Selvudvikling og livskvalitet · jeg ruger over fortiden

41 svar
Senest opdateret 5 år siden · 23 bruger(e) deltager
6 år siden

Kære Fyldepennere, jeg må høre om jeres erfaring med det at ruge over fortidens spøgelser.

Jeg gør det i stigende grad og især når jeg skal sove, så det hindrer mig i at falde i søvn. Det irriterer mig, for jeg evner åbenbart ikke at følge det råd jeg giver andre med samme problem: at se fremad, for fortiden kan man alligevel ikke gøre noget ved. På trods af den gode leveregel, så går min hjerne ofte i selvsving og kredser omkring uheldige episoder jeg har været indviklet i.

Det vil føre for vidt at komme med eksempler her, blot dette at jeg ofte kredser om episoder hvor jeg jeg opført mig tåbeligt/uheldigt - for ikke at sige åndssvagt. Men jeg har jo ingen glæde af at tænke på disse ting nu, tværtimod. Jeg vil helst se fremad og forsøge at lære af erfaringerne.

Nogle siger at det kan forløses ved at tale med en god ven/ægtefælle om det, få sat ord på, hvorpå det kommer ud af kroppen. (Så stakkels dem der må lægge øre til).

Hvad syntes i ? Er det for meget navlepilleri ?

6 år siden
6 år siden

Jeg kan kun sige, at jeg desværre helt har oplevet det samme og som HC Andersen siger "Og jeg ærgrer mig, og jeg ærgrer mig over, at jeg ærgrer mig."

Jeg husker f.eks, da jeg skulle flytte og havde aftalt forholdet med min arbejdsgiver. Så kom han lige forbi ved fyraftenstid og bemærkede i skynningen: Tak for din indsats her. Du har været en god mand og skulle du få brug for en anbefaling så sig til - og overrumplet gav jeg ikke et rigtigt svar; men jeg kunne have sagt det samme. Det har været en god oplevelse at arbejde her, som sandt var. Det er ikke noget at spilde tid en med; men slige episoder dukker op igen og igen enten man så vil det eller ej.
Jo ens tanker er ikke altid rationelle og fremadrettet. Engbo

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Det er måske en god ide at få talt med en anden om det. For hvis ordene bliver virkelige, skal du måske ikke selv digte disse samtaler ved sengetid.
Du ligger og taler med imaginære personer. Men forsøg at gøre samtalerne virkelige. Så kan du måske slippe for dem.
Måske ikke. Men nok et forsøg værd!

6 år siden
6 år siden

Hvis jeg må råde dig, så ville jeg tage fat i en psykolog eller anden uvedkommende person, som du kan tale frit med. en veninde/ægtefælle/ven kan være super godt, men der er noget befriende ved at tale frit fra leveren til en, som du ikke skal se til familiefesten eller hver dag derhjemme.

man skal se fremad - ja, men det kan man kun, hvis man har gjort op ved sin fortid, når man har stået og står ved, den man er. der er en grund til at vi mennesker søger arkæologiens fodspor, vi vil have svar på, hvorfor vi er blevet, som vi er. disse svar ligger nu i jorden og hver gang, vi opdager noget nyt, så oplever vi også, at fortidens mennesker ikke var så forskellige fra os selv. det er der faktisk en vis trøst i, synes jeg.

på samme måde må vi selv grave vores fortid op og gøre op med den. gå ind i dragens hule, som jeg ynder at kalde det. man kommer ikke ud uden ar, men man kommer også ud med en større forståelse for sig selv og en evne til at gøre op med sig selv og sin personlighed. hvis man går derind og møder sig selv med totalt ærlighed. det gør ondt, men når man kommer ud igen, så er der en ro i ens sind, som er utrolig at opleve.

dermed ikke sagt, at man ikke kan blive urolig eller have søvnløse nætter derefter, men det er ofte over andre, mere nutidige ting/hændelser.

6 år siden
6 år siden

Jeg vil gerne takke for de meget empatiske og gode kommentarer. :-)

Det er rigtigt at man ofte får de gamle skeletter i skabene støvet af og begravet, ved at tale dem (grundigt) igennem med andre - det er blot ikke alle der evner at lægge øre til ens udgydelser, så man kommer mere eller mindre renset ud af samtalen.

