Selvudvikling og livskvalitet · Kan lykke købes for penge?

24 svar
Senest opdateret 7 år siden · 17 bruger(e) deltager
7 år siden

Kan lykke købes for penge?

7 år siden
7 år siden

Næe, ikke rigtig lykke, men det er nu sjovere ikke at have økonomisk underskud.

7 år siden
7 år siden

JA. For 179 kr i elgiganten
http://www.elgigan...=EXT_DK_EDBPRISER

:-D

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Det kan man godt, men suset (lykke) af det du køber for pengene varer kun til det næste du køber. Glæden ved at sparer til det du ønsker er væk, det er måske gammeldags, men man passer også bedre på tingene. Fink

7 år siden
7 år siden

Svært at sige. Man kan føle sig i en tilstand af ulykke, hvor lige præcis penge kan løse problemet.

Generelt er det nok noget med at penge bør forblive et middel, ikke et mål.
Lykke er måske noget med, at man ikke i sit sind domineres af følelsen af at intet lykkes, intet er, hvad man ønsker sig.
Og for den lidende vil smertefrihed opleves som lykke.
Det er meget forskelligt.

Men mon ikke, at materiel velstand bringer os lykken nærmere end fattigdom.

Andre end jeg må have lagt mærke til, at rige mænd ofte har smukke koner.
Og jeg tør sige, at vanæren tilfalder begge.
Hvis der altså er vanære forbundet med at man lader penge gøre sig lykkelig.

7 år siden
7 år siden

En kendt og meget succesrig forfatter sagde til det spørgsmål: "Nej penge er ikke lykken, men det er nu alligevel bedre at græde i en sportsvogn end i en sporvogn."

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Det er efterhånden blevet nogle nye måder at sige den klassiske om, at "penge er ikke alt, men de er nu rare at have." Der må nok konkluderes, at omend penge ikke er lykken som sådan og lykken ikke kan købes for penge, så er en dårlig økonomi oftest en ulykke.

7 år siden
7 år siden

Meget ender hos gamle Maslow. Og hans behovspyramide.
Spurgte man ham ville man måske sige, at lykken er at stige opad i denne pyramide.

Er man sulten, er lykken at spise sig mæt.
Fryser man, er lykken en varm trøje.
Er man ensom, er lykken at møde et sødt og kærligt menneske.

Lykken er ikke at samle penge i mængder.
Nej - lykken er snarere at give dem ud. Bruge dem.

7 år siden
7 år siden
#10 Engbo

#7 Ja, den gamle sang fra skolen og godt tolket af den søde Ketty bødker er et godt svar. Men de rige skal dy sig for at lade det vare en sang til de fattige, som skal affinde sig med deres fattigdom Det er lige så meget budskabet til de rige om at afholde sig fra at stjæle mulighederne fra andre; I skal også lære: lykken af arbejdets frugter på bordet bære. Engbo

7 år siden
7 år siden

Kåemer #6.

Hvem er det, som har sagt det? :D. Det er et godt citat. Det skulle vel aldrig have været Rifbjerg?

Polly

7 år siden
7 år siden

Polly

Det var den franske forfatter Fracoise Sagan, som blev berømt og hovedrig på sin første bog "Bonjour Tristesse" (Vel mødt vemod på dansk), da hun var bare 19 år i 1954.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Klart det er sjovere at have penge på kontoen (eller i pudevåret, mellem siderne i leksikonet eller hvor de nu ligger) - end slet ingen penge at have. Økonomisk frihed er en stor gave og en daglig glæde om man besidder den.
Noget af det sørgeligste er de skæbner, jeg ved lejlighed har set i programmet 'Luksusfælden', hvor (gætter jeg på) mennesker der har oplevet en barndom i økonomisk armod (det fås på mange planer) oplever hvor nemt det er at skaffe hurtige og lovlige penge med en underskift, kommer i vanføre når beløbet plus renter en dag skal returneres i ublide rater. Det er den slags der skiller familier. Programmet sætter fokus på en gældsgeneration, som står i halsen med problemer. Personligt er jeg vaccineret mod gæld, så jeg kan sagtens spille hellig, men jeg tager hellere en dobbeltvagt end at betale ferie eller julegaver på afbetaling. Jeg gør det bare ikke. Er mægtig stolt over ikke at skylde nogen noget. Rar fornemmelse. Men jeg har prøvet det andet. Brændt mig slemt på lejlighedssalg og andre fjolletheder. Det er derfor jeg er vaccineret. Gider ikke. Hellere spare op :-)

7 år siden
7 år siden

Uføre - ikke 'vanføre'

7 år siden
7 år siden
#16 Maymay

Jeg tror ikke lykke kan købes for penge, men jeg tror at penge kan fjerne mange af de forhindringer der står i vejen for lykken.

