Ordet er frit · Havfruer?

17 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Har du god tid og et åbent sind, så se denne spændende film om dette sælsomme emne, der forekommer mere sandsynligt end talen om fremmede fra det ydre rum, som mange tror har besøgt os gennem tiden.
Nogle vil nok sige at netop JEG ikke har et åbent sind.
Men emnet i filmen harmonerer jo fint med min generelle tro på naturvidenskaben.
Er havfruerne end en myte, så er det dog en myte der findes over hele jorden.

7 år siden
7 år siden

Jeg ville gerne tro på filmens rigtighed. (Der er selvfølgelig opdigtede animerede sekvenser i den forstås!)
Men det med menneskets vanskelighed med "coexistense" er nok et deprimerende faktum.
Hvorfor skal (cover-up af) opdagelsen af havfruer være et spørgsmål om national sikkerhed i USA? Pis!

7 år siden
7 år siden

Hej Dino!

Skøn film, og skønt emne. Uhm, havfruer ...

Den film her, samt en tilsvarende om giganthajer, der mod forventning slet ikke er udryddet, men lever side om side med intetanende turister, kalder man 'mockumentary':http://da.wikipedi...wiki/Mockumentary

Her er en artikel om lidt af den ballade de 'dokumentaprogrammer' skabte:https://wilwheaton...ewers-an-apology/

Problemet er at de chokerede videnskabsmænd og de 'autentiske' videoklip er fri fantasi og Dr. Dat og Dr. Dat er umulige at google, skønt deres cv skulle være så langt.

Jeg sad også og hoppede første gang, jeg stødte på fænomenet, og selv om mit BS-barometer slog vildt ud, blev jeg også godt grebet - til mit mere realistiske jeg rakte ud efter google, og det gik op for mig, at jeg ikke var den eneste skeptiker derude ;-)

Vildt underholdende programmer, og de sømænd har jo altid set et og andet. Men megahajer og havfruer med fiskehud mellem fingrene og en syg sans for humor ... Ak ja. Jeg er bange for at nogen derude tager fusen på os :)

God weekend!

Mikala

7 år siden
7 år siden

Ja, meget flot film dino.

7 år siden
7 år siden

Jo, jeg mindes nu fra DR en fortælling om sømanden , der kom hjem og fortalte sin gamle mor om, at når de sejlede ved Cubaske farvande, kunne de bare øse det rene rom op af havet.

Jamen det havde moderen, da hørt før. Rom kommer jo der fra --og om natten, når jeg gik vagt, kunne jeg ofte se havfruer boltre sig i havet.
Åh, hvor skønt; men det havde hun nu også hørt før. "Ja, og pludselig kunne man også se flyvende fisk komme ind over skibet..."

"Ja, ja, sagde moderen. "Havfruer og rom, det forstår jeg. Men kom nu ikke og bild din gamle mor ind, at fisk kan flyve."

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Udsendelsen er fiktion det står flere steder på nettet.

Men det var da et spændende program. Og en fin teori. Der var dog nogle ting, hvor jeg tænkte, om de virkelig ville se sådan ud eller flere millioner års udvikling. En anden ting jeg tænkte var, at det er sjovt nok altid i usa sådan nogle ting foregår. Her tænker jeg på aliens som de har lavet et hemmeligt område omkring, og nu også havfruer? Og hvis de virkelig fandtes, hvorfor har de så ikke avanceret sig lidt mere lige som os på landjorden?

Menneskers hjerner har det med at spille os et pus, så vi tror, vi ser ting. Jeg kunne forstille mig, at man efter lange ture på havet kunne forstille sig hvad som helst. Og hvis først en kultur opfinder en myte, så følger andre ofte med. Om de så her lighed eller ej. Man kan jo bare tage tro feks. Hvor mange guder ligner ikke hinanden eller kan nogle af de samme ting?

Mennesker er, og har nok altid været gode til at fortælle historier. Så er det bare om man er så god til at fortælle, at andre faktisk hopper på det og tror på at det findes.

7 år siden
7 år siden

Nettet er fuld af mærkelige historier.
Men jeg forstår dem, der siger at mennesket har en forbavsende lighed med vandlevende dyr. Og der er ikke noget i vejen for at udviklingen kunne gå i en sådan retning (altså mod det maritime.)

Andre siger at den geologiske hævning af området øst for Great Rift Valley i Afrika var det der satte menneskets udvikling igang. Altså som landlevende væsen.

