Ordet er frit · derudaf'

7 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

I en tid hvor optimismen omkring menneskets færden i området der ligger uden for Jordens overflade og atmosfære - i modsætning til samme ubegribeligt store område - er til at overse, er det med fornøjelse man kan læse om en dansker, Kristian von Bengtson,der skitserer et projekt man tør kalde ganske dristigt, nemlig landsættelse af et eller flere mennesker månen ved navn Europa.

Samtidig bemærker vi det morsomme i, at den måne vi kender bedst, det lysende emne ca. 400.000 km borte fra Jorden, ikke har noget navn. Det kaldes slet og ret for "Månen."
Men denne måne,, Europa findes en smule længere borte, nemlig i nærheden af den store planet Jupiter, den største vor sol tilhørende og beliggende omtrent halvt ude i dens system af planeter.
Målt med et menneskes skridt er det meget langt væk!

Foruden de tekniske problemer det vil være nødvendigt at overkomme angående selve rejsen dertil er der andre problemer at få øje på. Lander man på denne drabant må man se sig omgivet af en stråling der hurtigt ville tage livet af et menneske.
Kristian von Bengtson trækker lidt på skuldrene over at skulle svare for den slags forhindringer, idet han nævner, at der jo heller ikke er ilt. Og mangel på ilt har jo aldrig berøvet mennesket lysten til at udstrække sin aktionsradius såvel i rummet som i havets dybder.
Så også stråling er et problem man burde kunne løse eller begrænse til et rimeligt niveau.
Der er nemlig - og her angiver von Bengtson selv en vigtig pointe - ikke kalkuleret med at landsatte astro/kosmonauter skal leve deroppe særlig længe alligevel. Strålingen, nævner jeg for egen regning, skal blot ikke hæmme livet deroppe i højere grad end de øvrige forhold der alligevel vil sætte en stopper for tilværelsen for de involverede.
Således er planen ikke at kolonisere drabanten - nej, den egentlige hensigt er at udvide menneskers selvforståelse. At kunne sige: "Vi var der!" Jeg ser naturligvis bort fra dem der bagefter vil sige: "Nej, det var bare propaganda!" (Og filmen er optaget på Mosedalsvej i Valby.)

Der vil uden tvivl og ganske tidligt i projektet, dukke et spørgsmål op: "Denne udvidelse af menneskets selvforståelse - er den nu så vigtig?"
Før jeg forsøger at besvare dette spørgsmål, vil jeg dreje kikkerten i denne retning: "Hvor vigtigt er det for os at vide om der er liv på andre planeter, andre steder i himmelrummet? Er det overhovedet interessant? Hvad kan vi bruge det til? Vi skal jo ikke snakke med dem alligevel!"

De af jer der stammer fra Jylland, vil nok kunne genkende denne spørgen og tankegangen bagved.
Jeg tror dog jeg tør spå at mange vil finde dette spørgsmål overordentlig interessant!
Og folk vil kunne deles op i flere grupper, alt efter deres indstilling:

1. Hurra! Lad os straks invitere dem til frokost i Det Hvide Hus!
2. Yderst interessant. Meget vigtig erkendelse. Men vi skal nok ikke offentliggøre det for jævne folk. (Der er præster der stadig skal have løn!)
3. Uha. Hvordan skal det dog gå os? Sæt nu de er farlige?
4. Find selv på noget.

Sådan viden vil helt afgjort skabe forandring i det jeg kaldte menneskets selvforståelse.

Men tilbage til det relevante spørgsmål: Mennesket har en bestemmelse. Amerika skulle opdages. (det er for sent at gøre om!) Vi skulle vide at Jorden er rund. Og hvorfor skulle vi ikke udvide vor horisont til at omfatte Jorden set fra endnu større afstand end fra Månen?
Og i parantes bemærket tjekke op på den hypotese at netop dette himmellegeme mere end noget andet uden for Jorden er kandidat til at være beriget med levende væsener.
For isen der dækker den har antageligt under sig et stort lag flydende vand.
Vand og stråling anses for vigtige elementer i dannelsen af liv.

Det koster noget at skaffe sig (og os) vanskeligt tilgængelig viden. Ud over penge vil det koste livet for dem der rejser derop.

