Bøger, forlag og litterært · Forlag vs. selvudgivelse?

19 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

Kære medskribenter.

Jeg står i den situation, at jeg skal vælge om jeg vil selvudgive eller lade et forlag udgive min kommende bog. Der er selvfølgelig den mulighed, at ingen forlag vil udgive bogen, så giver det jo næsten sig selv at den bliver selvudgivet. Men i det tilfælde at jeg har et reelt valg: Hvad er så jeres holdning til dette spørgsmål?

På den ene side er fortjenesten ved hvert solgt eksemplar jo større når man selvudgiver. Man har også muligheden for at fastsætte en attraktiv pris. På den anden side har jeg stadig den gammeldags holdning, at en udgivelse fra et forlag er en blåstempling, som kan hjælpe bog og min egen karriere på vej fremover.

Jeg vil rigtig gerne høre fra jer, der har erfaring med at udgive enten via et forlag eller som selvudgivere.

De bedste hilsner fra Falcon

7 år siden
7 år siden

Hej Falcon

nu berører du jo et af de emner, som ligger mig meget på sinde, fordi jeg finder det så facinerende.

om du skal selvudgive eller vælge den lange forlagsturne, det er et valg, som du skal gøre op med dig selv og din historie.

hvis nogle spørger mig om dette, så plejer jeg altid at henvise til de blogs, som har skrevet om emnet. Der er så mange gode blogindlæg, som er konsekvent ærlige omkring det at gå sin egen vej. jeg studere selv disse blogs, ligesom jeg har haft gode diskussioner/samtaler med dem på engelsk via twitter - et fantastisk medie til at komme i kontakt med eks. forfattere fra engelsktalende lande. jeg er ikke selv selvudgiver, men ved at lære de ting, som skal til, for at jeg kan gå denne vej. som introvert dykker jeg meget dybt og fokuseret ned i emnerne, før jeg skrider til handling. først når jeg føler, at jeg har det hele på plads, så kan jeg handle på den måde, som føles rigtig for mig.

Det førse indlæg, jeg vil fremhæve, er ret nyt. men det er åbent og ærligt;http://ordlaborato...t-udgive-sin-bog/
jeg vælger at fremhæve dette indlæg, fordi det er så venligt formuleret, men samtidig får man lov til at se, hvorfor Anja Christensen har valgt, som hun har gjort - uden at man bliver pakket noget på. det er et super indlæg.

de andre indlæg, som jeg finder super gode og har læst en del gange, er på engelsk.

Dette indlæg er skrevet af en gæsteblogger. jeg følger både ham og blogindehaveren på twitter. deres opdateringer er værd at holde øje med, men det her indlæg er virkelig godt, fordi det viser, hvor meget arbejde, der ligger i det at være indie, som det ofte kaldes i engelsk tale. især er jeg faldet for hans definition af det at være indie - det er præcis sådan jeg opfatter det at være selvudgiver.http://happynerdjo...even-montano.html

det næste blogindlæg er fra 2013 og jeg faldt for det. dels fordi det er godt skrevet og dels fordi det føles utroligt, at de debatter, der er omkring selvudgivelse her i landet, de er også "derover." til en forandring sker denne udvikling overalt. selvudgivere eller indies diskuteres overalt på praktisk talt samme tid. det finder jeg utroligt.http://happynerdjo...r-indie.html#more

Steen Langstrup har også skrevet nogle rå og hudløst ærlige blogindlæg, som jeg altid synes, at det er værd at linke til. læg dog mærke til datoen, det er blevet lettere at selvudgive i dag - takket være de forskellige platforme. men derudover så er de værd at læse og bore sin ned i. det skal siges, at Steen Langstrup er en af de selvudgivere, som har opnået at få tilskud til sit skriveri fra staten.http://steenlangst...vers-bekendelser/

det kan virkelig lidt underligt, at jeg linker til alle disse blogs, men det er sådan jeg selv foretrækker det. jeg kan godt lide at få præsenteret noget, som jeg selv kan dykke ned i og studere, danne min egen mening om og blive klogere på nogle ting. det er sådan jeg foretrækker at studere og lære mere, samt finde ud af, hvor jeg selv står.

med hensyn til om det er en blåstempling at blive udgivet hos et forlag eller gå indie, så respektere jeg begge forfattere lige højt. jeg er selv forlagsudgivet, og det er der faktisk også en del arbejde i fra forfatterens side.
jeg valgte forlagsturneen for min og Ronnys bog, det var hårdt arbejde. vi har nok sendt til 20-25 forlag og fået enten standardafslag eller at vide, at der var da noget ved vores bog, men de tog ikke nye forfattere ind pga markedet og valgte kun at satse på deres allerede antaget forfattere og serietitler. men de synes bestemt, at vi skulle fortsætte med at sende manus rundt.

jeg kan lige så godt sige, at jeg overholdt ikke den med kun at sende til et forlag ad gangen. jeg sendte til 5 ad gangen - for så kan man huske dem. den længste ventetid på svar - var 8 måneder. forlagsturneén tog to år, før vi fandt et forlag, som ville udgive den. inden da havde jeg redigeret den 6 gange.

grunden til at bogen er forlagsudgivet, er der to årsager til. dels det, at vi er to, som har skrevet den, selv nu er der ikke mange platforme, som vil udbetale til to forfattere, altså skulle den ene få betalingen og vidergive til den anden - det var ikke en løsning, jeg ville røre ved. at skrive med en makker er en utrolig oplevelse og der er kommet et godt og stærkt venskab indover. det skulle penge ikke ødelægge, og jeg kunne heller ikke lige overskue, hvordan SKAT ville reagere.
derfor var der kun forlagsvejen.
men vores forlag ejer kun papirbogen, ikke ebogen og flere platforme kan nu tilbyde at betale til hver forfatter, så ingen skal indover den andens økonomi. så vi har da talt om at få lavet den til ebog, og lægge den op på eks. saxo, Riidr, gopubli.sh, samt se om den kunne komme på ereolen.

det bliver dog først, når der er ro på og jeg har lært at lave ebøger.