7 år siden
7 år siden

I løbet af debatten/ debatterne finder vi vel ud af, hvad der er rigtig og hvad der er fantasi? Havfruer er der for at trøste ensomme sømænd på langfart - eller eneboere på en øde ø - Måske? Eller havfruer er kun i sømandens fantasi på grund af ensomheden og ligeså med eneøboeren- måske?

Lige s finder vi vel ud af, om englene også er virkelige eller de også bare er fantasifostre - religions trøst for vort fattige liv - eller Vor Herres sendebud (før internettet) ---?

Muslimenes løn for at være faldt i kamp i Hellig Krig er jo 17 jomfruer (evigt fornyede: j
I forhold til denne opfattelse, mener jeg, at her i den kristne (mest) verden - er de englepiger, vi skal træffe i Paradiset fornyede på den måde, at de er renset for deres utroskab, havesyge, jalousi og andre udyder, så de på den måde er rene og evigt fornyede.
Belønningen er ikke for krig som i Valhald eller muslimernes himmel; men for kamp for freden.
Holder den teori?
Teorien har jeg ikke fundet på. Denstår jo i "Dejlig er jorden. " Piger skal komme
Piger skal henrulle.
Lene skal afløse Solvejs gang .
Alle de dejlige piger på jorden,
møder vi i Paradis en gang.
...Englene sang den..."
citeret efter hukommelse...Engbo

7 år siden
7 år siden

Jeg ser ikke fænomenet som romantisk. Jeg er grebet af "Avatarsyndromet." Filmen lægger sig dog lidt til denne side med de animerede filmsekvenser, der viser en slags undersøisk "Avatar."
andre steder på nettet ses døde havfruer. Typisk dog med alt for smukke parykker på hovedet! Det er ikke sandsynligt at sådanne skulle have hår som Disneys "Ariel!"

Men fandtes sådanne maritime primater, så ville der nok verden over opstå myter som dem vi kender om "havfruerne."

Der er mange myter til!

Jeg læste i et blad "History" hed det vist (er det en aflægger af Illustreret Videnskab?) om at Gud blev opfundet i Ægypten af Farao Akhnaton.
Han lavede rav i den i Ægypten ved at fjerne dyrkelsen af de mange "mindre" guder og indføre en eneste stor, alstyrende gud.
Den "ene Gud" som siden optræder hos Jøderne, og dermed de kristne og muslimerne skulle kunne føres tilbage til Akhnatons gud.
Bestemt en interessant tanke. Jeg antager at man måske har kunnet føre historiske kilder tilbage til denne Farao og hans idéer.

7 år siden
7 år siden

Åh nej!!!

Der skulle stå: "Jeg er IKKE grebet af Avatarsyndromet."

7 år siden
7 år siden

Det er helt rigtigt Dino at Akhnaton afskaffede alle guder og skabte en stor, men det blev han jo ik specielt populær for. Men igen så læner flere trosretninger sig op af hinanden og jeg tror det er det samme med myter. Opstår den et sted, så følger andre med.

Jeg har det lige som dig. Hvis der skulle være havfruer så ville de være som dem i udsendelsen, altså uden hår.

Selvom jeg ikke tror direkte på at der findes havfruer, så synes jeg bestemt at udsendelsen havde nogle gode teorier til hvordan de kunne være og have udviklet sig.

Engang da jeg var lille hørte jeg nogen i tv sige, at når en havfrue døde så lå der skum på stranden. Igen er det som om væsnet er usynligt. Og det er nok sandheden. De findes kun i fantasien.

7 år siden
7 år siden

Som jeg nævnte i et tidligere indlæg, kan Great Rift Valley have spillet en rolle for menneskets opståen. De aber der var vest for sprækkezonen blev i skovene og blev ved med at være hvad vi kalder aber. Men øst for zonen hævedes terrænet og skovene forsvandt måske. Så skulle aberne der blive bedre løbere i det åbne landskab.
Der er heller ikke noget i vejen for at nogle søgte mod vådområder. Og det er jo rigtigt, hvad filmen siger (og som man længe har vidst) at mennesket er allerede klart den bedst egnede blandt primaterne til et liv i vandet.
Ingen pels, vi kan holde vejret, og vi kan spise fisk.
Derfor kan man forestille sig at mennesket på sin vej bort fra tilstanden som skovlevende primat har nærmet sig en amfibietilstand.
Herefter har man delt sig i to former, hvoraf den ene blev på land, den anden søgte mod havet.

Det kan jeg ikke vide. Men det ville ikke forbavse mig.

Man kunne spørge sig - hvad nu hvis tingene var gået sådan?
Så ville søfolk fra tid til anden se dem og undre sig. Men fortidens søfolk har været lige så elendige i havet, som "havfruerne" har været på land! Derfor har der ikke været "afgørende" kontakt.