Men skal det nu være et problem, spørger Kristian von Bengtson. Det med at ofre menneskeliv har da aldrig holde nogen tilbage! Tænk på hvor mange liv vore krige har kostet. Og så meningsløst. Afsindige myrderier. Myriader af mord!
Skulle et eller to menneskeliv i en så god sags tjeneste så være en hindring?

Man kan filosofere over dette spørgsmål. Men ikke særlig etisk korrekt vil det være at svare: "Der skal såmænd nok være nogle tosser der er villige til at blive husket for noget så spektakulært!"
Eller hvad med dem der indtil videre er sunde og raske men snart vil svækkes af en sygdom der er uhelbredelig? (Og de skal måske have stråler alligevel!) Jovist, der vil være mange perfide bud på løsning af problemet med tabet af menneskeliv.
For det vil være en enkeltbillet! Selvom Europas gravitation nok ikke er voldsomt stor, er det næppe realistisk at medbringe brændstof til en hjemrejse.

Et forslag kunne imidlertid være: "Når nu Kristian von Bengtson synes idéen er så god, hvad med om han så selv stillede lågen og gik ombord som den første?"
Men måske er hans betydning for menneskehedens udforskning af himmelrummet så stor at hans eget liv er alt for kostbart til at kunne ofres?

Hvad mener I?
Er et sådant projekt det hele værd?

En nærliggende tanke kunne være robotter!
Men von Bengtson hævder at der endnu er alt for langt fra en robot til et menneske.
Og det tror jeg gerne.

7 år siden
7 år siden

Hej Dino
Hvor jeg nød at læse dit lille oplæg her. Dejlig med fakta, debat og skøn humor :-)
Jeg er jyde og hælder nok til at være en del af dit "jydebillede." Interessant er det da, men jeg forstår ikke helt meningen med det(eller måske vil jeg bare ikke fordi jeg er bange for at det er farligt!)
Hvis han synes Europa er så spændende, må han selv lette røven og lade livet. Jeg vil da nok se billederne, men jeg vil gøre det mens jeg sidder i min bløde sofa, spiser fredagssnolder og nyder livet på JORDEN, hvor jeg hører til!
Det er fint at flyve til månen. Det kan jeg bedre forholde mig til ;-)

Hilsen Sanne

7 år siden
7 år siden

I 1982 skrev Arthur C. Clarke science fiction romanen 2010. Heri foretages en rejse mod Jupiter, og et kinesisk rumskib gør det russisk-amerikanske skib selskab. Det lander på månen Europa, hvor det overfaldes af noget levende, der trænder op gennem isen nedefra.
Så allerede dengang havde man fokus på at Europa kunne rumme liv.
En modsætning hertil er en anden jupitermåne ved navn Io. Denne skulle have en helt forfærdelig vulkansk aktivitet. Og så er den dog kun en måne!

Jeg er på en måde enig med Kristian von Bendtson. Da Jorden sammenlignet med resten af verden synes uendelig lille, må det i den grad være sagen at skaffe sig viden om vore omgivelser, hvis vi kan.
Men forlange at andre skal sætte livet til virker noget plat.

7 år siden
7 år siden

"Så kan han vel selv lette r... og komme derudaf - hvad venter han på? ..."

Jeg elsker mennesker med visioner, og hans er da aldeles spændende. Månen 'Europa' har man længe været interesseret i, og jeg synes det er et prisværdigt projekt, han har gang i.

Der skal da nok være frivillige, der vil af sted. "Mars One" fik en del henvendelser, da de annoncerede, at de ledte efter fire mennesker til en enkeltbillet til Mars.
Her fra Videnskab.dk i sep.13:

"Mars One har netop afsluttet første ansøgningsrunde, og i alt har 202.586 mennesker fra over 140 forskellige lande ansøgt om at blive de første mennesker på den røde planet."

Dino spørger undervejs i sit gode oplæg:
"Hvor vigtigt er det for os at vide om der er liv på andre planeter, andre steder i himmelrummet?"

Tja, hvis vi ikke er alene, vil alene dén viden rykke meget for vores måde at opleve tilværelsen og vores placering i det store verdensrum på.
Hvis det skulle vise sig, at vi virkelig er den eneste levende eksistens derude, -så vil det sikkert også have en vældig stor betydning for vores forståelse af os selv.
Personligt tror jeg, vi meget snart (indenfor de næste 10-15 år) får en meget sikker fornemmelse af svaret.

