Hyggekrogen · Gamle stemmer

22 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Prøv at høre Deanna Durbin synge.

Pyt med filmen. Det er romantik af den gamle slags.
Nej det er stemmen man skal bemærke. Tænk at have en sådan klang!
Virkelig henrivende!

Hvis linket blokeres pga rettigheder, så søg selv på YouTube.com "deanna durbin nessum dorma"

7 år siden
7 år siden

Jeg har ikke hørt en kvinde synge den før, det gør hun godt Dino.
men jeg foretrækker Pavarotti , han var fantastisk, men nok også en krukke. Du må finde ham og andre der også har sunget Nessum Dorma. En kalendergave til os andre. Fink

7 år siden
7 år siden

Ja, jeg kender en kvinde mere: Jackie Evancho. Hun er dog kun 10-11 år.
(Idag 13.)

7 år siden
7 år siden

Jeg så hende på facebook hun overraskede alle i salen og mig. Fink

7 år siden
7 år siden

Jeg har en cd med Jackie. Det lyder helt professionelt og er meget æstetisk.
Jeg tvivler dog på at hun kunne få succes i dansk radio.
Hendes kristelige "approach" står nok i vejen her.
Faktisk gruer jeg for at hun engang skal blive træt af at være vidunderbarn og i stedet blive en anarkistisk punker, der nu vil kæmpe for at destruere sin stemme så meget som muligt ved at skrige sig totalt hæs om sex, vold og samfundets ødelæggelse. Sådan noget er vel set før?
Når mange ser hende som en gave direkte fra himmelen, kan det pludselig gå galt, når puperteten sætter ind, eller hun føler sig presset af promoters og andre guldgravere.
Må alle gode kræfter bevare hende lykkelig og glad.

7 år siden
7 år siden

Man har ofte set stort talenter gå til grunde, de kan ikke klarer den succes
og det pres der følger med. Barnestjerner har ofte et hårdt liv, fordi familien og andre der er en del af showet, lugter penge. Fink

7 år siden
7 år siden

Rigtigt. Nogle elsker hendes pyssenyssethed og barnlige uskyld og andre kan ikke vente til hun springer ud som deathmetalsanger.

Men selv vidunderbørn har ret til at blive voksne og miste uskylden i eget tempo.

7 år siden
7 år siden

En voksenstemme i en barnekrop, utrolig. Fink

7 år siden
7 år siden

Hun var et naturtalent. Hun gik som lille og sang de musicalsange hun havde oplevet. Forældrene troede umiddelbart at sådan gjorde piger, men de fandt naturligvis ud af at talentet var større end almindeligt.
Hun er ikke den eneste: Kirsten Flagstad kunne som 13-årig hele Elsas parti fra Wagners Lohengrin.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan næsten udenad, hele Operetten Fainellie ( hvis det staves sådan) det lyder ikke som originalen skal jeg lige huske at skrive. Fink

7 år siden
7 år siden

Jeg tror vist det hedder Farinelli. Hvis det er den danske, da ved Emil Reesen, hed han vist.
A propos Farinelli, har Kåemer i en debat fornylig præsenteret en tenor, der godt kunne have lydt som den ægte Farinelli gjorde. Og ikke som Poul Bundgaard, skal jeg hilse og sige! :-)

7 år siden
7 år siden

Det er i debatten "Koncertskrigeri" som du selv har været aktiv i. Han hedder Jarousski, hvis jeg citerer korrekt. Han kan ses på YouTube.

7 år siden
7 år siden

Jaroussi vil passe perfekt til rollen i Farienilli. Det er lysår siden den blev vist i tv, dengang var det nyt at se en opsætning med sang. Det er kun os "gamle hoveder" der vil se/høre og huske den.
Jeg er Michael Jackson fan, han var en fantastisk sanger, han forstod
at bruge hele paletten af ord, lyde og sin krop, han var en ener.

7 år siden
7 år siden

Ja, Deanna Durbin sang dejligt i mange film, og hun var heller ikke nogen dårlig skuespiller, hvis man ellers er til hyperromantiske film - og så så hun oven i købet godt ud. Dog ville jeg absolut foretrække en tenor til Nessun Dorma. Pavarotti ser ikke så godt ud som hende, men han sang altså lige denne bedre. Deanna Durbin forvandler en heroisk arie til en tåredryppende kærlighedssang.

Og Jackie Evanco er jo også noget af et mirakel. Dog undrer det mig, at når man nu har lagt så stort arbejde i at uddanne hendes stemme, at man ikke også har lært hende en bedre tekstudtale.

Nåja, jeg lyder vist som en vranten gammel mand, men jeg er skam også betaget af disse børnemirakler. Hør bare denne gut i Nattens dronnings arie:

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Når guttens stemme går i overgang, er det nok slut med de høje toner.
"Gammel vranten mand" nu skal det jo heller ikke blive en vane, at blive for flink, vi kunne jo finde på at nyde det Kåemer.

7 år siden
7 år siden

Tak, dino, for dit Jackie Evancho-indslag #6.

Jeg måtte se mere og fandt hendes store gennembrud, da hun som 10 årig blev nummer to i America's Got Talent.

Er det ikke utroligt at se den lille krop synge som en anden, endnu mindre krop, nattergalen!
Og hvad bedre er, så har hun udviklet sig helt kolossalt på de to år, der ligger imellem dette og så dino's klip.

7 år siden
7 år siden

Der er ganske rigtigt også mange drenge der kan synge. Ikke mindst i England, hvor renæssancemusik dyrkes rigtig meget.

For eksempel i musik af Tallis som her:

7 år siden
7 år siden

Var der nogen der orkede at høre "jeremiaderne" til ende?
Det er her at ordet "jeremiader" stammer fra og fra tid til anden kan høres, endog i Anders And!
Det er Jeremias der beder ydmygt om at Jerusalem skal blive skånet.
Mange komponister har skrevet musik om dette tema.
For eksempel også Palestrina, hvis udgave synes fantastisk af "Pro cantione antiqua."

I aktuelle udgave af Thomas Tallis bemærkes det at drengene kun medvirker i første sats, desværre. Men resten synes med kontratenorer i stedet for og det er fremragende musik! Trods den melankolske tone er der en ledhed over det der er virkelig smuk.

Utroligt at man i en så brutal tid har kunne skabe så megen skøn musik.
Renæssancen var en blanding af den mest himmelstræbende skønhed og den mest diabolske ondskab.
Glemmer vi det smukke (kunsten) står kun ondskaben tilbage.
Derfor må vi glæde os over at så mange dyrker disse genrer, der ellers for evigt ville være glemt. Det er en chance vi har fået i vor tid: at lytte til denne fantastiske musik.

Undskyld! Jeg ku' ikke lade være! :-)

7 år siden
7 år siden

Dino

Jo, jeg har da hørt det hele, og hører det gerne igen. Det er dejlig musik. Jeg hørte for lang tid siden meget på Palestrina og anden musik fra den tid, men senere har min interesse flyttet sig længere frem, til Mozart, Bellini, Donizetti og såmænd også Wagner.

Klagesangene er vist for øvrigt den del af Bibelen der bliver mindst læst og citeret fra, men når der bliver sat musik til bliver det anderledes tiltrækkende.

Du skriver, at bortset fra førstesatsen bliver det sunget af kontratenorer. Mon ikke det er almindelige tenorer?

Det er for øvrigt sjovt, at denne tråd hedder "gamle stemmer" men er kommet til at handle om unge stemmer.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Tjoh, Kåemer - Der er da vist tenorer med, men jeg mente at genkende Timothy Penrose's stemme som er meget karakteristisk. Og han plejer at figurere som kontratenor.
Så jeg googlede "Choir of new college Oxford" og flere hits nævnte også Tim. Penrose samt for øvrigt Robert Harre Jones, som ligeledes er kontratenor.
Jeg skal ikke postulere, men jeg synes der er en "kontratenorklang" i værket.
"Gamle stemmer!" Ja, sådan begyndte det. Men hvad hjertet er fuld af, som man siger. Og tidlig musik udøves ofte med børn der er forbavsende unge. Men man kan åbenbart lære dem at synge.

7 år siden
7 år siden

Det siges, at det bliver stadig sværere at få drenge til drengekor, fordi de stadig tidligere kommer i puberteten og stemmen da går i overgang. Det betyder, at der bliver stadig kortere tid for dem til at lære og synge disse svære værker. De kan dårligt nå at blive uddannet før stemmen forandrer sig.

Før i tiden havde Københavns drengekor en stor position i radioen, nu er det mest pigekoret. Det er vel af samme grund.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Mon nogen i dag husker Preben Thorntoft? Han var i sin tid uhyre populær, og han sang også dejligt. - Han var ikke en egentlig drengesopran, det var en almindelig drengestemme, men rendyrket og skolet. Han fortsatte faktisk som en udmærket sanger efter stemmens overgang, men ikke med den samme gennemslagskraft

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Måske er det også sværere at få små drenge til at gå til sang.
Kordrenge er jo tøsedrenge! Spørg bare deres fædre. De vil hellere rende op og ned langs fodboldbanen og råbe: "Bare gå i ham, for satan!"

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Gamle stemmer er startet 11/12-2013 18:57 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
6 timer, 47 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 6 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 6 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 13 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 23 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 25 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 15 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 19 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 24 dage siden · Prem
2Navne
4 måneder, 24 dage siden · Engbo
74Ligheder
4 måneder, 26 dage siden · Prem
20Komplimenter
4 måneder, 26 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
4 måneder, 29 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
5 måneder siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 3 dage siden · mlsj

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
2 dage, 13 timer siden · Engbo
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 24 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 5 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
8 måneder, 26 dage siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
10 måneder, 25 dage siden · Prem
33Hvem er du? Personality
11 måneder, 9 dage siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
11 måneder, 23 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
11 måneder, 24 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
11 måneder, 27 dage siden · dino
4Dans
1 år, 3 dage siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år, 1 måned siden · Prem
17Din dag
1 år, 4 måneder siden · Inghard
20Det kimer nu til vinterfest
1 år, 8 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 8 måneder siden · dino
29Sentimentalitet
1 år, 8 måneder siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 11 måneder siden · dino
3Caruso
2 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
2 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
3 år siden · Kåemer
3Ørehængere
3 år siden · Engbo
2Musik og maleri
3 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
3 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
3 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
3 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
3 år siden · dino
15Pop
4 år siden · Kåemer
4Nu er det på tide med lidt sjov!
4 år siden · dino