Ordet er frit · En god slutning

5 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvad synes i er en god slutning på en roman. Altså sådan en som virkelig fanger læserne og formår at runde bogen godt af?

Det er selvfølgelig meget individuelt, hvilken slutning der egner sig, alt efter hvilken bog der er tale om. Men jeg tænker at der vel altid er nogle ting som er gode at tænke over, når man skriver en slutning.

Selv synes jeg altid det er svært at få skrevet en ordentlig slutning. Så har i nogle gode råd og evt. nogle eksempler, skal I være meget velkomne til at dele dem her!

7 år siden
7 år siden

Jeg synes en god slutning skal være overraskende, og gerne sådan at det giver historien en ny drejning. Det gælder naturligvis en novelle eller en kort historie, som jeg mest skriver. I en roman ved jeg ikke rigtigt.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

I en roman bør en slutning binde alle løse tråde sammen og ikke nødvendigvis ende lykkeligt for alle parter.
Jeg tror dog, de fleste læsere gerne ser en happy-end - det gør jeg egentlig også selv.

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Slutningen er oftest det vanskeligste i en tekst, det har jeg selv erfaret både med korte og lange tekster.

Ja, en overraskende slutning er jo noget, man virkelig forbinder med noveller, det er hvad der kendetegner en novelle i den klassiske stil. Det kan en roman så også have, men ikke per definition.

Under alle omstændigheder vil jeg også sige, at en slutning bør binde enderne sammen. Det er så også lettere sagt end gjort, det skal indrømmes. Jeg er også enig i, at det ikke behøver være en happy end, ikke at jeg forkaster en sådan, men hvis en realistisk historie er nået til et punkt, hvor en happy end er for usandsynlig, så bør man lade tragedien komme. Både happy end og det modsatte skal være troværdige, det skal alle slutninger.

Man kan så også slutte lykkeligt med et "men" som f. eks. sejren kostede dyrt.

7 år siden
7 år siden

Nu skriver jeg mest horror, og i den genre er den åbne slutning tit en god idé. Ikke så åben at det ser ud som om forfatteren ikke kunne løse slutningen selvfølgelig, men så horror-elementet har mulighed for at strække sig ud over romanens længde. Horror mister jo sin uhygge, hvis uhyret/fjender bliver slået ihjel til sidst, og læseren kan ånde lettet op sammen med helten.
Personligt kan jeg så også godt lide - hvis det er muligt - at tviste hele billedet til sidst. Altså smide en oplysning ind der gør, at læseren pludselig tvivler på hvad hin egentlig hele tiden har troet på. Igen skal det dog ikke komme som en pludselig bombe smidt ud af den blå himmel. Hvis man genlæser romanen, skal tvistet helst give mening hele vejen igennem.

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten En god slutning er startet 24/11-2013 15:06 af Maja Veis Marxen (Maja Veis) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 4 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina

Ordet er frit

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo