Ordet er frit · ØV! Afslag - og må man sende manus til flere på en gang?

9 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej

Ny herinde, så hej med Jer!

Jeg vil bare lige udtrykke min skuffelse over, at mine 2 børnebøger ikke kom gennem nåleøjet hos forlaget.

Indtil nu har jeg været helt loyal overfor den redaktør, som jeg har sendt dem til, men nu vil jeg sende dem til flere forlag, men hvad er Jeres erfaring med at sende til flere ad gangen? Er det totalt forbudt eller bare noget, man gør? Jeg kan jo ikke igen vente 2 måneder for ET svar. Hvis det ender med flere afslag, kan det jo trække ud i det uendelige...

Hvad gør jeg?

Michael

7 år siden
7 år siden

til de store forlag har jeg sendt mange på engang. jeg har det lidt sådan, at hvis det tager optil 6 måneder for dem at vende tilbage med et svar, så vil jeg altså ikke vente så længe.

de mindre forlag har jeg mere respekt for. de er ofte ikke så mange, men deres afslag virker oftere velbegrundet og man kan stadig fornemme kærligheden til bøgerne og den gode historie. når man for 7 gang får at vide af de store, at ens bog er oksy, men de regner ikke med at kunne tjene nok på den, så derfor vil de ikke udgive den. dernæste køber man en af deres vampyrhistorier og finder, at den både er dårligt redigeret, ikke dansk, og grammatikken er til hundene, så mister man respekten og deres afslag skal man vente 6 måneder på?!

ej de små forlag har jeg respekt for, men de store, dem sender jeg til på engang. endnu har jeg ikke fået at vide, at jeg er blacklistet eller at de taler sammen og derfor ved, at man har sendt til flere på engang.

men gør dig selv en stor tjeneste og få kigget din bog igennem, før du sender den. gramamtikken skal virkelig være på plads, og som forfatter er man ofte for tæt på sit værk til at gøre dette selv. det kræver i hvert fald stor koncentration, for hjernen ser ofte det, den vil se og du ved jo, hvad der skal stå. en udenforstående ved ikke, hvad der skal stå, så han/hun ser det, der står og kan derfor rette det. det er en kliche at tro, at forlagene vil bruge mange penge på at læse korrektur på en ukendt forfatter.

7 år siden
7 år siden

Hej Xanadue

Tak for svaret. Det giver god mening. Der er helt styr på korrekturen. De er blevet læst højt flere gange, da det er et væsentligt element af hensyn til målgruppen.

Michael

7 år siden
7 år siden

Jeg har en gang oplevet at få et manus tilbage efter kort tid, fordi forlaget troede, jeg havde sendt til flere forlag på en gang. DET havde jeg så ikke.

Det er et svært område, for jeg kan både se det fra forlagenes side og forfatterne. Det hele handler om tid og ressourcer. Forlagene vil ikke "spilde" deres tid på at vurdere et manus, som måske når at blive snuppet af et andet forlag.

Forfatterne skal så til gengæld bruge meget tid på at vente ... og vente ... og vente. For måske at få et afslag og have brugt måske 3 måneder (og ofte mere) før de kan sende videre til næste forlag.

Jeg tror, du må føle efter, hvad du kan leve med.

7 år siden
7 år siden

den med at forlagene skal bruge resourser har jeg hørt utallige gange, men er det ikke netop det, de er der for?
ja et manus kan blive snuppet af et andet forlag, men så må man jo tilbyde forfatteren bedre fordele hos sit forlag, end hos det andet. det er i mine øjne sund konkurrence.

derimod er det ikke forfatterpleje at sende et dårligt redigeret manus ud, hvilket jeg har oplevet flere gange med bøger, jeg har anmeldt på min bogblog. de kom fra anerkendte forlag, men der var tydeligvis ikke sat nok penge af til redigering. forfatteren skal også stå for sin pronomering selv og bruge en masse tid, dette er måske okay, men når forlaget tager sig rettighederne til manus, ofte både film og ebogens rettigheder med, og efterlader forfatteren med 10-15 procent af bogens pris før skat, så bør der virkelig følge mere med af forfatterpleje, hvilket så kræver at de har et manus i optil et halvt år. dette har jeg selv oplevet med to forlag, nej et forlag havde faktisk manus i 8 måneder og der havde jeg næsten glemt, at jeg havde sendt til dem, da afslaget kom. forlagene slår sig høt på den del, men jeg synes nu ikke, at jeg ser den hos de store. de spytter også bøger ud, som er hentet og afprøvet på andre bogmarkeder, selvom jeg har læst flere selvudgivere og skrivere herinde, som skrev væsenligt bedre. men her er historierne selvfølgelig ikke afprøvet og der kan ikke stå på forsiden af bogen, at den har været anmeldt i en eller anden avis i new york. man skal også vide, at man som forfatter kan risikere at blive sat ud på et sidespor, når forlaget først ejer bogen. jeg hørte en forsidedesigner udtale, at han rent faktisk aldrig mødte forfatteren, men kun redaktøren. han læste ikke engang bogen, men designede forsiden udfra den korte appetitvækker, som man finder bag på bøgerne. dette skal man gøre sig klart, vil man opgive alle sine rettigheder og indflydelse? for så kan man risikere at stå med en bog med en forside, som man måske slet ikke kan lide.

nej så foretrækker jeg de små forlag, hvor det måske også tager tid at få et afslag eller en godkendelse, men til gengæld er kærligheden der. jeg tjener måske intet på en udgivelse, men det gør så heller ikke det store,for der følger en anden kvalitet med, og vil jeg gerne tjene på udgvelse, så kan jeg gå selvudgivervejen. min forfatterplatform er godt bygget op og som selvudgiver får jeg 70 % af bogens pris før skat. der skal altså sælges langt færre bøger for at få en fortjeneste, end der skal hos de store forlag.
ganske vist er der så også udgifter til redigering (men dem står man nok med alligevel), forside (hvis man ikke kan lave den selv), konvertering til ebog (dette kan de fleste lære selv) og hvis jeg vil have print on demand, så kommer der stadig flere muligheder for dette - men her skal man så godt nok betale noget for det, da det ikke er så lige til at sætte en papirbog sammen til tryk, som det er at gøre en ebog klar.

I dag har forfatterne så store muligheder for at klare sig udenom forlagene. de store forlag er gode til at klynke, men de er selv skyld i meget af det. hvis de begyndte at gå op i den sikring af kvalitet (som de altid taler om), så ville jeg føle mere med dem i deres kamp, men som tingene er nu, nej så har de ikke gjort sig fortjent til min sympati.

men det skal være optil forfatteren selv at vælge, hvad han eller hun har lyst til. jeg finder det bare vigtigt at man sætter sig ind i, hvad man siger ja til og hvad man siger nej til. selv har jeg det meget forskelligt, nogle af mine historier vil jeg gerne overlade helt og holdent til et mindre forlag, mens der er andre, hvor jeg bestemt hælder mest til selvudgivervejen. når det kommer til de historier, så vil jeg være den, som bestemmer forsiden, konverteringen, overvejelserne omkring papirbog eller ej, den som står med økonomien og selv kan/skal styre det hele.

7 år siden
7 år siden

At vente to - tre måneder og så få et afslag er selvfølgelig træls! - men det er meget normalt at vente den tid på et svar. Jeg synes heller ikke, det er ok, men sådan er det altså bare, når man sender sit manus' til et forlag.
At de gerne vil have eneretten imens, er så hvad de ønsker, men vil man lade dem få det, som DE vil have det? Forlag er gennem tiderne blevet for vant til ydmyge forfattere, der har tilladt forlaget stort set alle krumspring - for at få en bog udgivet.
I dag er der andre muligheder for at blive udgivet, eller selv få udgivet en bog, så man kan se stort på, om man havner på en "sort liste" hos forlagene.
At de gerne vil tjene penge på din bog er da helt i orden, for det vil en forfatter jo også gerne.

Så vælger man at gå den traditionelle vej først, så er der nogle retningslinjer, der skal overholdes - bl.a en tidsfrist for et svar. Skriv i følgebrevet, at du vil vente X antal måneder på svar, hvorefter du sender dit manus videre.

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Jeg glemte at fortælle, at jeg selv lige har fået en mail fra et forlag, hvor redaktøren lod mig vide, at der ville blive ekstra lang ventetid på svar, mere end de første 12 uger - OG at jeg gerne måtte sende mit manus videre, imens forlaget stadig havde det til vurdering.

Så selv forlag kan trods alt være menneskelige og forstående i deres omgang med os forfattere ;0)

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Der findes et temmeligt nyt forlag derude, der hedder DreamLitt. Her foregår det hele på en noget anderledes måde. Et manus bliver vurderet på to måneder, men udervejs modtager forfatteren konsulenternes vurdering (konsulenterne er i øvrigt ganske almindelige læsere) Derefter vurderer forlaget om historien skal ud, og om den skal ud kun som Ebog eller både elektronisk og på papir. Hvis bogen udgives får forfatteren i nærheden af 35 % af OMSÆTNINGEN ikke overskudet. De 35 % kan variere alt efter hvor mange fagfolk, der skal ind over, og der er altid en redaktør knyttet til hvert projekt. Jeg vil selv i den nærmeste fremtid prøve det af i praksis, og det kunne måske også være noget for nogen af jer andre.

Knus
Vagn

7 år siden
7 år siden

Man får altså også procent af omsætningen hos de etablerede forlag. Faktisk er man garanteret sin procentdel af minimum 50% af oplaget uanset om forlaget får solgt det eller ej.

De etablerede forlag er slet ikke så onde ;-)

7 år siden
7 år siden

det er rigtigt, at man får et forskud.

men man skal stadig huske;
- at man har solgt rettighederne til sit værk.
- ofte ikke har så stor indflydelse på forsidens design.
- skal købe sine retttigheder tilbage, hvis bogen ikke bliver optrykt eller få skrevet i kontrakten, at de skal falde tilbage til en efter en vis årrække.
- at man ikke tjener så meget per bog, men til gengæld ikke har udgifter til tryk osv.
- at man stadig skal gøre en del pr arbejde selv for at gøre bogen kendt.
- det gode er at man ofte er garanteret en lektørudtalelse og derved salg på biblo - bibliotekspengene. nogle selvudgivere får dog også en lektørudtalelse og bliver optaget på bibliotekerne/ereolen eller andre udbydere, der er ved at komme en del på markedet omkring streamning af bøger, men dette er stadig nyt.
- du skal stadig stå for din økonomi og sørge for at skat bliver oplyst om dine indtægter.

så nej forlagene er ikke onde, men man skal bare vide, hvad man går indtil og derved kan man gøre sig klart, hvad man gerne vil med sin forfatterkarriere.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten ØV! Afslag - og må man sende manus til flere på en gang? er startet 16/08-2013 11:28 af børnebogen og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?