Da jeg var barn var det helt almindeligt og 'sund fornuft', at le af muligheden for liv på andre planeter. Underforstået, at der nok kun var os derude. Små grønne marsmænd og manden i månen var gode jokes.
Ikke, tror jeg, fordi man var specielt religiøse, men fordi det alligevel lød for løjerligt med den slags. Månen var jo tom og bar, så var de andre vel også? Tror det var sådan mange tænkte.

I dag er det som om, at den, der stivnakket holder på, at vi er mutters alene derude, er ham der er til grin.
Vi er nok blevet mere usikre på det fænomen - liv eller ej, fordi vi ved mere i dag. Og så stadig slet ikke nok til at kunne afgøre spørgsmålet.

Spændende debat!

7 år siden
7 år siden

Helt sikkert en spændende debat.

Jeg siger som jer andre. Manden må sku selv lette røven, hvis det er så vigtigt at udforske den planet. Og hvorfor kan en robot ikke gøre det, når man kan udforske med sådan en så mange andre steder. Problemet bliver nok at komme frem til den måne med et menneske.

Da jeg var lille, troede jeg virkelig på at der fandtes aliens, men måske bliver man mere skeptisk jo ældre man bliver. Jeg ser det sådan at der sikkert godt kan være liv i rummet. Partikler, planter eller små dyr, men hvem siger at de har intelligens til at kommunikere og tænke lige som vi gør?

Og hvorfor er det så vigtigt om der er liv i rummet? Et svar kunne være menneskers nysgerrighed. Vi er nysgerrige. Det er sådan vi lære nye ting og får bedre forståelse om os selv og vores omgivelser. Rummet har altid været et stort mysterium. Men kan vi nøjes med en lukket dør, hvor vi ved, der gemmer sig noget stort og uopdaget bag? Nej, døren skal da åbnes og rummet udforskes. Sådan er vi mennesker.

Er det ikke Kristian von Bendtson der kommer til at udforske den måne, så bliver det nok bare en anden med lige så stor nysgerrighed.

På et tidspunkt læste jeg på nettet, at man havde opdaget en planet udenfor vores solsystem, som mindede om vores jord. Måske bliver det næste projekt, hvordan man kan nå helt udenfor vores solsystem, for at finde det endelige svar på, om vi virkelig er alene i det store rum.

7 år siden
7 år siden

Nu så jeg i gratisavisen en tekst om en dansk kvinde der meddelte at hun var gået videre i processen om at komme med på en enkeltbillet til Mars.
Hun er SO-SU og studerer geologi.
Og med denne geologiske interesse ville hun gerne til Mars.

Jo mere jeg tænker over det desto mere forekommer mig det hele at være noget blålys.
Hvad skulle man lave på Mars? Rejse rundt og studere dens geologi? Den tror jeg ikke på. Man vil få en yderst beskeden aktionsradius.
Fordybe sig i lang tid? Nyde den omfangsrige geologiske litteratur, som rakettens bibliotek har medbragt?
Jeg tror man fortryder allerede inden landingen. Og levetiden deroppe bliver meget kort, tror jeg. Der er ingen læge, tandlæge, meget lidt mad osv.
Næ jeg tror det er en romantisk drøm a la drømmen om Atlantis.
Eller ligesom i filmen "Nærkontakt af 3. grad," hvor hovedpersonen rejser med derudaf for at leve resten af livet med de fremmede og opleve de "mest utrolige eventyr."
Jeg ser absolut intet eventyrligt ved at rejse til Mars og hurtigt sætte træskoene deroppe.
Og hvad geologi angår byder selv Bornholm på rigelige udfordringer.

Jeg tror ikke på projektet. Det vil forbavse mig meget om det overhovedet vil ske. I værste fald et forsøg på at narre penge fra folk. Og jeg kan tvivle på at man får tilladelse til at rejse ud på en dødsmission.
Jeg er ikke imod opdagelsesrejser! Men jeg er imod at man udnytter folks eventyrlyst. For mig at se ligner det en slags "Tvind projekt."

7 år siden
7 år siden

#5: 'For mig at se ligner det en slags 'Tvind projekt'. Ha, Dino, Det gav mig en idé til en historie om sådan nogle idealister, der skal ud at være 'god' mod de stakkels aliens. Fnis.

