på den del med, hvorfor noget er blevet slettet/blokeret. Det kan hverken du eller jeg svare på. Her skal jeg selvfølgelig beklage, hvis på en eller anden måde er bekendt med redaktionens rationaler bag den pågældende lukning.
... men det står selvfølgelig enhver frit for at gætte, det giver bare i min optik ikke mening.

Resten af debatoplægget er naturligvis til debat. Jeg har blot givet mit perspektiv ;-)

7 år siden
7 år siden

@Trudi - Den blokerede del er heller ikke det jeg egentligt rejser debat omkring, jeg har skrevet til redaktionen, så der får jeg vel svar på et tidspunkt - min debat omhandler regler som findes på siden, og som jeg ikke er enig i, lige meget om dette er et diktatur eller et demokrati, må den første opgave være at finde ud af om jeg er den eneste der føler at disse spørgsmål kunne løses bedre ved at vi holdt noget selvjustits istedet for at alting bare var forbudt forbudt. for hvis alle er enige om at det er iorden hvem er jeg så at brokke mig over reglerne?

@Engbo - Det var det indtryk jeg havde fået, men jeg ville nødig lægge ord i din mund ved at tolke på noget der var skrevet mere poetisk end klart

7 år siden
7 år siden

Selvjustits - betyder det ikke bare, at enhver kan lægge reglerne præcis ved sine egne grænser?

Men stadig ville diskussionens form være præcis den samme, om en ønskede at skrive på zulu.
Jeg er ikke enig i, at alting absolut skal være internationalt.
Der er administrative tillægsbyrder, hvis alt gives frit. Og det kan blive uoverkommeligt at drive Pennen uden ekstra personale, måske.
Selvom man nu selv kan lægge tekster ind og måske spare redaktionen for et arbejde, så tror jeg at de mange flere tekster holder arbejdsbyrden oppe.
Jeg kender selv til at ramme hovedet imod loftet, og det føles da irriterende.
Det er altid ærgerligt, når regler rammer ens egne behov. Men da alle har egne behov, kan et fælles regelsæt måske være det, der holder kaos rimeligt nede.

7 år siden
7 år siden

selvjustits betyder at alle hjælper med at overholde reglerne, og får flagget de ting som redaktionen bør kigge nærmere på.

7 år siden
7 år siden

Selvjustits er at man selv vurderer, hvad man må og hvad man ikke må.
Hvis alle skal hjælpe alle med at holde reglerne er det kollektiv justits, og det forudsætter jo at der ER regler.
En af reglerne at så, at sproget skal være dansk.

7 år siden
7 år siden

selvjustits substantiv, fælleskøn
BØJNING -en
UDTALE

Betydninger

1.
det at nogen selv sørger for at overholde vedtagne normer og regler, uden andres mellemkomst eller indgriben
EKSEMPLER holde selvjustits

Lægelig selvjustits vedrørende kunstig befrugtning er mere betryggende for befolkningen end statsstyret medicinsk etik

2.
det at nogen tager loven i egen hånd i forhold til andre
SYNONYM selvtægt

Så ordet kan forstås på begge måder,(kollektiv justits er til gengæld en formulering jeg aldrig har hørt før), så når jeg siger at redaktionen ville have gavn af at opfordre brugerne til at holde selvjustits, istedet for at sidde og gennemlæse alting selv, så mener jeg ganske simpelt at de nøjes med at kigge på de oplæg der bliver markeret som regelbrydende.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes også, det er meget fint, at alle skriver på dansk. Jeg har godt kunne fornemme en tendens blandt mange, især yngre til at foretrække engelsk. Måske på grund af alle de engelske medier?
Men alt andet lige så er det som regel bare ikke særlig godt formuleret, hvis man altså sammenligner med folk, der faktisk kommer fra engelsktalende lande.

Polly

7 år siden
7 år siden

For at kunne markere regelbrydende tekster og derigennem øve selvjustits kræves jo nogle regler, der kan brydes.
Hvad er egentlig problemet?

Med venlig hilsen
Kattegat

7 år siden
7 år siden

@Polly - er det her ikke et netværk hvor vi skal forestille at hjælpe hinanden med at skrive :D hvis nogen bedre føler de kan udtrykke sig på et andet sprog så giver det mening at give dem muligheden for at gøre det, og så lade dem der vil undervise i engelsk tage sig af at få rettet stavefejl og så videre, ligesom vi allerede gør hver gang der bliver lagt en dansk tekst op.

