Hyggekrogen · Mandlige og kvindelige forfatterspirer

26 svar
Senest opdateret 7 år siden · 9 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg er medlem både her og på Movellas (Hvor jeg nok desværre er mest aktiv på sidstnævnte), og i forbindelse med en eksamensopgave har jeg overvejet: Hvordan er fordelingen blandt mandlige og kvindelige forfatterspirer? På Movellas virker der til at være en stor overvægt af piger, men hvordan er det herinde? Har vi her inde en mere ligevægtig fordeling, og i så fald hvorfor?
Jeg vil være glad for at høre, hvad I tænker om det :)

7 år siden
7 år siden

Uden at vide det præcis, men bare en fornemmelse efter at have været med herinde i en del år er, at vi er godt repræsenteret med begge køn herinde.

Ang. Movella, som jeg mener, er særligt rettet mod unge, så er det vist en kendt sag at teenagedrenge hverken læser eller skriver ret meget. Drenge, mellem barn og voksen, er generelt svære at ramme som forfatter, fordi de ikke læser ret meget selv, og derfor heller ikke så tit skriver. Det er mit gæt på, hvorfor der er flere piger derinde.

Herinde derimod er der både helt unge og (meget) voksne forfattere, og derfor tror jeg, at vi har en god blandet pulje.

Hvis du skal bruge det til en opgave, er det måske relevant at tage med, at drenge generelt læser mindre end piger (i en vis alder), og det naturligt også hænger sammen med, at de så heller ikke skriver så meget selv i de år.

"Der er en tydelig kønsforskel i børns læsning af bøger, således at piger læser noget mere end drenge i alle aldersgrupper. Således læser 48% af pigerne bøger mindst en gang om ugen mod 32% af drengene. Tilsvarende er der 44% af drengene, der aldrig læser bøger mod 25% af pigerne."
- siger en rapport:http://www.bs.dk/p...ion_chapter07.htm

Mikala

7 år siden
7 år siden

Fedt, tak for linket!

Jeg kan så undre mig lidt over, hvad der ændre sig? Hvad får så unge drenge til at vokse op og pludselig få interesse for at skrive? Hvorfor bliver det pludselig tiltalende?

7 år siden
7 år siden

Vi der altid har læst bøger synes da at det er forfærdelig trist at nogen aldrig læser en bog.
De synes dog nok at det er lige så trist at andre aldrig sidder på en hest, aldrig springer i et bassin, aldrig svinger en ketcher eller ifører sig et par fodboldstøvler.
Sådan er der så meget.
Jeg tror dog at jeg må være enig i at kvinderne/pigerne læser mere.
Selv skrev jeg sjældent noget frivilligt som dreng/ung.
Og selv idag har jeg svært ved at skrive. Elendig håndskrift, med mindre tempoet sættes ned til sneglefart. Og hvem gider det? På computeren går det heller ikke særlig godt. Fejl på fejl på fejl! Fingrene vil ikke. Fjerde og femte finger benyttes meget sjældent. En kejtet Fumlefrederik!
Næh - pigerne er ofte bedre til sådan noget.

7 år siden
7 år siden

Jeg tror også, det har noget at gøre med, at drenge generelt er dårlige til at udtrykke sig, både i ord og på skrift. Det skyldes usikkerhed.

Sikkert også mange mænd, når det gælder følelser og personllige ting.

Piger er mere åbne og søger bevist en feed back, for at blive bekræftet.

7 år siden
7 år siden

Igen er jeg så fristet til at spørge: Hvad ændrer sig?
Der er ikke mange drenge, som interessere sig for at læse og - muligvis - derfor heller ikke for at skrive. De er måske generelt dårlige til at udtrykke deres følelser, modsat piger. - det lyder lidt som det, vi er nået frem til.

Men hvorfor virker der så til at være mere ligevægt, når vi kommer op forbi ungdommen og til de voksne? Er der nogle mænd der ude, der tør byde ind med, hvad der fik dem til at skrive, og om de allerede havde interessen som unge eller ej? Hvis 'ej', hvad ændrede sig så for jer?

7 år siden
7 år siden

#0 (Anne Christine V. Eriksen): Hvordan er fordelingen blandt mandlige og kvindelige forfatterspirer?