Nå, nu vi er ude på overdrevet fik dit indlæg mig til at tænke på en konspiration, jeg læste forleden, der passer godt ind i 'Mars One'-tanken.

Tilbage i 1977 lavede engelsk tv en slem joke med sine sagesløse seere, da de sendte en udsendelse der fik England på den anden ende. Programmet som omhandlede det 'faktum' at jordkloden var døende (forurenet til døde) og at man havde vidst det i en rum tid og nu stod med et par alternativer. Nr. 1 var at aflive de fleste af os, så resten kunne begynde forfra. Mulighed nr. 2 var at bygge en række underjordiske baser, så eliten i det mindste fik en chance. Nr. 3 var at kolonisere Månen og Mars. ;-)

Programmet var oprindeligt programsat til 1. april, men af en eller anden grund blev det flyttet, og folk røg forståeligt op ad lænestolen.
I dag er der stadig dem, der siger at det var det med 1.4. der var løgnen. Gætter på at Mars One har givet dem fornyet blod på tanden. Konspirationsteoretikerne. Men dit indlæg mindede mig om 'teorien om Alternativ 3'.http://en.wikipedi...iki/Alternative_3

7 år siden
7 år siden

Ja, selvfølgelig er det "eliten" der skal reddes fra Jorden sudslettelse. Det er ikke noget vi tror, men noget vi ved! For sådan er det jo allerede. Ikke enhver kan komme med i Airforce 1. eller bunkeren i
Rold Skov.

Jeg tør formode at de der står bag Mars rejsen ikke selv skal med. For de har den vigtige mission og blive her for at planlægge det næste holds rejse. Denne elite må ofre sig og blive tilbage, selvom de naturligvis er ulykkelige over det.

Der er fortilfælde, hvor nogle er rejst ud i "intet" for at slå sig ned. Mormonerne der rejste til Utah og fandt et sted hvor absolut ingen andre ville bo. Men så var det også deres!

Der er noget bagvendt ved at ofre så enorme summer blot på at få slået nogen ihjel. Det kunne gøres langt billigere!

Hvis der på Mars findes noget der kan bringe lykke til os hernede/oppe, så skaf det! Og vend hjem med det.

Det forekommer mig urimeligt at menneskets skrøbelige hylstre skulle ud på dødstogter. Hellere investere i en proces, hvor menneskesindet kunne overføres til maskiner med tusind gange større modstandskraft overfor det ydre rums besværlige fysiske vilkår.
Jeg ved at det er svært. Og måske er det principielt umuligt, fordi et menneske sind måske ikke KAN repræsenteres ved andre systemer. I hvert falf ved man nok endnu ikke hvad et menneske egentlig er. Kan et menneske (som bevidst væsen) overhovedet løsrives fra sin krop? (Jo - det er der jo mange der tror!) -
eller er bevidstheden noget der ikke reelt eksisterer? Men er en tilstand.
Jeg tror at bevidstheden er kvantitetens omslag i kvalitet, som straks gav mennesket en så stor overlevelsesmæssig fordel, at det kunne kompensere for dets svagt udviklede kampevne.

Og derfor er den "intelligente rumraket" endnu science fiction. Og skal måske for altid forblive det.

Endnu er vi langt fra at kunne sige: Om det er mennesker eller kloge robotter vi sender til Mars - det er da det samme! For endnu er robotter særdeles langt fra at være "det samme" som mennesker.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten derudaf' er startet 19/10-2013 14:50 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
710 trælse brølere...
2 måneder, 20 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 21 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 21 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 25 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 27 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
3 måneder siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
3 måneder, 8 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder, 10 dage siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 11 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 13 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 13 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 14 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 17 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 17 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 18 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 19 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 21 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 23 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 24 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
4 måneder siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
4 måneder, 2 dage siden · dino
2jeg søger feedback
4 måneder, 9 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
4 måneder, 10 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 13 dage siden · hermanøv
137Virus
4 måneder, 21 dage siden · dino
1Mangler kritik
4 måneder, 29 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
5 måneder siden · dino
4Sparring på krimi-roman
5 måneder, 1 dag siden · Emilsch

Ordet er frit

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo