Hyggekrogen · Hvilken af de fem sanser er den vigtigste?

26 svar
Senest opdateret 6 år siden · 18 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvilken sans af de fem - høre, føle, lugte, smage og se - er for jer den vigtigste? Hvilken ville I nødigst undvære og hvorfor? Og hvis I skulle undvære den, hvordan ville I så kompensere for manglen?

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg er nok lidt snobbet. Derfor ville jeg gerne sige at hørelsen er vigtigst. På grund af musik og samtale.
Men der skal mod til at fravælge synet! (Hvis man blev stillet overfor et valg.)

Døve bliver lettere diskrimineret i samvær med andre.
Men det er lettere at gå på gaden og handle ind hvis man kan se.

Jeg så i aftes på nettet en tyrkisk maler der er blind. Han "ser" billederne med sine fingre og synes helt tilfreds!

Følesansen er nok lidt nedvurderet, men dens vigtighed skal ikke undervurderes.
Denne sans er måske den ældste af alle sanser!

7 år siden
7 år siden

Umiddelbart vil jeg sige, at synet er den vigtigste, men så ... hvad med hørelsen? Tænk ikke at kunne høre musik og mine venners stemmer, og føle? ... nej. Hvis jeg skulle miste en af disse sanser ville jeg synes det var en del af mig der døde. Og dog! Der er jo mennesker der lever et fuldværdigt liv, også selv om de er blinde, døve eller mangler noget andet. Så nej, det spørgsmål må jeg opgive at svare på.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Rent biologisk er menneskets vigtigste sans synet.
Dvs det er den sans vores krop stole mest på.

Et eksempel er, hvis vi kan høre en person gå rundt i vores stue, og vi måske også kan lugte en person, men ikke SE personen, vil vi mene er der ikke ER en person i vores stue. Synet overtrumfer de andre sanser.

Mange insekter, heriblandt myrer, har lugtesansen som deres primærer sans. Det betyder at hvis de kan se og hører en bille gå rundt i deres tue, men ikke lugte den, tror de ikke der er en bille. De kan jo ikke lugte den.
Et faktum en bille rent faktisk udnytter. Den kan lugte præcis som en myrer og derved rende rundt i deres tuer som den lyster :-)

Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige at alle menesker derfor foretrækker synsansen, men jeg tro, der er den man har sværrest ved at klare sig uden.

-K

7 år siden
7 år siden

Som udgangspunkt vil jeg ikke nudvære nogen af dem, den 6 sans er god at have med i bagagen. Men hvis jeg skal vælge, er smagssansen den jeg vil undvære, det lyder måske mærkeligt tænk alle de gode middage jeg så ikke ville smage, men målt op imod de andre er valget " smagsansen" pyt det koster jo ikke noget at vælge her, hvis det værste sker er der nok valgt for mig. Fink

7 år siden
7 år siden

Jeg vil da helst ikke undvære nogen af dem :)

Men den jeg nødigst vil undvære er helt klart synet.
Ja jeg er glad for musik, samtale osv, men jeg tror jeg ville føle mig meget tabt (i mørke) hvis jeg intet kunne se.

Skulle jeg gå hen og miste synet, er jeg sikker på at jeg nok skulle finde ud af at klare mig videre, og lære at gebærde mig på en anden måde.

7 år siden
7 år siden

Desværre er smags/sansen bundet op på lugtesansen Fink.
Mister du smags sansen mister du sandsynligvis også lugtesansen :-)
Stadig samme valg?
Det er det nok.

Iøvrigt har vi langt mere end fem sanser. Ballanse sansen og den interspasiale sans bare for at nævne nogle. (Dem vi bruger til altid at vide hvordan vores krop er, hvor arme og ben befinder sig, om vores fingre er åbne eller lukkede osv.)

7 år siden
7 år siden

Det er stadig ok. Jacob valget er stadig det samme. Den nupper jeg der er alligevel så mange kunstige dufte/ smag som kun er efterligninger, men jeg vil savne duften af mad, kager, syren, latyrus og mange andre dufte. Som dement er dufte en af de evner man ikke glemmer, man kan se det i deres øjne de stråler ved duften af syren. Fink

7 år siden
7 år siden

Hmm ja den er svær. Jeg ville nødigt miste nogen af dem. Risikoen er der vel altid for at miste hørelsen pga for høje lyde. Eller synet ved sygdom.

Hvis jeg skulle vælge, så kunne jeg nok godt undvære en af disse to, så længe jeg stadig have min førlighed.

Min lillebror gik engang på skole sammen med en der ik kunne mærke smerte. Det var vist noget med at han havde forbrændt sin hånd rimelig slemt, simpelthen fordi han ik kunne mærke det. Den sans ville også være svær at undvære.

Men som Jacob K siger, så bruger nogle dyr jo andre sanser end lige synet. Hajer har dårligt syn, men derimod har de så en utrolig lugtesans. Slanger bruger tungen til at smage på luften ,og flagermus bruger lyde og sin hørelse til at lokalisere insekter i luften.

Jeg tror, man lære at begå sig, hvis der mangler en sans.

7 år siden
7 år siden

Nu bruger jeg både briller og høreapparat, men jeg kunne nok klare mig uden, selvom jeg ville have svært ved at læse. Desuden er min smagssans en del reduceret efter at jeg fik strålebehandling for en del år siden, men jeg har vænnet mig til det. Og følesansen? Tjah, sex er ikke hvad det var i de unge år, men så lever man på minderne.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg er ikke enig i at synet, biologisk set er vigtigst.

Øjets evolution er sket senere end følesansen, og er egentlig en videreudvikling af følesansen.

I vor tid er vort beskyttede liv med til at mindske følesansens betydning.
Alligevel er smertesansen (en del af følesansen) uhyre vigtig.
Det er lettere at leve som og blive gammel som blind end at fødes og skulle leve uden smertesans.

Uden evne til at reagere på stimuli (herunder skadelige påvirkninger) vil legemet nedbrydes.
I naturen går det også galt hvis man er blind!

Det er svært at afgøre præcis hvad der er vigtigst.
Jeg siger bare at følesansen ikke skal undervurderes.

Nogle der tror på skabelsen eller i det mindste intelligent design mener ikke at øjet kan udvikles ved "tilfældigheder."
Netop øjet er et klassisk angrebspunkt for kreationister.
Man siger at rent principielt kan kombinationen af to forskellige "apparatdele" som den fokuserbare linse og nethinden ikke udvikles gennem tilfældigheder.
Det er efter min mening en misforståelse.

7 år siden
7 år siden
#12 mejsen

Ja jeg har faktisk aldrig haft en lugtesans (så vidt jeg ved), så jeg vil påstå, at det er den sans man bedst kan leve uden.

Jeg tror, at man lærer at identificere, fx dårlig mad, på andre måder end ved at lugte til det. Hvordan er glansen på pålæg, en god tidsfornemmelse for hvornår mad er på kanten til at være dårlig og så er jeg utrolig god til at spotte selv de mindste begyndende mugpletter på brød.

Jeg vil vove at påstå, at der i vores samfund ikke er nogen farlig konsekvens af at mangle lugtesansen. Det handler mere om pinlige episoder, som at man lugter meget af parfume, har hvidløgsånde eller har fået en bluse på der lugter på en eller anden grim måde (måske fordi den har tørret for langsomt).
Om noget lugter godt eller skidt kan tillæres og stærke lugte indeholder ofte alhokol eller andre stoffer, der går i slimhinderne og kan fornemmes på den måde.
Ellers kan jeg mærke, at jeg i forhold til lugte er afhængig af andre. Lugter den her trøje grimt, hvad med det her mad, lugter der indelukket her.
Jeg boede engang sammen med en fyr der er farveblind. Jeg fik ham altid til at lugte til mælken, hvis det var nogle dage siden den var åbnet. Jeg kunne så gengælde ved at spotte en grøn leverpostej.

Det er svært at sige hvilken sans der er den vigtigste. Man kan lære at leve uden alle, men i mindre beskyttede omgivelser ville man klare sig langt bedre med alle sanser. Jeg ville blive syg langt oftere end andre af at spise giftig/fordærvet mad, med mindre min krop ville være mere modstandsdygtig fordi den havde været udsat for flere bakterier.
I den sammenhæng er det også interessant at se på nedsatte sanser. Jeg bruger fx briller, men hvis jeg ikke havde den mulighed, og selv om der ikke er stor styrke i mine briller, ville det synsmæssigt give mig en svaghed i forhold til at identificere fare.

Ja, for mig er det her en meget interessant debat, og jeg er meget overrasket over, at flere nævner smagssansen som den de helst ville undvære.

7 år siden
7 år siden

#12 inden dit indlæg tænkte jeg faktisk også på, hvordan man ville identificere fordærven mad uden en lugte og smagssans. Jeg synes det er slemt nok, når man er forkølet og har nedsat den sans.

7 år siden
7 år siden

Erfaringer med både blinde og mere eller mindre hørehæmmede har i hvert fald vist mig, at høresansen er den værste at miste. Dem, der ikke kan se, kan godt være med i, hvad der foregår i et selskab, følge med i samtalerne og forstå dem. Når hørelsen sænkes eller forsvinder helt, så kommer ofte følelsen af at være udenfor, ikke at fatte meget af hvad der foregår. Om det gør den ene sans mere vigtig end den anden tør jeg ikke sige, men det har i hvert fald vist mig, at det er værst at miste hørelsen. Min forkærlighed for musik ville også få mig til at opfatte tabet af hørelsen som et tab, men alle de andre sanser ville også udelukke mig fra berigende oplevelser. Nu tænker jeg så nok aldrig over lugtesansen så meget, men det ville da nok også være et tab at miste den.

7 år siden
7 år siden

Jeg kunne nemmest undvære smags/lugte sansen, faktisk har jeg ikke ret meget smags eller lugtesans tilbage, det er meget begrænset. Blandt andet også derfor jeg måtte stoppe min tidligere karreer inden for kokke faget, en kok uden smagssans er ikke så populær. :-)

Men tanken om at miste hørelsen, den er straks værre. Forestillingen om at leve i stilhed, uden musik eller lyden fra mine kære, puha den er hård tror jeg.
Og ligesådan med synet, at leve i mørke. :-(

7 år siden
7 år siden

Jeg vil lige nævne at blinde, i hvert fald de der er født blinde eller har været det i mange år, ikke fornemmer at de lever i mørke. Når man ikke kender til lys, ja, så kender man heller ikke mørke.

I Norge besøgte jeg engang et ældre ægtepar som var blinde. De sad i mørke, det betød jo ikke noget for dem, men da jeg kom ind gik konen hen og tændte lyset. De fortalte da, at de normalt havde lyset tændt om aftenen. De vidste jo, at andre syntes det var underligt, at de gik rundt i mørke. - De fortalte i øvrigt, at de godt kunne fornemme forskellen på lys og mørke, selvom de ikke kunne se.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Marqus

Ja, det må du nok sørge om. Jeg ved kun hvad de sagde. Den sjette sans formoder jeg. Vi fornemmer alle sommetider noget vi ikke kan forklare.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Hvilken sans vil jeg unødigst undvære?

Den er svær, for hver en sans er vigtig. Jeg tror umiddelbart at det er lugtesansen, det er nemmest at kompenserer for.
Fra egen erfaring er det at miste hørelsen meget svær. Kommer flere gange i umulige, farlige situationer, idet jeg ikke længere hører særligt godt. Det er noget jeg kan lære at kompensere for. Men ensomheden der følger med er svær, når man ikke kan følge med i samtaler, og ofte oplever folks irritation over, at jeg ikke altid reagerer, når der bliver talt til mig.
Hvis bare folk var bedre til at tale med ansigtet vendt mod en, ville det være en del nemmere at følge med. Som det er nu må jeg ofte gætte mig til sammenhængen ud fra de ord og det kropssprog jeg opfatter. Men kropssprog og ord passer ikke altid sammen. Hvad gør man så? Opgiver eller spørger igen?

7 år siden
7 år siden

Jeg ville helst have følesansen.
Uden den ville jeg ikke kunne mærke smerte på min krop, og dermed ikke kureres og dø af selv de mindste ting. Jeg ville ikke kunne mærke jorden under mig eller mærke hvis jeg rørte noget varmt eller skarp.

På den anden side er alle sanser jo brugbare og nødvendige.
Jeg ville ikke have det store imod at miste lugte sansen. Så kan man ikke lugte de dårlige ting, men så er der også ting man ikke kan smage.

Skulle jeg liste den efter hvilke jeg helst ville have ville det lyde
Følesans
hørersans
synssans
smagssans
lugtesans

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

#1 (Marqus): Den sjette sans er den vigtigste.

Og jeg ville ikke undvære den, selvom jeg skulle vælge imellem den og alle de andre fem sanser.
Fordi det er den eneste sans der IKKE kan kompenseres for.
:o)

Jeg erklærer mig fuldstændig enig!

7 år siden
7 år siden

7 år siden
6 år siden

Smiler, er det tilladt at vælge om? Jeg valgte at følesansen var den jeg bedst kunne undvære, men ved nærmere eftertanke, ville jeg jo ikke kunne smage/dufte mine brunkager til jul. Så nu prøver jeg hørelsen, der bliver jo alligevel sagt så meget sludder. God dag til alle.

6 år siden
6 år siden

Jeg synes ikke det er så svært for man skal kun fravælge én sans.
Jeg vælger syn, og derpå følger hørelse, følelse og lugt.