@kattegat - jeg har aldrig sagt at der ikke skal være regler, kun at dem der er i øjeblikket virker fjollede - 14 dage for at blive godkendt - dine tekster må aldrig indeholde engelsk eller sex for den sags skyld - o.s.v. - og så er det underligt at der sidder en redaktion og gennemlæser alt - jeg kan forstå at de gennemlæser ting som bliver trykt med deres navn på, men ikke hvad en flok kunstnere har lyst til at lægge på nettet.

Bortset fra det så er jeg ikke voldsomt interesseret i at fortsætte debatten nødvendigvis - jeg har lavet en blog istedet, så jeg kigger nok kun tilbage (på den her debat) hvis jeg får en mail, og jeg vil ikke love at svare :D men fortsæt endelig hvis i har lyst.

Jeg må garanteret ikke poste links hellere, men jeg er på ChrisEQ på blogspot hvis der er nogen der vil følge med.

Så hvis redaktionen følger med, så vil jeg hermed ikke brokke mig hvis i beslutter at lukke debatten ^^

//ChrisEQ

7 år siden
7 år siden

ChrisEQ: Du skriver: "alle hjælper med at overholde reglerne"
Hvis det ikke er kollektiv justits, så ved jeg da ikke, hvad det er.
Er det den med at "hjælper" er et "plusord" men ikke "kollektiv?"

7 år siden
7 år siden

Chris #21.

Det er jeg sådan set enig med dig i, hvis det altså kun handler om at skrive for sjov. Hvis Fyldepennen, som jeg gerne ser det, skal bidrage til at udvikle forfattertalenter, bør sproget være dansk.

Men det kommer jo an på, hvad man ønsker Fyldepennen skal være for et forum. Hvilket jo er i kernen i hele denne debat.

Polly

7 år siden
7 år siden

Med fare for at blive udelukket fra stedet, så vil jeg da lige argumentere således:

El milagro que has hecho en mi.

El milagro betyder miraklet. El er den bestemte artikel.

Que betyder som. Det viser tilbage til el milagro

Altså indtil videre: Miraklet som...

Has kommer af haber, jeg har, som her står i præsens 2. person ental, du har. Det fungerer som hjælpeverbum for hecho, der kommer af hacer, at fuldende. De er til sammen det, som vi på dansk kalder før nutid, du har fuldendt.

En mi betyder i mig.

Sætningen er jo såre poetisk: Miraklet som du har fuldendt i mig.

Og hvor er det fattigt og læringsangst, hvis vi ikke engang må bruge nogle små brokker af den slags herinde.
Professionelle forfattere arbejder faktisk med mere en bare det danske sprog. Nogle læser jo udenlandsk litteratur som indspark i en skriveproces for en historie skrevet på dansk.
Der kunne fyldepennen godt være mere ambitiøs. Man har godt af at lære noget nyt.

7 år siden
7 år siden

Skal folk så læse udenlandsk litteratur på Fyldepennen for at blive inspireret til danske tekster, der skal stå andre steder? Hvorfor vende det sådan på hovedet?

7 år siden
7 år siden

Jeg påpeger bare, at man kan blive inspireret af udenlandske tekster skrevet på originalsprog, fordi netop dette sker for mange skrivende mennesker. Så hvorfor ignorere det?
Hvis man havde en klausul om at der ved fremmedsprogede tekster skal forklares, hvad der foregår, så kunne vi alle lære en masse - og faktisk i vores eget tempo, for man kan lægge en tekst fra sig og læse videre, når man er klar til næste omgang.

Så vil jeg lige perspektivere ved for det første at spørge dig, om du kunne følge med i min forklaring af den lille spanske strofe. Min personlige favorit er milagro i den strofe. Dejligt positive ord. Hvis du føler, at du kunne følge med, så har jeg været sober og ansvarlig nok i min omgang med et fremmedsprog.

For det andet vil jeg nævne 9z mod Kina, for at antyde, hvad jeg mener om danskernes niveau. Og nu tænker du måske, at jeg synes at danskerne er dumme. Nej nej nej (det ved jeg vel ret beset ikke noget om), men jeg synes at danskerne har udviklet en sådan læringsangst at de skider grønne grise ved bare at se en enkelt strofe med fremmedsprog. Der var vist en læreglad pige som græd, fordi hun blev mobbet for sin læreglæde, i selvsamme programrække.

Til sammenligning vil jeg nævne, at mange danskere ideligt siger vendinger som:

Vi starter ud med... (hvorfor har man lige glemt bare at sige; vi starter med???).

Bamsen som der... (har denne nye voksne generation set for meget Bamse i DR, eller hvad foregår der her???).

Monitorering...(hvad blev der lige af det gode gamle ord overvågning, det kan man faktisk godt bruge).

Vi committer os/commitment...(ahem, synes ærligt talt at det lyder bedre, at forpligte sig. Og en, der siger forpligtelse, lyder som en, der faktisk kan huske, hvad tingene hedder på dansk).

Dårligt dansk sprog er åbenbart bredt accepteret, også herinde - tør jeg sige, til ulempe for en sober præsentation af f.eks. europæiske fremmedsprog og så det arabiske, som spirer blandt landets teenagere.

Og med endnu en risiko vil jeg lige bevidne for dig, at fremmedsprog kan være sindsygt inspirerende:

99 Jahre Krieg
Liessen keinen Platz für Sieger
Kriegsminister gibt's nicht mehr
Und auch keine Düsenflieger
Heute zieh ich meine Runden
Seh' die Welt in Trümmern liegen
Hab' 'nen Luftballon gefunden
Denk' an Dich und lass' ihn fliegen

Dette er faktisk en strofe fra Nenas sang om Den Kolde Krig. Som vi kender dem fra 1980'erne (altså både sangen og Den Kolde Krig).

For en lødig omgang med fremmedsprog vil jeg lige oversætte:

99 år krig
efterlader ingen plads til (en) vinder
krigsminister findes ikke mere, og heller ingen Düsen-flyvemaskine
i dag tager jeg mine runder
ser verden ligge i ruiner
har fundet en luftballon
tænker på dig og lader den flyve

Hvorfor det er nødvendigt at læse det på tysk???
Tja, Muren blev altså ikke væltet af en dansksproget sang.
Tysk historie forstås bl.a. gennem tyske sange skrevet på tysk, og andre landes gøren og laden igennem tiden inspireret umådeligt. Det er sådan vi lærer om forskellen og lighederne mellem os alle - og bruger det til at skrive gode tekster.

Det er kort sagt for fattige at være bange for fremmedsprog.
Jeg vil gerne bevare det danske sprog, men synes at man gør det bedst ved ikke at være bange for andre sprog. Jeg kan godt lide at læse og tale andre sprog, men til gengæld kan jeg ikke fordrage den ovennævnte nye danske talemåder.

7 år siden
7 år siden

Jeg er helt enig i, at der på dansk siges en masse sludder. Dårligt sprog, dårlig anvendelse af fremmede ord osv.
Og rigtig meget godt kommer fra udenlandske skrifter.

Hvorfor tror du jeg har noget imod fremmede sprog?
Jeg forsvarer bare, at man på et globalt set meget lille forum sætter nogle grænser.

Det er vigtigt at børn og unge lærer fremmede sprog.
Hvis jeg selv orkede det, ville jeg gerne lære arabisk, tyrkisk og urdu.
For jeg må se med stor skepsis på at der blandt tusinder i Danmark tales et sprog, som ingen dansker fatter et kvæk af. Selv på mit job taler folk ind imellem arabisk sammen. De kan sige det værste svineri om mig, uden at jeg fatter en brik. Jeg kan bare stå og føle mig totalt dum.
Nu generer det min ikke stort, for problemet er endnu lille.
Tænk hvor dårligt grønlænderne ville have været stillet, hvis ingen af dem lærte dansk?! (Som om det ikke har været slemt nok endda!)

Så det er godt hvis danske unge lærer arabisk.

7 år siden
7 år siden

Altså Dino, det er bare svært at være uenig med dig, for jeg ser faktisk gerne det danske sprog skærmet.

Jeg tænker på, om det ville være en idé at have en kategori herinde, hvor man gerne må skrive fremmedsprog. Det ville være begrænset, men på samme tid en åbning.

