Ordet er frit · Fængende og levende personer

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvordan er det man gør personerne i sin tekst dynamiske og levende og undgår at skrive om stereotyper eller skabe utydelige personer, som ikke betyder noget for læseren.

Jeg forestiller mig enhver forfatter kender til denne problematik.

Hvad er det der gør, at man får så meget med sympati med hovedpersonen, at man bare er nød til at læse videre, for at se hvad der sker med dem.

Det er ikke nok at skrive om deres hårfarve, øjenfarve, højde eller hvilket tøj de går klædt i. Det er måske en begyndelse, men det er langt fra nok.

Det handler om, hvordan man lader sine personer reagerer i forskellige situationer. Det handler om deres holdninger og hvad de siger. Der er mange ting som spiller ind.

Men, kære medlemmer på fyldepennen, hvad synes I?
Hvad gør i selv for at skabe levende, komplekse og fængende personer i jeres tekster.

7 år siden
7 år siden

Svært at sige. Man tænker jo ikke, at "nu skal jeg skrive om personen, så læseren fatter sympati."
Jeg har selv en person, som objektivt set er en kynisk massemorder.
Har uden mindste skrupler dræbt hundreder.
Alligevel har jeg tabt mit hjerte og håber at en læser vil gøre det samme.
Hvordan gør man så? Manipulation? At styre læserens følelser uden om det der skabere had og frygt?
Jeg tror det sker ved rollespil. Personen får lov at agere i situationer, hvor en positiv person normalt vil brillere.
Det vil måske sige: præsentere situationer, hvor vores kultur plejer at finde glæde og sympati.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Tænk på nogen af de levende mennesker du har mødt på din vej og der må også være også de usynlige. Dem må man da kunne beskrive på dine personer i historien. Ikke fordi jeg har erfaring med at skrive romaner, men en tanke hos mig hvis jeg ville prøve. Fink

7 år siden
7 år siden

Jeg synes spændende personer er nogen hvor man har fundet ud af ,hvordan de skal være. Selvfølgelig hvordan de reagere i bestemte situationer. Det med deres udseene skal man ikke gå for meget i dybden med, her skal læseren selv danne sig et indtryk. Du må selvfølgelig godt beskrive nogle ting som virkelig træder frem. F.eks. harry potters brune strittende hår, aret i panden og de runde briller. Resten er op til læseren.

Hvad der ellers gør en person interessant er hvad de interessere sig for, og hvordan det kommer til udtryk i handlingen. F.eks. hvis du skriver på en spøgelses historie. Personen har måske en svag evne til at komme i kontakt med det overnaturlige og får nogle oplysninger igennem en ånd. I den historie ville det ikke være vigtigt, hvis du skriver, at personen samler på nipsting, med mindre de spiller en rolle i historien.

Det er umildbart lige hvad jeg tænker.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fængende og levende personer er startet 27/11-2013 23:04 af Maja Veis Marxen (Maja Veis) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 5 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina

Ordet er frit

482Kontraster
21 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo