Tekstdebatter · Skriveudvikling?

11 svar
Senest opdateret 6 år siden · 7 bruger(e) deltager
6 år siden

En af grundene til at jeg, for længe siden, valgte at publicere tekster her på Fyldepennen, var at jeg gerne ville finde ud af, om jeg trængte til at udvikle min skrivestil.
Siden har jeg leget med at skrive på forskellige måder - og det både var og er spændende.
Nå, men for ikke ret lang tiden siden, hev jeg så en gammel tekst (skrevet for femten år siden) frem i en kreds, hvor jeg ellers kun har brugt nyskrevne tekster.
Og fik den - for mig overraskende reaktion - at jeg virkelig havde forbedret min skrivestil.
Har også oplevet at få særdeles positiv respons på meget ældre tekster, f.eks en jeg skrev for næsten 30 år siden.
Det har så rumsteret lidt i mit lille hoved:
Hvad vil det egentlig sige at forbedre en skrivestil? Er der noget "mål" for det eller er det i højere grad en smagssag?

Vh. Pia H

6 år siden
6 år siden

Jeg tror det perfektionistiske i en tekst, må være det der virkelig kan forbedres skrivemæssigt. Altså det helt basale, er jo stave- og kommafejl. Men der er mere i det, for eksempel hvor godt tingene bliver kædet sammen og hvor godt fortæller stilen passer til historien osv. Resten tror jeg faktisk mest er en smagssag.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jep, det er død og kritte vigtigt at holde sin læsning ved lige. Efter jeg tog et kursus i modernistisk litteratur på universitetet, har jeg kunne mærke min skriveteknik flytte sig enormt. Og til det bedre, meget bedre. Det er en ting, jeg i hvert fald har lært af den mere akademiske vinkel - der er virkelig sådan noget som dårligt og godt sprog, og det handler om at træne sig selv til at se hvad der er hvad. Både gennem skrivning og læsning.
Så nej, jeg mener ikke at det bare er en smagssag. Og målet? Ja, det er vel hele målet med at skrive. At udtrykke sine tanker på den bedst mulige måde, der fænger og inspirerer andre.

Kig tilbage på den tid, hvor du skrev de tekster du omtaler. Måske var du bare et sted mentalt, hvor inspirationerne var ekstra friske og vinklerne helt rigtige, i forhold til hinanden.

6 år siden
6 år siden

Det er en sjov hændelse du beskriver i oplægget, PIa, det kan vise, at ens gamle tekster ikke behøver at være så ringe.
Forbedring af skrivestilen kan være flere ting. Man får renset mere ud i klicheer. Replikkerne bliver mere mundrette, Sproget fylder bedre og passer bedre til indholdet. Færre overflødige sidespring i handlingen. Meget mere, som jeg ikke lige kommer i tanker om nu.
Men det kunne så være sjovt at vide, hvad de andre i din kreds havde hæftet sig ved, som de syntes var en forbedring.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Det viser bare hvor vigtigt det er ALDRIG at smide noget ud. Så kan du nemlig kigge tilbage på det, sammenlige og tænke "Hey, jeg er faktisk blevet bedre."
Selv har jeg slet ikke erfaring nok til at kunne gøre det.

Hver gang man skriver et ord med et synonym, har man haft givet teksten et lille særpræg. Det samme gælder for hver gang man skriver en hel sætning, som kunne formuleres på en anden måde. Det gælder faktisk hver gang man foretager sig et valg i sin skriveproces, hvor man kunne have valgt noget andet.
Alle de små udtryk, ender med at udgøre en vigtig del af den endelige teksts totale udtryk.
Det vil så sige, at når man forbedre sin skrivestil, forbedre man sin evne til at kontrollere det helhedsindtryk, som læseren får af teksten.
Men det er bare min hypotese.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Det er interessant at læse jeres tanker om, hvad skriveudvikling er for noget.
En del af dem, ligner tanker, jeg selv har gjort mig. Ind i mellem ;-)
Jeg tror bestemt ikke det er til skade for inspirationen, at man har læst/læser meget, som du foreslår, Sabbath. Om det lige behøver være de såkaldt "store mestre" ved jeg så ikke rigtigt. Dostojevski er lidt kedelig - i hvert fald er han meget detaljeret i sine beskrivelser. Ligesom Tolkien. Det er der mange, der kan lide - og mange, der ikke er så vilde med.

