Ordet er frit · Gysere

32 svar
Senest opdateret 7 år siden · 9 bruger(e) deltager
7 år siden

Jeg har fået Netflix for ikke så længe siden og svælger i film og tv-serier. På det sidste er jeg kommet ind på at se gysere, og kvaliteten er meget svingende. Jeg vil nævne nogle få.

Jeg har før i en anden tråd nævnt "Twin Peaks". Det er en god historie, godt spillet, men historien er faktisk fortalt efter første sæson, men fortsætter længe endnu, og ender med at være en parodi på sig selv. synd og skam.

Så er der "Being human", om en vampyr, en varulv og et spøgelse der bor sammen i et hus. Det kan lyde meget spekulativt, men er faktisk rigtig godt og meningsfuldt, ikke mindst på grund af det gode skuespil. Dens fejl er dog den samme som med "Twin Peaks", at historien stort set er fortalt i første sæson, men fortsætter alligevel i det uendelige.

Og så er der "Hemlock Grove", en helt vidunderlig serie, om et konfliktfyldt venskab mellem to unge mænd, enspændere på hver deres måde, som har problemer med de magiske kræfter der er i dem, og som igen afspejler almindelige menneskelige problemer. Der er en scene som er noget af det bedste jeg har set på film, nemlig den enes forvandling til ulv, mens hans mor og vennen står og ser på. Moren tager det ganske roligt, hun har set det mange gange før, men for vennen er det første gang og han er forfærdet. Det underlige er, at selvom det tekniske, selve forvandlingen, er imponerende lavet, så er det personernes reaktioner der bliver siddende i en. Denne følelse af tragedie. - Og så har serien det, at den slutter når historien er fortalt. Ganske vist ville man gerne vide hvordan det er gået personerne siden, men sådan er det jo med alle gode historier.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Jeg kan godt lide spøgelseshistorier.
Lige fra Cantervillespøgelset til Baronessen fra benzintanken.

Kort sagt: Smukke herregårde og afdøde misdædere der går igen.

Jeg kan også lide klovnen Pennywise. Han er rigtig sjov.

7 år siden
7 år siden

Synes du Pennywise er sjov??!??#?!
Mig skræmte han fra vid og sans både i bog og senere den virkelig uhyggelige (og gode film). Adrr ... Hvis du synes at Pennywise er 'rigtig sjov', så frygter jeg næsten hvad du finder er 'rigtig skræmmende'. ;-)

Jeg kan nu også godt lide spøgelser, især dem 'man' siger er rundt omkring. På arbejdspladser og den slags (der har været spøgelser (rygter om) to steder jeg har arbejdet, blandt andet hvor jeg er nu.

Af filmgys er en af de bedste Rosemarys Baby (stadig så mange år efter) Fluernes Herre (s/h) og så "Parfumen", som er en smuk gyser efter min smag.

Så en meget forglemmelig én af slagsen i går. Det gik først op for mig midt i, at jeg havde set den før. Især replikkerne var grusomme. Handlede om en stor mammut på et museum, som via indbygget GPS blev vækket til live. Nogen forklaring kom der aldrig. Kun en grim møllædt elefant med fejl i pixel, der jagtede tre skuespillere rundt i et filmstudie. Den var ikke særlig uhyggelig. 'Outbreak' hedder den på mit cover, men hedder vist også "Mammuth", hvis det kan spare nogen for at sætte den på skærmen.

Til gengæld elsker jeg den virkelig sjove gyser-scifi-komedie "Evolution", som jeg snildt kan gense en gang om året:

Sjov debat, Kåemer. Netflix lyder meget sjov.

