Hyggekrogen · Twin Peaks

15 svar
Senest opdateret 6 år siden · 6 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg har lige set hele tv-serien Twin Peaks på Netflix, og mine tanker om den er noget splittede. Jeg kunne tænke mig at høre hvad andre mener om den.

Jeg skal nok komme frem med mine egne tanker.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg synes det er den bedste serie jeg endnu har set. Og det endda på trods af at ud af de 29 afsnit, er der 8 virkelig dårlige afsnit, hvor serien kørte helt af spiret (så vidt jeg husker er det cirka midt i sæson to, men du er ikke i tvivl om hvornår kvaliteten falder).

Jeg tror grunden til at folk er splittede omkring serien er at de første 10-12 afsnit er suveræne, derefter går det hastigt voldsomt ned ad bakke mens David Lynch trak sig mere og mere fra projektet, hvorefter han kommer tilbage og laver en nærmest brutal afslutning på sin egen serie.

Det gode ved serien er at den leger meget bevidst med surrealistiske elementer. Her tænker jeg ikke kun på mærkelige drømmesekvenser, men også i persongalleriet. Eksempelvis "Log Lady", som er en ældre dame, der render rundt med en brændekævle på armen som om det er et spædbarn. JA, det læyder syret, og i landsbyen anskuer man hende for bare at være en harmløs tosse. Men hun er central for plottet. Det synes jeg simpelthen at ingen skal snyde sig selv for.

Jeg vilk i øvrigt anbefale Kåemer og andre, der lige har set Twin Peaks at anskaffe sig prequel filmen "Fire Walk With Me", som omhandler de sidste par dage inden serien begynder. I den film slår folk som David Bowie og Kiefer Sutherland sig løs i en meget surrealistisk historie. Filman kan fås for ca. 50 kr. i Fona.

6 år siden
6 år siden

Var det ikke Lucy hun hed? Hende den lille med den barnlige stemme?
Sjov lille type.
Jeg så kun nogle af afsnittene. Og desværre ikke det første.
Noget var nok lidt langtrukket.
(Det plejer ellers ikke at genere mig. En god historie må gerne være lang!)

En ting jeg generelt ikke kan lide ved serier er hvis man får den fornemmelse, at produktionsselskabet føler sig frem. Hvis der er mange seere - så betaler man for flere afsnit.
Nej! En serie skal skrives gennem fra start til slut. Man skal ikke bare gå igang og se hvor mange penge der er i skidtet.

6 år siden
6 år siden

Hej Dusty

Jeg synes der er for mange løse ender, som aldrig bliver bundet op. Og Coopers forvandling i de sidste scener, hvad er meningen med det?

For mig at se, er det en genial serie, som lidt ud i sæson to synker ned til at blive en ordinær gyser. Og slutningen virker på mig som det rene vrøvl. Men det kan jo være mig der ikke har forstået det.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Potentielt kunne det have været den bedste serie nogensinde. Det blev den desværre ikke, men det var bestemt ikke Lynchs skyld. Amerikanerne fattede ikke første sæson, så i anden sæson skyndte de sig at finde "morderen" og gjorde den derved til en mærkelig mix af krimi, gys og drama, istedet for en ægte Lynch (som efter min mening er en genre for sig). Så kom seertallet op, men desværre forsvandt de henimod slutningen af sæson to og en sæson tre kom desværre aldrig i produktionen. Derved endte serien uden en slutning, som en anden halvfærdig roman. Det skal dog ikke fratage Lynch for at have skrevet de bedste afsnit henimod slutningen (der skal talent til at tage noget op der for længst var faldet helt af vognen og gøre det "ægte" igen - og samtidig male nogle af de mest refererede scener fra 90erne).
Nu skal det siges, at jeg elsker Lynch, og enhver forfatterspire burde efter min mening nærstudere hans fortællerteknik, billeder, stemninger og især hans persongalleri. Eraserhead er stadig den mest skræmmende film nogensinde lavet, og vil man have en følelse af ægte skizofreni, så sæt Inland Empire på (alene, en mørk aften).