Men jeg tror på at det er godt at få sat ord på episoder der rider som en mare fra fortiden. Fortiden er med til at danne fremtiden, men skal jo helst ikke være et mareridt.

Tak !

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Jeg har oplevet og opført mig meget åndsvagt i min fortid, og jeg har længe slået mig selv i hovedet over det. Men jeg har efterhånden accepteret min fortid, for uden den, ville jeg ikke være den person jeg er i dag. Og så er min fortid iøvrigt den største inspiration jeg har til min skrivning.

Er det dine drømme der holder dig vågen, eller er det bare tanker?

For hvis det er dine drømme, så vil jeg råde dig til at undersøge drømme-terapi eller stole-terapi.
Det har hjulpet mig rigtig meget.

6 år siden
6 år siden

Har tragtet efter at give mit lille besyv med i denne tråd, som for en sjælden gangs skyld forekom mig at være noget, jeg syntes, jeg kunne forholde mig til. Med risiko for at lyde som Sebastian, som absolut ikke er mit popidol, har jeg nok desværre ikke ret meget mere at tilbyde end: Du er ikke alene. Jeg kender det.

6 år siden
6 år siden

Robert

Jeg tænker da også meget på fortiden, men jeg vil ikke kalde det at ruge over den. Da vil jeg nærmest sige som Edith Piaf synger: " non je ne regrette rien", jeg fortryder intet. - Nåja, der er selvfølgelig ting jeg ville have gjort anderledes, hvis jeg havde kunnet gøre det om, men det kan jeg jo ikke. Det er en del af mig liv, og jeg fortryder bestemt ikke mit liv. Det har ikke været et smukt eventyr, som H.C. Andersen skrev om sit liv, snarere et drama med stærke op og nedture.

Så ruge gør jeg ikke, men jeg tænker meget over det. Naturligvis, vil jeg sige. Når man er blevet på min alder, 78, og helbredet ikke er godt, så kan det jo ikke så meget være fremtiden jeg tænker på, men fortiden derimod, om jeg kan se mit liv som en helhed, om der har været mening i det.

Om jeg har været lykkelig? Tjah, jeg har været meget lykkelig og meget ulykkelig. Jeg har lidt store savn, men så har jeg også fået meget jeg slet ikke havde forventet.

Jeg vil give et råd: skriv dine erindringer, og skriv dem så ærligt du overhovedet kan uden at skåne dig selv. Det er en god måde at få samling på livet, og det kan få en til at affinde sig med det der var mindre godt.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Til trods for at du bliver rådet til at snakke med andre om det, så vil jeg egentlig fraråde det. På det stærkeste faktisk! For dem som du snakker med at nødvendigvis ikke sætte sig ind i din situation.

Jeg har selv haft meget ubehagelige episoder i livet, og "spøgelser i skabene". jeg vil derfor råde dig til at finde en udtryksform du holder meget af, og så udtrykke hvad du føler. Om det så er at skrive, male, tegne eller fotografere, så gør det. Når det så er gjort så skal du brænde det, ja det lyder mærkeligt. Det hjælper altså på mange måder.

Lykke til
Mie

6 år siden
6 år siden

Hej Mie #11

Jeg vil mene, at det råd du giver her er det farligste af alt, nemlig fortielsen. Taler man ikke med andre om det der går en på forsvinder det jo ikke, det går bare dybere ned i bevidstheden og ligger der og gør ondt. Det kan dukke op igen mange år senere og slå en over ende.

Ens liv er jo et mønster, et puslespil, hvor alt man har været igennem, ondt og godt, har sin plads, men kommer nogle brikker ikke frem i lyset kan man ikke få dem sat ind i deres rette sammenhæng.

Det er rigtigt, at det kan have uheldige følger at betro sig til de forkerte, men nogle gange må man tage det med. Det er ikke altid man kan undgå smerten. Og så betror man sig jo heller ikke til hvem som helst. Man betror jo heller ikke hvem som helst sine penge, langt mindre det som i højere grad er ens dyrebare ejendele. Men forhåbentlig har man en fortrolig, ellers må man tale med en professionel, sin læge, en psykolog eller hvem det nu kan være. Det væsentlige er, at man ikke skal brænde inde med det, så det bliver ved med at pine en.

Det er rigtigt, som du skriver, at man kan skrive, male, tegne, tegne eller fotografere, men man skal altså ikke brænde det. Tvært imod skal man offentliggøre det, hvis det er muligt. Vær sikker på at andre vil genkende sig selv i det, så man får respons. Man er ikke alene.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Der er betydelig forskel på hvordan ens handlinger tager sig ud, da man udførte dem, og hvordan de tager sig ud når man ser tilbage mange år senere. Men lige som man bør bedømme andres handlinger ud fra hvad der var hensigten, så må det vel også gælde ens egne.

Min far begik et mord engang i 30'erne. Da jeg talte med ham om det en gang i 80'erne sagde han, at han ikke fortrød hvad han havde gjort. Jeg svarede ham, at det kunne jeg godt forstå, for når han tænkte på det der skete dengang, hvad der drev ham, så måtte han vel komme til det samme resultat. "Men," fortsatte jeg, "hvis du nu, som den ældre pæne herre du er blevet, kunne række ned gennem tiden og give den unge mand du var den gang et råd, ville du da stadig sige, at han skulle gøre det?" - Det spekulerede han over, og sagde: "Det kan jeg søreme ikke svare på."

Som Kierkegaard skrev: "Livet leves forlæns, men det forstås baglæns".

Kåemer

6 år siden
6 år siden

#Engbo du skriver at du fortryder du ikke fik sagt til din arbejdsgiver, "at det også var en god oplevelse for dig."
Vi er så vant til at veksle en god gerning med en en anden god gerning. Jeg tror det han sagde til dig, var stort for ham at sige. Hvis du havde sagt det andet, så var den betalt.
Måske skulle man i stedet sige "det er jeg glad og stolt over at du siger, det varmer og det vil jeg tage til mig.

6 år siden
6 år siden

Hej Kåemer #12

Jeg kan se din pointe.
Men det du skriver med at det skal offentliggøres kan jo være lige så farligt, især hvis offentligheden ikke forstår historien der ligger til grund for værket.
Det kan blive misforstået eller på anden måde såre kunstneren, det kan vi ikke vide eftersom vi alle fortolker forskelligt. Det vil jeg nu mene er lige så farligt.

Mie

6 år siden
6 år siden

Mie #15

Ja, naturligvis kan man ikke offentliggøre alt, ikke fordi det er farligt, men fordi det er privat. Det er nu mere måden. Har det interesse for andre, eller er det bare privat jammer. Men generelt: jo større åbenhed des bedre. Det er min erfaring.

En eller anden forfatter har sagt, at man skal overveje nøje hvad der vil være farligst for en selv, og så skal man skrive det. Det er naturligvis sat på spidsen, men noget er der nu om det. En anden digter har sagt, at det at skrive er, at holde dommedag over sig selv.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Kåemer #16

Ja Kåemer, jeg kan kun sige at mine erfaringer ikke har været så vellykket som dine.
Det lyder som kloge ord du har gang i der, men man skal jo selvfølgelig gøre op med sig selv om man er modig nok til at sætte alt på spidsen.

6 år siden
6 år siden

Tusind tak for alle debatørenes indlæg.

Først og fremmest syntes jeg at der er mange kloge ord, samt empatiske holdninger, der bekræfter mig i at jeg ikke er alene med min rugen.

I min situation tror jeg at jeg gør klogt i at få situationerne ud; om ikke ligefremt offentliggøre dem, så dog tale eller skrive tingene ud og det bliver overfor en meget snæver kreds, da den brede offentlighed intet vil have ud af at blive delagtiggjort i mine pinlige oplevelser. Pjattet eller ej, så er denne rugen ikke opløftende for ens velvære.

6 år siden
6 år siden

Jo, det sker også for mig. Ikke så meget at jeg ruger over dumme/pinlige/uheldige ting jeg har gjort, men i stedet spekulationer omkring arbejdet. Hvad kunne jeg have gjort anderledes, hvad ligger der foran mig i morgen osv.

Den bedste kur jeg kender er at finde en god skønlitterær bog frem ved sengetid og så tvinge mig til at læse i sengen indtil jeg er helt udmattet. Det giver mig en rolig søvn.

