Kunstnersnak · Kongefamilien

24 svar
Senest opdateret 6 år siden · 7 bruger(e) deltager
6 år siden

Hvad syntes I om Thomas Kluges nye maleri af kongefamilien? har det fremmedgjort familien? Spørgsmålet er fra "www.kunsten.nu

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Jeg synes det er et imponerende billede, som man kan kigge længe på og med lidt kendskab til kongehuset, kan man også få meget ud af billedet.

Men i en verden hvor billeder spredes med lynets hast og hvor folk ikke tager sig tid til at se nærmere efter, så er det et uheldigt billede for vores kongehus image i forhold til omverdenen.

6 år siden
6 år siden

Thomas Kluge er en fantastisk håndværker, og kan sine strøg. Han har anbragt sine modeller som decoupage, og derved fået den fremmedgjorthed over maleriet. Det er som jeg ser det.
Vi ser på Christian, men han observerer måske mere på os som beskuere.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

#4 (Marqus):
Altså, hvis han IKKE engang kan se 'det...så er der da noget galt. Eller hvad?

Det er vist et meget normalt fænomen. Jeg tror mange af os har prøvet at se på en af vores egne tekster med en selvfølgeligt forudindtaget vinkel. Og når andre læser det kan de enten ikke forstå det, eller får noget helt andet ud af teksten end man havde regnet med.

6 år siden
6 år siden

Han er god til at få det realistiske frem med sine penselstrøg, skygger detaljer osv.

Men ... Jeg synes, det er meget dystert. Som om der hviler en mørk sky hen overhovederne på dem. Så når jeg ser på det, så synes jeg ikke om det. Han har talent til at male ja, men jeg synes simpelthen han trækker personerne ned i et mørke som jeg ikke kan se skulle lægge over familien.

Synd og skam. Hvis han havde gjort personer knap så dystre, og malet dem, som man ser dem og ikke overtolket, så ville det være et flot maleri.

6 år siden
6 år siden

Med alle de nødvendige forbehold der må tages, når man kun kort har set billedet på TV, vil jeg sige: Umiddelbart imponerende.
Men der er jo flere ting i det. Maleteknisk - misundelsesværdigt. Komposition - placeringen af personerne. Hvad skal man mene om den?
Symbolerne - giver de mening? Er de i givet fald overeksponerede? Eller netop rammende?

En ting man bemærker er at maleren har tilladt personerne en individualitet. De er ikke udelukkende stillet op til et familieportræt. Der er spørgsmål at stille til deres placeringer og perspektivet.
Jeg har bestemt lyst til at se billedet på nærmere hold og med god tid.
Tænk om man kunne male sådan!

Skulle jeg ønske mig malerfærdigheder (og det gør jeg egentlig) så ville jeg gerne kunne male som Karen Blixen skriver.
Eller som Mucha. Jeg har engang (nok naivt) forsøgt at skrive som han maler!

Kluges billede er imponerende.
Måske ikke hævet over kritik. Men den må andre levere.
Jeg kan kun klappe.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Kunstnere kan jo være lidt sære ;-)

<fordom> og især malere har man hørt </fordom>

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Ikke nødvendigvis, Lars og Marqus.

Jeg kan ikke sige meget om teknikken, for jeg er ikke visuelt begavet, men der er måske den dybde til det, at kongefamilien har snakket med Kluge undervejs i processen. De er måske på nuværende tidspunkt ganske klar over, hvad Kluge vil med maleriet - og de har så (alligevel) godkendt det. Hvem ved, de kan ligefrem selv have bedt om det.

Er det ikke lidt tyngde af den spændende slags, at den kongefamilie, som er malet så dystert, måske samtidig viser en god portion selverkendelse og ikke mindst erkendelse af, hvordan det er at være, netop en kongefamilie med alt hvad det indebærer?

I mine øjne er den proces modig og godt gået.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Kan egentlig godt se det, Marqus, men de fornægter det i det mindste ikke.
Bliver aldrig royal, men fred være med det.

6 år siden
6 år siden

Lars og Jimmy er kunstmalere mere sære end forfattere?

6 år siden
6 år siden

Jeg vil gerne opponere, hvis der menes hermed, at kreative mennesker er sære, sådan generelt.

Er med på, at mange nok oplever kreative mennesker sådan, men ikke med på, at det faktisk skulle forholde sig sådan.

6 år siden
6 år siden

#15 (Camra): Jeg vil gerne opponere, hvis der menes hermed, at kreative mennesker er sære, sådan generelt.

Er med på, at mange nok oplever kreative mennesker sådan, men ikke med på, at det faktisk skulle forholde sig sådan.

Jeg havde håbet at selvironien var tydelig i mit indlæg, da jeg også opfatter mig selv som en slags kunstner og måske også lidt sær ;-)

6 år siden
6 år siden

Der er tit problemet med ironi, der skal glimtet i øjnene med, ellers tager man det for pålydende, tilgivet. Smiler

6 år siden
6 år siden

Marqus #12: " hvis de (kongefamilien) havde den grad af selvindsigt og selverkendelse, så ville de gøre oprør imod sig selv og kongehuset."

Måske har de gjort oprør i det skjulte og ført danskerne bag lyset i årevis.

Jeg har nemlig så stor respekt for. specielt dronningen, at jeg bag hendes ironiske facade forestiller mig en oprører af Guds nåde. Hvordan hun gør opgør, har jeg givet et bud på i "Bare et almindeligt menneske", et lille drama i én akt, som jeg lige har lagt ind på Fyldepennen: http://www.fyldepe...indeligt-menneske

6 år siden
6 år siden

#18 Hemingway, jeg kan godt lide din historie om dronningen, fyldt med humor og et glimt i øjet. Hun er en oprører på sin måde. men har alligevel begrænsninger i sit virke.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Nu har jeg haft tid til at se det på nettet.

Der er en melankoli over det. Personerne er bragt sammen - men de er alligevel ikke RIGTIG sammen. De er ikke i nærmere kontakt med hinanden, ud over forældrene der har små børn i favnen. De har alvor i sindet og virker lidt tynget. Alexandras drenge prøver at lege for at undgå at se ud på os.
De kunne alle være samlet til en middag og være stillet op til familieportræt, men der er ikke det glade fællesskab at se.
De unge gifte par står tæt sammen med ægtefællerne og det er lidt oplivende.
Christian "den sidste" står foran og kigger. Han er belyst nedefra som for at virke stor. Han "leger konge?"
Kronprins Frederik er holdt i baggrunden hos sin kone. Regner Kluge ikke med Frederik på den måde at kongeværdigheden er det vigtigste for ham, men ser ham derimod som en Prins Charles der aldrig nåede det?
Han burde vel have stået forrest? Er han gladest med Mary hos sig? Det kan man vel godt forstå.
Det er ikke et reklameportræt der skal vise folket hvor stort og smukt der hos landets førende familie. Som de kunne ses i gamle dage.
Det er en familie der holder ud. Men måske kun akkurat?
I baggrunden ses fortiden. Sådan må jeg forstå det. Men det er en nedbrudt fortid. Vi er ikke i et perfekt palads hvor alt er helt og smukt. Sammenbrud og ødelæggelse er måske skæbnen, og portrættet kun et øjebliksbillede.
Melankoli og pesssimisme præger billedet, synes jeg.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Skagensmalerne lavede deres malerier ved at modellerne( fiskerne) stod på en sildekasse, en af gangen, på den måde fik han sammenhæng i motivet, så de personerne spillede sammen på lærredet, selv om de ikke stod model samme dag. På den måde bestemte kunstmalerne den stilling fiskerne skulle posere i. Her er kongefamilien som jeg ser det, en tilfældig
opstilling derfor er de ikke nærværende med de andre.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kongefamilien er startet 28/11-2013 08:56 af Hanna Fink (Fink) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4Entropi og evolution
7 timer, 33 minutter siden · Wernn
5Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
8 timer, 9 minutter siden · Wernn
3099Dagens ord
10 timer, 33 minutter siden · Engbo
108Homofobi
14 timer siden · Wernn
52Demokrati
19 timer siden · Kåemer
5En lille opgave
21 timer siden · Wernn
6Er E-sport sport?
1 dag, 2 timer siden · dino
22Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 dag, 13 timer siden · Wernn
8El-biler
1 dag, 20 timer siden · Wernn
2Er man tvunget til tavshed?
2 dage, 13 timer siden · Eddie
9Udslettelse af selvet
3 dage siden · Blækhuset
324Kontraster
3 dage siden · Savanti
18Ligheder
3 dage siden · Savanti
29Sentimentalitet
4 dage siden · Wernn
5Pengetroen
4 dage siden · Wernn
14Kunst og digte
6 dage siden · rasmusgron
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
9 dage siden · Wernn
19Lykke
9 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
10 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
15 dage siden · Jes B
1Det store intet
18 dage siden · dino
106Dagens Vits
20 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
1 måned, 3 dage siden · neran
16Køn
1 måned, 6 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
1 måned, 9 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
1 måned, 9 dage siden · dino
0Skrivegruppe Midtjylland
1 måned, 13 dage siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 måned, 15 dage siden · dino

Kunstnersnak

14Kunst og digte
6 dage siden · rasmusgron
1Margit Sandemo
2 måneder, 1 dag siden · dino
12Benny Andersen er død
1 år, 2 måneder siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
1 år, 4 måneder siden · dino
13Portræt
2 år siden · Morpho
22Bedste bog
2 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
2 år siden · dino
32Kætteri?
2 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
2 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
3 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
4 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
4 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
4 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
4 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
4 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
4 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?