Ordet er frit · vampyrhistorier er de yt?

31 svar
Senest opdateret 7 år siden · 14 bruger(e) deltager
7 år siden

Synes jeg ser flere og flere steder at den og den vampyrserie stopper. Er folk ved at være mætte med historierne, hvad mener I?

Og hvad med varulvehistorier er interessen for dem også ved at dale?

Hvis disse er på vej væk fra markedet, hvad kunne så blive det nye store?

Synes det kunne være spændende, at høre jeres forslag :-)

7 år siden
7 år siden

Hej Babyangel85 !

Jeg ved ikke om de er yt - jeg selv er stadig fascineret af det univers der skabes - men de er måske ved at blive lidt ensformige? Det er måske svært at finde et nyt plot der kan fange de unge læsere.

Jeg har også tænkt over hvad det næste mon bliver så jeg følger gerne med her...: )

7 år siden
7 år siden

Engle er allerede stort over there, og jeg har læst at kanibaler snart skulle hitte. (ved nu ikke helt om jeg tror det.)

7 år siden
7 år siden

Trends kommer og går, og ja, når først det bliver ensformigt, så daler interessen, det har man set før. Hvad der kan blive det nye store, det er altid svært at forudse. Jeg tør ikke spå om det.

7 år siden
7 år siden

Har hørt mange sige, at Twilight-sagaen gjorde vampyrer useje, og det er jeg en smule enig i. Men andre vampyr-historier har jeg ikke set så meget af, jeg har til gengæld set mange om feer, varulve og engle, både lyse og mørke, åbenbart er blandingen af det overnaturlige og teenage-drama en stor success for tiden. Men ja, nu daler interessen for det, synes jeg.
Jeg kan ikke komme med noget bud på, hvad det næste hit bliver, men jeg glæder mig til at finde ud af det.

7 år siden
7 år siden

Vampyrgenren har trods sin diabolske uhygge en æstetisk side.
Også her er der mugne kældre og udøde lig i kister. Men der er en kontrast, så man også møder skønhed og lækre fristelser. I vampyrgenren mødes liv og død i en spændende makaber dans.
Det har nok en attraktion for mange.

7 år siden
7 år siden

Måske er tiden inde til aliens, der kommer til jorden, fordi jordboere smager godt. Gnask. :-)

Knus
Vagn

7 år siden
7 år siden

Ok og indrømmet, jeg er ikke mere fascineret af vampyrer. Det er godt nok 20 år siden, men jeg har nogle grunde som måske kunne sætte en vinkel på den nuværende "vampyrsituation".

Min fascination af vampyrer var af seksuel karakter, da jeg var i 20'erne. Det var sådan noget med den mørke og stærke maskuline energi kontra den blide og alt for dødelige og feminine energi.

Hvis vampyrtemaet skal fange min interesse i dag, så skal det være med fokus på det at kunne dø og ikke dø. Sådan eksistentielt set. Der mener jeg, at vampyren kan bruges til at se egen dødelighed i øjnene. For en vampyr lider jo af ikke at kunne dø. Alle mennesker dør fra en vampyr, og det er jo sørgeligt. Her står vampyren for mig som en projektion af menneskets manglende accept af dødens realitet, hvilket jo fører til mange forvikliinger, såsom kampe med andre vampyrer, menneskeslagtning og et stærkt desillusioneret livssyn, hvis man da kan tale om et liv i forbindelse med en ikkedød, som egentlig heller ikke er rigtig levende.

Jeg er ikke mere til erotiske vampyrer, så min slags vampyr ville nok ikke egne sig til en ungt puplikum.

Jung snakker om, at et symbol eller en fantasi først ændrer sig eller forsvinder helt, når man enten er begyndt at forholde sig anderledes til det, eller helt har bearbejdet det færdigt. Således føler jeg det i forbindelse med vampyrfantasierne. Jeg er videre end den første seksuelle fortolkning af dem og forholder mig anderledes til dem i dag.

Så er det min teori, at jeg ikke er den eneste ud over sin første ungdom, som har brug for vampyrer i en anden fortolkning.

Måske alle var med på den erotiske fortolkning i starten, og så er det sådan nogle som mig, der falder fra og mener, at temaet er udvandet.

7 år siden
7 år siden

Ellefolk, selvfølgelig! Ikke elvere, men ellefolk. Nicole Boyle Rødtnes gør det allerede og måske en dag mig ...? Det ville også have den fordel, at det ville være dansk i stedet for alle de importerede væsener. Over there har de jo efterhånden alt over engle, feer, spøgelser, zombier, shapeshifters til alle mulige og umulige dyr og hybrider af dem allesammen. Det mærkeligste, jeg har hørt om, er en kærlighedshistorie med en goblin. Gobliner ligner ikke mennesker, de er ulækre og trolde-ork-agtige og ikke interesseret i kærlighed. Hvorfor lave en historie med personer, der allesammen ligner mennesker og så kalde nogle af dem gobliner bare for at være ny?

7 år siden
7 år siden

Vampyrer og alt andet nævnt ligner også mennesker. Så der er ingen forskel på det punkt. Intet nyt under solen. Jeg opfatter det altsammen som projektioner at menneskelige karaktertræk - hvorfor ellers skrive om dem?

Gobliner er da ikke et mindre godt fantasivæsen at bruge i sin fortælling!

7 år siden
7 år siden

Jep, et skønt væsen i en fortælling, men sgi ikke som en love interest. Beklager, det rækker min fantasi ikke til ...:-) Ville vel være nogenlunde det samme som at forelske sig i en nisse ...

7 år siden
7 år siden

Så blokerer du din fantasi. At bruge gobliner i kærlighedshistorier ville give en anden slags kærlighed, og hvorfor gå efter den der unge glansbilledkærlighed konstant...Den er jeg faktisk lidt træt af.

Men der kan selvfølgelig også skrives andre historier med gobliner.

7 år siden
7 år siden

Spændende forslag I har. Jeg har også hørt, at engle skulle være de nye vampyrer. Både almindelige og faldne engle.

Jeg synes, der findes en stor liste med væsner man kunne tage fat i. Fra alle mulige mytologier, lande osv. Selv har jeg taget fat i et andledes væsen. Alt kan jo ske i fantasy. Dem man kender er selvfølgelig meget spændende at læse om, men personligt pirre det min nysgerrighed mere med noget nyt og anderledes.

7 år siden
7 år siden

Babyangel, fordi jeg er nysgerrig. Hvad er noget nyt?

Jeg synes alle fantasivæsner ligner hinanden i den måde de bruges på. Hvad enten de har skæl eller fjer, hugtænder eller elverører osv. De er stadig projektioner af menneskelige karaktertræk.

Det ville da være mere spændende at tviste disse væsner, som alle mener at kende som anderledes, ved faktisk for en gangs skyld at gøre dem anderledes med nogle menneskelig træk ganske vist, men ikke de træk vi, normalt tillægger dem i de historier, der er fortalt om dem indtil videre.

Eks.
En vampyr bliver gerne tillagt erotiske træk. Så er det jeg siger, at det er set før. Prøv med nogle andre lidt mere uventede karkatertræk.

En ny figur, som du opfinder kan få en bestemt type træk og vil synes spændende i første omgang. Men når man har læst mange gange nok om den nye figur med bestemte karaktertræk, så vil man ikke nødvendigvis have endnu en ny udseende figur med de samme karaktertræk af overnaturlige kundskaber f.eks. Så kan man lige så godt forsøge sig med den gamle figur og tviste den med nogle nye karaktertræk.

7 år siden
7 år siden

Jamen du har skam helt ret. Det ville være interessant at se dem blive brugt på nye måder. Synes bestemt heller ik vampyrer er kedelige, men de bliver nok lidt ens.

Siden alle disse væsner er fra sagn osv, hvem ved så egentlig, hvad de kan og ikke kan. Det må være der udfordingen ligger og som vi kan bryde vores fantasi med.

Jeg har personligt taget fat i den lille lygtemand og kryddret ham med noget,set i mine øjne, anderledes.

7 år siden
7 år siden

Den lygtemand lyder meget interessant ;O)

7 år siden
7 år siden

Jeg er enig med Lbn55, jeg tror at Aliens bliver et hit igen!

Så fokuseret som verden er på at finde liv i universet, så må der da komme en Alien tid!

7 år siden
7 år siden

Det er som med vampyrer, som det er med alle andre emner og væsner i bøgernes verden, at hvis det er interessant og unikt nok - så skal det nok slå igennem. Men hvis det er endnu en Twilighthistorie med lidt 50 Shades Of Grey smidt oveni, så skal man nok ikke regne med den helt store bestseller.

