Helbred · Piskesmældsskade ?

6 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Har nogle af jer erfaring med denne skade, enten som offer eller sagsbehandler - eller på anden vis ?

For 13 år siden var jeg udsat for en anerkendt arbejdsskade og bl.a. min nakkeskade blev sat til 5% mén. Idag har jeg stærke smerter, et hoved der sidder 'løs' i hængslerne og det knaser. Jeg har svært ved at finde ordentlig hvile når jeg skal sove og så har jeg udpræget koncentrationsbesvær (hvilket bl.a. udmønter sig i at alle de romanudkast jeg er begyndt på, ikke forventes at blive til en færdig helhed. Jeg er for nyligt begyndt på at afskrive nogle kassettebånd, en simpel opgave jeg næsten ikke kan overskue), hvorfor jeg mener at ménvurderingen bør genvurderes.

Jeg er igang med at genoptage arbejdsskadesagen overfor Arbejdsskadestyrelsen og vil gerne have noget ordentligt krudt. Kan i hjælpe med nogle 'skud' ?

Venlig hilsen Kalle

5 år siden
5 år siden

Hej Kalle

At have svært ved at overskue og fuldføre et større litterært arbejde behøver bestemt ikke at skyldes en bestemt skade, som nu piskesmæld. Det tror jeg alle "skrivere" kender til. Men ellers er det da rigtigt, at fysiske skader påvirker koncentrationen.

Jeg har selv svært ved at overskue og koncentrere mig om et større litterært arbejde, så jeg har taget konsekvensen og arbejder kun med korte tekster, men det kan der skam godt komme gode resultater ud af. Man kan altid forsøge at forbedre sine muligheder og evner, men ellers må man gøre det bedste ud af hvad man har.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg ved at ved piskesmæld kan man få bla. hukommelsestab. Min tidligere læge måtte afvikle sin praksis af samme grund. Så din fornemmelse er nok ikke helt ved siden af Robert. Fink

5 år siden
5 år siden

Hvad angår skadestyrelsen, husker jeg på et fagligt kursus en af lærerne, der arbejdede med den slags sager. "piskesmæld" fyldte en hel del af hans budskab. Et eksempel var om en kommunalansat, der fik smældet, da han samlede sten med en stengreb. Kommunen ville ikke erstatte, da det var fremkommet under normalt arbejde - og ikke en undtagelses situation.

Sagen blev afvist 11 gange. Men til sidst blev den tilkendt. Der findes dygtige, udholdende sagsbehandlere.

Men jeg håber på bedring. Det er nok klogt ikke at presse sig selv - og så opgive. Hellere bevidst slappe af på forhånd. Engbo

5 år siden
5 år siden

Det er mærkeligt med disse skader.
Det siges, at de ikke eksisterer formelt i de baltiske lande.
Og det bruges så af nogle til at påstå, at det er indbildning herhjemme også.
Men det er ikke indbildning! Det er rigtig slemt at ens hoved bliver rusket løs fra halsen.

Husk hovedstøtten i bilen!

5 år siden
5 år siden

Jeg kender ikke de kliniske årsager til at piskesmældsskader anerkendes i Danmark, jeg kan bare erkende skaderne og de virkninger der åbenbart er knyttet dertil. I denne uge har jeg frist til at indgi anke til Arbejdskadestyrelsen, og jeg overvejer sagen sammen med min fagforening 3F.

Tak for jeres kommentarer :-)

5 år siden
5 år siden

Det vil være klogt, Robert. Den omtale fra skolen var jo også 3Fer. Men det er ikke alle, der så nidkært forfølger et mål, som nævnte. Det er længe siden, så navne er ikke værd at tage op i dag. Venligst Engbo

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Piskesmældsskade ? er startet 22/07-2013 00:17 af Robert Kallehave og er placeret under Helbred.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2792Dagens ord
11 timer, 2 minutter siden · Engbo
88Kontraster
11 timer, 54 minutter siden · Engbo
70På'n igen.
1 dag, 1 time siden · Kattegat
3Sonateform
1 dag, 23 timer siden · Muhkovending
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 dage, 4 timer siden · Muhkovending
92Dagens Vits
2 dage, 4 timer siden · Muhkovending
39Hvad er meningen med livet?
2 dage, 23 timer siden · Inghard
44Politiske ideologier anno 2019
3 dage siden · Engbo
9Humor .
7 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder
10 dage siden · Birkmand
1Super-søger søges
11 dage siden · Kattegat
18Hormonforstyrrende stoffer.
13 dage siden · Stinapige
4Gætteleg
15 dage siden · Polo
7Saxo.com
24 dage siden · Lauhan

Helbred

18Hormonforstyrrende stoffer.
13 dage siden · Stinapige
7Helbred opdatering.
2 måneder, 27 dage siden · Savanti
11Sofies 5-trins selvværds-kursus
8 måneder, 3 dage siden · Kåemer
4lagt op til debat
10 måneder, 12 dage siden · Savanti
11Skepticismens tidsalder
11 måneder, 29 dage siden · Robert Kallehav...
3smerter når jeg læser
1 år, 4 måneder siden · cronio
6Rent vand
2 år siden · dino
4Mary Shelley og tarmfloraen
3 år siden · dino
8Sovepiller
3 år siden · dino
5Blodets iltprocent ?
3 år siden · Mons1957
8Stok
3 år siden · MortenM