Opskrifter, køkken- og prydhaven · UPS! Nattefrost!!! Ind med de sarte vækster

5 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Hørte lige at der er risiko for nattefrost i nat. Ret sandsynligt. Så har jeg liige et par småting, der skal indenfor inden frosten tager dem. Mange stueplanter har sommerophold derude, og sarte træer som engletrompeter (4) og et hav af Dahlia, der godt kan klare en frostnat, men så skal rødderne også op. Fuchia der heller ikke er frostglade og pelargonier der let ligner noget hø, om bare en enkelt frostgrad har hærget.

Har I noget, der skal ind i aften? (Nattefrostrisiko er over hele landet, 1. nat i sæsonen). Ellers jo et heerlig sommer vejrmæssigt. Tak for den!

5 år siden
5 år siden

Vasketøjet:-)

5 år siden
5 år siden

ARGH!
Har faktisk et lille appelsintræ stående ude, der godt kan få problemer, men har først lige set din advarsel nu.
Krydser fingre for at gyldenrisene (som har invaderet det) kan beskytte det en enkelt nat.

Mvh
Eddie

5 år siden
5 år siden

Jeg går faktisk i en stor bue udenom vækster, der ikke kan tåle frost. Netop fordi jeg ved, jeg er så dårlig til at huske at få det ind i tide, så det ville bare betyde en masse ærgrelser. Alt, hvad der ikke kan overleve en dansk vinter, har ikke en plads i min have.

Synes forøvrigt, det er et skønt efterår, vi er igang med. Har altid holdt af den særlige duft, der er i luften i denne tid, den klare blå himmel, selv et rask blæsevejr og lidt regn. Lidt nattefrost til at sætte ekstra pang i farvepaletten gør ikke noget.

5 år siden
5 år siden

Du har helt ret, Bondekone. Smuk sommer, vidunderligt efterår. Himlen er bare så smuk og høj. Det er en glæde at gå i alle de farver.

Vi fik ikke frost her, trods trusler, men har taget de sarteste vækster ind. Dog ikke engletrompeterne, der stadig giver den gas og jo ofte er smukkest sidst på sæsonen.

Nogle ting skal som en test stå ude i vinter. Stueplanten 'pletter i luften' har groet som en vild hele sommeren i fugtig skygget jord. Den burde have en chance for at klare sig. Har hørt den visner ned, men kommer igen i foråret. Vi må se. En andet, mere eksperimenterende forsøg er en figenkaktus, som måske, måske ikke kan klare en dansk vinter, hvis den står i læ og ikke bliver alt for våd. Den er høstet i nordspanien og stikker ikke (ret meget). Den er stor og kraftig voksende og kunne være sjov, hvis den tåler frost. Vi må se. Ofrer en stikling på projektet.

Appelsintræet skal nok ind, Eddie. Helt misundelig, de er så smukke, men for sarte til mit håndelag. De tåler dårligt vinteren her i stuen.

5 år siden
5 år siden

Citat fra Bondekonen: "Jeg går faktisk i en stor bue udenom vækster, der ikke kan tåle frost. Netop fordi jeg ved, jeg er så dårlig til at huske at få det ind i tide, så det ville bare betyde en masse ærgrelser. Alt, hvad der ikke kan overleve en dansk vinter, har ikke en plads i min have."

Sådan har jeg det også. Min Henrik nåede at sætte georginer, men ikke at se dem blomstre. I stedet kom de til at pynte hans grav. Jeg ved faktisk ikke, om det var med ubevidst vilje eller ren forglemmelse, at jeg ikke fik taget knoldene op. I stedet vil jeg lægge nogle flere forårsløg, for de kan tåle mosten.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten UPS! Nattefrost!!! Ind med de sarte vækster er startet 27/09-2013 18:01 af Mikala Rosenkilde (Mikala) og er placeret under Opskrifter, køkken- og prydhaven.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2789Dagens ord
1 time, 3 minutter siden · Engbo
39Hvad er meningen med livet?
13 timer siden · Inghard
44Politiske ideologier anno 2019
1 dag, 5 timer siden · Engbo
86Kontraster
2 dage, 5 timer siden · Savanti
9Humor .
5 dage siden · Engbo
5Udgivet novelle Inder