7 år siden
7 år siden

Mikala

Det et muligt de forskellige gyserfilm og serier ligger på YouTube, men ellers vil jeg absolut anbefale dig at anskaffe dig Netflix. Der er et stort udvalg af alle slags film og der kommer flere til hver dag, og man kan sætte undertekster på. Det er en fordel for mig, da mit engelsk ikke er godt nok.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Pennywise ER da morsom!
Skræmmende javist, men man morer sig da, synes jeg.
For han er fyldt med det der morer os ved klovner.
Genistregen er kombinationen. Og at morskaben dukker op i forbindelse med noget der IKKE er morsomt.
Bogen er dejlig at læse. Den er skrevet med en vidunderlig grundighed i detaljen.
Jeg synes ikke film er særlig skræmmende sådan for alvor. Men nogle kan være ubehagelige at se.
Det kommer an på hvilket "gear" man er i mens man ser. Er man i "gysergearet" så kan det hele være "lige meget," og er bare underholdning.
Alligevel vil jeg sige at jeg "kan se" gysere. Det kan min kone ikke. Hun kan ligesom ikke se dem. Hun tænker bare: "hold da op nogle idioter der har lavet sådan noget bras! Det er jo totalt urealistisk!"

Hvis jeg har lokket hende til at se en "urealistisk" film kan hun ½ time inde vende sig og sige: "Ærlig talt, synes du det er en god film?" Eller bare "Er den god?"
Og så bliver jeg så sur!
Heldigvis har vi gode fælles områder indenfor film.
Krimier og kjoler! Den slags film ser vi begge gerne.
Eks: "inspector Morse" og Jane Austen's ting. Den slags.

Men hvis jeg lokkede hende til at se en zombie film - Jeg ville miste meget i hendes agtelse! Og hun ville ikke gide mere end tre minutter. "Er du virkelig på det niveau? Vor herre bevares!"
Realistiske dramaer evt, dokumentariske - det er sagen, synes hun. Og hvem kan være uenige?

Min kone skræmmes ikke af Pennywise. Hun kan simpelthen ikke se at det skulle være uhyggeligt. Hun er nok et af de voksne mennesker i bogen. Dem der ikke kan "se problemet." Og som "It" også handler om.
Jeg kan se det skræmmende, men jeg tåler mosten.

7 år siden
7 år siden

Kan uhygge og sjov kombineres?

For nu igen igen at ride kæphesten

Kan uhyggen også findes i musik?
Ja, prøv at se noget af denne ballet af Stravinski.

Spol frem til 45:30 til 49:20

Diabolsk morskab i musik og dans.

(Bemærk forøvrigt trommeslagerens arbejde i værkets sidste to minutter. Sådan noget er grunden til at disko, rytmisk set, aldrig rigtig har imponeret mig.)

7 år siden
7 år siden

Kære Dino. Jeg synes du skulle få dig en anden kone. Har du set tilstrækkelig med gysere har du vel nogle idéer til, hvordan du skal slippe af med hende. Men der vil naturligvis være den risiko, at hun dukker op som spøgelse, varulv eller noget andet gyseligt.

Der er gode gysere, og der er dårlige - sådan som det er med enhver kunstart.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Måske havde hun snarere fortjent en bedre mand end jeg.
Der er virkelig meget godt i hende, selvom hun ikke kan lide spøgelser.
Hun kan faktisk godt lide Stephen King, når han er "rimelig."
Så som "Dolores Clayborne" of "Misery."

Jeg er selv vild med "Den sjette sans" og "The Others."
Det er nok noget med at "gå ind blandt de døde."

7 år siden
7 år siden

Jeg kan RET godt lide gysere, men forskellige temaer på forskellige tider. Det seneste års tid har jeg eksempelvis været heldig at rende ind i nogle meget stemningsfulde, melankolske film der selvsagt giver en helt anden oplevelse end eksempelvis slashers (der jo også bredt defineres som gysere) og zombiefilm.

Jeg havde den ret spøjse oplevelse at se 'Mama' med mine to teenagebørn, og bagefter sagde min søn (på 18): "Var det der egentlig ikke mere en tudefilm end en gyserfilm?"
Og jeg gav ham ret, for på sin egen måde er det en virkelig smuk film.
Derefter kom det fra min datter (på dengang 15) som sad totalt sammenkrøbet med sin trøje helt oppe under øjnene, selv om rulleteksterne kørte: "Det var en gyserfilm!!!"
Okay så. c",)

I begyndelsen af marts var jeg - i min egenskab af horrorforfatter - inviteret til et litterært zombie-arrangement i Kbh. Jeg har så aldrig fattet det uhyggelige eller fascinerende ved zombier, men i den gode sags tjeneste kastede jeg mig ud i grundig research ved at se 8-10 zombiefilm, som jeg uvist af hvilken grund alligevel har fået indkøbt.
Det var en RET blandet fornøjelse, må jeg sige, men netop i zombiegenren ses det meget tydeligt hvor forskelligt man kan gribe samme grundhistorie an.
Personligt foretrækker jeg dem der baseres på det menneskelige drama (eks 'I am Legend' der varmt kan anbefales) eller dem der er en blanding af komedie og slasher.
Dette skyldes måske igen at jeg virkelig ikke kan se det uhyggelige i zombier, og derfor kan jeg ikke helt kapere de mere selvhøjtidelige film inden for genren.
Havde dog et ret specielt møde med en italiensk (synkroniseret til amerikansk) instruktør, Lucio Fulci, der har lavet en række film som har udviklet sig til kult. Her er zombierne slet ikke som vi kender dem fra mere moderne film, og filmene er lidt som at se en splatterfilm kørt i spaghettiwestern-stilen. På samme måde som netop spaghettiwesterns oplevede jeg dog, at jeg simpelthen blev nødt til at se dem færdige, uden at jeg helt kunne forklare hvorfor. Og her 1-2 måneder senere overvejer jeg faktisk at gense dem fordi jeg nu har fået læst op på lektien og kan se, at der var nogle ting som jeg missede i første omgang. Men gensynet kan vist godt vente indtil jeg har tilbragt en eftermiddag eller to med nogle 'rigtige' gysere eller måske med Halloween-serien.

Slasherfilm har i øvrigt - videnskabeligt bevist - en afstressende effekt på seeren, altså selvfølgelig forudsat at man ikke bliver alvorligt skræmt af skarpe genstande og store mængder blod.
I slashergenren er min absolutte yndling Rob Zombies 'Halloween II', der - udover at have et ekstremt højt bodycount - også besidder den der sære melankoli som går så smukt og kontrastfuldt i spænd med volden.
Tag eksempelvis slutningen her (og den kan man godt se uden at få hverken mareridt eller spoilet filmen), og ja. Sangen er faktisk skrevet til filmen:

7 år siden
7 år siden

Sangen skrevet til filmen? Kan det passe?
Jeg så lige på nettet: Halloween II er fra 1981?
Sangen "love hurts" er af "Nazareth og helt fra 1976.
Ikke at det gør noget. :-)

7 år siden
7 år siden

Ja, udgaven af Love Hurts med Nazaret er fra 1976, det passer, men oprindelig er sangen fra 1960, skrevet af sangskriver-ægteparret Felice og Boudleaux Bryant, der skrev mange hits for datidens musiknavne, denne sang blev et hit for Everly Brothers.

Men til trådens emne: jeg kan så godt lide gysere, men ikke hvis det går over i ren splatter. Mine favoritter er også Rosemarys Baby. Og så den klassisk Dr. Jekyll og Mr. Hyde, det interessante er, at den blev læst af Freud, da han var ung student, og han var meget fascineret af den. Meget af dens ide om vores sind med det underbevidste er gået ind i hans tænkning.
Ellers er der jo Stephen King, det er ikke lige godt alt han har skrevet, men han har skrevet nogle rigtig gode.

