Hyggekrogen · Efter flere ugers pause

12 svar
Senest opdateret 7 år siden · 3 bruger(e) deltager
7 år siden

Nu kan jeg ikke holde mig i skindet længere.

Jeg vil gerne (mis)bruge Fyldepennen til at udbrede kendskabet til min foretrukne alt sangerinde: Daniela del Monaco. Hun er nok bedst kende fra italiens barok.

Her er hun i en mindre seriøs, revyagtig stil.
Men bemærk det vokale overskud.
Jeg tror desværre guitaristen er hendes mand.

7 år siden
7 år siden

Ja, hun er god. Men det ville nu have været godt med nogle undertekster, da det jo tydeligvis er en historie hun fortæller, og mit italiensk er altså ikke...

Kåemer
.

7 år siden
7 år siden

Ja, Kåemer.
Jeg fatter heller ikke et levende suk!
Så det er ikke for tekstens skyld jeg kan lide hende.
Hun er en sprudlende performer, med solid kunstnerisk ballast.

7 år siden
7 år siden

Tak Dino for en kunstnerisk vitaminindsprøjtning; det er ikke altid man ved hvilke vitaminer man lige står og mangler, men hendes vokale krumspring, mimik og øjne fortæller en masse (og så kunne det i andet fremførsel være interessant med at kende historien ... cic!).

Jeg kan ikke en skagle italiensk, men nød humøret i fremstillingen.

7 år siden
7 år siden

Jeg har flere CD'er med italiensk musik hvor hun medvirker i selskab med andre sangere.
Man forstår intet.
Jeg vil ikke sige jer er 100% blank med italiensk, men i det tempoer det umuligt at forstå.
Italiensk er et sprog jeg gerne stiftede bekendtskab med så jeg kunne se italienske film og høre musik uden stort behov for oversættelse.

Disse italienere kan synge med så mange "parametre" involveret, at man kan hygge sig uden teksten.
Når man køber CD'er er der ofte et hæfte med tekster inkluderet. Men netop barok (som jeg særligt skeler til) er præget af tekster, der efter min menig ikke er særlig interessante.

Aktuelle dame er meget charmant!

7 år siden
7 år siden

Her er noget argentinsk sang der nok ikke er verdensklasse, men man går til den med kærlig iver.

7 år siden
7 år siden

Argentina forbinder man tango. Og næppe finder man nogen steder bedre tango end i argentina. Dette er barok. Det kan man altså også.
Aktuelt synger man om forfængelighed.
Her skal vi se endnu et eksempel på forfængelighed:
En grevinde fra rokokkoens Frankrig. Dog overført til mere moderne stil på Metropolitans scene.

Det er kvinden med så stort et "K" som jeg næsten kan forestille mig.
Jeg tilstår at jeg er helt skør med sådan noget. Rigtig meget af mit skriv handler om den slags kvinder.

7 år siden
7 år siden

Ja, Renée Fleming er vidunderlig, og hun er en mester i Richard Strauss. - Netop denne forestilling, "Capriccio" så jeg i Imperialbiografen, og jeg må indrømme at den kedede mig, bortset altså fra denne scene. Det må du undskylde, for jeg ved det forarger dig.

Men apropos: Vi skal 19. maj-24. maj på Tisvilde Højskole, hvor Bjørn Steding-Jessen gennemgår alle Richard Strauss' operaer, hvilket vi glæder os meget til. Dels er det et dejligt sted, og dels ved jeg at Bjørn er god - og Strauss er god. Vi har oplevet ham - altså Bjørn - flere gange før. Måske vi kunne lokke dig med. Det kunne være rart at genses der.

Jeg skriver det her offentligt, fordi det måske også kunne lokke andre med.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg har også set den i Imperial.
Det er i orden at andre kan kede sig.
Men jeg havde et forhold til sagen i forvejen, så jeg kendte kaos'et omkring midten af værket.
Jeg har den på DVD dog med et andet hold sangere. Sjovt nok lignede kulisserne lidt de samme. Måske låner de af hinanden?

Jeg betages af "kvindens magtfulde optræden."
Skønhed, charme og intelligens. Hvorfor har man krige og vold, når man kunne have sådanne "goder!"
Jeg ved godt at også kvinder kan slås.
Men jeg har min romantiske forestilling om den hellige, guddommelige kvinde. Rene Fleming er god til at formidle disse mine tåbeligheder.