Men i vor tid er der måske sket noget afgørende: Hvis man har afprøvet et sonarvåben med kolossal rækkevidde, har havfruerne i området ikke haft en chance for at undslippe og gemme sig.
Og dette kunne være årsag til at der endelig opstår kontakt.

Jeg siger: Hvis udviklingen var gået sådan, så kunne filmen handle om ikke-usandsynlige konsekvenser heraf.

Blot fordi filmen måske er fup med skuespillere i rollerne osv. kan man ikke afvise mulighederne.
Man kunne også have lavet en fup-film om en fisk fra devontiden (Er det ikke ca. der vi er?) der pludselig fanges levende og er tæt på at bevise at fisken engang gik på land fordi den fik finner der nærmede sig forbenenes design på de ældste landlevende dyr.
Heldigvis blev den blå fisk fanget inden man fik lejlighed til at digte om den, så nu er man nødt til at tro på den.

7 år siden
7 år siden

Hmm du har nogle gode pointer. Og vi på landjorden har jo før udryddet andre arter.

Selv om denne udsendelse er fup, så siger jeg ikke, at jeg ikke gerne ville tro på det. Et eller andet sted tror jeg der kan være mere mellem himmel og jord. Og der dukker jo ind mellem nye fiskearter op.

Derfor kan man jo godt sætte spørgsmålstegn ved nogle ting. Og det er det jeg gør.

7 år siden
7 år siden

Denne side beskriver også teorien. Det er meget interessant. Måske kunne det faktisk være sådan det hang sammen?
http://mensa.dk/sk...rier/havfruer.xml

7 år siden
7 år siden

Hele tiden opdages der nye sære dyrearter. De fleste er insekter og mindre hvirveldyr, men indimellem kommer der, især fra havene, nye opdagelser frem. Hvad er det her fx for én?

Hvis ikke dén ligner en alien? - Selvom den vist er 'opdaget'.

'Den blå fisk', som Dino skriver om, er en sjov genfangst, efter 65 millioner af år. Den tasmanske tiger uddøde officielt i 1933, Benjamin hed den sidste, der døde i en zoo. Men mange er alligevel drønsikre på at de har set dem i live derude. Der kommer løbende indberetninger.
Jeg tror på mange af dem, der har set noget mærkeligt. Jorden er stor, verdenshavene endnu større.
Så hvorfor ikke havfruer, nu vi er igang? Så vidt jeg har læst mig til ved vi åbenbart mere om månens bagside end hvad der foregår i de dybe oceaner, under vores fødder.

Det er da lidt spøjst, hvis det er sandt.

Herligt emne, right down my alley ...

7 år siden
7 år siden

#15 - Mikala.

Spændende! denne mærkelige fætter kunne jeg godt være bildt ind, at er et fund på Jupiters måne "Europa" som mange forskere mener indeholder et kæmpe (måske opvarmet) hav under isen.
Tænk hvis dette er rigtigt! Hvem ved, måske findes der havfruer der. ;-)

Mvh Høeg

7 år siden
7 år siden

Hvis man har baseret sin magt på at folk i almindelighed har en opfattelse af verden, kan oplysning der måske er sandere, men i strid med det hidtidige, skabe nervøsitet idet måske da selve magten herved trues.

Nye mærkelige arter i dybhavet udgør ikke en sådan trussel. De er bare endnu flere eksempler på "skabelsens mangfoldighed."
Men som visse katolikker i "da Vinci Mysteriet" var parate til at dræbe Jesu efterkommer, som han selv måtte dø for at kirken kunne bygges, ville man måske også skjule og kontrollere arter der ved deres åbenlyse slægtsskab med mennesket ville ramme ind i selve den millionernes tanke, at mennesket er ét, som Adam var én alene engang.

Dette er konspirationsterorien, som er populær og måske endda elsket. Det er spændende endnu engang at kunne afsløre autoritetens primitive magttænkning og heraf soleklart manglende legitimitet.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Havfruer? er startet 21/11-2013 21:12 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
21 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
710 trælse brølere...
2 måneder, 10 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 11 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 11 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 11 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 15 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 17 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 20 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
2 måneder, 20 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
2 måneder, 28 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 1 dag siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 2 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 3 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 5 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 8 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 8 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 10 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 12 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 13 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 14 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 14 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
3 måneder, 20 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
3 måneder, 22 dage siden · dino

Ordet er frit

474Kontraster
3 dage siden · Engbo
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB