Ordet er frit · Hvad er forskellen på at læse/lytte til nulevende og afdøde kunstnere

6 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

For mig er det ligemeget, om det er afdøde eller nulevende kunstnere. Hvis jeg kan lide en tekst, et billede eller et stykke musik, er det underordnet, hvornår det er skabt.

Min smag er meget alsidig. Feks, musik. Der hører jeg alt fra gregoriansk sang til "Only teardrops".

Tekster: Læser både klassikere og nye: Jeg har da nogle favoritter, men er åben for nyt.

F.eks. digte/sangtekster: Goethe, Heine, H.C. Andersen, TV2, Kim Larsen, Rasmus Seebach. Bare for at nævne nogen.

Billedkunst: Har ingen særlige favoritter, men de nye gobeliner på Christiansborg er godt nok flotte. Har været derinde til rundvisning. Og Dronningens kunst kan jeg også lide. Dali, Monet, Rembrandt, Hundertwasser, Gustav Klimt og mange flere.

7 år siden
7 år siden

Den ældre kunst har den fordel at den er ældre og den nyere at den er ny. Det er vel banalt at sige det sådan, men jeg synes det ligger netop der. Den ældre litteratur, for nu at nævne den side af kunsten, har jo den fordel at det meste af det halvdårlige og tidsbundne er blevet sorteret fra af tiden, men vi med det nye hele tiden skal bestræbe os på at orientere os. Til gengæld taler det nyeste litteratur om det liv og de problemer vi har i dag. Jeg har læst meget af det som kaldes klassikere, og så prøver jeg så godt jeg kan at følge med i det nye, og jeg ville ikke undvære nogen af delene.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Den ældre kunst har den fjer i hatten, at den blev husket. Det kan antyde, at den ikke har været det værste bras.
Der blev nok også lavet meget skidt i gamle dage. Men det blev måske glemt?

Gamle bøger er anderledes end nye. Man skal koncentrere sig, når man læser Herman Bang og I. P. Jacobsen. Eller forfattere, der er endnu ældre. Deres sprog var ganske avanceret. Prøv eventuelt at kigge i "Cæsars gallerkrig." Denne krigstossede vildmand - denne bogbrænder -kunne godt formulere sig!
(Han bragte sig i en situation i Alexandria, hvor han måtte redde sig ved en taktik, der endte med at nedbrænde Alexandrias bibliotek. En yderst begrædelig gerning, selvom det måske ikke var meningen. Måske kun en uheldig konsekvens af, at det lå nær havnen, hvor skibe skulle brændes?)

7 år siden
7 år siden

For mig er der ingen forskel på nulevende og afdøde kunstnere. Jeg kan sagtens nyde en kunstners værker/sange fra før og nu.
Det triste ved de afdøde er jo, at der ikke kommer flere nydelser fra den gruppe ;o)

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

De gamle måtte i hvert fald finde sig i, at der var censur.
De måtte klare sig på anden vis.

7 år siden
7 år siden

Personligt er jeg vild med gamle tekster fra blandt andet Kierkegaard og H.C. Andersen, jeg elsker skrivestilen, og især Kierkegaards tekster kan tage mig rigtig lang tid at komme igennem, så jeg får brugt nogle hjerneceller.

Og med hensyn til musikken, så er jeg vokset op med Bob Marley, og hans tekster og musik er tæt på at være hellig for mig. Jeg nærer stor respekt for den mand.

Billedkunst er det mig komplet ligegyldigt om det er en nulevende eller afdød kunstner, min ynglings kunster dags dato er klart Michael Kvium.

Mvh Høeg

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvad er forskellen på at læse/lytte til nulevende og afdøde kunstnere er startet 17/07-2013 14:38 af Jeremy Dusk og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 5 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo

Ordet er frit

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem