Ordet er frit · Sandhed og løgn

13 svar
Senest opdateret 7 år siden · 7 bruger(e) deltager
7 år siden

En mand kommer på besøg hos en ven, og da vennen er ude et øjeblik ser han sit snit til at snuppe hundrede kroner fra hans tegnebog. Men da manden er gået igen opdager vennen tyveriet og bliver naturligvis både vred og såret. Han melder det til politiet og snakker også om det vidt og bredt, men han siger ikke, at det drejer sig om hundrede kroner men om ti tusinde.

Hvad skal man sige til det? Det er jo sandt, at han er blevet bestjålet, men er det stadig sandt, når han smører det ekstra på? - Der er ingen vidner, og det kan ikke på nogen måde bevises, hvad der er sket. Kan noget være sandt og løgn på samme tid, eller kan det være delvis sandt og delvis løgn? Hvad er forholdet mellem sandhed og løgn?

Kåemer

7 år siden
7 år siden

I vort samfund regnes det for tyveri hvis man stjæler.
Samfundet straffer i forhold til grovheden af tyveriet - altså efter hvor mange penge man har taget.
Men hvis den bestjålne vil sikre sig en hård straf kan han smøre tykt på og lyve om beløbets størrelse.
Sker det sidste må han selv bære en del af ansvaret.

Som dreng slog jeg en anden i hovedet med en legetøjsøkse af træ. Det var forkert og en urimelig voldshandling, der skyldtes et midlertidigt overtag i forhold til nogen jeg ellers var bange for. Jeg tænkte ikke klart. Jeg var den underkuede der pludselig havde fået magt til hævn.
De kom i en stor flok for at hærge. Men pludselig løb de igen. Jeg løb efter og følte et øjeblik magten. For en gangs skyld løb de med mig i hælene! Den bageste fik et gok. Totalt tåbelig handling som jeg først senere forstod var forkert.
Drengens (offerets) venner udråbte den lette, uskarpe træøkse til en jernøkse, så min forbrydelse blev gjort værre. Det blødte lidt, men der var ingen hjernerystelse. Dertil var øksen alt for let.

Senere blev vi venner igen. En dag kom jeg på besøg for at lege. Hans mor spurgte: Er det ham der slog dig sidst? Der var kun ét at gøre: sige "Ja, det var mig!" Og det gjorde jeg så. Men hans mor har måske også troet at øksen var af jern og skarp.
Havde hun smækket mig en havde det været ok. Men det gjorde hun ikke.
Som mindre dreng var jeg længe om at lære at man ikke skulle slå, for jeg blev selv slået hjemme. Så jeg troede at det var sådan man gjorde. Men jeg tror jeg der lærte at noget ikke altid er rigtigt bare fordi ens far gør det.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Hej Johannes

Deja vu'? Hvordan det? Har jeg haft det oppe før? Det skulle ikke undre mig, for det er et spørgsmål der har optaget mig meget.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Jeg husker en TV udsendelse - viderebragt fra BBC og England - , hvor Langtidsstraffede blev spurgt om hvordan, de så på deres fortid.

Et svar var. Jeg ville selvfølgelig ikke gøre det igen, hvis jeg måtte leve om. Det er da bedre at leve i frihed end her; men moralsk jo, det var mig der stjal penge; men når jeg kunne se, hvad forsikringerne måtte betale for de angive stjålne - beløbet var ofte fordoblet - så moralsk.
Ja, hvem er den bedste snyder Begge dele er jo tyveri. - som Kåemers eksempel.

Er vi måske tyveknægte alle sammen - er der kun graden til forskel. Jeg synes i hvert fald at Bibelens historie om at skåne Sodoma Gomore hvis der kunne findes 50 retfærdige, nå, ja så 10 da - 5 nå byerne blev altså udslettet.

7 år siden
7 år siden

pga travlhed nåede jeg ikke rigtig til slutningen af indlæg #1

Altså - forestillingen om jernøksen gjorde mig altså værre end jeg var.
Jeg måtte altså finde mig i at få et rygte der var delvist uretfærdigt.
Heldigvis for mig var vi børn og glemte det hele ret hurtigt.
Men derfor kan jeg stadig gribe mig i at tænke: pokkers osse. Bare det ikke var sket.

7 år siden
7 år siden

Johannes #4

Det har du søreme ret i. Så det må altså være mig der er blevet småsenil.

Nå, men emnet kan vist godt tåle at blive taget op igen.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Da jeg var 8-9 år, tog jeg en krone i min mors pung. Mine forældre var ikke så fattige som de havde været 10 år i forvejen, men de var stadig vant til at vende hver en 5-øre. Nå, men min mor tog mig på fersk gerning, og afregningen var kontant; jeg fik en syngende lussing (en af de eneste gange, hun slog mig). Det blev aldrig nævnt siden.
Jeg vidste ikke, at vi var fattige. Der var altid mad nok, og vi blev holdt rene og pæne i tøjet. Men slik og sodavand og den slags luksus så vi kun sjældent til. Det var derfor, jeg tog kronen. Jeg ville gerne købe noget slik ...