6 år siden
6 år siden

Find din egen vej igennem dine tanker. Nogen gange fylder de meget mere end andre, og de kan være tunge tiltider. Er der perioder hvor de vejer mere end du kan bære, så find en måde at arbejde med dem på. Jeg plejer enten at gå en super lang tur, for at få andre indtryk, eller løbe en tur for at blive mere frisk inde i hovedet, og få ro i kroppen. Jeg skriver også, hvis det er det der falder mig naturligt fra hånden den morgen/dag/aften/nat :) Hvis jeg vurderer, at jeg har brug for andres tanker på mine tanker/følelser, så gør jeg enten brug af min mor, min bror eller en nærstående ven til at aflaste. Før i tiden gjorde jeg brug af en psykolog, men det er sgu' for dyrt i længden ;)

Kh Juliane

6 år siden
6 år siden

nyd det som den inspirerende guldgrube det er for enhver forfatterspire.

6 år siden
6 år siden

Jeg beklager Mikkel (#21), jeg finder ikke mit rugeri inspirerende. Det ville være dejligt med en indre tilgang til forfatterskabet, men tiltroen dertil har jeg nu nærmest mistet, fordi jeg har koncentrationsbesvær - uagtet at jeg har en masse oplæg og næsten færdigt materiale.

Mine 'tænder' er trukket ud og jeg har ikke fået noget nyt gebis :-)

Rugeriet deprimerer mig nærmest, tankerne kommer ikke belejligt. Men heldigvis er jeg i de fleste af døgnets timer fri for disse nedslående tanker, så om ikke andet så kan jeg da glæde mig over dét.

6 år siden
6 år siden

Hej Robert

Kom på besøg. Det ville ikke være første gang, og vi plejer at kunne tale godt sammen. Jeg har mine egne problemer, som du ved, men har så nogenlunde styr på dem. Skønt helt kan man aldrig

Jeg kender også til det at ruge, men har hver gang taget et hovedspring dybt ned i problemerne. Det fjerner dem ikke, men det gør at man kan overkomme dem.

Faktisk mangler også jeg en som jeg rigtig kan tale med.

Jeg har prøvet med psykolog, men det var pengene ud af vinduet. Ikke fordi en psykolog ikke kan hjælpe, men fordi det er som med enhver anden samtalepartner, at man skal finde en fælles bølgelængde. Og skal man lede for længe, kan det blive en dyr historie.

Men at tale sammen koster bare transporten og en kop kaffe, eventuelt med lidt blødt brød.

Hvis du vil, så skriv til mig på den interne.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Robert livet byder på mange udfordringer, og du er næppe en skjult morder, de svigt og dumheder, dumdristigheder man har begivet sig ud i er måske kun hvad andre har prøvet. måske har de tilgivet dig forlængst. Du er måske et sårbart og sensitiv menneske, som suger alle stemninger til dig, måske skal du lære at skrue ned for det. Held og lykke med fremtiden Robert.

6 år siden
6 år siden

#23 tak for invitationen Kåemer. Jeg har jo besøgt dig og Finn nogle gange og det var altid hyggeligt. Jeg skriver på den interne, når jeg kan dukke op næste gang - jeg forsøger at kombinere min kørsel med at min hustru i anden anledning skal til Kbh.

#24, ja Fink, morder er næppe dét som jeg ruger mest over, men derimod både egne og andres indgreb i mit liv. Sensitiv og sårbar er empatiske udtryk; helt ærligt så tror jeg at jeg snarere er nærtagende og navlebeskuende, hvilket er knabt så positive egenskaber.

I min familie, på min fars side, har vi søskende lidt noget under at vi nærmest genmæssigt er begavet med en uforsonlighedsholdning, som vi alle 4 har gjort meget for at bearbejde og noget af det sværeste i livet er at forandre personlighed - og adfærd. Men vi har med forskelligt held arbejdet på sagen.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror ikke man skal prøve at lave om på sig selv og andre,det kommer der ikke noget ud af. I mon fars familie var det stædigheden der var i højsæde, der var en bror som de ikke så , men da vi gik den på klingen med uvenskabet, var versionere forskellige og på det nærmeste havde de glemt årsagen til uoverensstemmelsen.
Jeg har stor respekt for mennesker der siger undskyld, det gør mennesker større, at indrømme at man er blevet klogere med årene , og ser lidt bredere end ud over sin egen næse. Det gør måske dit liv nemmere at leve, og husk at skrive til os andre hvis du vælger den løsning. Krammer herfra Fink

