Ordet er frit · Hvor skriver du?

15 svar
Senest opdateret 6 år siden · 14 bruger(e) deltager
6 år siden

Hvor sidder du når du skriver?

Jeg sidder for det meste herhjemme i stuen eller inde i soveværelset.
Desværre har vi ikke et ekstra rum vi kan indrette til kontor :(

Derfor overvejer jeg at tage væk et par dage og få fuldkommen ro (det er svært herhjemme med to unger der skal afleveres og hentes i institutioner og sørge for mad til osv.). Et par dage til fuld fordybelse i skriveriet :D

Nogen der har prøvet det og kan anbefale et godt sted?
Fx. et hotel, en campinghytte eller lignende?
Gerne meget billigt, næsten gratis ;)

6 år siden
6 år siden

Hvor jeg skriver afhænger af hvor jeg får ideen.

Om det er når jeg slapper af på mit værelse eller om det er midt i matematik timen, om det ude på min morgen løbe tur, så griber jeg min kuglepen skriver på hvad jeg nu end har indtil jeg har plads til at få det ud på den måde jeg føler det rigtigt.

Er jeg mellem mange mennesker og ikke har oplagt mulighed til forfatterlig ro, så løber jeg væk fra mængden til et sted hvor jeg har plads. Tænk på peterplys historien, han har jo sit helt specielt tænke sted, måske skal du også finde dig det sted hvor du har plads til at udfolde dig.

Som du kan høre er jeg et alsidig menneske og griber ideen der hvor den er, istedet for at side et malplaceret sted og tænke mig ud til ideen.

Bare mine tanker om et tanke sted. :)
Mvh Maria Johnsen

6 år siden
6 år siden

Jeg kan sagtens få ideer og skrive grundtanker, plot osv ned i de nuværende rammer.

Det jeg gerne vil, er at finde et sted hvor man kan arbejde helt uforstyrret et par døgn, for at kunne fordybe sig og få skrevet indholdet i historierne :)

Men ellers kan jeg godt følge din tankegang for sådan gør jeg skam allerede :D

6 år siden
6 år siden

Jeg bor alene. Computeren står på spisebordet i min hyggelige stue, med bøger og kunst, min hule. Jeg sidder med front mod vinduerne så jeg kan se mørke, blå himmel og træer, afhængig af hvornår jeg skriver, men det bliver mest til i mørket. Jeg har god dampende te og stille musik i baggrunden. Det kræver dog, at jeg er inspireret og desværre er det lig nul lige for tiden, ligesom jeg bruger mindre og mindre tid på fyldepennen. Det virker som om der er blevet for mange herinde og få giver respons. jeg kan ikke mærke fornemmelsen...noget for noget. Jeg var ellers glad for fyldepennen engang. Det var min lille skrivehistorie, men faktisk tegner og maler jeg mest.
God skrivelyst til alle.
Poul / Blækhuset

6 år siden
6 år siden

Ja, jeg bor også alene, så jeg skriver også hjemme. For mig fungerer det bedst, men selvfølgelig kan der være mange ting, der pludselig tager ens opmærksomhed.

6 år siden
6 år siden

På vor gamle adresse havde vi et lille kontor. Nu har vi færre rum, så jeg sidder oftest i køkkenet med den bærbare, der blev købt ved flytningen, eller som lige nu i spisestuen, der oftest står ubenyttet.

Jeg ikke ligefrem bugner af idéer, desværre, men jeg har dog ro til at skrive når jeg vil.

6 år siden
6 år siden

Det har mest været i vores stue eller i soveværelset. Men da vi var i sommerhus skrev jeg også lidt.

Fordybelse er bedst med ro, men jeg kan godt skrive mindre scener med støj omkring mig. Især på en blog, da jeg nemt kan gå til og fra.

6 år siden
6 år siden

Jeg skriver hvor som helst og når som helst, når jeg bare har et stykke papir og enten en blyant eller min fyldepen. Men skal jeg arbejde mere samlet og koncentreret bliver det mest i sommerhuset, eller de senere år under hospitalsindlæggelser. Det første giver sig selv, fordi der er fred og ro, det andet fordi der på hospitalsafdelingen ikke er andet at lave mellem behandlingerne, og fordi atmosfæren er venlig og rolig.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg har ofte mødt det fænomen at nogen lige inspireres og hastigt skriver ned på en serviet.

Jeg har det nok lidt omvendt. Jeg har uhyre let ved at finde ord. Det er selve historien jeg har svært ved at finde.
Og nogle gange har jeg bagt heftigt på en idé for siden at tænke: Nej! Dårlig smag! Og så lader jeg det fare.

Jeg er dybt afhængig af computeren til at skrive.
Engang i halvfemserne skrev jeg på en rejseskrivemaskine med meget slidt farvebånd. Til sidst kunne den heller ikke mere. Så måtte jeg ty til papir og blyant. Et rent helvede!
Endelig blev vi enige om at der vist skulle investeres i en PC.
Jeg fik en god maskine med keytronic tastatur. Et bedre tastatur har jeg aldrig kendt.
Jeg kan ikke skrive i hånden. Min hjerne kan ikke styre min hånd og der går hurtigt krims-krams i det.