Og jeg tror bestemt ikke, at du hader fremmedsprog. Sådan virker du ikke på mig. Så ville du nok slet ikke være herinde ;O)

Hvad der sker herinde, det sker herinde, og sådan er det. Jeg har kun det meget faste princip at man ikke skal være bange for at lære, og man skal lære i sit eget tempo. Læringsangst er forbudt i min verden, her findes det ikke.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Der fokuseres meget på engelsk. Det forstår jeg godt.
Jeg tør bare forudse, at tillades engelsk, kan man ikke diskriminere russisk og sandskridt. Og andre sprog, der med stor sandsynlighed kan blive repræsenteret. Og som danskere ikke kan læse.

7 år siden
7 år siden

Nu er jeg lige nødt til at være med.

#24 (Camra): og hvor er det fattigt og læringsangst, hvis vi ikke engang må bruge nogle små brokker af den slags herinde.
Professionelle forfattere arbejder faktisk med mere en bare det danske sprog. Nogle læser jo udenlandsk litteratur som indspark i en skriveproces for en historie skrevet på dansk.
Der kunne fyldepennen godt være mere ambitiøs. Man har godt af at lære noget nyt.

Jeg har mange små historier liggende her på FP med udenlandske brokker, og endnu er der, så vidt jeg ved, ikke en eneste, der har hævet et øjenbryn ... heller ikke redaktionen. Så det må man godt.

Knus
Vagn

7 år siden
7 år siden

Lbn55: Ja, jeg har selv brugt brokker, så det synes at kunne lade sig gøre...men hvor går grænsen, og er det ikke i princippet imod reglerne, når man bruger selv små brokker. Fremmedsprog er det jo.

7 år siden
7 år siden

Det - at selv en dansk tekst af kunstneriske grunde kan kræve indskrivning af visse fremmedord - er noget, som redaktionen tillader, viser vel bare, at den ikke er fanatisk, men bare har en generel holdning til hvilket sprog, teksterne skrives på. Og trækker en streg, hvor den finder passende.

Den der har en engelsk tekst på hjerte, kan føle skuffelse, hvis den ikke kan bringes.
Men tillades fremmedsprogede tekster, må man imødese den dag, hvor hundrede for en dansker helt ulæselige tekster fylder op. Og hvilket slagsmål skal redaktionen så igennem, hvis den den dag beslutter, at nu har det taget overhånd? Så sidder man med en anklage for diskrimination.

7 år siden
7 år siden

Camra. Nej, jeg synes ikke, det er svært at skelne. Selv når historien foregår på dansk, er det selvfølgelig ikke forbudt, at èn af mine personer siger: Fuck, for det siger danskere jo nu om dage. Det, der er forbudt, er, hvis hele historien er på engelsk, og så en engelsk HP siger: Kneb i stedet for fuck for at forfatten bagefter kan påstå, at det her skam er en dansk tekst. Vi må altså godt skrive:

Det var engang osv.

men ikke

Once opon a time osv.

undskyld, men jeg kan bare ikke se problemet.

Knus
Vagn

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg kan til dels følge den med fremmedsprogede tekster men nu er det sådan at Engelsk bliver undervist i danske skoler fra 4. klassetrin og det engelske sprog er brugt over hele verden. Hverken Fransk, Tysk eller Swahili kommer i nærheden af hvor udbredt Engelsk. Jeg betragter ikke Engelsk som et fremmedsprog, men som et andet modersmål i dag.
Desuden er det på ingen måde diskriminerende hvis en redaktion tillader de sprog, som de selv kan læse og forstå. Man kan ikke godkende en tekst, hvis man ikke kan læse den. Hele det fis med diskrimination og politisk korrekt er bare belastende.
Jeg så meget gerne at der kom engelske tekster på fyldepennen, har selv en del engelske tekster. Ved godt der er andre steder at dele det, men jeg gider ganske simpelt ikke have en profil på 20 steder for at kunne få alle mine tekster ud.
Jeg har nydt at læse mange ting herinde, desværre fik jeg ikke læst det med at det kun er danske tekster herinde før jeg ansøgte om forfatternavn. Men det findes der råd for :)

7 år siden
7 år siden

Engelsk er ret almindeligt.
Og hvis man selv er god til engelsk, synes man nok, at engelsk har en særstatus.
Men hvad med de, der har det bedre med tysk?

Engelske tekster generer bestemt ikke mig!
Men det er Fyldepennens ledelse, der skal overbevises om, at Engelsk er anderledes end andre fremmede sprog.
Det er kun få danskere der har engelsk som deres modersmål.
Men der er faktisk mange, der har arabisk eller tyrkisk som deres første sprog.
Det er slet ikke indlysende, at engelsk skal ses som et mere naturligt sprog end arabisk for eksempel.
Det er svært at legitimere, at engelsk skal være tilladt, hvis ikke arabisk osv.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Topstyret censur bureaukrati er startet 30/06-2013 15:16 af ChrisEQ og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
14 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 2 timer siden · Kåemer
474Kontraster
2 dage, 20 timer siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
6 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
26 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 9 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 4 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 6 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 7 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
2 måneder, 8 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
2 måneder, 10 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 11 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 11 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 14 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 17 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 19 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
2 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 28 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 1 dag siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 2 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 3 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 4 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 7 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 8 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 9 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 11 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 13 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 14 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 14 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
3 måneder, 19 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
3 måneder, 22 dage siden · dino
2jeg søger feedback
3 måneder, 29 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
4 måneder siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 2 dage siden · hermanøv
137Virus
4 måneder, 10 dage siden · dino
1Mangler kritik
4 måneder, 19 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
4 måneder, 20 dage siden · dino
4Sparring på krimi-roman
4 måneder, 20 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
4 måneder, 26 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
4 måneder, 28 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
5 måneder, 1 dag siden · Michael But
27Godt man ikke kan
5 måneder, 12 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 måneder, 15 dage siden · Wernn
33Din dag.
5 måneder, 18 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
5 måneder, 19 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
5 måneder, 29 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
6 måneder, 1 dag siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
6 måneder, 4 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
6 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
6 måneder, 9 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
6 måneder, 10 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
6 måneder, 10 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
6 måneder, 15 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
6 måneder, 19 dage siden · Wernn
8Meddelelse
6 måneder, 21 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
7 måneder, 8 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
7 måneder, 10 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
7 måneder, 16 dage siden · Emeli
11Metwo-two
7 måneder, 23 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
7 måneder, 24 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
7 måneder, 27 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
7 måneder, 28 dage siden · Wernn
11668
7 måneder, 29 dage siden · Wernn
26JULEN
8 måneder, 4 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
8 måneder, 6 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
8 måneder, 6 dage siden · Prem
11Hvem er du?
8 måneder, 7 dage siden · Prem
64Lykken
8 måneder, 7 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
8 måneder, 11 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
8 måneder, 12 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
8 måneder, 21 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
8 måneder, 25 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
9 måneder, 4 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
9 måneder, 5 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
9 måneder, 5 dage siden · dino
2Musik fænomen.
9 måneder, 6 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
9 måneder, 8 dage siden · dino
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
9 måneder, 8 dage siden · melberg
8Spansk
9 måneder, 10 dage siden · Savanti
4Dans
9 måneder, 14 dage siden · dino

Brokkassen

0En molbohistorie?
1 år, 4 måneder siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
1 år, 8 måneder siden · knudkp
24Digte
2 år siden · Kåemer
6Feisbuuk
2 år siden · Savanti
8Musik i film
2 år siden · dino
8Vejret.
2 år siden · Savanti
0illustrationer
3 år siden · kirstine12
8Jeg elsker jeres site, men lige det...
5 år siden · magicmagnus
4Hvad med nej?
5 år siden · Engbo
16Publicering vs. kommentar
5 år siden · Birkmand
9Jeg - en kværulant
5 år siden · Robert Kallehav...
11Når mobberen fralægger sig ansvaret
5 år siden · Fink
17Hvad skal vi med Halloween ...
6 år siden · peter_romer
1At sejre sig ihjel?
6 år siden · dino
5passende replikker
6 år siden · Lisa_F
3hvidevarers holdbarhed
6 år siden · Robert Kallehav...
63Hvorfor deltager du ikke i debatten...
7 år siden · Post Scriptum
51Kommentargivningens tab af mening
7 år siden · westendahl
2Bogklub eller bondefangeri?
7 år siden · Høeg
22Hvor er den gode fantasy blevet af!...
7 år siden · Bondekonen
4Øv
7 år siden · Kornblomst
3På vagt
7 år siden · Jon Vest
12ARGH!
7 år siden · dino
18Pågående sælgere
7 år siden · Eddie
37Topstyret censur bureaukrati
7 år siden · dino
4CPR nummer.