6 år siden
6 år siden

Selvbebrejdelser kan ikke ændre ved det der er sket, dog kan man jo vælge at bruge dem til noget positivt: at sikre sig at de ikke gentager sig i andre situationer. Vi er alle mennesker, og ingen af os går igennem livet uden at begå fejltagelser, det vigtige er bare om vi lærer af dem.

Når det så er sagt, så kender jeg også alt til selvbebrjdelser der dukker op fra fortiden. Som andre har sagt synes jeg det er en rigtig god idé at skrive det ned der dukker op, mest virkningsfuldt endda i form af et brev henvendt til den person der er involveret. Det er sådan set underordnet om du har tænkt dig/har mulighed for at viderebringe brevet til rette vedkommende, eller bare vil gemme det til eget brug.
At skrive tankerne ned, kan være virkningsfuldt for at overskueliggøre problemet, men at skrive "Kære XXXX, jeg er ked af jeg aldrig ..." (hvad det nu er), er rensende.

Der var en periode i mit liv, hvor jeg rigtigt fik ryddet op i alle de ting der nagede mig, og som jeg fortrød. Jeg skrev breve jeg ikke havde tænkt mig at sende videre, fordi jeg aldrig regnede med at får kontakt vedkommende igen... Men indefor en periode på to måneder dukkede netop de tre mennesker, jeg havde skrevet til hver især, tilfældigt op i mit liv igen, og så fik de da deres breve. Det kan være en ren tilfældighed, det tror jeg da gerne på, det kan også med en mere spirituel indgangsvinkel være et resultat af min mentale oprydning, at jeg fik lov til at afslutte det uafsluttede. Jeg ved det ikke, og det er sådan set underordnet.
Fremgangsmåden er god nok, jeg er helt sikker på det har en særlig effekt for ens indre ro at formulere det som brev, i stedet for bare som tanker :)

Michala

6 år siden
6 år siden
#28 mejsen

Jeg har gjort det meget selv, ruget over en pinlig episode, med blussende kinder genlevet den igen og igen. Det var ofte bare en bagatel.
Det er sjovt, jeg havde glemt alt om det, og huskede det kun pga. Debatten. Maaske det stoppede fordi jeg for nyligt har faaet gjort op med MIT overjeg, maaske jeg bare bruger al min energi paa at stoppe sutter tilbage i skrigende munde om natten...

Det bedste herfra, det er en ubehagelig spiral at symke Ind I! Kh m

6 år siden
6 år siden

Jeg har haft det MEGET svært for et par år siden, og jeg arbejder stadig hårdt på at komme mig helt efter den tid. Det jeg har fundet ud af er min metode af at fjerne det, er at tale med nogen om det. endeligt med så mange som muligt. Jeg startede med at det kun var 2 der vidste det andre end mig. nu er der mange andre der ved det, og det gør mig noget mere tryg ved at vide at uanset hvad der er sket i fortiden, vil dem jeg er sammen med nu være der for mig, og jeg vil kunne vide at de er ligeglade med at der var sket nogle ubehageligheder i fortiden.

Så mit svar ville helt sikkert være; Få talt ud med så mange du selv føler at du har lyst til. Det er vigtigt at komme ud med det i god tid, så det ikke begynder at fylde så meget så man føler, at man ikke selv kan klare det længere (tro mig, jeg er erfaren på det område)

held og lykke med det :)

Ps. det er vigtigt at se frem, men det er lige så vigtigt at se tilbage. (og acceptere de ting der er sket)

6 år siden
6 år siden

Jae, det lyder måske af lidt for meget. Meeeen prøv at kigge på det her link.
http://www.harmoni-i-sindet.dk/

Det er en teknik til at komme overens med sig selv og sin fortid og alle de personer og situationer, der har været, som man ikke fik gennemlevet til ende.

Teknikkken læres og man bruger den selv efterfølgende.
Har man den grundholdning at man selv og andre er 'biologiske/mekaniske maskiner'. Så kan de erfaringer kurset giver være overvældende.

Og ja, har selv prøvet, og blev så begejstret at jeg efterfølgende tog læreruddannelsen.

6 år siden
6 år siden

#30, jeg har kikket på din henvisning Grosvenor. Emnerne er interessante/tankevækkende, men når det kommer til forestillingerne om tidligere liv, så står jeg af - hvilket jeg også ville have gjort såfremt et religiøst præg var mere udtalt. Desværre :-)

Iøvrigt tak for jeres øvrige kommentarer.

6 år siden
5 år siden

Et par bud, som måske ville gavne dig.

-Body sds.
-Psykolog hjælp
-Dyrke motion
-Spise sundt
-Begynde at male
-Dyrke yoga
-Drikke kamille the inden sengetid (beroliger)
-Ta en rejse
-Spa med veninder
-Læse en god bog
-Få en tatto af et citat (som kan hjælpe i svære tider)
-Hver morgen skriv 2 sider om alt du kan komme i tanke om (renser dit hoved og tanker)
-Akupunktur
-Vitamin piller
-Lyt til musik hver dag

5 år siden
5 år siden

Jeg bruger ikke mine kostbare nætter på at tænke over den slags. Hvis jeg vågner om natten, fordi jeg ubevidst tænker over et eller andet fortid, så skriver jeg det ned og ligger mig til at sove igen. Jeg har altid en blok eller noget papir liggende tæt på min seng.

Dog bruger jeg fortiden meget i mine digte. Jeg skriver mig ud af alt hvad der er sket gennem tiden :D Det er den måde jeg kommer videre uden at forhaste mig igennem det :D

5 år siden
5 år siden

Tak for jeres tanker om emnet, Smukkehjerte og Pipaluk.

(#32: det kunne være spændende at gå i spa med veninderne, men måske en anelse distraherende) ;-)

Bedste hilsener fra Kalle

5 år siden
5 år siden

#34 (Robert Kallehave): Tak for jeres tanker om emnet, Smukkehjerte og Pipaluk.

(#32: det kunne være spændende at gå i spa med veninderne, men måske en anelse distraherende) ;-)

Bedste hilsener fra Kalle

Kalle det kan jeg godt forstå! ;-) havde overset at du var en mand ;-)

5 år siden
5 år siden

Er det ikke sådan?...at fortiden bruges til at løse eller forstå nutidens spøgelser...eller et forsøg derpå. Ofte går de i hånd de to for- og nutid. Jeg tænker tit, at mine sidste 20 år, som for det meste går lidt skævt bunder i en fatal hændelse i fortiden.
Læste engang, det var vist D. Bowie der sagde det: "Man skal gøre fortiden til en del af ens personlighed". Synes han har så evig ret. Jeg er den jeg er pga. af fortiden. Og jeg ligger også og går i selvsving i natten og må stå op når det bliver for meget...som nu. Det skete igen.
Nej det er ikke navlepilleri...tænker det er et forsøg på, at komme vidre. Få det bragt i orden. Der er så meget jeg gerne vil nå...især at falde til ro og være næsten lykkelig i mit livs efterår.
Glædelig Jul alle sammen.
Poul

5 år siden
5 år siden

Tak Poul for dine venlige ord og tanker, som du deler med os.

Jeg tror også at fortiden banker på for at få os til at komme videre. Jeg ved blot ikke hvordan jeg kommer videre. Der er nogle spøgelser der ofte går igen og forstyrrer min fred og ro, den der skulle være tilstede i mit efterår. Suk.

Glædelig og fredelig jul til jer alle/Kalle

5 år siden
5 år siden

5 år siden
5 år siden

En gammel indianer fortalte sine børnebørn" I ethvert menneskes liv er der en frygtelig kamp.
En kamp mellem to ulve. Den ene : Frygt, vrede, misundelse, grådighed, arrogance, selvmedlidenhed, nag og bedrag.
Den anden: Glæde, kærlighed, ydmyghed, tillid, gavmildhed, sandhed og medfølelse.
"Et af børnebørnene spurgte:" Bedstefar, hvilken ulv vinder? Den gamle så ham i øjnene og svarede:" den du fodre"

Måske er den god at tænke over Robert. God jul. Vh. Hanna Fink

5 år siden
5 år siden

PS jeg er enig i at gåture, kan løsne op for mange ting. Når jeg går med min elskede, får vi vendt mange sager som vi henlægger, eller glemmer, indenfor husets fire vægge. Jeg erkeender at jeg går for lidt.

Fink de to ulve genkender jeg, men den ulv man sulter bliver mere agressiv.

Jeg grubler meget over hvorfor jeg ruger sådan over fortiden. Måske kan det have noget at gøre med at de dårlige egenskaber der kom frem i de episoder jeg ruger over, fortæller mig at jeg måske stadigvæk bærer på nogle af disse egenskaber. I visse situationer ville jeg ønske at kunne skrue tiden tilbage, for så at konfrontere de implicerede parter med det jeg har gjort dem og så give en forklaring, eller endnu bedre en undskyldning. Men det er, for det meste, ikke muligt i den virkelige verden. Ift min elskede, så ville det formentlig såre hende mere end gavne vort forrhold, hvis jeg omtalte mine svigt overfor hende, også fordi svigtene var så latterlige og nærmest barnlige.

Kender i det med at fugleflokke flyver henover jeres hoveder. De fleste flyver videre men nogle enkelte slår sig ned i håret for at se om der kan bygges rede. Alene det at jeg tillod nogle at sætte sig i håret, er for mig et svigt, selvom der ikke blev bygget rede, endsige lagt æg.

Nogle har foreslået at jeg skriver episoderne ned til mindste ærlige detalje, gennemlæser det og så brænder historien, uden at have vist det til en anden ... eller måske skulle man netop vise det til en fortrolig trediepart, der så kan komme med en kommentar og så først derefter brænde det?. Jeg har ikke prøvet det og kender derfor ikke den terapeutiske effekt/værdi.

5 år siden
5 år siden

Robert du tager offerrollen, man kan ikke være den der tager ansvaret på sig, om hvordan andre vil leve deres liv.
Det må de selv, og du er hård ved dig selv.
Mennesker må sku' selv tage hånd i hanke med sig selv, det er en stor rolle at påtage dig, at redde andres r..
Jeg er/var selv sådan en der syntes at jeg "må gøre noget" for andre, (så de ikke sætter sig i håret) men det dræner energien, men jeg øver mig stadig på at lade vær.
Bare et godt råd fra mig.
PS. Det er en befrielse at komme dertil Robert.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten jeg ruger over fortiden er startet 11/10-2013 23:58 af Robert Kallehave og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

112Virus
6 timer, 57 minutter siden · JohannesB
3368Dagens ord
9 timer, 32 minutter siden · Engbo
5Limericker på Vendelbomål
1 dag, 5 timer siden · Nordigarden
52Treenigheden
3 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
5 dage siden · knudkp
24Den frie verdens leder
5 dage siden · Engbo
416Kontraster
9 dage siden · Engbo
31Hvad mener i?
10 dage siden · Jack the Rapper...
1Lidt snak om Fyldepennen
10 dage siden · Engbo
5Direkte tale i udlandet
13 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
15 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
16 dage siden · Eddie
11Forstyrrende elementer i læsning
16 dage siden · Eddie
40Ligheder
22 dage siden · Savanti
3Betalæser søges til første kapitel ...
27 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 måned, 2 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
1 måned, 9 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 måned, 22 dage siden · Savanti
4Udødelige fortællinger
1 måned, 26 dage siden · JohannesB
17Din dag
2 måneder, 3 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
2 måneder, 13 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
2 måneder, 21 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
2 måneder, 21 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
2 måneder, 24 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
2 måneder, 29 dage siden · Wernn
27SAS
2 måneder, 29 dage siden · Morpheus
1HJÆÆLP
3 måneder, 2 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
3 måneder, 8 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
3 måneder, 10 dage siden · dino
379Gud
3 måneder, 13 dage siden · Wernn
104Skyder de; fordi, der er krig?
3 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Yousee.
3 måneder, 16 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
3 måneder, 16 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
3 måneder, 17 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
3 måneder, 22 dage siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
3 måneder, 23 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
3 måneder, 23 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
3 måneder, 27 dage siden · Savanti
1Skriveklub
3 måneder, 27 dage siden · Wernn
1Det blå EU
4 måneder siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
4 måneder siden · hermanøv
3Synonymer
4 måneder, 2 dage siden · Engbo
11Så udkommer min digtsamling
4 måneder, 3 dage siden · Fink
5Verdens økonomi
4 måneder, 5 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
4 måneder, 5 dage siden · Wernn
0En molbohistorie?
4 måneder, 13 dage siden · dino
4som der
4 måneder, 13 dage siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
4 måneder, 14 dage siden · Savanti
16Kunst og digte
4 måneder, 14 dage siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
4 måneder, 20 dage siden · hermanøv
4Nytårstalen
4 måneder, 22 dage siden · dino
117Statsborgerskab
4 måneder, 25 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
4 måneder, 25 dage siden · Wernn
12Julens indlæg
4 måneder, 28 dage siden · dino
3Fatter du det?
5 måneder, 4 dage siden · Wernn
7Redigering
5 måneder, 7 dage siden · NAHansen
65Demokrati
5 måneder, 9 dage siden · Wernn
20Udslettelse af selvet
5 måneder, 10 dage siden · Morpheus
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
5 måneder, 16 dage siden · Wernn
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
5 måneder, 16 dage siden · Eddie
23Entropi og evolution
5 måneder, 16 dage siden · Wernn
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
5 måneder, 16 dage siden · Freema
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
5 måneder, 17 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
5 måneder, 17 dage siden · Wernn
2Hærværk
5 måneder, 19 dage siden · dino
1Journaliststuderende på jagt efter ...
5 måneder, 22 dage siden · Eddie
109Homofobi
5 måneder, 23 dage siden · leviP
20Det kimer nu til vinterfest
5 måneder, 26 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
6 måneder, 2 dage siden · Savanti
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
6 måneder, 3 dage siden · Engbo
11El-biler
6 måneder, 3 dage siden · dino
8En lille opgave
6 måneder, 3 dage siden · dino
1Brug af navne i bøger?
6 måneder, 4 dage siden · Eddie
3Er der en vinkender tilstede?
6 måneder, 9 dage siden · ordkløver6
6Er E-sport sport?
6 måneder, 13 dage siden · dino
2Er man tvunget til tavshed?
6 måneder, 14 dage siden · Eddie
29Sentimentalitet
6 måneder, 16 dage siden · Wernn
5Pengetroen
6 måneder, 17 dage siden · Wernn
19Lykke
6 måneder, 22 dage siden · Engbo

Selvudvikling og livskvalitet

20Udslettelse af selvet
5 måneder, 10 dage siden · Morpheus
4Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
10 måneder siden · Nicolas Jessen
4Grammatikkurser?
10 måneder siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
1 år, 2 måneder siden · Engbo
23Efter døden
1 år, 2 måneder siden · dino
32Din dag.
1 år, 3 måneder siden · Eddie
2Pigen på piedestalen
1 år, 4 måneder siden · dino
3Lidt om dig og mig :-)
2 år siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
2 år siden · smukkehjerte
9Ensomhed
3 år siden · Fink
20OCD
3 år siden · michalik82
5Fortrydelse og anger
4 år siden · dino
7Hedonistisk tilvænning ?
4 år siden · Engbo
8Alderdom
4 år siden · dino
8At se sig selv udefra
4 år siden · Fink
14Viser
5 år siden · dino
54Beskrivelse af lykke?
5 år siden · den-naive-reali...
18Nye venner?
5 år siden · Mikala
41jeg ruger over fortiden
5 år siden · Fink
26Kan I finde jer selv, horoskop ?
5 år siden · frivole
4Særlig sensitiv
5 år siden · Fink
12Kognitivitet ?
6 år siden · xanadue
1Jeg
6 år siden · Babyangel85
18Har vi én bestemt personlighed elle...
6 år siden · Sabbath
61Hvad er meningen med livet?
6 år siden · Peter Busk
2Kender du det, at du med et starter...
6 år siden · k. s-k salsa
24Kan lykke købes for penge?
6 år siden · kapa
4Har I set Nick Vujicic?
7 år siden · Maria-krath
0Rejse til Jamaica?
7 år siden · Høeg
7forsvandt skrivelyst