7 år siden
7 år siden

Det jeg så godt kan lide ved "Hemlock Grove" er, at nok har den stærke gysereffekter, men de er udtryk for psykiske tilstande. Faktisk kunne disse effekter være taget væk, og det ville stadig have været en god historie om ensomhed, venskab, kærlighed, sociale skel osv.

Hvad der undrer mig er, at den ved fremkomsten fik meget dårlige anmeldelser. For mig er den det bedste jeg har set inden for den genre.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Det er egentlig en hyggelig debat, det her. Altså når det bare er film.
Smag og behag er jo meget forskellig, og forskelligt hvad der skræmmer os. Selv er jeg ikke særlig skræmt af zombier, men bryder mig ikke særlig meget om dukker i gyserfilm (bide i pude).

Jeg fik lige denne her korte gyservideo tilsendt. Den har skræmt mange og er godt fundet på, synes jeg. (Den tager kun et par minutter at se, og bør sikkert genses lige før lyset slukkes i aften).

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Tak Mons!
Du fik gravet dybere! :-)

7 år siden
7 år siden

Stephensons "Dr. Jekyll og Mr. Hyde" fortjener sin status som klassiker. De to identiteter er en videreudvikling af de rent psykiske forskelle der kan være i et menneske. Fremragende skildring.
Han skrev vist også:
"Den usynlige mand" og
"Flaskedjævelen"
Der er ligheder med visse andre fortællinger:
"Abehånden" af Conan Doyle
"Tidsmaskinen," "Klodernes Kamp" og "De første mænd på månen" af
H. G. Wells.
Bemærk slutbemærkningen fra sidstnævnte: "Ud i stilheden der aldrig ophører." Jeg har altid været vild med den sætning. Kan ikke forklare hvorfor.

Fælles for alle disse historier er det klassiske ved de tidlige engelske gysere.
Den meget tidlige "Frankenstein" af Mary Shelley fortjener respekt.
(Skrevet i en tid hvor kvinder idethøjeste burde skrive kærlighedsdigte.)

7 år siden
7 år siden

"Den usynlige mand" er af H. G. Wells, for den har jeg stående på min reol, det gælder også de andre, undtagen "Abehånden" den syntes jeg ikke var af Conan Doyle. Jeg googlede den lige, den er af W. W. Jacobs.
http://gyseren.dk/tag/w-w-jacobs/

Men uanset forfatterskabet så er de bestemt alle historier, der fortjener klassikerstatus.

7 år siden
7 år siden

Tak Mons!
Du er et helt leksikon.

En bekendt fortalte engang at det var Doyle med Abehånden. Jeg har ikke kontrolleret det.

7 år siden
7 år siden

"Abehånden" husker jeg fra min barndom på en særlig måde. På en feriekoloni fortalte en lærer os den. Han læste den ikke op, men fortalte som om han selv havde oplevet det. DET var både hyggeligt og meget uhyggeligt, så da jeg senere selv læste den, blev jeg nærmest skuffet.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Gode gysere synes jeg er: the haunting, sleepy hollow, gostship, the bamuda triankel og ej at forglemme den danske nattevagten. Den har jeg set både på dansk og den amerikanske udgave og synes klart den danske er bedst. Jeg så den også som ballet engang med skolen, det slap de meget godt fra.

Den første zombie film så jeg sammen med min mand da jeg var 17. Den skræmte mig virkelig, så vi måtte slukke og der gik måske et halvt år før han fik mig til at se resten. I dag elsker jeg erident evil filmene.

Jeg så engang en meget uhyggelig film som virkelig skræmte mig. Det var noget med at den 13 etage i en bygning var spærret af, men elevatoren kunne godt sætte sig fast på etagen. Så var der ingen nåde. De blev simpelten slagtet ned af en mand m ed en økse, mens de desperart forsøgte at slippe væk.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan godt lide The Haunting.
Trods en del fnidder.