Fyldepennens brugersammensætning på køn er som følger, hvilket selvfølgelig ikke er ensbetydende med at alle er forfatterspirer:

65% kvinder
35% mænd

7 år siden
7 år siden

Det kan egentlig ikke overraske, da jeg gik på et skrivekursus på aftenskolen for en del år siden var overvægten kvinder - og kommer man til litteraturarrangementer af den ene eller anden slags, så har kvinder også overvægten. Det er så hvad man kan konstatere ved selvsyn, årsagen kan man så reflektere over.

7 år siden
7 år siden

Mange tak, Kenny :D Det er rart at have et overblik at gå ud fra

Mons: Det er netop det, jeg vil prøve at skrive om i min eksamen. Hvorfor der mon er så (øjensynligt) få mandlige skrivere

7 år siden
7 år siden

Her, i debatten, er der en god fordeling. Men med brugere som helhed tror jeg nok også, der er en vis overvægt af kvinder på Fyldepennen. Det må man jo næsten kunne få statistik på?

7 år siden
7 år siden

Som stor dreng hørte jeg en lærer sige at i (fra) en vis alder kan pigerne nemt overgå drengene verbalt. (Ikke lige de ord.)

Er det fordi piger ikke slås? Og derfor må benytte (opøve) andre egenskaber for at få ret? Et meget traditionelt synspunkt, javist, men er der noget om det?

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Mange drenge lærer faktisk at man ikke slår på piger. Og det må der da værre en grund til. Den mest logiske grund er at piger ikke giver kvalificeret modstand. Derfor er det unfair at slå på piger.
At nogle piger kan banke mange drenge er så en anden sag.

Givet blå øjne? Så var du værre end de drenge jeg har kendt.
Da jeg gik i skole slog man ikke andre i hovedet. Kom man til det sagde man undskyld, det var ikke meningen.
Dog da jeg selv var lille kunne jeg stikke en lussing. For dem fik jeg selv hjemme. Så troede jeg det var OK at gøre sådan.

Men ellers har jeg lært at man ikke slår på nogen der er mindre, i mindretal - eller på piger.
Jeg har dog selv skrevet om en pige der kan tæve drengene. Hun har epilepsi og det har givet hende abnorm hurtighed. Derfor kan drengene ikke ramme hende.

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Nu er det ikke så almindeligt at man kalder "noble principper" for Morten Korch. Egentlig afspejlede Morten Korch vel samfundet som det var på landet, dengang. Men i en overkommelig litterær kvalitet, som der siden er blevet gjort lidt nar ad.

Men jeg dømmer da ikke dig! :-)
For jeg tvivler ikke på at du må have haft grunde til at gøre som du gjorde.

Men ja, jeg er gået uden om volden. Men faktisk slog man ikke hinanden i hovedet hos os. (60-ernes Roskilde.)
Vi havde en stærk pige i klassen, som vi beundrede. (Siden blev hun overhalet af andre, mere feminine piger.)
Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har set en pige slå nogen.
Nogle gange blev pigerne lagt ned i sneen, men det var mere sådan "før-pubertets seksualitet," og det var ikke ment som vold, bare pjat.

Der kan have været frygt og flugt, trusler om tæsk osv. Dog kan jeg ikke huske at nogensinde har fået rigtige tæv, bortset fra en gang med nogle nytårsløjer. Der var der en stor fyr der delte øretæver ud. Pyt, det var vi vist selv ude om.
En periode skulle en gruppe grønlandske børn gå på vores skole. De blev godt behandlet, selvom de var lidt mørkere.

7 år siden
7 år siden
#15 Lisa_F

@Jytte Westendahl (westendahl) CitérJeg tror også, det har noget at gøre med, at drenge generelt er dårlige til at udtrykke sig, både i ord og på skrift. Det skyldes usikkerhed.

Hvem, siger de er det - ud over dig? Hvad baserer du den vurdering paa, at drenge "generelt er daarlige til at udtrykke sig"?

Er piger saa "generelt gode til at udtrykke sig"'?

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Jeg er enig i at Pigerne generelt er foran drengene på det verbale plan.

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Movellas er mest for teenagere. Folk over tyve er lidt et særsyn :3 Derfor ville jeg også inddrage Fyldepennen for at få en ekstra vinkel, men det viser sig, at kønsfordelingen ikke er meget forskellig fra Movellas til Fyldepennen. Selvfølgelig uden at vide samtlige medlemmers køn og aktivitet :3
Under et kvindeligt navn? Spøjst. Før i tiden skrev kvinder jo under mandelige navne, og jeg synes da aldrig, at jeg har oplevet mandelige forfattere, der bruger kvindelige navne for at skjule deres køn - J.K Rowling blev jo f.eks. opfordret til at kalde sig J.K, så hun virkede mere mandelig/kønsneutral. Men det er da godt at vide, at det går begge veje ^^ En ironisk form for ligestilling xD

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

J. K. Rowlins - ak ja, jeg ærgrer mig godt nok over at jeg i sin tid sagde nej, da hun spurgte om vi skulle gifte os!

Nå, spøg til side! Der er jo også P. D. James. Det lyder bestemt mandligt! (Men er en dames navn.)

Det med mandlige forfatteres sandsynlige fortrin - det går nok langt tilbage. Det var vist temmelig grænseoverskridende, da Mary Shelley som ganske ung skrev Frankenstein.
Men siden er der vist ingen der kan tro at en bog nok er ringere fordi en kvinde har skrevet den.
I filmen "Yentl" baseret på Isaac Singers oplæg fortælles det at religiøse bøger (altså seriøse) er til mænd. Romaner er til kvinder. En kvinde måtte forklæde sig som mand for at få lov at købe hvad hun ville.
Det skete i et jødisk samfund i det sydlige Polen, og jeg tvivler på at polakkerne udenom har været mere progressive hvad kønsopdeling angår.

7 år siden
7 år siden
#22 Lisa_F

#16 (K.Mackenzie.J): Netop. Det er det jeg mener. Uvidenskabelige fordomme om piger og drenge bliver til sandhed hvis børnene får det indprintet tit nok. Som om kønnet har noget med talegaver at gøre.

I min skoletid - efter feminismens opståen - prædikerede lærerne stadig om piger der var gode til sprog, og drenge der var gode til matematik. Og ve det barn der vågede at bevæge sig over i den anden lejr og bevise noget andet. Det var som om at voksnes identitet blev knust hvis en dreng viste flair for sprog.

Det er egentlig også fjollet, at der spørges om køn når man opretter sin profil her.

Helt aerligt, naar jeg ser hvordan du skriver, synes jeg ikke helt, det kan passe.

Og jeg synes ikke, du goer kvindesagen nogen tjeneste ved bare at dreje fordommene tilbage i den anden retning.

7 år siden
7 år siden

"Jeg synes piger i en vis alder er bedre til at formulere sig."
"Aha, der fik jeg dig, din mandschauvinist! Du påstår altså at pigerne er dårlige til matematik?"

Nej det gør jeg egentlig ikke. Jeg har erfaret at piger ofte er rigtig gode til matematik. Faget stiller krav til akkuratesse, æstetisk sans og omhu.
Og hvad disse ting anger er pigerne nok ikke væsentligt dårligere end drengene. (Jeg vil ikke påstå at pigerne er bedre for så er det nok også mandschauvinistisk.)

Alligevel er jeg et vist stykke enig med K.Mackenzie. For man skal være forsigtig med at berøve nogen talenter ved at henvise til at de af natur er godt til andre ting.
Mange vil dog nok sige at en kvindelig jord og beton arbejder har en vis sandsynlighed for at være lesbisk, som en mandlig kjoledesigner også let kan vise sig at være bøsse. Uden at de behøver at være det.
Men jeg tror at almindelige fordomme om kønnenes egenskaber på andre områder end de rent forplantningsmæssige har et gran af sandhed i sig. For der er vel grunde til at fordomme er blevet som de er?

Angivelse af køn ved opsætning af profil? Ja, man kunne mene at det er overflødigt. Og mange kunne nok finde glæde ved lade som om de var af modsat køn. Jeg forstår godt dem der kunne ønske at de var noget andet end de er. Som Tom Hanks i filmen "Big."
I husker nok at jeg lavede en debat der handlede om at være noget andet end man er. Selv måtte jeg lægge ud og tilstå at hvis jeg kunne vælge, ville jeg gerne være Anne Hathaway. (Ret sindssygt og fjernt fra sandheden!)
Ofte tror jeg dog at det sande køn vil kunne spottes alligevel i de ting man skriver.

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden
#25 Lisa_F

Proev lige at komme lidt ned - og saa forklar engang, hvor du har ordet "prædikerede" fra? (Bare for at tage et eksempel fra din egen tekst.) Og saa vil du fortaelle os - generaliserende - at drenge
ikke kan bruge sproget korrekt, men piger kan?
Jeg havde haabet, at du var snedig nok til rettidigt at se, paa hvilket niveau du selv bevaeger dig. Det var du aabenbart ikke.

7 år siden
7 år siden

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Mandlige og kvindelige forfatterspirer er startet 10/01-2014 07:36 af Anne Christine V. Eriksen og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
8 timer, 32 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 10 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
11 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
11 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned, 1 dag siden · Savanti
492Kontraster
1 måned, 1 dag siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 15 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 22 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 måneder, 2 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
2 måneder, 3 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 10 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
6Skriveklub?
3 måneder, 3 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
3 måneder, 5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 25 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
4 måneder, 4 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 29 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
2Navne
5 måneder, 4 dage siden · Engbo
74Ligheder
5 måneder, 6 dage siden · Prem
20Komplimenter
5 måneder, 6 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
5 måneder, 8 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
5 måneder, 9 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
5 måneder, 9 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
5 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 13 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 15 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
5 måneder, 18 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
5 måneder, 26 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
5 måneder, 28 dage siden · Aurelian
2opbygning
5 måneder, 29 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
6 måneder siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
6 måneder, 1 dag siden · mlsj
7Kalle er død
6 måneder, 1 dag siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
6 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
6 måneder, 5 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
6 måneder, 6 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
6 måneder, 8 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
6 måneder, 9 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
6 måneder, 11 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
6 måneder, 12 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
6 måneder, 12 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
6 måneder, 18 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
6 måneder, 20 dage siden · dino
2jeg søger feedback
6 måneder, 27 dage siden · Ormstunge

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 15 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
9 måneder, 6 dage siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
11 måneder, 5 dage siden · Prem
33Hvem er du? Personality
11 måneder, 19 dage siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
1 år, 3 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
1 år, 4 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
1 år siden · dino
4Dans
1 år siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år, 1 måned siden · Prem
17Din dag
1 år, 4 måneder siden · Inghard
20Det kimer nu til vinterfest
1 år, 8 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 8 måneder siden · dino
29Sentimentalitet
1 år, 9 måneder siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 11 måneder siden · dino
3Caruso
2 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
2 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
3 år siden · Kåemer
3Ørehængere
3 år siden · Engbo
2Musik og maleri
3 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
3 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
3 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
3 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
3 år siden · dino
15Pop
4 år siden · Kåemer
4Nu er det på tide med lidt sjov!
4 år siden · dino
11Inspirationsleg
4 år siden · polina s
15Hvad hører I af musik, når I skrive...
4 år siden · Dusty
2White noise
4 år siden · dino
3Godt nytår.
4 år siden · Bondekonen
10Julehilsen
4 år siden · Elo A
5Skam
4 år siden · Kåemer
33Julehygge i november
4 år siden · altanen
4Kirsten Ankerstjerne 1950-2016
4 år siden · Tula
9Ord der smager af noget
4 år siden · Rue De Solei
46Spøgelser
4 år siden · Miss-Leth
54Nej, hvor skønt
5 år siden · dino
20Nicht diese Töne!
5 år siden · dino
16Glædelig jul!
5 år siden · Saxbeck
2Talent
5 år siden · Jacob k
8Notesbøger
6 år siden · FlemmingHansen
25Ordleg
6 år siden · Pia Hansen
10Ny dansk sang - I skjul
6 år siden · frejasdixie
16Samlergen.
6 år siden · dino
19Gætteleg– Hvilket land kommer julet...
6 år siden · Lisa_F
13Glæde
6 år siden · Engbo
38Vittigheder
6 år siden · FictionAddictio...
3Hvis nogen skulle føle sig bagud,
6 år siden · dino