Men her er der fred og ro. Gode forhold.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Hej Milja, jeg kan sagtens sætte mig ind i din problematik og tilslutter mig de kommentarer der er fremkommet.

Jeg har jævnligt læst om forfattere der har et asyl de tyer til når der rigtigt skal produceres ord.

Derfor har nogle institutioner (eksempelvis banker og forfatterforeninger) forfatterasyler både i ind- og udland, som man kan søge om lov til at låne i en periode. Jeg kan ikke give dig oplysninger om betingelser, men det kender andre her på Pennen måske til.

God ledelyst
mvh/kalle

6 år siden
6 år siden
#11 Tula

Kender det godt. Jeg var på Hald Hovedgaard en weekend og hvor vidunderligt det end var, så ville jeg godt nok også hjem igen.
Men jo, jeg fik skrevet en hulens masse.

I dagligdagen kan det være svært at finde ro. Med mand, barn, arbejde, hund og renoveringsprojekt (også kaldet huset) er der hele tiden noget i gang, men jeg har lært mig selv at SKABE et rum jeg kan være i.

Jeg sidder godt nok stadig i stuen (har endnu ikke et kontor), men tager så ørebøffer på og lytter til noget god musik. På den måde skaber jeg mig mit eget rum, hvori jeg kan få lov til at tænke hvad jeg vil. Det bliver ikke dikteret af nogen, kun af musik.
Såeh ... det er der, jeg flygter hen. ;-)

Hvad angår forfatterrefugier, kender jeg faktisk kun Hald Hovedgaard, og der skal man have udgivet et værk, før man kan komme i betragtning. Jeg kender ikke lige til andre steder.

6 år siden
6 år siden

Jeg kan sagtens sætter mig ind i dit behov for at finde ro og fordybelse uden for de vante hjemlige rammer, opvasken, vasketøjet osv.

Jeg tager ofte på café for at skrive, og om søndagen (når det er gratis) kan jeg godt lide at tage på Glyptoteket. Der er støj, men det er sådan en mærkelig behagelig baggrundsstøj, som giver god koncentration. Om sommeren kan man sidde udenfor på taget.

Derudover er jeg af og til taget på læsesalen på Diamanten. Det er jo altsammen københavnersteder... så jeg fandt disse steder i en artikel fra Information: "Her til lands har vi en række refugier, som forfattere kan drage til, når de trænger til et litterært afbræk. Klitgården i Skagen, Ørslev Kloster og Gammel Have på Fyn er blot nogle af dem. Men også San Cataldo i Italien, Skandinavisk Kunstnerkollegium i Rom og Det Danske Institut i Athen er yndede destinationer for forfattere med skrivetrang."

En enkelt gang har jeg fået lov til at låne nogle fjerne bekendtes sommerhus mod at male vinduer og lufte lidt ud. Jeg kan alligvel ikke sidder 10 timer i streg og arbejde, så det kan være dejligt med lidt praktisk arbejde at veksle imellem. Måske man kunne undersøge sin vennekreds for sommerhuse, og tilbyde dem lidt vedligeholdelsestjenester til gengæld for udlån?

6 år siden
6 år siden

Jeg bor også alene, så jeg har masser af ro der hjemme.

Men jeg har næsten altid en blok og pen med mig. Så om jeg sidder i en bus, i et venteværelse, eller noget mere pinligt fx. på wc i en storcenter, så kan jeg finde på at tage blokken frem og skrive, hvis jeg for en god ide. Tid og sted for, betyder ikke noget. Har jeg en ide, så skal den skrive ned og har jeg jeg ikke en blok og pen på mig, så skrive jeg en besked til mig selv på min mobil.

Men det med at tage væk for at skrive, har jeg aldrig prøvet, desværre.
Jeg kunne da godt tænke mig det, en dag.

6 år siden
6 år siden

Hej :-)

Interessant spørgsmål ... jeg har min base, og jeg skriver INGEN andre steder, end ved mit næsten 100 år gamle mahogniskrivebord på min gamle spand af en computer :-) Og jeg gør det slavisk fra klokken 04.30 om morgenen, og indtil jeg skal på arbejde - det være sig klokken 6.00, 7.30 eller 8.30. Jeg har fundet en nærmest rituel tilgang til det, og jeg arbejder mere struktureret, end jeg nogensinde har gjort før. Jeg kræver komplet ro, og da jeg bor sammen med en snaksaglig kæreste og en opmærksomhedskrævende hund, er jeg mest koncentreret i morgenens døde stilhed :-)

Det skal dog også lige nævnes, at jeg altid har en notesblok i lommen til at nedfælde ideer og sprogblomster, men jeg går aldrig bare i gang med en historie uanset, hvor jeg er :-) Jeg tror på disciplin og struktur, så den slags impulser har jeg med tiden vænnet mig af med :-)

Nicolaj

6 år siden
6 år siden

Jeg sidder i stuen og skriver, men får tydepisk mine ideer til plot, baggrunds historie og andet, når jeg er ude og går, løbe mig en tur eller andet.

hvis jeg er på besøg hos og jeg kan få tid til det, skriver jeg også der :)

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Hvor skriver du? er startet 01/03-2014 20:45 af Milja Grue (Willow Gram) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
2 timer, 22 minutter siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
2 timer, 47 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
12 timer siden · Prem
77Læserbreve
13 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 5 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?