den anden grund til forlagsudgivelsen var også manglende erfaring. jeg var kun begyndt at snuse til det med selvudgivelse. jeg var ved at lære fra andre omkring det at hyre en korrekturlæser, forside designer og dets lige. der var mange tanker i gang, men intet overblik, så hvis den skulle selvudgives, så kunne det først blive, når min erfaring var større - det havde jeg erkendt. nu har jeg så fået en del erfaring, som jeg er ved at skrabe sammen og lave en evaluering på.

men det er helt sikkert, at den voksenfantasy-serie, som jeg har gang i. den vil jeg selvudgive. her vil jeg være den, som holder tøjlerne. der vil sikkert komme andre bøger, hvor jeg gerne vil have et forlag indover. jeg har indset, at det kommer an på historien. nogle historier er så meget "mine," at de skal være præcis som jeg vil have dem - dog skal der en korrekturlæser på, da jeg især har indset, at jeg ikke kan redigere mine egne bøger -i hvert fald ikke godt nok. så den udgift kommer der på. en forsidedesigner er jeg også på udkig efter, men jeg er sikker på, at når den tid kommer, så kan jeg lave en post i et af de forums og finde hjælp. er der noget, jeg har oplevet hos selvudgivere og især hos Newpub, så er det hvor villige folk er til at hjælpe hinanden og give et bud på, hvor man kan henvende sig.

endelig skal det siges, at der er begyndt at blive kigget til selvudgivernes side, også fra aviserne. denne artikel er fra i går;http://politiken.d...kt-utraditionelt/

7 år siden
7 år siden

Jeg synes bestemt du skal vælge et forlag.

Grunden til jeg mener det, er at det efterhånden er så let at selvudgive at markedet oversvømmes med selvudgivelser.

Det ER dygtige og kompetente folk, der selvudgiver, men der er langt flere, der ikke er det. Rigtig mange selvudgivere, vælger den vej fordi ingen forlag gad at udgive deres bog. Og ikke nødvendigvis fordi de var nye forfattere, men fordi det var rigtigt skidt, det de havde lavet!

Reelt betyder det, at biblioteker, anmeldere og efterhånden også læsere er meget kritiske overfor selvudgivere. Det kan være rigtigt svært at få en lektørudtalelse, og det kan være rigtigt svært at blive set.

Det ud over kan ALLE udgive en bog selv. Det er bestemt IKKE alle der kan blive udgivet på et forlag. Så ja, at blive udgivet på et forlag, i hvert fald de store, er en blåstembling.

Skriver du på engelsk, er mulighederne helt anderledes. Der kan du lettere slå igennem som selvudgiver.

Skriver du ikke på engelsk, ville jeg vente til du har et navn og er kendt. Sten Langstrup med flere udgiver selv deres bøger, da de allerede er anerkendte navne i branchen. Man kigger ikke længere på hans forlag, kun på hans navn.

Uanset om du skriver som selvudgiver eller på et forlag, kommer du sandsynligvis ikke til at leve af dine bøger. Og forlaget giver altså mere respekt blandt dine omgivelser, større chance for at blive læst af folk du ikke kender, og større chance for at modtage diverse priser/anerkendelser.

-K

7 år siden
7 år siden

Så kom politiken med endnu en avis-artikel om en selvudgiver. artiklen er fra denne uge;http://politiken.d...ange-boeger-foer/

7 år siden
7 år siden

jeg er kommet omkring mit bud angående de tanker, man kan gøre sig i forbindelse med forlag/selvudgivelse.

dog er der en ting, som jeg ikke ved, om du har tænk på, men det kan være en rigtig god ide at bygge din forfatterplatform op allerede nu. dette gjorde jeg selv, da jeg havde læst et blogindlæg fra book invention omkring det at fyre forfattere uden platform.

det indlæg gav mig straks noget at tænke over og jeg skrev en kommentar til det, som jeg i dag er pinligt berørt over, men jeg havde lige opdaget, at man kunne give kommentarer og få respons på dem, så i alt min glæde, glemte jeg lige at læse det igennem, før jeg trykkede send. ja sådan kan det gå.

betragt din platform som du ville betragte dit CV til en jobansøgning. mange forlag vil have en forventning om, at du også selv gør noget - måske endda en hel del for at få din bog kendt og dermed finde dine læsere.
de fleste forlag vil gøre lidt for at få din bog ud, udkommer du på et mindre forlag, så vil bugettet også være tilsvarende. men selv på de store forlag skal man være parat til at gøre. Jeg følger eks. en del forlags-udgivet forfattere på facebook, blogs, hjemmesider, instagam og twitter. De gør rigtig meget selv.

når du sender din bog indtil et forlag, så husk at vedlægge links til din forfatterplatform. igen, du ville ikke sende en ansøgning til et job - uden at vedlægge dit CV.

Da Tristan og Chiaki udkom på forlaget, havde jeg allerede lavet en reklameplan for den. Jeg havde udvalgt mig to bogblogs, som jeg vidste, at jeg ville sende bogen til. Den ene varhttp://anikaeibe.blogspot.dk/ og den anden varhttp://www.fantasyboger.com/
Disse to er nogle, som jeg har stor respekt for. Jeg har anmeldt begge forfatteres bøger på min egen bogblog, men vigtigst af alt, så kan jeg lide den måde, de anmelder på. der er rå ærlighed, serveret konstruktivt og med respekt.

Dernæst fik jeg af en bibliotekarveninde at vide, athttp://www.pallesgavebod.dk/ oghttp://www.boggnasker.dk/ begge var biblioteksdrevne sider. det var jo hyre interessant at få sin bog anmeldt ad den vej. det var så også et bibliotek, som jeg skulle sende bogen til.

dernæst kommer vi til min hjemmeside. her brugte jeg en dag på at finde ud af, hvordan jeg ville bygge fanen op. hvordan skulle den indrettes. Den gik jeg igang med, da jeg havde fået de første reaktioner fra venner, veninder, kollegaer og familien. jeg gik ud i naturen og tog flere fotos af bogen for at finde et til forsiden af fanen. jeg lavede en dagbogslinje, så jeg kunne følge med i, hvad der skete, efterhånden som det skete - dette var mest for min egen skyld og det er allerede nu sjovt at se tilbage.

herefter skrev jeg historien bag Tristan og Chiaki, da den var formuleret, gik jeg så i gang med at kontakte lokalaviserne. jeg sendte simpelthen en email ud til de fire, jeg kunne opstøve og mente, at jeg kunne have ret til at komme i betragtning hos - som en lokal nyhed. i min mail var der en lidt kortere udgave af baggrundshistorien for bogen. to af aviserne reagerede, så jeg kom både i deres version på nettet og i selve papir-avisen. i amts avisen endte jeg så på forsiden - til min store overraskelse.

det var spændende at blive interviewet, men også krævende, jeg havde arrangeret det sådan, at jeg ikke skulle noget andet de dage, fordi det havde været for hårdt. men det er fantastisk at få lov til at tale om noget, som man virkelig elsker. jeg var sikkert utrolig nørdet at høre på.

det næste projekt jeg har gang i, er så at få lavet mit eget bogblog indslag om Tristan og Chiaki. jeg vil gerne anmelde den, som jeg anmelder mine tilsendte bøger. dette har jeg fået advarsler om, kan virke som ren nepotisme. det var også derfor jeg har ventet med at gøre det. jeg har ventet på at få anmeldelserne tilbage fra de bogblogs, som jeg har sendt ud til. herved kan jeg linke til dem, og så er det ikke længere kun min mening, som er tilgængelig.

undervejs, mens alt det her har stået på, har jeg selvfølgelig lagt links ud på twitter. hver gang en ny anmeldelse er kommet ind, så røg der nogle tweets afsted. jeg ændrede også min twitterprofil, så den nu nævner min bog.

det var min reklameplan og indtil videre har jeg overholdt den. vi fik 10 bøger fra forlaget til deling. vores forsidedesigner fik en bog fra forlaget. Derudover købte jeg så 10 bøger til 99 kr stykket, så jeg havde til min reklameplan og lidt ekstra til venner/veninder/familie.

jeg fordelte mine 15 bøger således;
9 gik til den nære kreds.
3 gik til bogblogs.
1 gik til fyldeppennens konkurrence.
1 beholdt jeg selv.
1 gik til bogbytte med en forfatter, som jeg virkelig beundre for sit pertenlige og ambitiøse arbejde med sine bøger.

Dette var en meget tidskrævende plan, faktisk fra bogen blev antaget i starten af august til den var og fremtil starten af januar, har det næsten været som at have to job. der var konstant noget, som skulle opdateres eller gøres. jeg mangler jo stadig mit blogindlæg om selve bogen. da den udkom på bogmessen, skyndte jeg mig kort tid efter at få det blogindlæg op og få det ud på twitter. jeg lagde det også op på min blog hos arnold busck, hvor det er koblet til bogen med #. indtil nu har brugerne givet det 3 1/2 stjerne ud af 6 mulige.

men det jeg kom bort fra, er forfatterplatformen.

de vigtiske tanker i forbindelse med etableringen af dette, er ikke det økonomiske aspekt. min hjemmeside hoshttp://www.mono.net/da koster mig omkring 200 kr i kvartalet. jeg har valgt denne hjemmeside, fordi jeg kan ikke kode og jeg har ingen interesse i at lære det. derfor har jeg valgt et hjemmesidefirma, som laver moduler. det er meget let lige at oprette en ny side, trække de moduler ned, jeg vil have, hente billederne på min computer, hente teksten fra word og så er siden lavet. yderst simpelt.
min bogblog er fra google, så den er gratis.
min twitterprofil er ligeledes gratis.

det som kræver noget af mig, det er tiden. at holde tre sociale medier kørende, tager meget tid. igennemsnit bruger jeg nok 20-30 timer på at;
- læse de bøger, som bliver sendt til mig af forskellige forfattere.
- lave en anmeldelse af dem på min bogblog.
- skrive artikler til min hjemmeside, når jeg erfarer noget nyt indenfor forfatterverden.
- deltage i gruppedebatter på facebook.
- poste ting på twitter og indgå i samtaler med andre om det at skrive, som jo er det jeg brænder for. især finder jeg inspiration hos de mange indies fra de engelsktalende lande.
- derudover så skal der jo også skrives på mine historier.
- der skal svares på mails ofte vedr. min bogblog eller de forfattere, som jeg skriver sammen med om alt muligt, tanker, ideer, nye måder at gøre noget på eller blot frustrationer, når en hpér følger sine egne vegne - hvilket ofte sker i min verden.

herudover, så har jeg også et job, et hjem og en ægtefælle, som skal passes ;-)

så det vigtige spørgsmål er her;
- hvor meget tid har man til sin rådighed, og hver meget tid vil man bruge. de sociale medier går nemlig døde, hvis du ikke holder dem ved lige.

det næste er, at finde ud af, hvilke medier, der så passer til en. jeg lavede først min bogblog, så min hjemmeside og til sidst twitter. til alle tre dele har jeg tænkt over, hvad jeg ville bruge dem til. jeg har også sat links på, så hvis man støder på den ene side, så er de to andre kun et klik væk.

min bogblog var den første side, jeg skabte. baggrunden er lavet af stablede bøger, som jeg bar fra vores hems ind i stuen og lavede en regulær bogvæg op ad sofaen. stor nok til at jeg kunne sidde/halvt ligge foran den. herefter tog jeg billeder af den, så jeg kunne bruge det som baggrund på bloggen, istedet for at bruge det standard bogvægsbillede, der var til rådighed. herefter fik jeg min bedre halvdel til at tage billeder af mig foran bogvæggen, samt hjælpe mig med at beskære det.
så skabte jeg en lille logotekst, som kunne fortælle kort og præcist, hvad denne bogblog handlede om.

det kom til at lyde sådan;
"Bøger, manga og anime til fodre din fantasi."

Det var nemlig disse tre ting, jeg ville anmelde på bogbloggen. dernæst gik jeg i gang med at forestille mig, hvordan jeg synes en boganmeldelse skal være.
jeg hader dameblads.anmeldelser. de er så ligegyldige. der står 8 linjer om forfatteren og måske 2-3 linjer om bogen. i min optik må bogens handling jo være det vigtigste.

altså satte jeg bogens handling som nr. 1 i min anmeldelse. den skulle komme før alt andet.
dernæst kunne min mening så komme ind. den skulle være så ærlig og konstruktiv som det var muligt, men med respekt for forfatteren. da jeg selv skrev, vidste jeg, at det drejede sig om hjerteblod, så derfor var respekten for værket meget vigtigt for mig.
herefter begyndte jeg at anmelde de tre ting. jeg lagde links ind på saxo.com under de bøger, som jeg anmeldte og opdagede hurtigt, at det skabte trafik på bogbloggen. nøj hvor var det spændende at følge med i, hvor mange der læste oplæggene. det var sjovt at se besøgstal og forsøge at forstå de spinkle statistikker, som google sørger for, at man har til sin rådighed. jeg ved faktisk ikke helt, hvordan det gik til, men pludselig fik jeg mails fra forfattere, som gerne ville have mig til at anmelde deres bøger. det var meget mystisk, men hvor var det rart at nogle kunne bruge det, som jeg lavede på min bogblog. i dag kan jeg stadig ikke helt forstå det og føler stadig ydmyghed, når posten har en bog med eller der kommer en ebog ind på min mail.

dernæst kom tørsten efter en hjemmeside. det var godt nok svært. jeg henvendte mig til mange, som havde egne hjemmesider og fik samme svar; lær at kode.

det vidste jeg bare, at det ville jeg ikke kunne lære. altså søgte jeg på nettet efter hjemmesidefirmaer og faldt så over mono's video på youtube. facineret så jeg disse sider, bygget op af elementer - det var jo lige noget, som jeg kunne klare.

men nu kom nogle dage med mange tanker. hvad ville jeg gerne have på min hjemmeside? hvad ville jeg med den? hvad synes jeg manglede? jeg så på andre forfatteres hjemmesider og mange af de professionelle havde nogle dybt kedelige nogen med blå bogs oplysninger og hvor meget de tog for et foredrag. jeg savnede at se deres passion for at skrive - hvor var den henne, i hvert fald ikke på deres hjemmeside med fine fotos og sparsomt indhold.
så kastede jeg blikke på eks. Steen Langstrups hjemmeside. her var jo noget at udforske, spøgelseshistorier - meget passende for hans valg af genre :-) jeg fandt andre ligende hjemmesider og begyndte at overveje, hvad jeg brændte for.

Svaret var simpelt; jeg brænder for at skrive.

Det er så det, jeg har bygget min hjemmeside opover. først mine egne spæde erfaringer.
derefter kom forfatterspørgsmålene til. dette skete faktisk som følge af fyldepennen. Mikala spurgte os herinde, hvad vi gerne ville høre om, når hun skulle ud og tale med forfatterne. jeg kom i tanke om en række ting og oplevede, at nogle af mine spørgsmål faktisk blev stillet. det gav mig inspirationen til at tage en dag, hvor jeg skrev alle de spørgsmål ned, som jeg gerne ville have svar på, hvis jeg havde en forfatter foran mig. siden sendte jeg så spørgsmålene ud til de forfattere, som sendte mig deres bøger og gjorde dem til en del af min hjemmeside, men også min bogblog. men sikke et hestearbejde, i forbindelse med min udgivelse måtte jeg jo pludselig selv til at svare på dem! gys og gru, det var faktisk noget af et arbejde.
derefter voksede siden bare, mens nye emner kom ind, såsom selvudgiverfanen, eget forlag, ordbogen. jeg fik artikler fra andre og fik lov til at bruge dem på min hjemmeside. det føles stadig stort, når nogle vælger at bruge deres tid på at skrive noget ned, som jeg må bruge.

til sidst kom twitter. jeg manglede lidt et sted at poste alt det, der skete de to andre steder. jeg kendte intet til twitter, men sprang ud i det. twitter blev aldrig rigtig en opslagstavle, der ville en side på facebook (den er gratis at oprette - hvis man ikke er et firma) måske være mere egnet. men jeg har oplevet så meget ved at være på twitter, eks. fik jeg som en af de første en blog hos arnold busck, fordi de postede der, at de gerne ville have nogle ind til at starte det hele op.
jeg var også en meget kort overgang ebogs-tester for gyldendal, men nåede kun to bøger, så måtte jeg indrømme, at det tog for meget af min tid væk fra de andre ting.
så har jeg mødt spændende forfattere fra USA, Australien, England, Danmark. jeg har også mødt en masse folk, der bare er vilde med bøger. er stødt på andre spændende blogs, som jeg nu følger. så selvom jeg stadig ikke føler mig helt klog på twitter, så finder jeg det et spændende sted at være. min ægtefælle kan eks. komme hjem og fortælle en nyhed, men så har jeg allerede hørt om det på twitter fra så mange interessante vinkler. min profil derinde er dog klar. mit store fokus er på det, som sker hos det skrivende folk. det er min egen bogblog, hjemmeside, avisartikler om skrivning, det at skrive og alt det andet, som mine tweets omhandler og jeg følger folk med samme interesse.

men ens tilgang til de sociale medier ændre sig. allerede nu sidder jeg og overvejer om jeg skal til at ændre noget. der er en del af mig, som drømmer om eget forlag engang når børnene er blevet store - nu skal det så siges, at jeg ikke har børn, så den drøm ligger meget langt ude i fremtiden. men jeg overvejer at købe domænenavnet, starte helt forfra med en boganmelder hjemmeside, som tillader bedre opdeling og i det hele taget få ændret det navn, som jeg indtil nu har fået opbygget.

dette er dog kun tanker, igen, som introvert, tager det tid, før jeg træffer en beslutning og fører den ud i livet. alle aspekter skal lige være tænkt igennem og tiden skal være den rigtige, så jeg har tid til at bygge det op, præcis, som jeg gerne vil have det.

det er indtil videre sådan jeg har bygget min forfatterplatform op, fra de første spæde skridt til det store tidskrævende imperium, det indimellem føles som ;-)

men jeg glemmer ikke det vigtigste råd, som jeg fik at en dansk selvudgiver, der sælger godt på amazon. personen sagde, at man sjældent kan tjene til et liv som forfatter ved kun at skrive en bog. det vigtigste er faktisk at skrive, skrive og skrive. det er ikke en bog alene, der tjener sig hjem, men jo flere der kommer, jo mere løber det op. det har jeg lyttet til, samtidig med at jeg har skabt denne platform. men jeg lyttede også til det, som jeg følte, at der lå bagved - nemlig at ting tager tid.
så nu bruger jeg en god del af min tid på det, som er så stor en del af mig, nemlig det at skrive og det som tilhører det skrivende folk.

7 år siden
7 år siden

Kære Lene og Jacob.

Tak fordi I har gjort jer den ulejlighed at skrive nogle, endog meget omfattende indlæg, omkring selvudgivelse vs. forlagsudgivelse.
Jeg har endnu ikke fået læst alle de links der er henvist til, men det bliver helt sikkert gjort ;)

Jeg har selv gang i lidt af det du, Lene, henviser til vedr. sociale medier. Jeg har en bogblog, Facebook og Twitter. Jeg må indrømme at jeg er mest glad for min bogblog, da den trækker det publikum til, som er interesseret i at læse bøger. Facebook er ikke så brugt - endnu, men det vil sikkert ændre sig med tiden. Twitter har helt klart et potentiale, men jeg må indrømme at jeg ikke prioriterer det særligt højt. De fleste poster bare links og der er langt imellem snapsene. Desuden virker det som om det er lidt af et lotteri og om du bliver set i den uendelige strøm af tweets der hele tiden bliver skrevet. Jeg ved at Twitter er vigtig - det er bare et vanskeligt medie at håndtere.

Jeg er virkelig glad for at få de forskellige vinkler belyst, så endnu engang tak fordi i ville bruge både tid og kræfter på at skrive jeres synspunkter ned.

Som tingene ser ud, tror jeg at en selvudgivelse vil være den rigtige vej at gå i mit tilfælde. Der er endnu nogle måneder til det bliver aktuelt, men I har afgjort giver mig nogle kvalificerede indput.

7 år siden
7 år siden

Er glad for at du kunne bruge det.

der er i mellemtiden kommet endnu et link ;-) som jeg tænkte kunne være af interesse. Gittemie er selvudgiver og hun har netop gjort noget så sjældent, som at offentliggøre antal solgte bøger for 2013, samt oplyst i procenter, hvor salget har været størst.

jeg synes selv, at det var spændende læsning;http://www.gittemi...ak-til-forlagene/

P.S ja twitter er en lidt sær snegl. jeg skal stadig vænne mig til at bruge det og i samtaler kan jeg indimellem miste overblikket, især når flere melder sig på linjen. men jeg kæmper for at blive bedre. kan se på min hjemmeside, at jeg får nogle besøg ud af at poste links der.

7 år siden
7 år siden

#4 (xanadue): det som kræver noget af mig, det er tiden. at holde tre sociale medier kørende, tager meget tid. igennemsnit bruger jeg nok 20-30 timer på at;
- læse de bøger, som bliver sendt til mig af forskellige forfattere.
- lave en anmeldelse af dem på min bogblog.
- skrive artikler til min hjemmeside, når jeg erfarer noget nyt indenfor forfatterverden.
- deltage i gruppedebatter på facebook.
- poste ting på twitter og indgå i samtaler med andre om det at skrive, som jo er det jeg brænder for. især finder jeg inspiration hos de mange indies fra de engelsktalende lande.
- derudover så skal der jo også skrives på mine historier.
- der skal svares på mails ofte vedr. min bogblog eller de forfattere, som jeg skriver sammen med om alt muligt, tanker, ideer, nye måder at gøre noget på eller blot frustrationer, når en hpér følger sine egne vegne - hvilket ofte sker i min verden.

Kære Lene!

Det er nogle gode og lærerige indlæg som du skriver på Fyldepennen, og du bliver forhåbentlig ved med at skrive disse. Men mangler Fyldepennen ikke i det regnskab som du oplyser? Ja, det undrer blot undertegnede hvordan du kan bruge så megen tid på gode, oplysende og ikke mindst uddybende indlæg på Fyldepennen, og så undgå at nævne Fyldepennen i samme åndedrag i lighed med andre medier, hvor du bruger tid i dit forfatterskab ;-)

7 år siden
7 år siden

Hej Kenny.

jo du har helt ret ;-)

7 år siden
7 år siden

Lad mig lige supplere med en enkelt spørgsmål.

Hvordan betragter I det at udgive gratis selvudgivelser, som f.eks. her på fyldepennen.dk?
Er der fornuft i at gøre det, hvis man er en seriøs forfatter?

7 år siden
7 år siden

Har man en seriøs "kandidat" til indtægtsgivende udgivelse, skal man nok prøve det før man smider det i grams her.
Fyldepennen er en slags skole hvor vi kan vise børnene frem og hjælpe hinanden med gode råd.
Det meste af det vi sender til Fyldepennen tror vi nok ikke selv på er noget som et forlag ville udgive.
Jeg tror ikke at Nobelkommitteen holder skarpt øje med teksterne herinde.
Om danske forlag har tid til at smugkigge lidt efter talenter her ved jeg ikke.
Selv har jeg vedr. kontakt til forlag omtalt mine beskedne tekster på Fyldepennen, ifald man ville vide lidt mere om mig.

7 år siden
7 år siden

Man kan sagtens være både fornuftig og seriøs som forfatter, selv om man publicerer gratis tekster her på Fyldepennen :o)

Se det som nogle skridt på den lange vej til en udgivelse på et forlag, og som en (gratis) måde at få sit navn gjort kendt på - uden det, ingen læsere udover familie og venner ude i den store stygge verden.

Som Dino er inde på kan en publiceret, gratis tekst herinde give god respons, der igen kan vise dig, hvordan din tekst/skrivestil virker og kommer an hos forskellige læsere.
Jeg kender flere eksempler på, at romaner og noveller er udkommet på forlag, selv om de har været publiceret helt eller delvist herinde - og her mener jeg naturligvis romanerne. For selv om du ikke smider hele guldklumpen på bordet i eet hug, så vil jeg da mene, at de fleste tekster, der publiceres herinde, faktisk er nogle, som forfatterne gerne lægger navn til uden at rødme - oz selv om de ikke lige er modne til en litteraturpris ;o)

mvh. Benno

7 år siden
7 år siden

Tak for jeres input ;)

M.h.t. gratis selvudgivelser, forestiller jeg mig den mulighed, at man kunne lave en 'Udgivet at samme forfatter'-side med titler samt oplysninger på hvor bøgerne kan købes. Man kunne evt. supplere med oplysniger om div. sociale netværk/hjemmesider hvor læserne kunne kontakte én.

En sådan side er jo meget dynamisk. Nye titler vil komme til og der kan også forekomme andre ændringer i f. eks. adresse på hjemmeside m.m.
Er der nogen af jer der ved om man kan ændre i sådanne oplysninger efter at e-bogen er udgivet? Også efter at den har fået tildelt et ISBN13 nummer?

Det ville være rart at vide inden, man udgiver en gratis selvudgivelse.

7 år siden
7 år siden

Hvis et forlag vil udgive dit manuskript. Det vil sige, at en redaktør arbejder med din bog, der bliver læst korrektur, en grafiker laver forside etc. Ja, så vil det næsten altid være en enorm fordel for især debuterende forfattere at få et forlag i ryggen. Det bliver bare ofte bedre udgivelser med en professionel sparringspartner i form af en redaktør. Desuden har et forlag ofte også forskellige kontakter - afhængigt af forlagets størrelse - der hjælper med promovering af bogen.
Man kan selvfølgelig selv få en redaktør ind over, men hvis dette skal blive ligeså godt som det, mange forlag kan tilbyde, kan det hurtigt komme til at koste en del penge.

Ja, vi går mod større atonomitet i forlagsbranchen, men forlagene har stadig forfærdelig meget at tilbyde.

Polly

7 år siden
7 år siden

Hvis man gerne vil lave lidt beregninger på, hvad eks. korrekturhjælp kan koste, så kan jeg anbefale denne side. jeg kender flere selvudgivere/mikroforlag, som har benyttet sig af hende og rost hendes indsats.

hun er bestemt en, som jeg selv vil overveje at kontakte, når selvudgivervejen bliver aktuel.
http://www.writersaid.dk/

Herudover har Newpub lavet en oversigt over dem, som tilbyder denne form for hjælp. Jeg ved ikke, om der står priser under dem alle, men ellers er det jo gratis at sende en mail ;-)http://www.newpub...pplier_types=1345

Vil man gerne i gang med papirbøger, så er her en række artikler, der kan give lidt indsigt i udfordringerne;http://www.newpub...-print-on-demand/

der er blandede erfaringer med BoD, og efter hvad jeg har læst i debatterne, tilrådes det, at man kigger kontrakten godt igennem, når det kommer til rettigheder og mulighed for at få disse igen.

men der er en platform, hvor man kan udgive både sin ebog og få den lavet som print on demand. det erhttp://gopubli.sh/publish/pod

der er også steder som;http://www.prinfoh...o.dk/bogudgivelsehttp://www.skriveforlaget.dk/

her er et godt blogindlæg om, hvad man skal huske, når man sender en bog til tryk. hjemmesiden kan dog også anbefales på virkelig mange måder. der er virkelig noget god information/overvejelser at finde her;http://www.bookinv...-en-bog-til-tryk/

Med hensyn til forsider, så fik jeg selv anbefalet denne side af en anden selvudgiver, og den skal jeg bestemt have kigget nærmere på;http://www.colourbox.dk/

Hvis det med ebøger virker usikkert, så holdes der kurser, hvor man kan lære det;http://billetto.dk...in-e-bog-til-salg

Der er programmer, som kan bruges til at lave ebøger;http://calibre-ebook.com/https://code.google.com/p/sigil/
Her er der mulighed for at hente en PDF fil over at lave en ebog i sigil;http://www.newpub...ikel/sigil-intro/
derudover er der jo fyldepennens ebogsprogram, men jeg ved ikke, om man kan lave ebogen herinde og derefter lægge den ud på eks. saxo, riidr, gopubli.sh.

men ja, hvis man går selvudgivervejen, så vil det selvfølgelig koste kroner og ører. hvor mange penge der kan komme i spil, ja det er jo op til en selv og ens kontakter/netværk, samt hvor meget arbejde man vil lægge i det at få sin bog ud.
men hvis det er en ebog, så kan udgifterne holdes meget nede. det er jo muligt at lave et buget for sin bog og dermed på forhånd vide, hvad det vil koste en.

7 år siden
7 år siden

Hej xanadue.

Hold da op hvor er du produktiv... ;)

Jeg er dybt imponeret over hvad du kan finde frem fra gemmerne. Det er jo et rent opslagsværk, det du leverer. Jeg håber at det kommer andre end mig til gavn. Det fortjener det bestemt!

7 år siden
7 år siden

Hej xanadue - fedt indlæg - tak siger jeg bare !

7 år siden
7 år siden

Mange tak - er glad for at det kan bruges :-)

Jeg har fundet lidt flere links, som måske kan bruges.

Hvis man søger forsider til sine bøger, så prøv disse to sider;http://www.dreamst...s/p3/fantasy.html
oghttp://www.istockphoto.com/

med hensyn til, om man skal give sine bøger væk som gratis ebøger, så går denne debat også stadig i selvudgivelsesmiljøerne. nogle er for, andre er imod.

derfor tror jeg, at man skal gøre op med sig selv, hvad man er til. en gratis bog er jo trygt og sikkert for en mulig læser. de kan stifte bekendtskab med forfatteren og se, om de kan lide personens historier og måde at skrive på, inden de køber den næste. mange authors (har dette fra twitter) skriver serier og her giver de den første bog i serien væk, i håb om at læseren bliver så glad for den, at de også lige skal have den næste.

dem der er imod gratis udgivelser er det ofte, fordi de føler, at man som forfatter giver sit værk væk og dermed også undergraver både forfatterens egen værdi og samtidig deres. at man giver læseren den fordom, at selvudgiveres bøger behøver man ikke at betale for.

selv er jeg måske mest til læseprøver. man kan jo lave en epub fil/PDF af eks. de 3-5 første kapitler, derefter kan læseren så afgøre, om de vil betale for den. Den slags læseprøver finder man jo også i bog-butikker og eks. på amazon er der også ofte en læseprøve lagt op.

men igen så synes jeg, at det er noget, som man skal gøre op med sig selv. hvad passer til ens forfatterskab og ens mavefornemmelse?

der er mange måder at ndvolvere læserne på, eks. benytter Anja Christensen sig af at lægge sine ikke-helt-færdige historier ind her. langsomt lægger hun flere og flere kapitler op, så læserne kan følge med i historiens udvikling.
http://www.wattpad...right-city-lights

Jeg har også fundet dette blogindlæg, som gennemgår 7 trin i forbindelse med en selvudgivelse. der er nogle gode overvejelser at gøre sig her, men det er ikke alt, jeg er enige i eller som ville føles rigtigt for mig. men derfor kan man jo sagens lade sig inspirere :-)
http://www.asja.or...31827818383704066

7 år siden
7 år siden

P.S Jeg er lige stødt på dette kursus, som kunne være interessant for dem, der allerede har bøger ude hos forlagene. bøger, hvor forlaget er stoppet med at udgive dem og rettighederne egentligt kan kræves tilbage af forfatteren.

det kunne jo være en ide at tage rettighederne tilbage og udgive dem selv. evt komme på ereolen eller de andre streamnings-systemer og derved få bogen udtil nye og gamle læsere, samt give en øget mulighed for at tjene penge.

newpub har slået dette kursus op og det er faktisk ikke så dyrt. jeg tænkte straks på denne tråd og at det måske kunne have interesse herinde :-)
http://selvudgiver...a-den-lange-hale/

7 år siden
7 år siden

Godt initiativ!!

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Forlag vs. selvudgivelse? er startet 23/01-2014 16:42 af Falcon Dove og er placeret under Bøger, forlag og litterært.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

2Hvad inspirerer dig
19 timer siden · Engbo
3968Dagens ord
3 dage siden · Savanti
489Kontraster
4 dage siden · Savanti
0Søger læsere!
4 dage siden · John Blicher Ma...
9Transgender
11 dage siden · Eddie
75Bibelen
12 dage siden · Engbo
24Skal vi starte et skrive- fortællef...
21 dage siden · Anniina
4Skrivegruppe 45+
22 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
22 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
23 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
29 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
1 måned, 19 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
1 måned, 22 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
1 måned, 24 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
2 måneder, 14 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
2 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
3 måneder, 18 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 22 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
3 måneder, 23 dage siden · Prem
2Navne
3 måneder, 23 dage siden · Engbo
74Ligheder
3 måneder, 25 dage siden · Prem
20Komplimenter
3 måneder, 25 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
3 måneder, 26 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
3 måneder, 27 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
3 måneder, 28 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 28 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
3 måneder, 29 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
4 måneder, 2 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 4 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
4 måneder, 7 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
4 måneder, 7 dage siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
4 måneder, 16 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
4 måneder, 18 dage siden · Aurelian
2opbygning
4 måneder, 18 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
4 måneder, 19 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
4 måneder, 21 dage siden · mlsj
7Kalle er død
4 måneder, 21 dage siden · Pia Hansen
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
4 måneder, 25 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 25 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
4 måneder, 27 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
4 måneder, 29 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
5 måneder siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
5 måneder, 2 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
5 måneder, 2 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
5 måneder, 7 dage siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
5 måneder, 10 dage siden · dino
2jeg søger feedback
5 måneder, 17 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
5 måneder, 18 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
5 måneder, 20 dage siden · hermanøv
137Virus
5 måneder, 28 dage siden · dino
1Mangler kritik
6 måneder, 6 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
6 måneder, 8 dage siden · dino
4Sparring på krimi-roman
6 måneder, 8 dage siden · Emilsch
12Kynisk frelse
6 måneder, 14 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
6 måneder, 16 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
6 måneder, 18 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
7 måneder siden · Wernn
50Liv andre steder?
7 måneder, 3 dage siden · Wernn
33Din dag.
7 måneder, 6 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
7 måneder, 7 dage siden · Savanti
7Arbejde og bil
7 måneder, 16 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
7 måneder, 19 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
7 måneder, 22 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
7 måneder, 25 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
7 måneder, 27 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
7 måneder, 28 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
7 måneder, 28 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
8 måneder, 2 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
8 måneder, 7 dage siden · Wernn
8Meddelelse
8 måneder, 8 dage siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
8 måneder, 26 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
8 måneder, 27 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
9 måneder, 4 dage siden · Emeli
11Metwo-two
9 måneder, 10 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
9 måneder, 11 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
9 måneder, 15 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
9 måneder, 16 dage siden · Wernn
11668
9 måneder, 16 dage siden · Wernn
26JULEN
9 måneder, 22 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
9 måneder, 23 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
9 måneder, 24 dage siden · Prem
11Hvem er du?
9 måneder, 24 dage siden · Prem
64Lykken
9 måneder, 25 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
9 måneder, 29 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
10 måneder siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
10 måneder, 8 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
10 måneder, 13 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
10 måneder, 21 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
10 måneder, 22 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
10 måneder, 22 dage siden · dino
2Musik fænomen.
10 måneder, 23 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
10 måneder, 26 dage siden · dino
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
10 måneder, 26 dage siden · melberg
8Spansk
10 måneder, 27 dage siden · Savanti
4Dans
11 måneder, 2 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
11 måneder, 3 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
11 måneder, 6 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
11 måneder, 9 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
11 måneder, 11 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
11 måneder, 14 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
11 måneder, 17 dage siden · Wernn
10Noget teknisk
11 måneder, 25 dage siden · mariebeck
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år siden · Prem
0Kringsat
1 år, 2 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
1 år siden · Engbo
3Droner
1 år siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
1 år siden · Anita A
52Treenigheden
1 år, 1 måned siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
1 år, 1 måned siden · knudkp
31Hvad mener i?
1 år, 1 måned siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
1 år, 1 måned siden · Kafkaesque
2Royalty
1 år, 1 måned siden · WeirdSpace

Bøger, forlag og litterært

75Bibelen
12 dage siden · Engbo
11Brug af kommentarer?
23 dage siden · Pia Hansen
20En udfordring med Den fede mand af ...
3 måneder, 22 dage siden · Morpheus
710 trælse brølere...
3 måneder, 27 dage siden · K.B. Assenholm
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
3 måneder, 28 dage siden · TheProject
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
4 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
2Antal digte i digtsamling
4 måneder, 25 dage siden · dino
11Bestillingsforfattere?
10 måneder, 13 dage siden · dino
5Corona og forlagsbranchen
1 år, 2 måneder siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
1 år, 2 måneder siden · Skribenten47
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
1 år, 3 måneder siden · NAHansen
3Findes der mon sådan en bog???
1 år, 5 måneder siden · Savanti
2Er man tvunget til tavshed?
1 år, 7 måneder siden · Eddie
6Lige margener?
1 år, 9 måneder siden · Pia Hansen
1hvilke lande, hvilke genrer?
2 år siden · Muhkovending
7Saxo.com
2 år siden · Lauhan
1Hvordan er Saxo Publish?
2 år siden · Paolosaks
3Hvilke børnebogsforlag skal jeg kon...
2 år siden · mandeniskoven
8Ros til Forlag mellemgaard .
2 år siden · Savanti
2Salg af digtsamling
2 år siden · Savanti
20Forlagsbranchen er i opbrud!
2 år siden · tope
2Lektørudtalelse på en af forfattern...
2 år siden · NAHansen
5hvad er fordelen ved ISBN nr?
2 år siden · vikingo
3Boganmelder, hvordan?
2 år siden · NAHansen
2At sende en PDF til tryk...
2 år siden · little T
0No country for old men.
2 år siden · Mitmit
5Krimier
2 år siden · dino
14Verdens bedste roman
2 år siden · dino
31Erfaringer med forlaget Mellemgaard
2 år siden · tope
7Nu er jeg moden på udgivelse
2 år siden · tope
1Hvilken genre er dette?
3 år siden · dino
9Er det ok?
3 år siden · Polo
1Det der følge brev?
3 år siden · dino
38Er min forfatterdrøm dødsdømt ved f...
3 år siden · JacobPatrickPou...
7Gode danske udviklingsromaner?
3 år siden · Vacca foeda
2Fortælle bogens historie på en visu...
3 år siden · Dizzy76
2Slagtryk
3 år siden · heksemutter
6Et Spørgsmål
3 år siden · Bondekonen
24Skuespil
3 år siden · Kåemer
4Illustrator og forfatter, samt inds...
3 år siden · prefu
1Lokation reception - København
3 år siden · Bondekonen
32Afslag
3 år siden · prefu
2Hvilken kontrakt skal jeg vælge
3 år siden · DE-O
107 grunde til ikke at blive forfatte...
3 år siden · dino
2Pris og design af forside til ebog?
3 år siden · Ordspinderen
3Bog på fyldepennen
3 år siden · thevoid
5Intet svar fra forlag om modtagelse...
4 år siden · Theplayer1978
4Hvedekorn
4 år siden · Theplayer1978
9Imaginære sprog til fantasy bog: ni...
4 år siden · DenFrieNukleoti...
6Gode forlag (uden medfinansiering)
4 år siden · Anne Christine ...
2Få min roman anmeldt, og få den ud ...
4 år siden · Gryphon
1Oplæsninger og lignende - dit forho...
4 år siden · Bondekonen
0Astrid & Veronika (Let me sing you ...
4 år siden · sofiesverden
30Bibelen
4 år siden · Dyppepennen
4Priser på E-bøger
4 år siden · WeirdSpace
24Novelle eller roman?
4 år siden · Asterioka
0Undervisningsmateriale til fagfolk
4 år siden · underviseren
9Hvorfor giver forlag ikke feedback?
4 år siden · Seifostos
1Hjælp, jeg skal undervise!
4 år siden · Fink
2Hvad sender man til et forlag?
4 år siden · dino
26Den Amerikanske Drøm
4 år siden · Engbo
9Dreamlitt
3Er der nogen der lever af at skrive...
4 år siden · Pen
5Regnbue forlag?
9Udbetaling af royalty/penge
4 år siden · Excelsia
1Forlaget Nordrose
4 år siden · Jacob k
1Hvordan bøgerne registreres på bibl...
5 år siden · bøllebob
20Royalty - hjælp
5 år siden · Steffen K
4Forlag til digte
5 år siden · Miss-Leth
4Billedbøger - hvordan?
5 år siden · SuKara
2Lydbøger.
5 år siden · westendahl
2Oversigt over forlag
5 år siden · bøllebob
17EKSTERN LEKTØR
5 år siden · ITAPELET
3Er det mon muligt..?
5 år siden · Mikala
49Bibelen
5 år siden · Engbo
4Crowdfunding af bøger
5 år siden · Bondekonen
4Trailere til bøger
5 år siden · Lisa_F
9Stieg Larsson/David Lagercrantz
5 år siden · Lisa_F
4Kun ét forlag pr. indsendt manus..H...
5 år siden · bøllebob
3Hvordan udgiver man en børnebog?
5 år siden · Mikki Tjikki
1Dead World anmeldere
5 år siden · Madambond
15hackere har taget mibog og lagt den...
5 år siden · Jeremy Dusk
15Attraktive genrer
5 år siden · FlemmingHansen
2Novelle samling
5 år siden · Gungner
2Tænkepauser
6 år siden · Eddie
2Læseklubben
6 år siden · metaDrøm
0Pas på med Sagabooks digitalisering
6 år siden · Humlebi
1Skriv en ungdomsroman og vind 100.0...
6 år siden · FlemmingHansen
3Samlede værker
6 år siden · Kåemer
4Finpudsning af manus inden afsendel...
6 år siden · Dizzy76
2Erfaring med Saxo?
6 år siden · Project
14Synopsis til forlag??
6 år siden · Madambond
29Forlags krav til et manuskript
6 år siden · Madambond
6Styggekrumpen !
6 år siden · Robert Kallehav...
9Suzanne Brøgger
6 år siden · Kåemer
7Byt en bog
6 år siden · sofiesverden
7At få skrevet en biografi
6 år siden · leak
2Hjælp til afklaring omkring biograf...
6 år siden · ladyMatic
2Kloge ord fra en klog mand
6 år siden · Mons1957
5Forstand på kontrakter
6 år siden · Anne Christine ...
1Selvudgivelse - Hvad skal jeg være ...
6 år siden · Tula
3Hvordan man bliver forfatter
6 år siden · LarsN
7Hvordan du IKKE skal reagere på en ...
6 år siden · Bondekonen
15Har du nogensinde fundet dig selv i...
6 år siden · Mikala
2Vil selvudgive, men mangler kontakt...
6 år siden · xanadue
25nyt forlag godt eller skidt
6 år siden · Babyangel85
2Nyt børnebogsforlag?
6 år siden · Piscator
8Bagsidetekst - bedøm
7 år siden · PRESMA
12Forlag
7 år siden · dino
1Hvilken er bedst, E-bøger App