Det, jeg prøver at sige er, at beløbets størrelse sådan set er ligegyldigt. Men de involverede i sagen så tyveriet fra hver sin vinkel. Jeg vidste udmærket godt, at det var forkert, men tænkte, at en lille mønt ville min mor ikke savne. Havde jeg vidst mere om penge og hvordan de kommer i ens besiddelse, havde jeg vidst bedre. Hvad min mor tænkte, ved jeg ikke, men i hvert fald ikke det samme som jeg.

Man siger jo, at den løgn, der ligger tættest på sandheden, er den bedste, for den er lettest at huske. Hvordan man reagerer, er også afhængigt af, hvordan man opfatter situationen. Så jeg tror bestemt, at man kan være 100 % sikker på, at man fortæller sandheden, fordi man har fået overbevist sig selv om rigtigheden. Selvom fakta fortæller, at sådan hang tingene ikke sammen.

Er man en mindre tyv, fordi man stjæler 100 kr. fra en person, end den tyv, der stjæler 10.000 kr. (minus selvrisiko) fra et forsikringsselskab? Er der ikke blot den forskel, at det ene offer er et menneske, det andet en virksomhed? Og at man måske synes, at det er rimeligt, at man får noget for sin forsikringspræmie? Jeg mener, at det er det samme der gør sig gældende i tidens debat om måneskinsarbejde. Det handler om, at nogen føler sig berøvet en potentiel indtægt ved, at venner og naboer hjælper - netop! - venner og naboer. Selvom jobbet måske aldrig var landet hos en håndværker alligevel, fordi man så var nødt til at lade være pga. manglende økonomi.

Forholdet mellem sandhed og løgn er som forholdet mellem lys og mørke: Man kan ikke erkende den ene uden den anden. Der er nødt til at være en referenceramme. Spørgsmålet i sidste ende må blive: Hvem bestemmer den referenceramme, man vurderer ud fra?

7 år siden
7 år siden

Min holdning må nok siges, at der ikke skal smøres tykt på, der skal siges sandheden. Selv om det er forkert at stjæle 100 kr., så skal der siges sandheden, at det var 100 kr. og i dinos eksempel med øksen skal man holde sig til, at det var en træøkse. Det giver ingen mening i mine øjne at puste noget op.

7 år siden
7 år siden

Det er forkert at stjæle, men også forkert
at beskylde andre for et større tyveri end de begik.

7 år siden
7 år siden

I en sag hvor intet kan bevises og intet modbevises er det påstand mod påstand, og det er ikke mere en sag om jura men om samvittighed - og om sandhed og løgn.

Man kan jo godt sige, at i tyveriet af de hundrede kroner er venskabssvigtet så slemt at det måske mere svarer til de ti tusinde.

Men det er så det. Men det er ikke sådan, at når kernen er sand så kan man fylde på med løgn, i bevidstheden om, at intet kan bevises. Blander man løgn ind i sandheden bliver det hele til løgn.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Forsikringsselskaberne feks. er selv med til snyd, de gradbøjer regler. Hvis der har været indbrud i ens hjem, og ruden er på hasp, og ikke tegn på anbrud, er det en anden tarif de går ud fra, men vi er enig om at der har været indbrud, men så er der en anden regel. Man skal bevise tegnene.
Hvis man bliver bestjålet på gaden, skal man råbe tyveri, ellers er erstatningen lig nul.
Tyveri fra hjemmet med smykker, skal man have FOTO fra fester så man kan bevise at man har haft smakkerne på.
Men penge er det noget andet, der kikker jeg på personens tidligere moral, det stemmer ofte overens. Mit bud. God påske

7 år siden
7 år siden

Javist, Fink -

Men det er nok mere korrekt at sige: De laver reglerne sådan at begivenhedsforløbet lader sig strukturere og "adækvat korrelere" med deres erstatningsansvar.

For ellers kan man ikke styre virksomhedsdriften.
Men har man mistet en masse ting af høj affektions- eller pekuniær værdi - så kan man blive totalt rasende hvis spidsfindigheder skal udelukke en fra erstatning fra et selskab som man pligtskyldigt har betalt til i årevis.
(Selvom vi ved at forsikringspræmien IKKE er en opsparing.)

Huskes må også at mange desværre laver snyd for at få udbetalt penge uberettiget. Og derfor bliver selskaberne nødt til at føre en stram praksis.

Men - hamrende irriterende at komme i klemme på grund af nogle langfingrede skidesprællere der behændigt har stjålet på en sådan måde at man ikke kan få erstatning.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Sandhed og løgn er startet 10/04-2014 11:29 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

482Kontraster
22 timer siden · Aviaja
3928Dagens ord
22 timer siden · Aviaja
9Brug af kommentarer?
1 dag, 6 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
12 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
15 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
17 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
1 måned, 7 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 16 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 19 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 25 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 11 dage siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 13 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 14 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 15 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 16 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 16 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 18 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 18 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?