Helt fjollet er det at Fru Douglas slår en saltomortale i sengen da hun ankommer til værelset og lander med hovedet den forkerte vej. Sådan noget pjat.
Og det mekaniske værelse hvor alt drejer rundt. Hvad skal det til for? Det virker for usandsynligt.
Men bortset fra det Fru Kammerherrerinde...
Rigtig flotte interieurer.

Den danske "Nattevagt" er klart bedst!
Der er dog også noget der halter lidt.
Der hvor han har nattevart er vist på retsmedicinsk.
Men man ser nogle store kar, med formodet parterede kroppe, som man dog ikke viser. Men sådanne hører vist til på anatomisk samling ovre på Panuminstituttet.
Det var også for åndssvagt at Vagten og S. Gråbøl havde stående sex på sekstimersstuen. Det gør man da ikke sådan et sted?! Det handlede vist bare om at kunne forvikle historien med "genetisk materiale." At det så gør sig godt på film at Frk. Gråbøl får æltet bagen er en anden sag.
Det med den afskårne tommelfinger havde jeg det ikke godt med. Det var ubehageligt. Så hellere en spøgelseshistorie.

7 år siden
7 år siden

Mine favoritgysere er:

"The Strangers" - ikke noget nyt rent gyser mæssigt, men en film, der er brutal, fordi det unge par bliver terroriseret, fordi de rent tilfældigt er hjemme i et øde hus.

"Alien" - simpelthen genialt udtænkt og gennemført. BONUS INFO: Oprindeligt skulle Ripley være spillet af ... Meryl Streep!

"VHS 1+2" - et sjældent forsøg på at tænke nyt indenfor Found Footage-genren, som giver en stor mængde blod og splat. Ikke alle historierne er lige gode eller gennemtænke, men selve konceptet er godt fundet på.

"Funny Games" - Mikael Haneke's debutfilm om to unge, der "for sjov" og med en meget ubehagelig høflighed terroriserer en familie.

"The Shining" - der kan siges utroligt meget godt om denne klassiske Kubrick-film, eksempelvis lydsiden. Den går lige i knoglerne!

"The Posession" - Bornedal goes to Hollywood. Igen, ikke meget nyt under solen i forhold til historie og virkemidler, men de temposkift, der bliver lavet i filmen er simpelthen geniale.

"Psykologiske" gys:

"Reqiuem for a dream" - virkelig, virkelig, VIRKELIG ubehagelig
"Pianistlærerinden" - Mikael Haneke inden han brød igennem. Bogen vandt nobelprisen og blev engang anmeldt af mig herinde. Det er virkelig brutalt stuff!

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Musikken til "The Shining" er pragtfuld. Bemærk især musikken til scenen hvor Jack går ind i værelse nr - øh - og ser damen i badet. Jeg tror faktisk at mange ikke rigtig lægger mærke til den. Men det er en perle! De klange er "enormt fede."
Men kun i original udgave. Ingen remakes tak!

Søg på the shining bathtub scene.

7 år siden
7 år siden

Her er ovennævnte scene. Skru lidt op. Det er musikken det handler om her.
Det er ikke særlig romantisk!
Forestil jeg nu at I lyttede til musikken uden filmen. Det gør nogle, andre ikke.
Men gysergenren er den mest populære anvendelse for meget af 20' årh. klassiske musik.
Ligeti, Berio, Henze m. fl. er oplagte i sammenhæng med sådanne film. Selvom musikken slet ikke er ment som noget uhyggeligt.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan se at denne nøgenscene i YouTube associeres med andre grænseoverskridende film. Det er ikke tilsigtet. Hvis man frabeder sig den slags på Fyldepennen, er Kenny velkommen til at fjerne indlæg #24

7 år siden
7 år siden

Dino

Nåh, sarte er vi vel heller ikke.

Jeg har af mystiske grunde aldrig set "The Shining". Scenen her gav da appetit på den. Og Jack Nicholson er jo altid god ligegyldigt hvad han laver.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Filmen er lavet i to udgaver.

1. Stanley Kubrick

2. Stephen King (manuskript)
Han har en kamé rolle (stavet rigtigt??) i denne film. Han er dirigent for de dødes orkester.

Den første er bedst, når alt skal siges. Men der mangler en del fra bogen.
De er med i Kings egen udgave.
Men Kubrick har noget som andre skal løbe meget stærkt for at følge med i!
Og musikken yder her et godt bidrag, ikke mindst i kontrast til stilheden som spiller en særlig rolle i denne film. Stilhed er en gratis men effektfuld parameter, når den bruges dygtigt.

En uforglemmelig scene fra Kubrick: (efter umiddelbar hukommelse!)
Scenen på badeværelset med Jack Torrence og Delbert Grady som tjener:
"You have a very talented boy, Mr. Torrence. A naughty boy, if I may be so bold. Do You know, that he is trying to bring an outside party into this situation?
- - - - -
You are the caretaker. You have always been the caretaker. I should know. Because I have always been here!

Værst i filmen er sekvensen hvor Jack humber rundt med en økse som en rasende zombie. Det falder lidt til jorden. Simpel vold er ikke en styrke ved en film som denne.

Og ja - Nicholson er fantastisk i filmen. Bemærk hans præstation som forfatter! Guf for os Fyldepennere! Vi får lov at se hans skriverier på et tidspunkt. Tænk at det i sig selv kan være uhyggeligt!

7 år siden
7 år siden

Nu har jeg set "The Shining", og er skræmt fra vid og sans. Desværre var jeg så optaget af at holde fast på min forstand, så jeg glemte at nyde de kunstneriske finesser. Dog vil jeg fremhæve drengen. Fantastisk præstation af et barn.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Helt enig.

7 år siden
7 år siden

Wendy mærker usikkerheden på hotellet. Men hun kan jo trøste sig med at Jack arbejder flittigt på sin bog, den bog der er årsagen til at familien er her.
Og så ser hun at alt hvad Jack har skrevet siden begyndelsen er det rene pis! Et chok. For kun en totalt forandret Jack kan være årsag hertil. Alt er spildt og tabt.

7 år siden
7 år siden

Jeg kan bestemt anbefale denne film OM filmen "The shining."

Den siger ikke meget nyt om den berømte/berygtede sag.
Men den overrasker dem, der endnu ikke har kendskab til den.

Den begår en vigtig fejlslutning: Nemlig at sammenblande den falske film om månelandingen med spørgsmålet om hvorvidt månelandingen skete overhovedet.
at Kubrick indspillede en film om Apollo 11's månelanding i sit studie i London (var det vist) har amerikanerne forlængst indrømmet.
Rumsfeld, Kissinger og visse andre sad på TV og talte om det. Nixon var nervøs for at tabe ansigt hvis man ikke kunne dokumentere månelandingen ordentligt. Tænk hvis russerne kom først? Så han ville have en backup. CIA spurgte Kubrick om han ville hjælpe. De havde tidligere gjort ham en tjeneste. Nu kunne han betale tilbage.

Man havde gode kameraer med til månen. Men udstyret kunne ikke klare de ekstreme temperaturforskelle. Derfor blev filmene noget bras. Så besluttede man at sende den falske udgave.
Det siges (og det er det mest foruroligende) at de fleste af dem der havde med det falske projekt at gøre døde kort efter. Det har de i hvert fald vist på TV.