6 år siden
6 år siden

Bo Sejer

Tak for det. Du har givet en meget god forklaring på det skizofrene i serien, blandingen af det geniale og det komplet tåbelige, og på de mange løse ender. Hvad blev der f.eks. af James, seriens ved siden af Cooper den mest sympatiske person. - Jeg begriber ikke, at der ikke blev lavet en sæson 3, for selvom den var kørt helt af sporet, så var karaktererne i den dog så stærke, at det godt kunne være rettet op.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg husker serien som helt fantastisk. Jeg må have været omkring primo 20 år, da den startede og jeg sad KLISTRET. Jeg synes som Dusty at det var den bedste serie og vil gerne tilføje: helt fortryllende, uhyggeligt og magisk. Jeg havde i hvert fald aldrig set noget lignende og det slog en hel del andre mere tidstypiske serier med mange kilometer. Den delte også vandene meget dengang.
Jeg ved ikke hvordan jeg vil se på den i dag, men Kåemer, du synes altså at den holder? Så du den ikke dengang i TV?

6 år siden
6 år siden

Hej Mikala

Nej, jeg så den ikke da den var ny, jeg så den nu for første gang og var både betaget og irriteret, som jeg har givet udtryk for. Du skulle tage at se den igen. Det ville være meget interessant at høre din reaktion i dag - jeg mener, du med dine specialer.

Jeg har for resten også lige set "Hemlock Grove". Den er faktisk lige så god, men mere helstøbt.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

I "Hemlock Grove" er der i afsnit 2 de mest fantastiske optagelser af en ung mand der forvandles til en ulv. De rystede mig virkelig, og mens jeg så på dem kunne jeg ikke lade være med at se det som virkelighed. Og samtidig er det ikke bare en skrækeffekt, men en naturlig og tragisk del af dramaet, og man føler med vennen som forfærdet følger forvandlingen, og som, da forvandlingen er fuldført, ser ulven i øjnene og siger: "Peter!" - Og moren der ganske roligt følger med. Hun har set det mange gange før. - Scenen er ikke bare skræmmende, men også dybt rørende. Mesterligt!

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Tak, Kåemer.

Ja, det kunne da være at man skulle gense den. Måske holder magien, måske gør den ikke. Jeg syntes dengang den var fuld af smukke mennesker (udseende) og så bragende flot fotograferet. Og det er jo den fabelagtige instruktør.
Jo, jeg må hellere gense den, den ligger sikkert på Youtube.
Sørme så:

6 år siden
6 år siden

Ja, Laura var ganske nydelig. Mon ikke hende der kommer senere med mørkt hår var samme skuespiller?

Det mest irriterende er den langsomme musik i start og slut, der høres samtidig med saven der arbejder. Så hellere midtsektionen fra "En amerikaner i Paris."

6 år siden
6 år siden

Jo, det var den samme skuespiller, der jo ellers havde en noget tavs rolle i begyndelsen (som lig). Men ja, tror det er meget bevidst at hun blev valgt til begge rolle, fik nok seerne lidt op af stolen, da hun dukkede op. Jo, den var god.
Tak for at minde om den!

6 år siden
6 år siden

Ja, man husker hende. Hendes ansigt var rigtig yndigt.

6 år siden
6 år siden

Sådan som jeg husker historien om skulespilleren bag Laura Palmer, så skulle hun kun "spille død" + være med i nogle korte flashbacks og så eksempelvis den video som Mikala har linket til. Men David Lynch var så imponeret af denne ikke-skuespiller at han valgte at hyre hende til en "ekstra" rolle som sin egen mørkhårede kusine.

6 år siden
6 år siden

Ohhh nooo, don't get me started på at snakke TV-serier...

Twin Peaks holder stadig maks. Det er rigtigt at sæson to stak lidt af, men hold fast, hvor er der mange ynglingskarakterer ( the log lady (weird), Cooper "damn good coffee and hot!" og Audrey (så smuk), Leland/Bob (spooky) osv osv og ynglings scener - de kampstive nordmænd eks. Og hvem har ikke altid været ved at pisse i bukserne over BOB. Den måde han pludselig kunne poppe frem bag ved en sofa... uff, det har printet sig ind, og da jeg var mindre var jeg bange for vores læderokse af en hjørnesofa lige på det sted i hjørnet, hvor den rundede, og der derfor var et hulrum. Og humoren er uforlignelig. Her indfører Cooper teamet i sin særlige researchmetode:

Jeg har også set Hemlock Grove på Netflix. Den er OK, ganske velproduceret ,synes jeg. Gennemført. Og med en Skarsgård i en af hovedrollerne. Jeg kan af karaktererne her særligt godt lide den rige mor. Hun spilles vildt godt og leverer punchlines med en sindsyg dekadent arrogance.

Den nye (meget hypede) serie True Detective finder bl.a. også inspiration i Twin Peaks universet. Den er dog meget mere mørk og dyster og karaktererne spilles til UG af Woody Harrelson og Matthew McConaughey. Alt fra visuel intro til lydsiden, til skuespil og storylines spiller maks godt. Den kan jeg varmt anbefale. Det er en miniserie på 8 afsnit og kan ses på HBO. Touch darkness and darkness touches you back. Se den!

6 år siden
6 år siden

Ja, en vidunderlig scene, og et godt eksempel på seriens helt specielle humor. Bare ærgerligt, at serien som et hele ender ud i hvad der for mig er det rene vrøvl.

"Hemlock Grove" er jeg stadig dybt forelsket i, men det har jeg allerede sagt flere gange.

Kåemer

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Twin Peaks er startet 15/03-2014 10:16 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

64Læserbreve
1 time, 13 minutter siden · dino
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
15 timer siden · Wernn
18Big Brother Is Watching You!
18 timer siden · Wernn
3628Dagens ord
1 dag, 16 timer siden · Engbo
8Meddelelse
2 dage, 1 time siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
2 dage, 17 timer siden · Wernn
128Virus
4 dage siden · Engbo
22Dagens Had
9 dage siden · Savanti
7skrive start hjælp
16 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
19 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
27 dage siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 2 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 4 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 5 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 8 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 9 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 9 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 15 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 17 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 17 dage siden · Prem
11Hvem er du?
1 måned, 18 dage siden · Prem
13Dagens anekdote
64Lykken
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 22 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 23 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 1 dag siden · Wernn

Hyggekrogen

11Hvem er du?
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 1 dag siden · Wernn
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 15 dage siden · Savanti
2Musik fænomen.
2 måneder, 17 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 19 dage siden · dino
4Dans
2 måneder, 25 dage siden · dino
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 23 dage siden · Prem
5Limericker på Vendelbomål
4 måneder, 28 dage siden · Nordigarden
17Din dag
7 måneder siden · Genialegaver
20Det kimer nu til vinterfest
10 måneder, 24 dage siden · dino
8En lille opgave
11 måneder, 1 dag siden · dino
29Sentimentalitet
11 måneder, 14 dage siden · Wernn
19Mere end almindelig klangfuld
1 år, 1 måned siden · dino
3Caruso
1 år, 9 måneder siden · Mons1957
12Glædelig Jul!
1 år, 10 måneder siden · Babyangel85
1Et værs/rim gives bort.../en tjener...
2 år siden · dino
1En pause af den sødere slags.
2 år siden · Kåemer
22Mænds skønhed
2 år siden · Kåemer
3Ørehængere
2 år siden · Engbo
2Musik og maleri
2 år siden · dino
8Glædeligt jul og godt nytår!
2 år siden · Engbo
17Musik man kan lide, men ikke ved hv...
2 år siden · Kåemer
8Filmen over alle
2 år siden · dino
10Spørge Jørgen
3 år siden · Kattegat
0Belphegor, Louvre og Canterville.
3 år siden · dino
15Pop
3 år siden · Kåemer
4Nu er det på tide med lidt sjov!
3 år siden · dino
11Inspirationsleg