7 år siden
7 år siden

Hvad er vigtigst i opera - teksten eller musikken?
Svært spørgsmål at besvare. Måske er begge uundværlige?

Det spørgsmål illustreres i "Cappriccio" ved at to mænd elsker en kvinde, en poet og en komponist. Hvem skal hun vælge? Begge synes hende lige kære og værdige.
Hun kan ikke vælge iblandt dem. Og spørgsmålet om hvad der er vigtigst i opera bliver således heller ikke besvaret.

Grevindens slutarie (som er en del længere end vi i aktuelle klip fik at se - en forestilling hvor René endog spiller på harpen!) er i længde og kvalitet fuldt på højde med Brünhildes ditto i Wagners Ragnarok, hvor også kvinden gives plads til en strålende finale.

7 år siden
7 år siden

A propos overstående:

Her er Waltraud Meier som Brünhilde.
Se lige det skønne billede.

Brünhilde kaster Nibelungens RIng i bølgerne. Herved stiger flammerne fra Siegfrieds ligbål op og stikker himlen i brand.

7 år siden
7 år siden

Det kommer nok ikke bag på nogen operaelsker, at tekst og musik er lige vigtige, at kunsten først er der, når de to kommer sammen som en enhed. Men naturligvis er der stunder, hvor man bare vil læne sig tilbage og nyde de gode melodier, eller man kan høre de enkelte arier løsrevet fra sammenhængen. Men teksten skal jo alligevel være der, for at arien kan blive skrevet og sunget.

Richard Wagner kunne ikke begribe at nogen kunne skrive operamusik uden selv at have skrevet teksten. Så forbundet mente han at de var. Men de fleste operaer er dog skrevet dels af en librettist og dels en komponist. Og det er ikke alle der har taget det lige tungt. Rossini sagde at han kunne sætte musik til en vaskeriregning, og hans operaer er sandelig ikke dårlige.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Rossini skrev "Rejsen til Rheims" og den indeholder en masse fantastiske ensembler. Trods det at det ender i det rene fjolleri.

Wagner var speciel deri at han forholdt sig seriøs til digtningen.
Musik, tekst, sceneopbygning og akustik i teatret var altsammen noget der interesserede ham.

Strauss havde en god librettist som han vist holdt sig til.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Efter flere ugers pause er startet 15/03-2014 09:53 af Flemming Dalsgaard (dino) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4005Dagens ord
7 timer, 21 minutter siden · Engbo
4Troen og kirken
2 dage, 9 timer siden · Engbo
6Teater stykke
5 dage siden · Nicolas Jessen
21Lykke
10 dage siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 dage siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
16 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
16 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
18 dage siden · Mons1957
0Internationalt
1 måned siden · Savanti
492Kontraster
1 måned, 1 dag siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 15 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 22 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 23 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
2 måneder, 2 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
2 måneder, 3 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
2 måneder, 3 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder, 10 dage siden · Anita A
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
6Skriveklub?
3 måneder, 3 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
3 måneder, 5 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 24 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
4 måneder, 4 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 29 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
5 måneder, 2 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
2Navne
5 måneder, 4 dage siden · Engbo

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
12 dage siden · Engbo
2Efterlysning af serie
3 måneder siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
5 måneder, 3 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 15 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
0Finding Forrester
9 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
11Hvem er du?
11 måneder, 5 dage siden · Prem
33Hvem er du? Personality
11 måneder, 19 dage siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
1 år, 3 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
1 år, 4 dage siden · Savanti
12Nicht diese Töne...noch eimal.
1 år siden · dino
4Dans
1 år siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
1 år, 1 måned siden · Prem
17Din dag
1 år, 4 måneder siden · Inghard
20Det kimer nu til vinterfest
1 år, 8 måneder siden · dino
8En lille opgave
1 år, 8 måneder siden · dino
29Sentimentalitet
1 år, 9 måneder siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 11 måneder siden · dino
3Caruso
2 år siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
2 år siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
3 år siden · Kåemer
3Ørehængere
3 år siden · Engbo
2Musik og maleri
3 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
3 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
3 år siden · Kåemer