Sammenkædning og hvordan fortællestilen passer til teksten, er nok væsentlige elementer, Hans-ord, men jeg tænker ind i mellem, at der også kan være noget fastlåst over at bestemte genrer knyttes sammen med bestemte sprogkodeks. forstået sådan at en sprogform indikerer en bestemt slags historie - så når man har læst 1017 af disse historie kan de læses i søvne. (næsten ;-))
At bryde de uskrevne regler her (hvis de altså er der) er vel også en form for skriveudvikling?

Anna Luminara - jeg tror faktisk, du har fat i noget. Min inspiration var nok på toppen, da jeg skrev omtalte tekst ;-))
Meen, det forklarer så ikke helt, hvorfor en del læsere mente den kunne forbedres ...Der var dog også begejstring fra nogle stykker. Bl.a deraf tankerne om det med smag og behag.

Pia H

6 år siden
6 år siden

Det forrige indlæg blev langt.
Og jeg skulle lige have en lillebitte tænkepause.
Her kommer så anden del ;-)

Det folk i den kreds, jeg omtaler i mit oplæg, mente var blevet klart bedre var især, at teksten var tydeligere og mere fængslende end andre (og altså nyere) tekster..Desuden var den mere enkel og oplysende.

Da jeg i forbindelse med nogle konstruktivt kritiske kommentarer til teknikken i historien, genlæste den, gik det op for mig, at i den tekst boltrer den altvidende fortæller sig. "Han" har både kamera og indresynr. Og han udlåner gerne synsvinklen til de, der er på scenen.
Det er der så åbenbart nogle, der synes rigtig godt om.
- så jeg overvejer da at droppe min (måske alligevel lidt halvhjertede ;-)) kamp mod denne "hr. altvidende. "Han" skal bare ikke fortælle læserne, hvad de skal mene om personer eller om, hvorvidt mælkebøtter er grimme eller smukke.

Jamen, Hawk, jeg kan jo ikke sige. "Jeg er blevet bedre" udfra den skitserede oplevelse.
Heldigvis er der andre reaktioner, der måske peger i andre retninger, men ellers skulle jeg vel konkludere: "Hey, det går tilbage med skrivestilen, Pia."
- men din hypotese lyder både interessant og fornuftig ;-)

Klichèer, talesprog og floskler skal vel ikke udryddes for enhver pris, mester Jacob? Eller skal de?
Jeg mener, det kommer an på, hvordan man bruger dem, f.eks er det smart, synes jeg, at bruge talesprog, når folk taler.
Nå, ikke drille.
En hel tekst fyldt med floskler og klichèer, fortalt i et talesprogslignende sprog, der måske oven i købet er præget af mangel på differentiering (f.eks at svaner, stære og blishøns alle bare er "fugle") er træls læsning-
men mon alle er enige om det?
Jeg er slet ikke sikker.

Pia H

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Mester Jacob sagde...
Mht. klichéer, floskler osv. er det i hvert fald noget, som de fleste boganmeldere angriber, og langt hen ad vejen synes jeg, at det er fair nok. Det siger noget om en forfatters kvaliteter, hvor meget eller hvor lidt disse bliver brugt, da det afspejler i hvor høj grad vedkommende er i stand til at formulere sig originalt og beskrive tingene på sin egen måde.

Jeg tror ikke at en anmelder ville være særlig god til at skrive anmeldelser, hvis han hamrer ned på klichéer bare fordi de er det. Ofte er de der jo faktisk som et kunstnerisk træk. Selvfølgelig er der også dem som kommer med ubevidst fra forfatterens side, men lad os lige fokusere på dem der er placeret der bevidst.
Prøv at tænk på en kliché som den, hvor en barnevogn bumper ned ad en trappe. Jeg ved ikke hvor den stammer fra, men jeg har set den har været med i masser af film (sidst jeg så den var anime-serien "Ergo Proxy"). Det er jo ikke en som en forfatter kommer til at placere der ubevidst. Det sætter man som et virkemiddel. Den er der for at gøre en situation endnu mere kaotisk, end den ellers ville have været, fordi når man ser den vil man tænke: "Åh nej det hele er jo så voldsomt, at ingen vil tage sig af det stakkels barn i vognen."
Måske ville det faktisk være en god idé at skrive en liste med klichéer, til forskellige lejligheder.

Når det kommer til de mere fejlagtige klichéer giver jeg dig fuldstændig ret.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Skriveudvikling? er startet 22/08-2013 21:32 af Pia Hansen og er placeret under Tekstdebatter.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

112Virus
6 timer, 18 minutter siden · JohannesB
3368Dagens ord
8 timer, 53 minutter siden · Engbo
5Limericker på Vendelbomål
1 dag, 5 timer siden · Nordigarden
52Treenigheden
3 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
4 dage siden · knudkp
24Den frie verdens leder
5 dage siden · Engbo
416Kontraster
9 dage siden · Engbo
31Hvad mener i?
10 dage siden · Jack the Rapper...
1Lidt snak om Fyldepennen
10 dage siden · Engbo
5Direkte tale i udlandet
13 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
15 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
16 dage siden · Eddie
11Forstyrrende elementer i læsning
16 dage siden · Eddie
40Ligheder
22 dage siden · Savanti
3Betalæser søges til første kapitel ...
27 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 måned, 2 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
1 måned, 9 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 måned, 22 dage siden · Savanti
4Udødelige fortællinger
1 måned, 26 dage siden · JohannesB
17Din dag
2 måneder, 3 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
2 måneder, 13 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
2 måneder, 21 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
2 måneder, 21 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 24 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
2 måneder, 29 dage siden · Wernn
27SAS
2 måneder, 29 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
3 måneder, 2 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
3 måneder, 8 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
3 måneder, 9 dage siden · dino
379Gud
3 måneder, 13 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Yousee.
3 måneder, 16 dage siden · Savanti

Tekstdebatter

31Hvad mener i?
10 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
13 dage siden · Kafkaesque
33Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 24 dage siden · Wernn
1HJÆÆLP
3 måneder, 2 dage siden · Morten Vesterga...
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
3 måneder, 23 dage siden · hermanøv
3Fatter du det?
5 måneder, 4 dage siden · Wernn
7Redigering
5 måneder, 7 dage siden · NAHansen
5Bøger om at skrive
7 måneder, 15 dage siden · neran
1En god slutning
9 måneder, 13 dage siden · dino
8Voldtægter og overgreb
1 år, 1 måned siden · maryanna
3Hjælp til handling
1 år, 1 måned siden · Det Anonyme Pun...
1Dagbøger
1 år, 1 måned siden · dino
6Sprogproblemer
1 år, 2 måneder siden · Marver
102Kontraster
1 år, 2 måneder siden · Engbo
4Plagiat, inspiration, kopiering ell...
1 år, 3 måneder siden · Hellerhigh
7Råd til hvordan man starter på en 2...
1 år, 4 måneder siden · NAHansen
1Hej hej
1 år, 4 måneder siden · Engbo
9Skriveblokering/flow
1 år, 5 måneder siden · Polo
2Mødregruppen
1 år, 6 måneder siden · Savanti
1Digte/ tekster om månen
1 år, 7 måneder siden · Kåemer
7Redigering - og ikke mindst slutnin...
1 år, 8 måneder siden · Mitmit
2Spørgsmål i datid eller nutid?
1 år, 8 måneder siden · Kåemer
4Kapitler eller noveller?
1 år, 9 måneder siden · Kåemer
4Tips mod kedsomhed og præstationsan...
1 år, 9 måneder siden · Bondekonen
23Skabelsen af værker
1 år, 11 måneder siden · Herja
10Skriveblokering
1 år, 11 måneder siden · Polo
12Uforståelige digte
1 år, 11 måneder siden · Savanti
15antal kapitler på fyldepennen - hvo...
2 år siden · prefu
5Digt af Thøger Larsen
2 år siden · Engbo
21Hvordan finder jeg en titel?
2 år siden · JacobPatrickPou...
3Et kuk om kommentarer
2 år siden · Morpho
2Ny facebookgruppe: Forfattertricks ...
2 år siden · Dizzy76
8Novelle - input til håndtering af t...
2 år siden · Pino
6Inspiration