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Selvfølgelig gør penge alene ikke lykkelig...
Men penge er tryghed (rigtig langt hen ad vejen - selvfølgelig findes der situationer hvor penge ikke hjælper en skid), og tryghed kan altså fjerne rigtig mange bekymringer, der pludselig giver plads og ro til at arbejde sig hen imod lykken...
Penge kan også gøre det modsatte - folk kan jo blive tossede af pludselig at stå med penge, pludselig er kun det bedste godt nok, indtil ikke engang dét er godt nok længere, og så er meningen i tilværelsen pludselig gledet ud mellem fingrene, og går det helt galt forsøges det så at genfinde mening ved vildere og vildere oplevelser, indtil man går nedenom og hjem...

Penge kan hjælpe lykken godt på vej, hvis man ellers har fødderne solidt plantet i jorden...

Michala

7 år siden
7 år siden

Spørger du en sand franciskaner munk, så er rigdom den største hindring for lykke. Tolstoj mente det samme mod slutningen af sit liv.

Filosoffen Ludvig Wittgenstein var stærkt påvirket af Tolstoj, og da han blev arving til en af verdens største formuer, så ville han ikke have den, men forærede det hele bort - ikke til de fattige, for dem ville han ikke gøre ulykkelige, men til sin familie, for de var ødelagte i forvejen.

Han kunne nu fortsatte sit nøjsomme liv som lærer i en lille landsbyskole samtidigt med, at han skrev på en af filosofiens hovedværker i det 20. århundrede.

7 år siden
7 år siden

Det er svært at give det hele bort.
Man kunne da beholde en smule.
Så kunne man lige anskaffe nye læsebøger til børnene
Og måske kunne man lægge et lille stykke jord til, så børnene kunne få en boldbane.
Og man kunne købe noget bedre tøj og måske ...
Men hvad der så bliver tilbage, kan man give bort.

7 år siden
7 år siden

Dino

Nåja, vi giver jo allerede det meste bort - mere eller mindre frivilligt. Jeg mener, når vi betaler skat.

Det er da sund fornuft at sørge for sig selv og sine nærmeste før man giver det hele bort, men der er ikke megen kristendom i det. Jesus var mere radikal: "Sælg alt og giv det til de fattige, og kom så og følg mig," sagde han til en rig ung mand, som så gik bedrøvet bort.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Kåemer

og Jesus tilføjede: "Det er sværere for en rig mand at komme i Gud rige end for en kamel at gå igennem et nåleøje"

7 år siden
7 år siden

Jeg tror nok, at materiel velstand befordrer en vis tilfredshed med tilværelsen, men ikke lykke, hvad det så end er. Vi skulle således være verdens mest tilfredse folk (og ikke det lykkeligste, som det ofte fejlciteres).

Når jeg nævner folk som Frans af Assisi, Tolstoj og Wittgenstein som eksempler på folk, der mener, at rigdom er den største hindring for 'lykke', så er det jo eksempler på folk, der lever på en åndeligt niveau som nok ingen af os befinder os på. For dem er 'tilfredshed' vel nærmest en forbandelse, en tilstand af dvaskhed, som tynger og trækker dem nedad i deres åndelige himmelflugt.

På Buddhas tid var askese og legemlig revselse moden blandt de hellige mænd: jo tyndere jo helligere.

Buddha havde et mere afslappet forhold til materiel velstand, så han åd og drak, som han have lyst til, fordi den slags var ganske betydningsløst- mente han - for ens åndelige liv.

Det tror jeg også, men man må være på vagt. Rigdom klæber sig som syltetøj til sjælen. Så for en sikkerheds skyld ...