7 år siden
7 år siden

Virkeligheden kan være mindst lige så uhyggelig som fictionen.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Gysere er startet 25/03-2014 08:05 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
23 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
23 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
145Hvad er du taknemmelig for i dag?
710 trælse brølere...
2 måneder, 20 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
2 måneder, 21 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
2 måneder, 21 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
2 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
2 måneder, 25 dage siden · mlsj
9Limericker på Vendelbomål
2 måneder, 27 dage siden · Prem
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Hvem kan italiensk?
3 måneder siden · Kafkaesque
10Skriveblokering/flow
3 måneder, 8 dage siden · Prem
1Leder af betalæsere til up-and-comi...
3 måneder, 10 dage siden · Aurelian
2opbygning
3 måneder, 11 dage siden · Avj81
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo
7Novelle vs Kort Roman
3 måneder, 13 dage siden · mlsj
7Kalle er død
3 måneder, 13 dage siden · Pia Hansen
68Bibelen
3 måneder, 14 dage siden · Engbo
1Litteraturlæsning sci-fi/fantasy - ...
3 måneder, 17 dage siden · Kafkaesque
0Hej Alle sammen!
3 måneder, 17 dage siden · mlsj
2Antal digte i digtsamling
3 måneder, 18 dage siden · dino
0Betalæsere søges til kvindelitterat...
3 måneder, 19 dage siden · Djani
2Må eller må man ikke?
3 måneder, 21 dage siden · Savanti
9Voldtægter og overgreb
3 måneder, 23 dage siden · Ormstunge
52Skrivegruppe søges - København og o...
3 måneder, 24 dage siden · Clara de N
123Dagens Vits
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
3Ja ja, ser man det.
4 måneder siden · dino
3Betalæsere søges til fantasy roman
4 måneder, 2 dage siden · dino
2jeg søger feedback
4 måneder, 9 dage siden · Ormstunge
1Skrive-software?
4 måneder, 10 dage siden · Anlou
10Hvilken sprogstil foretrækker i?
4 måneder, 13 dage siden · hermanøv
137Virus
4 måneder, 21 dage siden · dino
1Mangler kritik
4 måneder, 29 dage siden · Nicolas Jessen
13Hvorfor kan jeg ikke det samme som ...
5 måneder siden · dino
4Sparring på krimi-roman
5 måneder, 1 dag siden · Emilsch
12Kynisk frelse
5 måneder, 6 dage siden · Wernn
20Hvad hedder det modsatte
5 måneder, 8 dage siden · Wernn
3En læser(e) søges til noveller
5 måneder, 11 dage siden · Michael But
27Godt man ikke kan
5 måneder, 22 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 måneder, 25 dage siden · Wernn
33Din dag.
5 måneder, 29 dage siden · smukkehjerte
157Læserbreve
6 måneder siden · Savanti
7Arbejde og bil
6 måneder, 9 dage siden · Wernn
46Big Brother Is Watching You!
6 måneder, 12 dage siden · Wernn
3Socialkonstruktivisme og socialkons...
6 måneder, 14 dage siden · Wernn
0Finding Forrester
6 måneder, 18 dage siden · Kafkaesque
9skrive start hjælp
6 måneder, 20 dage siden · Prem
5Jalousi kontra .
6 måneder, 21 dage siden · Wernn
0Regering ser rødt. Apoteket .dk
6 måneder, 21 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
6 måneder, 25 dage siden · Savanti
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
7 måneder siden · Wernn
8Meddelelse
7 måneder, 1 dag siden · Engbo
105Skyder de; fordi, der er krig?
7 måneder, 19 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
7 måneder, 20 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
7 måneder, 26 dage siden · Emeli
11Metwo-two
8 måneder, 3 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
8 måneder, 4 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
8 måneder, 8 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
8 måneder, 8 dage siden · Wernn
11668
8 måneder, 9 dage siden · Wernn
26JULEN
8 måneder, 15 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
8 måneder, 16 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
8 måneder, 16 dage siden · Prem
11Hvem er du?
8 måneder, 17 dage siden · Prem
64Lykken
8 måneder, 17 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
8 måneder, 22 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
8 måneder, 23 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
9 måneder, 1 dag siden · Wernn

