Selvudvikling og livskvalitet · Har vi én bestemt personlighed eller kan vi ændre os selvstændigt.

18 svar
Senest opdateret 7 år siden · 9 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej!

Her til aften var jeg sammen med to venner og samtalen begyndte at bevæge sig ind på et forholdsvist filosofisk plan. Mine to venner mente at man helt selv danner sin personlighed igennem livet og til en hver tid kan ændre den, hvis bare man har viljestyrke nok. Hvad du vælger i livet - for eksempel uddannelse - har kun noget at gøre med den opdragelse du har fået og de idealer du er født ind i. Jeg mener personligt, at vi har en indre kerne af personlighed som ikke står til at ændre. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at vi er født med en gnist, som brygges på, igennem livet. Den gnist, er den der gør at vi finder det der hedder flow som er et begreb indenfor positiv psykologi som Martin Seligman vidst fandt på. det er den følelse du har, når du beskæftiger dig med noget du interesserer dig for helt ind til det inderste. Når du befinder dig midt i det, og flere timer kan føles som 1 minut. Hvor kroppen og hjernen trives allerbedst og hvor du arbejder på højtryk. Mange af jer herinde vil måske kunne nikke genkendende til det, i forhold til skrivning og musik. Hvis ikke det, skulle være affødt af en indre gnist hvad kommer det så fra?
handler personlighed og interesser om kultur og social arv? Kan man være én slags person som 10-årig og en helt anden som 30-årig hvis livet bare byder på andre muligheder. Bestemmes vores værdier af det sociale miljø vi omgås i? hvad mener i? jeg glæder mig til at høre jeres spændende indfaldsvinkler.

venlige hilsener ?

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Nu har jeg levet over halvdelen af mit liv, så min erfaring med livet ,så er grundsubstansen barndommens input. Men så er det op til en selv at forme livet og danne sine egne leveregler. Men bla. stædighed, nærighed, ødsel, rodehoved, spontan, langsom, omsorgsfuld, opgivende, rummelig, medfølende, perfektion, kreativ det er personlighed som du ikke kan ændre. De personer jeg er vokset op med, er disse personligheder stadig den samme hos dem i dag. God debat Fink

7 år siden
7 år siden

Jeg tror, at der skal mere end vilje til at forandre en adfærd, som er blevet grundlagt i ens barndom. Der skal som regel også viden til. En viden om, at man faktisk kan leve på mange andre måder end den man har lært selv.
Det er der rigtig mange mennesker som ikke ved, og heller ikke får at vide eller hjælp til. Man tror på forhånd, at det ved alle da bare - så frem med viljestyrken.

Jeg har i skrivende stund to konkrete eksempler:

1. Peter Adolphsen sagde om en børnebogstekst på et skrivekursus, at den skulle målrettes en yngre børnegruppe, end forfatteren havde i tankerne. Peters begrundelse for det var, at hans otteårige søn læser tekster for femtenårige. Så måtte jeg lige påpege, at hans egen søn er søn af en forfatter og altså disponeret fra begyndelsen. Dette ses ikke nødvendigvis blandt børn i Vestsjælland (Udkantsdanmark). Kan de børn måske komme til at læse lige så godt som Peters søn af bar viljestyrke? Jeg siger, ikke uden viden og nogen som virkelig lærer dem det! Peter selv (altså en ressourcestærk person) manglede jo viden dér, omend han helt sikkert ikke mangler viljestyrke. Hvis en ressourcestærk person ikke har den viden, som lige skal bruges, så kan man heller ikke forvente, at en ressourcesvag person bare lige har det.

2. Jeg er lige fræk at bruge Lisbeth Zornig som eksempel. Hun lærte om en slags liv fra sin familie. Brødrene beskyttede hende, så hun lærte, at man kan blive beskyttet. Men udover viljestyrken var der også andre bedre voksne til at bibringe hende ny viden. Der var noget med en lærer, som tog hende under sine vinger.

7 år siden
7 år siden

Og så glemte jeg at nævne filmen: Shawshank Redemption. Her ser du netop personer, der bliver såkaldt "institutionaliseret". Det er Morgan Freemans rolle, der bruger den betegnelse. Og helten i filmen er en undtagelse!!!

Filmen kan googles, hvis man ikke har hørt om den.

Desuden er der Standford Prison Experiment, som bl.a. Zimbardo var involveret i. Det kan også googles, og dette forsøgs pointe er at alle faktisk kan knækkes ret let og hurtigt mister fri vilje/viljestyrke.

7 år siden
7 år siden

For mig er der ingen tvivl om, at vi alle fødes med en spæd, grundlæggende personlighed. Allerede på fødegangen er der stor forskel på børnene.
Kultur og øvrige miljø spiller afgjort en stor rolle på, hvordan personligheden udvikles. Da ingen har helt samme personligheds"kim" som andre, kan nogenlunde ens påvirkninger virke meget forskelligt, så det er ikke til at spå om, hvordan en tiårig er, når vedkommende pludselig er tredive.
Livet igennem er det muligt at ændre sin personlighed, men jeg tror, det er ret afgørende, at det man ændrer den til er noget, der harmonerer med kernen i ens personlighed. Det sker jo ikke skældent, at et menneske påduttes en ydre personlighed - bærer maske, spiller rollespil.

Pia H

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

det med babyer fik lige et minde til at dukke op og få mig til at smile. Jeg var ung sygeplejestuderende og ude med sundhedsplejersken. Jeg havde allerede mødt en del babyer af forskellig alder. mange lignede hinanden. de kravlede, vendte sig, var i smilefasen og rakte armene ud for at blive taget op.
så kom vi ud til et forældre par med en ret nyfødt baby, og her var der en anderledes adfærd. jeg var vant til disse meget rolige babyer, men her kom så undtagelsen. babyen vågnede og satte i et hyl, som om et vist rige var faret ned på jorden. ingen tvivl om, at her var temparement og vilje. ikke nogen klagen, men et godt og grundigt hyl. det var ikke resourcesvage forældre eller en forsømt baby. jeg efterlod besøget med at tænke, godt det ikke er mig, som har sådan en.

jeg tror på junges teori, at vi fødes med et introvert eller ekstrovert sind, i mere eller mindre udpræget grader. er selv introvert i den lidt mere ekstreme ende og det har jeg taget nogle valg udfra. resultatet har vist, at de ting jeg ønsker og efterstræber er blevet lettere at opnå, efter at jeg har anerkendt, at jeg er introvert og tager hensyn til dette.

jeg er også mønsterbryder på mange fronter. hvordan jeg har fundet styrken til dette, skyldes også mennesker, der kom ind i mit liv på de rigtige tidspunkter og det faktum, at de kom ind udefra og viste mig en verden, jeg ellers ikke ville have set/værdsat.
samtidig med, at jeg havde en indbygget stædighed, som gjorde, at når jeg fik færten af, at noget var forkert eller noget var godt, så gik jeg efter det. jeg måtte finde ud af, hvorfor jeg følte det ene eller det andet, forfulgte det stædigt, indtil jeg fandt mine svar. selvom jeg måske først fik svarerne, flere år efter, at jeg havde stillet spørgsmålene.

jeg tror på, at vi mennesker har evnen til at ændre os, om det gælder hele livet, det ved jeg ikke. nogle forksere mener, at vi holder vores personlighed efter de 30 år og derefter ændre vi os ikke væsentligt. dette stiller jeg mig tvivlende overfor, men måske bliver man mere sat efter de 30 år og udforsker ikke sig selv helt så meget?
jeg ved dog, at man skal have modet til at gå ind i dragens hule og udfordre det, som man finder der, hvis man virkelig gerne vil ændre sig. jeg har været derinde. det kostede mig offre, men jeg sejrede og snart får jeg det sidste våben til at vriste mig helt fri. når jeg får det, så har jeg for alvor gjort det, som jeg fik at vide, var en umulighed.

arrene er der, men det er okay, de er en del af mig. en del af min historie, som gør at jeg får historier at fortælle :-) jeg har også lært, at man kan støtte andre mennesker, men man kan ikke kæmpe for dem. de skal selv finde deres mod og i deres egen tid. det sker at jeg finder andre svage, fordi de gemmer sig udenfor dragehulen. at jeg ikke anerkender, at deres tid til at kæmpe ikke er nu og måske aldrig sker, og det skal være deres valg, ikke mit. her må jeg virkelig gå i rette med mig selv og skælde mig selv ud. man kan hjælpe andre og vise vej, men folk skal selv bestemme, om de vil gå den vej, kæmpe eller ikke kæmpe.

så vores fortid, medfødte personlige talenter spiller ind på vores personlighed. vi har mulighed for at ændre os, men vi skal have modet, lysten og viljen til at gøre det.

7 år siden
7 år siden

Jeg læste en artikel om det emne. Forfatteren, hvis navn jeg ikke husker, kom med et eksempel: "Har man kaldt mig en arbejdshest - bare en arbejdshest, så hænger det bare ved. Jeg kan prøve at indrette mig - omforme min måde at være på. Så vil man nu bare kalde mig en doven arbejdshest."

Det er helt sikkert, at den bås man bliver sat i af hakkerække systemet er meget svær at frigøre sig fra. Det gælder i familie - blandt venner - på arbejdspladsen og i det samfunds aktive liv. Men mennesket skal ikke finde sig i, at det er sådan. Vi er ikke hunde, der viger for den stærkeste hanhund (i dyreriget kan det også være hun hund eller -ulv.)

Vejen ud af den fordømte roller er oplysningens og erkendelsens vej. Alt kan forandres og de stakkels indbildske kan lære andre værdier at kende end at mærke deres område af med ildelugtende indbildskhed.

7 år siden
7 år siden

Hey igen

Wow, jeg synes virkelig der er blevet hevet nogle rigtig interessante synspunkter ind i denne debat, som jeg ikke engang selv havde overvejet. I sidste ende er jeg nok enig med Pia H i det synspunkt at vi godt kan ændre os selvstændigt, men at denne ændring er nødt til at harmonerer med vores indre kerne - men det er også virkelig interessant med vores daglige maskespil og de roller vi sætter os selv i overfor andre. hvilken rolle harmonerer mon så bedst, med vores indre kerne? Det er noget vi kun selv ved, inderst inde. :)

7 år siden
7 år siden

Ens personlighed kan ændre sig. Det sker når man rammes af psykose. Man bliver sindssyg.

Men når man skifter holdning eller mening sker det indenfor rammerne af det vi kalder vores personlighed.
Det er ikke personligheden der ændres, tror jeg, men vi kan skifte fortolkningen af verden omkring os.
Og for eksempel skifte politisk standpunkt.

Men det er svært at afgrænse. Jeg kan selv lide tanken om at have to personligheder. Men jeg tror, nøgternt set, ikke selv at det er ægte. Det er højst to sider af samme personlighed.
Ægte personlighedsspaltning er patologisk, tror jeg.

Jeg læste engang en bog om en mishandlet pige, der havde ni personligheder, der ikke kendte hinanden. Under tortur havde hendes hjerne gemt sig for virkeligheden. (Den skyldige? Det var moderen!)

7 år siden
7 år siden

Det lyder interessant Dino. hvad er det for en bog? interessant men uhyggeligt.

venlig hilsen Mie

7 år siden
7 år siden

Jeg husker desværre hverken titel eller forfatter.
Og jeg tør end ikke sværge på dens troværdighed!
Men den skulle forestille at beskrive virkeligheden, tror jeg nok. (Det er mere end 25 år siden)

7 år siden
7 år siden

Nu hvor proppen er afe:

Sidney Sheldon har skrevet en romantisk bog om en pige, der er spaltet i tre personligheder.
Den er let at læse for sproget er HELT DOWN TO EARTH. (Litterært helt uinteressant!)
Men jeg tror faktisk, at forfatteren har fat i noget troværdigt.
Den hedder "Tell me Your Dreams."

7 år siden
7 år siden
#15 Engbo

Henrik Pontoppidans novelle/eventyr "Ørnevinger," siger vel også noget mange af os kan genkende. Den mægtige følelse af frihed, så højt , så højt; men til sidst drager den fede tryghed. Engbo

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden
#17 Engbo

Vel Sabbath Beklager, det dit indlæg der er smuttet for mig. Det er jo det samme du behandler - bare mere uddybende. Jeg har tidligere hørt den tolkning, at Ørnevinger var et svar på Den Grimme Ælling. Det skulle være en påstand om, at den Grimme Ælling ikke var realistisk. - at man ikke kan rokke ved sin skæbne.

Husk, det er ikke min påstand; men andres argumenter.
Jeg vil nøjes med at sige, det er svært at bryde med sin skæbne - med andres fordomme. Man skal blive i sin tilmålte bås eller bur. En burhøne kan jo ikke bestemme sin personlighed. Jo linjerne i den gamle arbejdersang Snart dages det brødre: "Årtusinders åg på vor nakke blev lagt. Vi bar det og tav i vor nød," siger jo også noget om det samme. Der er en forsættelse; men i virkelighedens verden er den ikke udsprunget endnu. Engbo

7 år siden
7 år siden

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Har vi én bestemt personlighed eller kan vi ændre os selvstændigt. er startet 28/08-2013 01:32 af Mie Louise Prip Henriksen (Mie Prip) og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

29Bibelen
11 minutter siden · Kåemer
2Ja ja, ser man det.
17 minutter siden · Kåemer
3775Dagens ord
1 dag, 15 timer siden · Engbo
3Betalæsere søges til fantasy roman
2 dage, 13 timer siden · dino
5Skal vi starte et skrive- fortællef...
4 dage siden · Mons1957
2jeg søger feedback
9 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
10 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
12 dage siden · hermanøv
2D ette er en drabet o
20 dage siden · dino
137Virus
20 dage siden · dino
138Hvad er du taknemmelig for i dag?
22 dage siden · Kafkaesque
118Dagens Vits
28 dage siden · Anlou
1Mangler kritik
29 dage siden · Nicolas Jessen
3Drømmen om en drøm
29 dage siden · Savanti
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
1 måned siden · dino
456Kontraster
1 måned siden · Engbo
4Sparring på krimi-roman
1 måned siden · Emilsch
12Kynisk frelse
1 måned, 6 dage siden · Wernn
34Dagens Had
1 måned, 6 dage siden · Gabi1322
20Hvad hedder det modsatte
1 måned, 8 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
1 måned, 11 dage siden · Michael But
51Skrivegruppe søges - København og o...
1 måned, 21 dage siden · SS Wensley
27Godt man ikke kan
1 måned, 22 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
1 måned, 25 dage siden · Wernn
63Ligheder
1 måned, 28 dage siden · smukkehjerte
33Din dag.
157Læserbreve
1 måned, 29 dage siden · Savanti
4Dagens Dammark ,døde mink
2 måneder, 7 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
2 måneder, 9 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
2 måneder, 11 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
2 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
2 måneder, 17 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
2 måneder, 19 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
2 måneder, 20 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
2 måneder, 20 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
2 måneder, 25 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
2 måneder, 29 dage siden · Wernn
8Meddelelse
3 måneder, 1 dag siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 18 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
3 måneder, 20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
3 måneder, 26 dage siden · Emeli
11Metwo-two
4 måneder, 3 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
4 måneder, 4 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
4 måneder, 7 dage siden · Engbo

Selvudvikling og livskvalitet

12Kynisk frelse
1 måned, 6 dage siden · Wernn
33Din dag.
4Hvad hedder det når
2 måneder, 25 dage siden · Savanti
64Lykken
4 måneder, 17 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
4 måneder, 21 dage siden · Savanti
20Udslettelse af selvet
1 år, 1 måned siden · Morpheus
4Grammatikkurser?
1 år, 5 måneder siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
1 år, 10 måneder siden · Engbo
23Efter døden
1 år, 10 måneder siden · dino
2Pigen på piedestalen
2 år siden · dino
3Lidt om dig og mig :-)
2 år siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
3 år siden · smukkehjerte
9Ensomhed
4 år siden · Fink
20OCD
4 år siden · michalik82
5Fortrydelse og anger
4 år siden · dino
7Hedonistisk tilvænning ?
5 år siden · Engbo
8Alderdom
5 år siden · dino
8At se sig selv udefra
5 år siden · Fink
14Viser
5 år siden · dino
54Beskrivelse af lykke?
6 år siden · den-naive-reali...
18Nye venner?
6 år siden · Mikala
41jeg ruger over fortiden
6 år siden · Fink
26Kan I finde jer selv, horoskop ?
6 år siden · frivole
4Særlig sensitiv
6 år siden · Fink
12Kognitivitet ?
6 år siden · xanadue
1Jeg
6 år siden · Babyangel85
18Har vi én bestemt personlighed elle...
7 år siden · Sabbath
61Hvad er meningen med livet?
7 år siden · Peter Busk
2Kender du det, at du med et starter...
7 år siden · k. s-k salsa
24Kan lykke købes for penge?
7 år siden · kapa
0Rejse til Jamaica?
7 år siden · Høeg
7forsvandt skrivelyst
7 år siden · Nikolett Bathor...
3Second thoughts