Der kommer en tid for vampyrer igen, det er jeg sikker på. Men det er nok en hel anden slags, end dem vi har set de seneste par år.

7 år siden
7 år siden

Jeg tror at vampyrer og muligvis zombier er lidt passé og lægges lidt på hylde. Simpelthen fordi markedet må være mættet. Vampyrer på det store lærred, i tv-serier, 'dokumentarprogrammer' og portrætteret i bøger og spil tager glansen af fænomenet og dermed mister vampyrerne deres mystik. Tror jeg.
Næh, tror som Vagn og Høeg at det næste sort bliver sci-fi, men på en ny måde. Nu har man måske fundet noget alien-fnuller på en ballonhttp://videnskab.d...ndet-liv-i-rummet
- , og hvis det holder vand, kommer Nasa (og en del nye konkurrenter, forestiller jeg mig) nok til at søge på en ny og målrettet måde fremover.

Jeg har en stærk fornemmelse af at der bliver forskel på de historier, der kommer i fremtiden, hvis vi med sikkerhed ved at vi ikke er alene i universet. Kontra de historier, der hidtil er skrevet, i en uvished om samme spørgsmål.

Agnes har helt sikkert ret i at der kommer en tid for vampyrer igen. Klart. Cirkulært som tøjmoden, forestiller jeg mig. Alt vender tilbage.

7 år siden
7 år siden

Spændende forslag med aliens, der kan man jo også digt lidt som man vil :-)

Jeg tror også vampyrerne kommer tilbage. Alt har vel en storhedstid. Lige som neonfarver er blevet meget in. Den bølge er jeg dog ik hoppet med på.

7 år siden
7 år siden

Vampyrer og aliens kan da sagtens kombineres!

7 år siden
7 år siden

Altså når vi snakker aliens, så er alt muligt!
Jeg personligt ville nok blive ked af hvis zombie kulturen gik død, jeg elsker den der post apokalyptiske verden.

7 år siden
7 år siden

En ny slags vampyr fra rummet,, det kunne være interessant ;-)

7 år siden
7 år siden

Aliens og vampyrer er allerede kombineret i tegneserieuniverset. Det er bare et spørgsmål om tid inden det kommer til bøgernes verden.

7 år siden
7 år siden

Ha Ha - Det er i al beskedenhed allerede sket.
Man kan læse E-bogen om vampyren Constance, der er en alien på et gammelt slot i Transsylvanien.
Hun er årsag til at menneskene har en forestilling om Djævelen.

7 år siden
7 år siden

Nå så helt nyt var det ikke :-/ Nå ja ja man kan jo heller ikke være først med alt :-D

7 år siden
7 år siden

Hvorfor skulle man dog ikke kunne forelske sig i en nisse, bondekone? ;-) Ham der Gyldengrød virker da så sympatisk og man kan jo bare blive tryllet lille eller han kunne blive stor. Der burde da være stof nok, hvis man forestiller sig et liv i en nisseverden eller Gyldengrød i vores samfund.Nå ja, eller hvad med Pyrus? Mon han ville havne på kontanthjælp?
Ellefolk er da en fin idè. Du ved, jeg næsten er ellevild med din Daniel ;-)

Camra, jeg synes nu ikke alle fantasivæsner ligner hinanden+ Ikke mere end en del andre fiktive skabninger.

Der er masser af muligheder, når fantasien kommer med i en historie. Men jeg tror faktisk at engle kan komme til at spille en del roller i den kommende litteratur. I min lille butik oplever jeg en stigende efterspørgsel efter englefigurer, billeder m.m - så hvorfor ikke også bøger om dem?

Pia H

7 år siden
7 år siden

Engle er bestemt et interessant væsen. Gør selv brug af en i min historie. Det er sjovt at teste dem for hvad de kan holde til ;-)

7 år siden
7 år siden

Pyrus og Gyldengrød, dem havde jeg da rent glemt! Det må være min blokerede fantasi:-) . Hvad er det
for en butik, du har, Pia?

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Min butik, Bondekone (og andre) er en lille forretning, hvor jeg sælger legetøj, nips, bøger og andre gode sager. Nyt og gammelt.
Ja - og altså engle ;-)

God idé, Mackenzie, med at gøre et fortærkst emne interessant. Men køber folk bogen, hvis de tror den er kedelig?

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten vampyrhistorier er de yt? er startet 17/09-2013 14:12 af Jette Petersen (Babyangel85) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 5 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?