Ordet er frit

482Kontraster
23 timer siden · Aviaja
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
20Komplimenter
1DAGENS KÆRLOGHED
2 måneder, 29 dage siden · Engbo
6Dagens Dammark ,døde mink
3 måneder, 12 dage siden · Engbo
123Dagens Vits
3 måneder, 24 dage siden · Savanti
27Godt man ikke kan
5 måneder, 22 dage siden · Wernn
50Liv andre steder?
5 måneder, 25 dage siden · Wernn
157Læserbreve
6 måneder siden · Savanti
5Jalousi kontra .
6 måneder, 21 dage siden · Wernn
8Etik af begrænsninger for tekst
7 måneder, 26 dage siden · Emeli
17Down to Earth . Med zac efron.
8 måneder, 4 dage siden · Wernn
8Spansk
9 måneder, 20 dage siden · Savanti
4Hobbitten
10 måneder, 2 dage siden · Kafkaesque
8Udødelige fortællinger
11 måneder, 1 dag siden · Engbo
3Droner
11 måneder, 2 dage siden · JohannesB
2Royalty
1 år siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
1 år, 1 måned siden · Savanti
2Klima krigeren.
1 år, 1 måned siden · Savanti
1470% sænkning af CO2 udslip
1 år, 4 måneder siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
1 år, 4 måneder siden · Wernn
23Entropi og evolution
1 år, 5 måneder siden · Wernn
2Hærværk
1 år, 5 måneder siden · dino
0Gælds styrelsen .
1 år, 5 måneder siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
1 år, 6 måneder siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
1 år, 7 måneder siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
1 år, 9 måneder siden · heksemutter
4Gætteleg
1 år, 11 måneder siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
2 år siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
2 år siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
2 år siden · dino
4Gratis
2 år siden · Savanti
2I gang.
2 år siden · dino
5BESTAWARE....
2 år siden · Kattegat
4Stavefejl.
2 år siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
2 år siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
2 år siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
2 år siden · Savanti
1Hjemløse !.
2 år siden · Savanti
1Moderniseringsstyrelsen !.
2 år siden · Kattegat
6Danske Bank
2 år siden · Savanti
2Grænse politi .
2 år siden · Savanti
2Klimaet .!.
2 år siden · Savanti
0Medvirk i podcast.
2 år siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
2 år siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
2 år siden · Kattegat
5Med omtanke
2 år siden · tope
10Forfatter
2 år siden · tope
7Kulturen står i en stilstand, der k...
2 år siden · tope
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
2 år siden · jebomik
83Mand/kvinde
2 år siden · dino
0En cool mand. En god historie.
2 år siden · Morten Vesterga...
5Værdier
2 år siden · Inghard
11NaNoWriMo
2 år siden · Eddie
15Endestation - eller strengt nåleøje...
2 år siden · tope
0Zenon, Newton og høeg
2 år siden · dino
11Dåseåbner
2 år siden · Kåemer
1Roman
2 år siden · Eddie
7Klimaet
2 år siden · dino
0Brevkassen er åben
2 år siden · Savanti
0En hyldest
2 år siden · Savanti
9Foreslag
2 år siden · Savanti
5Global opvarmning
2 år siden · Lille
7Pornografi
2 år siden · Kåemer
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
2 år siden · dino
13Lysets Engel
3 år siden · Engbo
10Det at skrive
3 år siden · JacobPatrickPou...
11Sand identitet på Fyldepennen
3 år siden · Dyppepennen
5Skal vi skrive en gyser sammen?
3 år siden · smukkehjerte
0Kritik
3 år siden · Brehmer
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
3 år siden · Dizzy76
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
3 år siden · Syrene Hvid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
3 år siden · Pino
1Emails til de stræbende
3 år siden · Kåemer
2Det der med at gøre opmærksom på si...
3 år siden · Bondekonen
1LÆSEKLUB ODENSE
3 år siden · Hairy Poetter
12Godt nok!
3 år siden · Morpho
3Fantasi
3 år siden · Kåemer
6Sprogets kodeks