Smagssansen handler kun om 4 slags smagsløg: sur, bitter, sød og salt. Hvis man derfor har lugtesansen, så får man samtidigt masser af smagsindtryk. Dette skyldes, at de fleste smagsindtryk kommer fra lugtesansen.

Min morfar tabte lugte- og smagssansen p.gr.a. overdreven brug af snus. Men det havde han det ikke så slet at leve med, fordi han kunne huske, hvordan det smagte.

6 år siden
6 år siden

Jeg vil helt klart mene at hørelsen ville være det værste at miste. Og det siger jeg endda som arkitekt og ekstremt visuel anlagt person. Hvis man mister synet, kan de andre sanser i forening og med træning gøre det ud for øjne. Hvis man mister hørelsen, så er det ganske svært at finde noget, der vejer op for denne sans. Hørelsen er helt central i vores sociale kontakt. To personer i min familie har med alderen fået meget nedsat hørelse, og det gør noget ved dem som personer. De føler sig ekskluderede og har svært ved at deltage i sociale sammenhænge på samme vis som før.

En verden uden synet er en helt anden verden. Men en verden uden hørelse, ville være en meget stille, ensom og svær verden. Uden hørelsen vil man også være ekstrem sårbar, når man eksempelvis sover - og overfor alle farer, som ligger uden for ens synsfelt.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvilken af de fem sanser er den vigtigste? er startet 20/10-2013 10:58 af Maria Bache Andersen og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

19Big Brother Is Watching You!
1 time siden · Engbo
64Læserbreve
2 timer, 33 minutter siden · dino
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
16 timer siden · Wernn
3628Dagens ord
1 dag, 17 timer siden · Engbo
8Meddelelse
2 dage, 2 timer siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
2 dage, 18 timer siden · Wernn
128Virus
4 dage siden · Engbo
22Dagens Had
9 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
16 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
19 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
27 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 1 dag siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 4 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 5 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 8 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 9 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 10 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 15 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 17 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 17 dage siden · Prem
11Hvem er du?
1 måned, 18 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
64Lykken
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 22 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 23 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 1 dag siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 6 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 15 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 16 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 17 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 19 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 19 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 19 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 25 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 26 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
2 måneder, 29 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 4 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 7 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 10 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 13 dage siden · Prem
54Ligheder
3 måneder, 15 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
3 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 20 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 20 dage siden · Savanti

Hyggekrogen

11Hvem er du?
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 1 dag siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
2 måneder, 17 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 19 dage siden · dino
4Dans
2 måneder, 25 dage siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 23 dage siden · Prem
5Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 28 dage siden · Nordigarden
17Din dag
7 måneder siden · Genialegaver
20Det kimer nu til vinterfest
10 måneder, 24 dage siden · dino
8En lille opgave
11 måneder, 1 dag siden · dino
29Sentimentalitet
11 måneder, 14 dage siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 1 måned siden · dino
3Caruso
1 år, 9 måneder siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
1 år, 10 måneder siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
2 år siden · Kåemer
3Ørehængere
2 år siden · Engbo
2Musik og maleri
2 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
2 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
2 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
2 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
3 år siden · dino
15Pop
3 år siden · Kåemer
4Nu er det på tide med lidt sjov!
3 år siden · dino
11Inspirationsleg
3 år siden · polina s
15Hvad hører I af musik, når I skrive...
3 år siden · louise1993
2White noise
3 år siden · dino
3Godt nytår.
3 år siden · Bondekonen
10Julehilsen
3 år siden · Elo A
5Skam
3 år siden · Kåemer
33Julehygge i november
3 år siden · altanen
4Kirsten Ankerstjerne 1950-2016
3 år siden · Tula
9Ord der smager af noget
3 år siden · Rue De Solei
46Spøgelser
3 år siden · Miss-Leth
54Nej, hvor skønt
4 år siden · dino
20Nicht diese Töne!
4 år siden · dino
16Glædelig jul!
4 år siden · Saxbeck
2Talent
4 år siden · Jacob k
8Notesbøger
5 år siden · FlemmingHansen
25Ordleg
5 år siden · Pia Hansen
10Ny dansk sang - I skjul
5 år siden · frejasdixie
16Samlergen.
5 år siden · dino
19Gætteleg– Hvilket land kommer julet...
5 år siden · Lisa_F
13Glæde
5 år siden · Engbo
38Vittigheder
5 år siden · FictionAddictio...
3Hvis nogen skulle føle sig bagud,
5 år siden · dino