Ordet er frit · Forummets død

10 svar
Senest opdateret 7 år siden · 10 bruger(e) deltager
7 år siden

Dette er et af de få forummer, jeg har tilknytning til, der stadig lever. Der er så mange af de sider, jeg for nogle år tilbage hørte hjemme på, der er blevet til spøgelsesbyer - eller værre, slet ikke længere eksisterer.

Hvad er det, der er sket?

Det er nemt at give Facebook skylden: man har alle sine venner der, der findes alverdens grupper af mennesker, der deler ens interesser, og det er bare nemmere at have det hele samlet på ét sted. Men på den anden side, så giver Facebook jo slet ikke brugerne det samme, som forummerne kan (og gjorde). Selve diskussionsformen er anderledes (kortere indlæg i form af kommentarer, manglende oversigt over emner og et, for mig i det mindste, stresset islæt, der ligger op til at man skal være "på" for at følge med), men endnu vigtigere, så mangler Facebook følelsen af at være "hjemme".

Har vores behov for kommunikation ændret sig til en anden type? Ikke for mig, men det kan jo være at jeg blot er af en race, der ikke har indset at de forlængst er uddøde.

Jeg savner i hvert fald de gode gamle sider; der hvor jeg følte at jeg snakkede med ligesindede og havde noget til fælles med dem, jeg skrev sammen med. Verden var på en eller anden måde nem at forstå og forholde sig til, hvor nu føler jeg mig blot meget ensom i en vrimlende verden af mennesker, jeg ikke rigtig har noget tilhørsforhold til.

7 år siden
7 år siden

Det er mærkeligt med alt den kommunikation at ensomhed er den største skurk i vor tid. Det er nok nemmere at have en mening om meget uden at se hinanden i øjnene. Venskaber tager tid, det er ikke nok at anmode om en ven, og syntes godt om, der skal.nærvær til og fordybelse/ rummelighed i sine venner. Ellers velkommen på debatten Erica.

7 år siden
7 år siden

Jamen, jeg kan godt forstå din undren, Erica, for jeg synes ret beset, at dette forum og lignende fora er mere sociale end de såkaldte sociale medier - ja, jeg er på Facebook, det er ikke det! - for her snakker vi om en fælles interesse og kan som du siger, skrive længere indlæg. Sandt at sige foretrækker jeg det. Men det er jo nok muligt, at mange andre bruger Facebook nu mere end debatfora, men vi er jo forskellige.

7 år siden
7 år siden

Jeg slettede for nogle år siden min profil på facebook, fordi jeg syntes den var for overfladisk og alt for omfattende til mit behov.

Pennen er jeg glad for. Tonen er almindeligvis en anden og noget venligere - uden at jeg altid søger koncensus. Det er ind imellem rart at få modstand, når bare tonen er urban. Hvornår er den ikke urban ? Det er der ikke et entydigt svar på. Det er vel svært at kalde alle meddebatører her på pennen for venner, men vi får ofte en fornemmelse af hvor grænserne går. Nogle kan tåle mere end andre og selv sort humor kan man slippe igennem med.

Min debatstreng om de Radikale er lige blevet lukket, formentlig fordi en eller flere debatører ikke kendte deres besøgelsestid og grænserne for en humoristisk tone og så det personlige angreb. Nu kan man så overveje om hvorvidt man er gået for langt og hvad man skal skrive en anden gang. Jeg har selv været oppe i det røde felt, hvor min modpol måske blot var sort humoristisk, - så kom Kenny med en løftet pegefinger og jeg tror nok at jeg har lært at rette ind.

Indlægget her er nok lidt udenfor debatstrengens oplæg, men det jeg vil sige med det er, at pennen for det meste er synonym med god behandling, både i debatterne og overfor forfatterindlæg. Så jeg håber at du Erica, kan finde sparringspartnere herinde som du kan føle dig godt tilpas ved. Det kan udvikle sig til venskaber, hvis man på de interne breve lægger op til det og udveksler telefonnumre, mailadresser, navne istedet for synonymer og adresser, hvilket jeg har oplevet.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg er selv noget træt af facebook, men indrømmer da, at jeg bruger den. Der er ingen vej udenom, men Fyldepennen er da meget hyggeligere.

Knus
Vagn

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Facebook forgår - Fyldepennen består ;-)

Facebook har jeg sådan et lorent øje til, og håber hver dag, det er gået af mode. Det gør det så tilsyneladende ikke lige foreløbig.

Men Fyldepennen er faktisk ældre end Facebook, sitet begyndte, så vidt jeg erindrer, i 1999, og har kun vokset sig større og stærkere. Ingen umiddelbare konkurrenter, så vidt jeg kan se.

Som Kallehave er inde på, så er her i reglen en meget urban tone. Det betyder meget for mig, for at gide at læse med, og så det, at vi deler nogle interesser. Det betyder naturligvis meget.
Her har jeg truffet nogle virkelig, virkelig interessante mennesker. Det vil jeg altid huske. At det var her, jeg mødte dem.

At debatfora dør ud eller forandres er nok bare sådan som det er. Fyldepennen lader til at have kastet et anker, der ikke så let forgår eller lader sig rykke, selv af kraftige bølgeskvulp.

7 år siden
7 år siden

Fyldepennens tilgængelighed for internettet (Noget man skriver på Fyldepennen havner på nettet.) er mere end rigeligt åbent til mig.
Men Facebook virker temmelig worldwide, og det er ikke noget for mig.
Og jeg har ingen venner jeg skal holde styr på og holde kontakt med.

7 år siden
7 år siden

Jeg er selv træt af facebook og alt det spam der følger med, men jeg kan alligevel ikke undvære det. Det giver mig et overblik over min familie og venner, fødseldage og fester osv...

Jeg tror ikke på at facebook forsvinder foreløbigt, men jeg tror at vi kommer til at se anderledes på sitet om nogle år.

Facebook er for mig en online adressebog og visitkort, det er overfladisk men giver overblik.
Hvor fyldepennen og andre forums, er de steder hvor jeg ytre mig om hvad der egentlig foregår i mit mærkelige hoved. ;-)

Men hvis vi hopper til selve spørgsmålet om hvorfor de små forums er ved at uddø, så må jeg være dig svar skyldig.
Jeg synes det er trist, og håber på at de kommer på mode igen.

Ps... Jeg synes også at fx fyldepennen er bedre at debattere politik og andre ømme punkter, end facebook. Jeg er på en måde mere anonym, hvis det sker på facebook kan jeg ligeså godt sende alle jeg kender en sms med mine meninger og holdninger, og folk kan hurtigt fortolke og dømme uden jeg kan nå at forsvare mig selv.

7 år siden
7 år siden

Jeg vil lige indskyde at jeg ikke oplever de små forummer som et døende sted. Jeg følger tre hobbyrelaterede forummer og de lever i bedste velgående.

Men jeg tror nu at det har noget med formen at gøre. Når folk over en større geografisk placering havde en fælles interesse, så startede det (i forbindelse med internettet) med email grupper, så yahoo grupper, så kom muligheden for at oprette forum og nu er det facebook. Det er en simpel udvikling af at folk vælger den nemmeste løsning. Mange der har oprettet grupper på facebook har nok ingen anelse om hvordan man laver og udvikler et forum.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forummets død er startet 04/12-2013 14:21 af Erica Wyrdling (Wyrdling) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?