Ordet er frit · Karakterskabning - skurken, tre udgangspunkter.

4 svar
Senest opdateret 7 år siden · 4 bruger(e) deltager
7 år siden

Der er noget jeg har tænkt på, som jeg gerne vil høre andre skrivere om er ang. noget karakter skabning. Nu ved jeg ikke rigtig hvilke genre I skriver mest, men selv skriver jeg mest i fantasy og fantasy historier har, for det meste, en skurk. Skabningen af karakterene, er noget af det jeg syntes er mest spændende ved at skrive (hvem er de, hvad er deres historie, hvordan reagere de på forskellige ting og hvorfor?) Dette gælder også, og måske lidt især skurken. Som jeg ser det er der tre måder at gribe en skurk an på, i forhold til hvordan man vil have læseren til at føle om skurken.

Man kan få læseren til at føle sympati for skurken, ved at fortælle den tårer vædende historie om hvordan og hvorfor skurken blev skurk. Rowling gør det med Draco og også lidt med Voldemort aka Tom Riddle. Tolkien gør det med Gollum/Smeagul. Det sker hele tiden i Vampire diaries (don't judge! Rent karakter mæssigt er det faktisk en spændende historie, ihvertfald tv serien).

Man kan også lade være med at fortælle noget om skurken og dermed bliver han/hun ukendt/mystisk og man ved måske ikke helt hvor man har dem eller hvad de kan finde på, og hvis man ikke ved noget om dem har man ikke rigtig nogen følelsesmæssig forbindelse til dem og kan lettere være asympatisk. Det her sker tit i Disneyfilm.

Og så kan man gøre dem ligefrem psykopatiske, uden følelser eller samvittighed, gøre dem til ustoppelige jægere, hvis man vil have det til at krybe koldt ned af ryggen på læseren. Jeg er ikke støt på mange af denne slags skurke, men et eksempel er mig meget klart. Jeg ved ikke hvor meget I kender til japansk litteratur aka manga/anime, men i det er jeg støt på, efter min mening, den værste skurk (igen, don't judge, janpanerne er mestre i at skabe gode historier og karakterer!) til jeres reference, er det en der hedder Kazutaka Muraki, en morder fra serien 'Yami no matsuei (Decentands of darkness). Pollak fra 'Bones' er også lidt i samme stil, giver mig myrerkryb, men ikke helt på samme måde som Muraki gør...

Det var lidt af mine tanker og refleksioner omkring skabningen af en skurk, hvad tænker I og hvad er jeres favorit at skrive, hvorfor? Hvem er jeres ynglings skurk, selvskabt og/eller kendte og hvorfor?

7 år siden
7 år siden

En af fordelene i phantasy genren er at man kan gøre personerne sort/hvide. De gode kan være rigtig gode og de onde rigtig onde.
Men netop der er også en svaghed ved denne genre. Og det forstår forfatterne heldigvis ofte. Det er en kvalitet hvis de gode også har en mørkere side og omvendt.
Det samme opleves i kriminalgenren. Hos Jussi Adler Olsen er skurkene ofte så ensidigt onde at jeg næsten ikke gider læse om dem.
Et nævneværdigt eksempel fra krimi/gysergenren er figuren Hannibal Lecter. I filmen Hannibal (Med Anthony Hopkins og Julianne Moore) ser vi at det gode kunne ramme Hannibal med uhyggelig styrke: Hans kærlige følelser overfor Starling giver ham æresbegreber der tvinger ham til at hugge sin egen hånd af i stedet for hendes. Vi fyldes med glæde og respekt over at han trods alt kan elske så højt.
Stærkt sat op er også eventyret "Skønheden og udyret." Her er det gode skjult bag det afskyelige ydre. Hele fortællingens pointe handler om at se bag det ydre og finde det smukke i det indre. Det gør forskellen, og prinsen frelses. Af alle bliver det byens suverænt smukkeste pige - hende der havde kunnet vælge enhver anden - der udses til at præstere dette mirakel - at turde satse sit eget liv, sin egen lykke på den tro, at det hun føler at hendes hjerte fortæller hende, vil vise sig at være sandt.

Et beslægtet tema ses i "Den flyvende hollænder," hvor en pige fravælger den norske kæreste - det naturlige og sikre valg - for at kaste sig i bølgerne for at formæles i døden med den dæmoniske hollænder.

I eventyr ses det ofte at helten bekæmper ondskaben ved at dræbe de onde. Men langt bedre er ofte at den onde også bekæmper sig selv. Med eller uden større succes. Men det giver ham større dybde.
Den største helt er heller ikke den usårlige, men derimod den sårbare (vulnerable). For sårbarheden giver ham dybde, tvivl, selvkritik og frygt. Og en sådan person virker mere sympatisk.

7 år siden
7 år siden

Jeg foretrækker at lære at elske både helten og skurken og fremstille dem så nuanceret som muligt. Dvs det er ikke min opgave at dømme hvem der er hvem, og om der overhovedet ER en helt og en skurk.
Det må læseren selv tage stilling til ud fra deres tanker og handlinger.

Mvh
Eddie

7 år siden
7 år siden

Altså, Eddie! Som du kan sige det! :-)

7 år siden
7 år siden

Jeg må sige, at jeg er også mest til den nuancerede skurk. Måske behøver der ligefrem heller ikke at være en rigtig skurk, blot personer, der ud fra forskellige vilkår og valg havner på hver deres side i konflikten. Men jeg nød da også Harry Potter bøgerne, så åbenbart går jeg heller ikke af vejen for en klart defineret ondskab, når bare heltene er nuancerede nok.:-)

En herlig skurk fandt jeg i Robin Hobbs Liveship Trader bøger. En piratkaptajn, der har lutter selviske motiver, men på en eller anden måde hele tiden ender med at gøre noget godt og kommer til at fremstå som en god person. Det var ret morsomt, men forfatteren drev det så videre ved at lade ham udnytte sit pludseligt gode rygte til egen vinding og får gjort hans udvikling ret interessant.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Karakterskabning - skurken, tre udgangspunkter. er startet 18/01-2014 14:07 af Esther Svendsen (Jemimah) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
20 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
21 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 4 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 10 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem

Ordet er frit

482Kontraster
20 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 6 dage siden · JesperSB