Kunstnersnak · Derfor du ikke skal forsøge at blive forfatter

19 svar
Senest opdateret 5 år siden · 13 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg ville bare lige poste dette gennemgående uintelligente blogindlæg. Lad det inspirere alle, der læser det, til at kæmpe så meget desto mere for deres drøm.

Polly
http://www.forbes...ldnt-be-a-writer/

6 år siden
6 år siden

Jeg er HELT enig med blogindlæget.
Lad være med at prøve at blive forfatter! Det er hårdt arbejde og mega svært! Du bliver sandsynligvis ALDRIG udgivet og hvis du gør, vil du sikkert ikke tjene alverden.

Så hvis du har et valg, så lad VÆRE!!!

Uheldigvis for de fleste af os herinde, er det ikke et valg! Vi (eller i hvert fald jeg) bliver bare NØDT til at skrive.

Eller, jeg kan godt lade være med at skrive. Men jeg finder alligevel på historierne, bruge timer på karakterene og gennemgår ofte dialogerne i hovedet. Og så kan jeg jo lige så godt skrive det ned.
(Og sende det til et forlag, når jeg er færdig.)

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Den måde, hun stiller det op på i artiklen, vidner om et temmelig overfladisk menneske. Hun tror, det er bedre ikke at forfølge en drøm, hvis man nu alligevel bare fejler og ikke får en masse succes ud af det.
Det er næsten altid bedre at have forsøgt og så fejlet, end slet ikke at have forsøgt.

Polly

6 år siden
6 år siden

Som Hilmar Wulf engang skal have sagt:
"Det findes kun én undskyldning for at skrive: At man ikke kan lade være."

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Jeg synes nu også det er en ret så deprimerende blog.

Rom blev ikke bygget på en dag. Glødepæren tog vist også mange forsøg før det virkede.

Nogen kan være en bestseller med det samme, mens andre må kæmpe hårdt for det. og har man modet på den kamp så skriv! Lær en masse og skriv endnu mere. En dag er den der også selv om andre prøver at tale dig fra. Det er din drøm ikke andres.

6 år siden
6 år siden

Jeg synes da at nogle af pointerne er reelle nok. Bare fordi du kan skrive betyder det ikke at du er god.
Grunden til at det er sat på spidsen er jo netop for at vække nogle følelser og få nogle læsere.. ;)

6 år siden
6 år siden

Hun skriver, at du skal lade være, fordi du ikke havde "det" (der fænger andre) og ikke arbejdede hårdt nok for at BLIVE "det" (forfatter).
Jeg tror det er hele pointen i hendes indlæg: Øv dig. Hvis du ikke kan lade være, så bliv ved, til du er god nok. Hun åbner jo netop døren for, at hårdt arbejde kan bringe én i mål. Hvor der er vilje, er der vej.

Jeg tror, at hendes budskab er til dem, der vågner op en dag og får lyst til at skrive en bog og derefter vælter en masse ord ud på papiret - uden tanke for kvaliteten - for at tjene nogle "lette" penge. Jeg tror vi alle mellem år og dag har læst en bog (eller er begyndt på at læse den), hvor vi har tænkt, at den ikke burde være skrevet. På den anden side har jeg også forsøgt at læse bøger af anerkendte og såkaldt succesrige forfattere - og det lykkedes dem aldrig at fange min interesse. I forhold til min læsesmag havde de ikke "det".

Det er min overbevisning, at der er læsere til det hele. Det springende punkt er, om der er MANGE læsere, så man kan tjene de lette penge på det.

6 år siden
6 år siden

Nej. Hun åbner altså ikke nogen dør til noget :). Hun siger netop, at de fleste bare ikke er i stand til at skrive godt nok og heller ikke kommer til det.

Polly

6 år siden
6 år siden

Kunne hun dog ikke bare have kommet med nogle bedre eksempler? Det hun siger, er jo død-kedeligt.

F.eks...

En forfatter, hvis ægteskab går i stykker, fordi han helliger sin tid til literaturen i stedet for sin kone, og i øvrigt aldrig bliver udgivet.

Noget med alkoholisme, depresioner, eller Bukowski, der taler om at begå selvmord?

6 år siden
6 år siden

@ Polly: For mig gør hun :) Mit hoved sier simpelthen det ubrugelige fra og finder det, jeg kan bruge. Det er der, selvom det kun er to linjer, så hun kunne have sparet sig at skrive resten. Og set fra en skæv vinkel har hun jo ret - relativt. Der er 6 milliarder mennesker på jorden. Heraf er en meget stor del analfabeter. Vi er de heldige, der kan lade os fornærme af sådan et indlæg - eller lade det gå hen over hovedet på os.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Dan Brown skriver nok aldrig en sætning som man vender tilbage til for at nyde igen!
Men kan kan noget! Hvad det så er. Selv har jeg læst fem af hans bøger.
Han ved hvad han vil. Det er et vigtigt oplæg, som ikke skal undervurderes. Hvad vil man?
Så er der arkitekturen! En bygning skal være harmonisk og i balance med sig selv. Ellers vil den enten vælte eller ikke kunne fange opmærksomheden.
Nederst er der det "inkrementelle sprog." Den enkelte sætnings formulering og ordforbrug. Og her er Brown glat og uden skarpe kanter. "Smooth" for at sige det på udenlandsk.

Selv er jeg bedst til det inkrementelle. Den overordnede struktur er sværere for mig. Og endelig: Hvad er egentlig målet og hensigten? Det er vist allersværest.

6 år siden
6 år siden

Der er flere ting i bloggen, som er sande, det gør dem bare ikke mere brugbare. Teksten henvender sig i en meget direkte tone til folk, der gerne vil være forfattere. Og netop for dem, som virkelig vil det, talent eller ej, er de ting hun skriver ubrugelige. Hvis det virkelig er ens drøm, kan man ikke bare opgive den, fordi den er urealistisk. Eller, man KAN nok godt, men jeg tvivler stærkt på, at det sidste ende gør en gladere, hvis man opgiver sine drømme. Nej, så er det trods alt bedre at fejle.
Men jo. Hun lyver jo sådan set ikke. Det er bare ikke altid, man kan bruge sandheden til særlig meget.

6 år siden
6 år siden
#16 Tula

Der er jo noget om snakken. Ikke at man skal se det så destruktivt som bloggeren her, for hun formår jo at tage gnisten fra snart sagt hvem som helst. Det er godt nok negativt ladet.

Vi kan så alle sammen klage over at "spam-forfattere" eller forfattere, der bare er dygtigere til PR end andre, kan overvælde markedet. Som fx Dan Brown. Jeg kan også godt lide hans bøger, men rent litterært er det jo ikke stort.
Men så igen ... at underholde har jo også en vis værdi. Jeg vil da til enhver tid hellere underholde end at få den litterære elite til kippe med champagneglassene i min retning.
(Men ok, det skal jeg sige for finlitterær bliver jeg aldrig. :-)

Men der skal øvelse til. Ingenting kommer af sig selv. Selv de ufattelige få, der får deres debutværk udgivet i første hug, har øvet sig på flere historier før det. Mange andre prøver i årevis med adskillige værker ...

Det ER hårdt arbejde. Det ER skidetræls at knokle med et afsnit, der bare ikke vil makke ret. Det ER selvtillidssmuldrende, når man får afslag gang på gang. Det ER pisse svært at se ens kollegaer klatre op ad stigen, mens man selv står for neden og holder den.

Men omvendt ... det er jo også skønt, ikke? At lege Gud og lade personerne danse på papiret og lade dem kreerere deres egne liv og personligheder. At have evnen til at skabe en historie. Og i modsætning til "almindelige" mennesker, der ser på bølgerne bryde ind over stranden, så ser vi forfattere måske vikingeskibene komme rullende ind.

Jeg har nu skrevet i ... suk ... mange år, og har også udgivelser bag mig, men det er jo ikke noget jeg er hverken blevet rig og berømt på, men jeg vil sgu ikke bytte den interesse/hobby/tvangstanke (;-)) med noget som helst andet.

Skriv hvis du har lyst! Historierne kan ingen tage fra dig, uanset hvor mange slag markedet giver.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

"Voldtwitter"

Tak for det ord! :-)

6 år siden
5 år siden

Polly, det er ikke fordi jeg klandrer dig for at oprette tråden, men her er lidt grunde til hvorfor du skal være en forfatter:

- Det er en billig hobby!
- Der er større mulighed for at blive millionær ved at skrive bøger, end ved at spille lotto.
- Selvom du ikke tjener en pind, så får man lidt respekt fra folk hvis de ved man har udgivet en bog. (Gælder også hvis man er en dumpap som mig :p )
- Eskapisme!
- Det er det tætteste du kommer at være en Gud - Bare tænk på hvor mange herlige måde man kan afstraffe sine tidligere matematiklærere i fiktionens verden.
- Dit ordforråd bliver bedre.
- Du træner din hjerne
- Det er sjovere end krydsord.
- Hvis du fucker en bog op, kan du bare skrive en ny.

Men når alt dette er sagt, så er livet som professionel forfatter nok ikke det mest realistiske håbe på. :)

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Derfor du ikke skal forsøge at blive forfatter er startet 29/03-2014 12:40 af Polly Palou og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

107Læserbreve
14 minutter siden · Wernn
29Dagens Had
1 time, 2 minutter siden · Engbo
0Jalousi kontra .
4 timer, 9 minutter siden · Savanti
3648Dagens ord
7 timer, 17 minutter siden · Savanti
38Big Brother Is Watching You!
1 dag, 1 time siden · Wernn
452Kontraster
1 dag, 2 timer siden · Engbo
129Virus
1 dag, 7 timer siden · Fink
0jeg søger feedback
3 dage siden · AAND
0Anti virus og ærligt menneske .
3 dage siden · Savanti
4Hvad hedder det når
3 dage siden · Savanti
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
8 dage siden · Wernn
8Meddelelse
9 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
10 dage siden · Wernn
7skrive start hjælp
24 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
27 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
28 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned, 5 dage siden · Emeli
11Metwo-two
1 måned, 11 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 12 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 16 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 16 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 17 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 23 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 24 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 25 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 26 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
2 måneder siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
2 måneder, 1 dag siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 9 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 14 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 22 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 23 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 24 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 27 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 27 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 27 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 28 dage siden · Savanti
4Dans
3 måneder, 3 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
3 måneder, 4 dage siden · JacobScribus

Kunstnersnak

18Kunst og digte
1 måned, 16 dage siden · Engbo
32Er kunst mulig eller umulig?
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 20 dage siden · Prem
34Musikinspiration
8 måneder, 15 dage siden · dino
1Margit Sandemo
1 år, 1 måned siden · dino
12Benny Andersen er død
2 år siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
2 år siden · dino
13Portræt
3 år siden · Morpho
22Bedste bog
3 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
3 år siden · dino
32Kætteri?
3 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
3 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
4 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
5 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
5 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
5 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
5 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
5 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
5 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?