Teknik og internet · Teknisk værktøj til at arbejde med sproget.

6 svar
Senest opdateret 5 år siden · 5 bruger(e) deltager
5 år siden

Hej,

Jeg har i et stykke tid brugt Phraseology til iPad når jeg skriver på engelsk.
Denne app har en meget smart funktion, idet, den kan markere dine ord i forskellige farver, i de forskellige ordklasser. Det giver et meget hurtigt overblik over om man måske har en tendens til at bruge for mange adverbialer eller måske alt for mange eller for få udsagnsord. Det er selvfølgelig noget man sagtens kan gøre manuelt, men det er bare så nemt og hurtigt når computeren gør det for en..

Jeg har derfor ledt efter noget tilsvarende på dansk, da det egentlig er en funktion jeg er begyndt at savne, når jeg ikke skriver på engelsk.

Har nogen af jer kendskab til sådan et program?

Mvh
Karl

5 år siden
5 år siden

Tjah, en skønne dag skal man bare give computeren nogle stikord, så skriver den teksten selv!

Faktisk tror jeg ikke der skal skrues voldsomt op for science fiction teknologien førend en pc kunne skrive noveller selv. For rigtig mange fortællinger ligner hinanden. Man kan sagtens forestille sig handlingselementer der kan skæres over samme læst. For eksempel et slagsmål (hvor navnene og vinderen skal tastes ind.) Et romantisk møde osv.

Det plejer at hedde "adverbier." (På latin, hvis man er dansker.) :-)

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

Jeg tror nu stadig der vil være noget tilbage i litterære tekster - og andre kunstneriske frembringelser for den sags skyld - som computeren ikke kan efterligne, dino, jeg ved godt, at det er kommet langt nu.

Men jeg håber nogen kan svare på efterspørgslen på nævnte program, for jeg kunne godt tænke mig et.

5 år siden
5 år siden

Jeg kan forestille mig, at hvis man fodrer en computer med 200.000 ugebladsnoveller, så vil den kunne gruppere sætningerne efter længde og fælles ord. Mangt og meget vil ende med at være stort set ens.

Nå ja, ugebladsnoveller!!!
Men ærlig talt - hvorfor skulle det ikke også gælde for krimier, kærlighedsromaner, for slet ikke at nævne vejrudsigter?

Faktisk ønsker jeg også at der i en skriftklogs hjerne findes selvstændig tanke, som en computer ikke sådan kan eftergøre. Jeg har bare ikke de store illusioner om menneskehjernens enestand. (Ja, her var så et nyt ord, som blot er en anden måde at sige at menneskeånden er enestående. Eller netop ikke.)

Engang havde nogle (vistnok amerikanere) programmeret en kæmpestor computer med skakspillet. Med denne udfordrede de verdensmesteren Kasparov. Flere gange kunne han slå den. Det var nok fordi han vidste at det trods alt var mennesker der havde programmeret den. Han gjorde nogle træk der satte den på arbejde, så den brugte for lang tid på det. Hvis der i disse spil var tidsregel på samme måde som hos menneskelige kombattanter, så var der en vej frem.
Men i det lange løb måtte han vistnok se sig slået.

Derfor tror jeg også at en god forfatter kan skrive noget som en computer har svært ved at gøre efter.
Men min pointe er at mange tekster består af sætninger som skrives på række ud fra traditioner som kan være lette at genkende.

Hvor tit har vi ikke hørt en popsang og tænkt: Hold da op hvor har vi hørt sådan noget før!

I vort sprog har vi et antal ord som byggesten. Enhver tekst sættes sammen af sådanne ord. Nogle ord giver mening når de sættes sammen på visse måder. For eksempel kan tre ord sættes sammen til "jeg elsker dig." Når denne kombination optræder, siges allerede en hel masse som man slet ikke behøver at skrive! Men netop denne simple ordkombination optræder i et utal af sammenhænge. Derfor kalder vi det en frase. Og der findes mange sådanne fraser. Er man i tvivl om en sammenstilling af ord kan kaldes en frase, behøver man "bare" at læse sytten tusind noveller for at se hvor hyppigt den optræder. Og her kommer computeren ind i billedet.
Når man har identificeret et antal af sådanne fraser, kan man undersøge hvordan disse fraser kombineres i forhold til hinanden.
For eksempel vil denne kombination kun forekomme sjældent:
"Jeg elsker dig. Dieseltågen antændes ved kompressionen alene."
Hvorimod man oftere vil møde: "Du er meget smuk. Jeg elsker dig."

Osv. Man ser nok hvor jeg vil hen.

5 år siden
5 år siden

Jeg kom til at tænke på en vandrehistorie:
En computer blev sat til at 'høre' en masse Bach kompositioner. Dernæst blev den sat til at skrive nye 'Bach' stykker der fulgte den stil og struktur som den havde kunnet uddrage af de Bach compositioner den havde 'hørt'.
Nogle musikkendere blev så sat til at høre disse kompositioner. De konkluderede at det var Bach agtigt, men manglede essensen, nemlig de steder hvor Bach brød sine egen regler på den geniale vis der var særegen for Bach. Jeg søgte på nettet. Ups - sådan var det tydeligvis ikke. - Eksperterne kunne ikke kende forskel! se her:http://www.theafte...omposers-can.html

Viser det at computeren er mennesket overlegent? eller at vi selv lægger noget ind i hvad vi hører ???

5 år siden
5 år siden

Visse komponister laver musik der for det jævne øre lyder som en samling af ret tilfældige lyde. Det er fristende at gætte på at sådanne komponisters værker ville være lette at efterligne, idet en tilfældig permutering af noderne turde give et resultat der lignede originalen.
Her er essensen at operationen lykkes fordi der ikke er et system. (Så er det i hvert fald godt gemt!)
Men med Bach er pointen måske at der ER et system? Ogsystemer kan måske netop en computer finde og eftergøre? Hvem ved?.

Computerener principielt overlegne på visse punkter. Den er helt eksakt i deres metode, når først den er givet. Og har man fodrret den med systemer, så barsler den med præcise resultater.
Kunsten vedr. Bach er at den selv skal aflure systemet. Hvis det lykkes for den, skyldes det måske at Bachs noder har sådanne "systemer" indbygget? Men - kan sådanne være simple repetitioner? Måske med skift af tonearter? Jeg ved det ikke. Men man kan gætte på at nydelse af Bachs musik måske er en slags resonnansfænomen som supplement til de fænomener vi almindeligvis forbinder med musiknydelse?
Når de unge går til teknofest, må "resonnans" også spille en rolle. Disse gentagne spektakler med pinagtigt simple rytmer.

Vandrehistorie? Måske, men sjovt alligevel!

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Teknisk værktøj til at arbejde med sproget. er startet 19/04-2014 13:32 af Karlsvon og er placeret under Teknik og internet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

142Hvad betyder én menneskehed for dig...
6 minutter siden · Morpheus
373Kontraster
4 timer, 23 minutter siden · Savanti
0Google Docs oversætter til engelsk!
6 timer, 18 minutter siden · Tryggevælde
1SAS
21 timer siden · dino
34Musikinspiration
1 dag, 21 timer siden · dino
379Gud
5 dage siden · Wernn
31Forfatteri og ensomhed