Dino #20: For en sikkerheds skyld giv pengene væk i stedet for at forvænne dine børn med egne bøger (som de kan låne på biblioteket), egen boldbane (som klubberne har rigelige af) samt bedre tøj (som altid kan blive bedre og bedre og bedre).

7 år siden
7 år siden

Lige nu ville penge være lykken for mig.

Ikke at forveksle med, at de gør os lykkelige. Det er i mine øjne to vidt forskellige ting.

Jeg har - og har haft - mange ting/oplevelser/ mennesker etc. i mit liv, som gør mig glad og lykkelig.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kan lykke købes for penge? er startet 29/07-2013 22:47 af Maria Krath (Maria-krath) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

1Ja ja, ser man det.
12 timer siden · Lykke Hajian
28Bibelen
16 timer siden · Engbo
3775Dagens ord
1 dag, 15 timer siden · Engbo
3Betalæsere søges til fantasy roman
2 dage, 13 timer siden · dino
5Skal vi starte et skrive- fortællef...
4 dage siden · Mons1957
2jeg søger feedback
9 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
10 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
12 dage siden · hermanøv
2D ette er en drabet o
20 dage siden · dino
137Virus
20 dage siden · dino
138Hvad er du taknemmelig for i dag?
22 dage siden · Kafkaesque
118Dagens Vits
28 dage siden · Anlou
1Mangler kritik
29 dage siden · Nicolas Jessen
3Drømmen om en drøm
29 dage siden · Savanti
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 måned siden · dino
456Kontraster
1 måned siden · Engbo
4Sparring på krimi-roman
1 måned siden · Emilsch
12Kynisk frelse
1 måned, 6 dage siden · Wernn
34Dagens Had
1 måned, 6 dage siden · Gabi1322
20Hvad hedder det modsatte
1 måned, 8 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
1 måned, 11 dage siden · Michael But
51Skrivegruppe søges - København og o...
1 måned, 21 dage siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
1 måned, 22 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
1 måned, 25 dage siden · Wernn
63Ligheder
1 måned, 28 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
157Læserbreve
1 måned, 29 dage siden · Savanti
4Dagens Dammark ,døde mink
2 måneder, 7 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
2 måneder, 9 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
2 måneder, 11 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
2 måneder, 17 dage siden · Kafkaesque

Selvudvikling og livskvalitet

12Kynisk frelse
1 måned, 6 dage siden · Wernn
33Din dag.
4Hvad hedder det når
2 måneder, 25 dage siden · Savanti
64Lykken
4 måneder, 17 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
4 måneder, 21 dage siden · Savanti
20Udslettelse af selvet
1 år, 1 måned siden · Morpheus
4Grammatikkurser?
1 år, 5 måneder siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
1 år, 10 måneder siden · Engbo
23Efter døden
1 år, 10 måneder siden · dino
2Pigen på piedestalen
2 år siden · dino
3Lidt om dig og mig :-)
2 år siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
3 år siden · smukkehjerte
9Ensomhed
4 år siden · Fink
20OCD
4 år siden · michalik82
5Fortrydelse og anger
4 år siden · dino
7Hedonistisk tilvænning ?
5 år siden · Engbo
8Alderdom
5 år siden · dino
8At se sig selv udefra
5 år siden · Fink
14Viser
5 år siden · dino
54Beskrivelse af lykke?
6 år siden · den-naive-reali...
18Nye venner?
6 år siden · Mikala
41jeg ruger over fortiden
6 år siden · Fink
26Kan I finde jer selv, horoskop ?
6 år siden · frivole
4Særlig sensitiv
6 år siden · Fink
12Kognitivitet ?
6 år siden · xanadue
1Jeg
6 år siden · Babyangel85
18Har vi én bestemt personlighed elle...
7 år siden · Sabbath
61Hvad er meningen med livet?
7 år siden · Peter Busk
2Kender du det, at du med et starter...
7 år siden · k. s-k salsa
24Kan lykke købes for penge?
7 år siden · kapa
0Rejse til Jamaica?
7 år siden · Høeg
7forsvandt skrivelyst
7 år siden · Nikolett Bathor...