Ordet er frit · spøgelser

14 svar
Senest opdateret 7 år siden · 8 bruger(e) deltager
7 år siden

Hvis et spøgelse skal finde ro, skal det så manes? Eller kan man på en eller anden måde hjælpe dem ved at afslutte deres problem?

Min mand siger der er forskel på om det er en som er kommet ud for en ulykke/drabt mv. Og har uafsluttede opgaver. Og en der har været ond også går igen for at forsætte de onde gerninger.

Hvad mener i?

7 år siden
7 år siden

Jeg tror ikke på spøgelser, men derfor kan jeg godt læse spøgelseshistorier hvis de er godt skrevet. Jeg synes jo også godt om H. C. Andersen, selv om jeg ikke tror på hekse og at tinsoldater har en sjæl.

Men ifølge spøgelseshistorier er det som du siger, spøgelser går igen for at fuldføre en opgave, måske få hævn over en deres drabsmand, og de onde fortsætter deres ondskab. De sidste skal netop manes, de andre skal have fuldført deres opgave. Så vidt jeg ved er det vist også det, som dem der tror på spøgelser tror på. Ret mig bare hvis jeg tager fejl.

7 år siden
7 år siden

Nu findes der jo ikke spøgelser. I hvert fald ikke som noget faktuelt. Derfor kan du gøre lige præcis hvad du har lyst til :-)

MEN, hvad end du beslutter, skal du lave et set-up. Læseren skal have at vide hvordan spøgelser virker i din historie.

Det går ikke, at problemet bliver løst, og BAGEFTER forklaret. JO men vampyrer dør jo, når de får tærte i hovedet, så da du skubbede ham ind i kagestativet ...
Det går ikke.

Har du derimod sagt i starten: Der er ikke mange der ved det, men vampyrer dør faktisk af at få tærte i hovedet. Så er det ok. (Om end lidt sært ;-))

Angående dine spøgelser, så ville jeg mene, at et spøgelse der går igen fordi det har en uforløst sag, vil forsvinde når opgaven er udført. Hvor imod et spøgelse der går igen af andre grunde, eventuelt bare fordi det er ondt og dæmonisk, skal manes.

Men gør det, der giver den bedste historie, og drop fakta. For når alt kommer til alt, findes der ikke fakta om spøgelser :-)

-K

7 år siden
7 år siden

Jeg er vild med spøgelseshistorier.
Men tror på dem? Nej det gør jeg ikke.

Men på genrens præmisser, synes det som om et spøgelse har noget uafsluttet som skal klares førend de er klare til at forlade dette mellemstadium imellem liv og død.
Og man kan eventuelt hjælpe spøgelset med det.
Som i "Canterville Spøgelset," eller filmen "Den sjette sans."
Begge er dejlige historier!

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jette Petersen
Dette handler ikke om virkelige spøgelser men spøgelseshistoriernes hvide dame og andre gespenster som jeg tvivler meget på, fantasien har ingen grænser og i den verden er alt lov
Men spøgelser findes, det er alt det vi benægte for os selv, alt vi ikke snakker om, alle stemmer fra fortiden i vore hoveder, billederne vi ikke vil huske men som er der spøgelser er i vore hoveder og de er aldeles virkelig og levende de er alt det vi gemmer i skabet vi ikke går ind i som jeg skriver om i " Inderst i Sjælen"

Inderst I sjælen:
der ingen kommer
i det hemmeligste
hemmelige hvor
Du sjældent
kommer selv hvad
gemmer Du der
i sjælens inderste rum
hvad er Dine skatte
Dine minder
Dine erindringer

Spøgelser behøver ikke at være kun negative men har en tendens til at være det for vi snakker gerne og oftere om de positive oplevelser og erindringer, og de STORE sager eksplodere op i ansigtet så dem må vi behandle her og nu. Men de vanskelige - og de er ofte små - gemmer vi af vejen for det er ikke noget at beskæftige sig med, der er alligevel ingen der vil hører om dem og ingen vil snakke med mig om hvordan de har såret mig/Dig. De små hober sig op og til sidst må de bare ud, spøgelserne der har ligget i det inderst rum og vokset sig stor og væmmelig og så ender det gerne med store dramaer. Eller de fornægtes hele livet , men virker alligevel ind på livet til den som gemmer dem - og tro mig vi har alle noget laaaangt inde i sjælen et spøgelse der ikke er burde være gemt og tilsyneladende glemt.

Det kan ikke ties ihjel
tavshed styrker det
øger kraften i det
usagte giver det liv
ikke ret det plager
det nager og gnaver
det kvæler ordene
DET må ud i lyset omtales og manes for at forsvinde.

Ja - jeg har forstået at dette drejer sig spøgelseshistoriespøgelser og fantasi ikke psykologi - men jeg kunne ikke Dy mig for dette sidespring.

7 år siden
7 år siden

Spørgsmålet er vel altid om de findes eller ej. Det er jo godt skrivestof og kan skræmme en selv om man i realiteten ikke tror på dem. jeg skal selvfølgelig bruge det i en historie, men om de skal manes eller ej vil jeg lige tænke over.

Jeg synes i kommer med nogle gode input, og mange tak for det :-)

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Hvem har tisset på din sukkermad her til morgen marqus? Nu var det jo det mit spørgsmål gik ud på og du bestemmer ikke over min historie. Jeg gør præcis det som personerne i historien er i stand til at kunne :-)

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

hmm er ikke sikker på de gider blive hængende ved mig.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes helt sikkert de skal manes :-)

sendes tilbage til helvede hvor de kom fra :-)

Men KUN hvis det passer til historien. Det vigtigste er, at historien fungerer. Og HP må også gerne havde indflydelse på det. Spøgelset skal helst ikke forsvinde af sig selv.

7 år siden
7 år siden

Jeg mener at have hørt, at sådanne clairvoyante mennesker, der kan 'se' og 'fornemme' spøgelser/ånder etc, at de 'sender ånden op i lyset'. Fortæller ånden at den skal forlade boligen/stedet, hvor den optræder, og så 'gå mod lyset'.
Så hvis du skal bort-mane et gespenst i din historie (hvis det er det, det drejer sig om), så skal du nok have en spøgelsesjæger ind i billedet, måske en katolsk præst?

7 år siden
7 år siden

I en spøgelsesbog vi har herhjemme står der, at et spøgelse kun kan manes af en ufødt. Det vil sige en præst der er født ved kejsersnit.

Men der er jo forskel på om spøgelset vil hjælpes eller ej. Hvis det vil hjælpes kan det jo godt vende sig mod lyset. Hvis ikke må det jo fjernes med magt, altså manes :-) ;-)

7 år siden
7 år siden

Der er spøgelser og ånder, som var mennesker en gang. Nogen er måske til stede for at beskytte, dem de holdt af i deres liv? F.eks. børn og børnebørn. Så er der dem der er onde og bare gerne vil forsætte med at skabe problemer. Nogen forstår ikke, hvordan de døde og har svært ved at acceptere det og gå videre - kan evt. være dem der kun kan komme videre, hvis deres drabsmand findes og deres sag kommer frem i lyset og lukkes.
Der er vist også deciderede dæmonagtige væsner. Altså ting der aldrig har været menneskeligt og kun findes for at skabe problemer.

Det er i hvert fald den smule som tv-shows om emnet har lært mig xD

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten spøgelser er startet 26/01-2014 16:36 af Jette Petersen (Babyangel85) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?