Kunstnersnak · koncertskrigeri

26 svar
Senest opdateret 5 år siden · 9 bruger(e) deltager
6 år siden

Undskyld den kryptiske overskrift, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle kalde den. Det handler om de skrigende piger ved popkoncerter. Hvad er det for en underlig skik? Sommetider skriger de så man ikke kan høre musikken. Jeg har læst at The Beatles efterhånden holdt op med at give offentlige koncerter, da der alligevel ikke var nogen der kunne høre dem.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Undskyld Kåemer, men hvilken tid lever du i? Det er 50 år siden pigerne skreg af Beatles.

I dag tager de da extacy og flipper ud på dansegulvet.

6 år siden
6 år siden

Hemingway

Jeg nævnte Beatles for at sige, at det ikke er noget nyt fænomen. Hør på mere nutidige popsangere, som f.eks. Joe McElderry, som omtales i en anden tråd. Det er akkurat det samme.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Kåemer, det er en primitiv form for massehysteri/massepsykose.

6 år siden
6 år siden

Marqus #3: " De gejler sig selv op, til et niveau hvor De også kan finde på at smide deres trusser op på scenen."

Med fare for at gøre mig selv til grin, så tog jeg dine oplysninger om trussekastende piger alvorligt, og googlede på " trusser - popkoncert - hysteri", men så viste det sig, at det var en and, du serverede, Marqus, for google svarede med:

"Men Gaga, klædt i bh og små trusser samt et par høje hæle, ... På de to storskærme kunne man se en pige græde hysterisk, da Lady Gaga talte til hende."

Gak-gak med dig, Marqus!

6 år siden
6 år siden

Skrigeriet ved koncerterne ophørte ikke med The Beatles, det troede man til en tid i hippie-tiden, men det kom igen i halvfjerdserne med Osmonds og vore hjemlige Olsen-brødre og fortsatte med - tja, ved ikke lige, men i dag tror jeg også de skriger en del ved Justin Biebers koncerter. Så The Beatles er et tidligt eksempel på noget, der absolut ikke er forældet. Ja, for mig at se er det en form for massepsykose.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Marqus #7:"Jeg får stadig undertiden kastet trusser op på scenen... har den 77-årige britiske popstjerne Engelbert Humperdinck for nylig fortalt"

Nu er vi derude, hvor jeg ikke kan bunde. Vil det så også sige, at vi mænd kan flå bukserne af os og sende det inderste par op til Daimi (ja, det hed hun, da jeg var ung) eller Madonna, herself?

Hvad med kondomer, de må også kunne bruges. Ubrugte naturligvis.

Jeg synes, det er en meget interessant debattråd, som Kåemer her har bragt på bane. Næsten en julegave for os med en beskidt fantasi.

6 år siden
6 år siden

Jeg har virkelig heller aldrig fattet det. Engang hoppede mine to bedste veninder op og ned og skreg fordi de skulle et eller andet de syntes var stort. Jeg så bare på dem med store øje og tænkte, hvad fanden forgår der.

Ved koncerter fatter jeg det heller ikke. Hvorfor ikke bare nyde musikken? Selvfølgelig kan man få trang til at synge med og bevæge kroppen i takt med musikken. Men hvorfor skrige? Det er et virkelig godt spørgsmål.

Jeg har været til to små koncerter, unden at nogen skreg. Endda hvis jeg havde mødt mit største idol, da de var fremme, så ville jeg aldrig skrige, men nok mere være mundlam.

Så hvis nogen har en forklaring på hvad det skal være godt for, så lad os høre den!

Forøvrigt et godt emne :-)

6 år siden
6 år siden

Måske kan man sige, at vi lever i en tid og i en civilisation hvor få for alvor tror på Gud, og så søger man instinktivt guder andre steder.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Jeg synes stadig det er noget pjat. Dem der spiller koncert er da mennesker lige som os andre.

6 år siden
6 år siden

Jeg kunne godt tænke mig at skrige vildt højt engang imellem, jeg tror kroppen har brug for at afreagerer, ved at skrige. Der er en pænhed i samfundet, som lægger låg på den adfærd. Så måske skulle jeg gå til en koncert for at skrige med de andre, det er sikkert befriende.
Vi skulle måske have en tråd: Hvornår har du sidst skreget højt.? nej vel du har nok skreget højt sidst, da du/I var barn.

6 år siden
6 år siden

Der er endnu teenage hysteri omkring popgrupper.
Disse fyre, på scenen netop nu, er noget helt andet, aldrig tidligere set.
De er helt anderledes. De er smukkere, synger bedre,
Og jeg kan mærke at når jeg står der på forreste række, så ser de på MIG.

Såden siger pigerne endnu idag.
Selv har jeg aldrig kunnet se at musik havde noget med sex at gøre.
Og jeg ser ikke kvindelige musikudøvere som potentielle sexpartnere.

Men jeg indrømmer at jeg godt gad være gift med en god sopran eller harpespiller eller violinist. Jeg beundrer sådanne dygtige kvinder. Skønhed, intellekt og færdighed i samme person.

Skal det være popmusik så er den eneste jeg kunne se mig en smule varm på nok Kate Bush. Men heller ikke udpræget. Kun en antydning.

Mange unde damer har nok musikken som et påskud til at elske.
For mig er musikken middel og mål i ét.

Selv foretrækker jeg koncerter, hvor publikum forholder sig i absolut ro indtil dirigenten vender sig om.
De der støjer ødelægger koncerten for de andre. Men hvad forstår unge piger af det?

6 år siden
6 år siden

Fink

Ja, det er der sandelig noget om. Skal vi ikke mødes et øde sted og skrige vore lunger ud. Men ikke på en koncert og ødelægge andres musikoplevelse.

Jeg synes nu godt om lige disse konventioner i samfundet. Tænk hvis folk gik rundt i gaderne og skreg i vilden sky.

Jeg kommer til at tænke på en scene i filmen Cabaret, hvor Sally Bowls løber hen under en jernbanebro og skriger højt idet toget passerer henover. Da hendes ven bliver lidt forskrækket siger hun: "Det skulle du prøve. Det er meget befriende."

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Dino man kan være så fastlåst, af faste normer, så prøv at sprænge alle rammer. At være gift med en sopran, er ingen garanti for at hun vil synge godnat sang for dig Dino
Jeg har også stor respekt for mennesker der gør sig umage med sit liv.
Kåemer, hvis man kan få mennesker til at grine højt på Rådhuspladsen, kan man vel også lave et skrige hold. Måske er det det mennesker søger og får udlevet på tribunerne i Parken til fodboldskampe. Smiler Fink

6 år siden
6 år siden

Jamen, Fink - det skal hun! Og også når hun er i bad! :-)

6 år siden
6 år siden

Fink #13: " Jeg kunne godt tænke mig at skrige vildt højt engang imellem, jeg tror kroppen har brug for at afreagerer, ved at skrige."

Kroppens behov for at skrige - ikke bare hvine, men rigtigt skrige - går helt tilbage til fødslen. Det skulle være en så voldsom traumatisk oplevelse, en choktilstand, som man ifølge Arthur Janov har brug for at genopleve - akkurat som man kender det fra kriseterapi, hvor personen igen og igen skal genfortælle og dermed genopleve, den traumatiske situation.

Arthur Janov grundlagde 'primalskrig-terapien' ud fra denne tankegang. Personen lægger sig i fostertilstand og får besked på at skrige, indtil udmattelsen på naturlig måde stopper processen.

Hvorfor er det så kun piger, der skriger ved popkoncerter? Mon ikke det skyldes den almindeligt udbredte følelsesmæssige tilbageholdenhed hos hankønnet. Og så er de mere til brøl end skrig. Et dybt, magtfuldt hanbrøl, det kan man sagtens lokke ud af dem, når de er i flok.

Som Fink #16 nævner: fodboldstribunerne.

Ja, ikke sandt! Når Brøndby og FCK fans'ene kappes om at sætte sig på stemningen, så er det jo den rene stamme-tam-tam. Egentlig en pragtfuld handyr-sound - efter min mening.

6 år siden
6 år siden

Hemingway

Det er nok vanligvis vanskeligt for en mand at nå op i det toneleje, så skriget bliver rigtig effektivt. Der er dog undtagelser. Her sangeren Philippe Jaroussky i kappestrid med en kvindelig sopran:

Kåemer

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Kåemer - tak for Jaroussky, som jeg ikke kendte.
Nu har jeg hørt noget mere til ham. Han er jo fremragende!
Jeg har hørt en del kontratenorer og kan generelt godt lide dem.
Selvom der naturligvis er undtagelser.

Men skrigeriet, som også sopranerne står for er noget man skal vænne sig til. Jeg måtte i ungdommen tvinge mig til at lytte til Wagners sopraner, idet kun lidt af musikken er rent instrumental.
Faktisk hjalp det da jeg fik forståelse for stemmernes "erotiske tilliggende," da jeg tidligere havde set dem som totalt usexede.
Helt seriøst mener jeg at musik og sexualitet ikke kan være hinanden helt fremmede i menneskehjernen. Og hvis den ene del af hjernen kan hjælpe den anden lidt?
Kort sagt: Kan man blive lidt lun på en sanger, er vejen banen for en større forståelse af musikken også!
Det tror jeg også gælder for de unge piger der lytter til boybands eller andre optrædende, hvad de ny kaldes.

6 år siden
6 år siden

#Dino det havde jeg ikke lige lured, at det er et must at være lidt lun på sangeren. Jeg kalder det sympati og respekt for deres talent.Jeg nyder musikoplevelsen, men vil da ikke nægte at der er forskel på hvordan forskellige sangere, udfører samme opgave Fink

6 år siden
6 år siden

OK, Fink. Det var nok heller ikke helt det jeg mente - altså ligefrem lun på.
Men min egen overgang fra at mene at sopraner er noget usexet hyleri og til netop at synes at de er dejlige at høre på, tror jeg skyldes at jeg i min (beskedne) hjerne har fusioneret den kølige musiknydelse med bevidstheden om, at det er en Kvinde, der optræder.

De unge piger der hyler over boybands de kan jo fortælle at den kærlighed der bruser i deres hjerter, når drengene optræder, er noget helt enestående og aldrig før set.

6 år siden
6 år siden

Dino du er også opvokset med The Beatles, der var da også skrigeri, så det er ikke noget nyt. Om det er kærlighed der bruser i deres hjerter ved jeg ikke,
Jeg skal 2014 se en koncert med Andre Rieu, jeg tror der er en god stemningen, hvor mange har en passion for hans koncert. Men som Hemingway skriver kan der være et behov for at skrige, så kan jeg skrige, og der er måske et stort publikum og så hører de nok ikke mit skrigeri.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror nu at den største musiknydelse ville gøre mig stum. Jeg ville ikke forurene den af toner besjælede luft med støj fra mig selv.

6 år siden
5 år siden

Bortset fra det eklatant hysteriske skrigeri, pigerne promoverer spontant, så tror jeg nu også at visse arrangører dyrker processen med store skilte hvor der står 'SKRIG'. Se bare x-factor, hvor der bare skriges igennem uanset hvem der er og ikke er på scenen.

Mvh/Robert

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten koncertskrigeri er startet 30/11-2013 17:04 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

71Læserbreve
14 minutter siden · dino
3629Dagens ord
12 timer siden · Prem
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 timer siden · Anniina
19Big Brother Is Watching You!
22 timer siden · Engbo
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
1 dag, 14 timer siden · Wernn
8Meddelelse
3 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
3 dage siden · Wernn
128Virus
4 dage siden · Engbo
22Dagens Had
10 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
17 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
20 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
21 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
28 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 1 dag siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 3 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 5 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 6 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 9 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 10 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 10 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 16 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 18 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
1 måned, 19 dage siden · Prem
64Lykken
1 måned, 19 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 23 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 2 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 7 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 16 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 16 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 16 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 18 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 20 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 20 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 20 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 21 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 26 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 27 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 3 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 5 dage siden · JohannesB

Kunstnersnak

18Kunst og digte
1 måned, 9 dage siden · Engbo
32Er kunst mulig eller umulig?
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 13 dage siden · Prem
34Musikinspiration
8 måneder, 8 dage siden · dino
1Margit Sandemo
1 år, 1 måned siden · dino
12Benny Andersen er død
2 år siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
2 år siden · dino
13Portræt
3 år siden · Morpho
22Bedste bog
3 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
3 år siden · dino
32Kætteri?
3 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
3 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
4 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
5 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
5 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
5 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
5 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
5 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
5 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?