Ordet er frit · Stavekontrol

17 svar
Senest opdateret 6 år siden · 10 bruger(e) deltager
7 år siden

Når jeg skriver en tekst, så lader jeg altid words stavekontrol tygge den igennem, inden jeg sender skidtet videre ud i verden, men alligevel får jeg at vide, at jeg har stavet dette og hint forkert. Findes der et bedre stavekontrol program end words? Jeg har ikke kunnet finde noget alternativ.

7 år siden
7 år siden

Et ord kan godt være stavet rigtigt, men skal stavningen være rigtig god, skal der kun stå ét "t" i rigtig.
Så - konteksten er vigtig.
Der er nok ingen vej uden om grundig korrektur.
Stavekontrollen er fin, men bør ikke stå alene.

7 år siden
7 år siden

Der er jo det ved det sprog, at en del ord har flere betydninger. Det kan korrektursoftware ikke skelne. Det vil heller ikke rette det skrevne, hvis ordet findes i ordbogen. Fiktivt eksempel: Du har måske skrevet "ligge" (skulle være "lægge"), men da du - som så mange andre - har svært ved at finde ud af, hvornår det skal være ligge eller lægge, gør stavekontrollen ikke opmærksom på det, for "ligge" er stavet helt korrekt. Det er, som Dino siger, altid nødvendigt at læse korrektur. Det er fint at lade stavekontrollen tage det store slæb, men endnu er der - mig bekendt - ikke skrevet det stykke software, der kan erstattte korrekturlæseren. Words stavekontrol er såmænd ganske udmærket.

Personlig synes jeg, at det højner læseoplevelsen vildt meget, at der i teksten er styr på de sproglige og grammatiske faldgruber. Det gør mig venligt stemt overfor forfatteren, selvom det er fuldstændig fjollet, fordi denne - selvudgiveren undtaget - jo ikke er alene om at bestemme, om der skal korrekturlæses. Om ikke for andet, så korrekturlæs din tekst for at score nogle nemme point hos den kritiske læser (smiler).

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
6 år siden

#2 (maryanna): Personlig synes jeg, at det højner læseoplevelsen vildt meget, at der i teksten er styr på de sproglige og grammatiske faldgruber. Det gør mig venligt stemt overfor forfatteren, selvom det er fuldstændig fjollet, fordi denne - selvudgiveren undtaget - jo ikke er alene om at bestemme, om der skal korrekturlæses. Om ikke for andet, så korrekturlæs din tekst for at score nogle nemme point hos den kritiske læser (smiler).

Hej Maryanna

Er det ikke netop lige det, der ikke er det vigtigste, når man er kreativ forfatter, at ikke lade sig hindre i sin skriveprocess, med kedelig ting som grammatik, und so weiter?.

Jeg læser du skriver, at forfatteren scorer dermed billige point for at få styr på alle tangenter i det skrevne. Men er det så ikke mere fordi læseren er lidt af det man vil kalde en "flueknepper" (ja undskyld sproget men ikke destro mindre findes det i den danske ordbog), som læser bogen med nogle helt forkerte briller ? Jeg mener, det vigtigste bør jo helt klart være at nyde bogens indhold, fortælling, det skrevne sprog og ikke om der er sat et komme for meget, eller om ymer er stavet lidt forkert :)

Måske er det også bare mig, der ofte ser debatter på diverse fora (ja jeg ved godt, det her er noget helt andet, men blot et eksempel på noget lignende) hvor mod debattøren løber tør for argumenter og straks begynder at skyde løs, med en liste af stave/tastefejl og dermed fjerne fokus fra det som egentlig bliver skrevet.

Jeg skal lige til slut slå fast, at du bør læse dine tekster/bøger som du gør det, det er slet ikke op til mig at afgøre om din metode er korrekt eller det modsatte. Jeg stiller blot spørgsmål ved din kommentar og om jeg har forstået det korrekt.

Fortsat god lørdag til alle :)

De bedste hilsner

R A R

6 år siden
6 år siden

Jeg bruger kun computerens stavekontrol af og til. Ellers sidder jeg også gerne med en af de røde ordbøger i skødet mens jeg skriver/retter. Jeg går altid det hele igennem for at finde de fejl jeg kan. Det giver flere points på bundlinjen, både hvis man går til et forlag der skal antage manuskriptet og hos læserne, kritikere, anmeldere eller hvem der nu skal læse teksten. Vi læser alle forskelligt, men er der mange stavefejl kan oplevelsen af bogen trække mere ned end man tror.

6 år siden
6 år siden

Jeg synes stavekontrol er en god ting. Jeg bruger den selv for lidt!
Selv synes jeg at jeg staver ganske godt, selvom jeg ikke er 100% fejlfri.
Men jeg har oplevet at måtte grine ad mig selv fordi jeg arrogant har ignoreret stavekontrollen, eller undladt at tage en gennemgang af dokumentet for så endelig at bøje mig, tjekke det igennem og opdaget at stavekontrollen har fundet ting, som jeg nok aldrig selv ville have opdaget.

Når man vil noget med sin tekst - ultimativt have det udgivet, om galt skal være - så må alle sejl sættes til for at optimere teksten.
Også grammatikkontrollen finder ting som jeg må bøje mig for, selvom en del af de grønne streger dog ofte er noget som jeg ikke kan acceptere at gøre til genstand for ændringer. Men så har jeg dog givet det chance.

Skrives fagprægede tekster kan der være mange ord som man "må lære" stavekontrollen at kende, men alt ialt synes jeg ikke man skal kaste smuds på denne gode option.
En anden ting ved mig er at mine hænder staver langt ringere end min hjerne. Mine hænder skriver ikke særlig godt. Jeg laver mange slåfejl, og selvom jeg selv går tingene igennem, så kan stavekontrollen nemt finde mange fejl også. Ofte er selve stavningen rigtig, så de ikke markeres med rødt, men alligevel. Måske kan de grønne bude finde dem så?

Stave- og grammatikkontrol længe leve! :-)

6 år siden
6 år siden

Hej allesammen

Og tak for de mange interesante indslag.

Selv har jeg det sådan, at jeg synes, indholdet er det vigtigste, men hvad nytter det, at man har skrevet verdens bedste roman, hvis det gramatiske er så dårligt, at ingen kan læse fortællingen. Så det sproglige - indpakningen - er også nødt til at være så tæt på perfekt som mulig.

Jeg skriver føst et udkast til min historie, hvor jeg bevidst slår alt kritik fra. Hvis det er en kort novelle tager det to til tre timer. Så er den smaskfuld af gramatiske fejl, men alle mine tanker er kommet ned på skærmen.

Derefter laver jeg andet udkast, hvor jeg gumler på hver eneste sætning med henblik på at skrive nøjagtigt hvad jeg har inde i hovedet. Det tager mindst lige så lang tid som at skrive første udkast.

Tilsidst lader jeg stavkontrollen kigge den igennem, og ganske som Dino siger, så fanger den meget. Men en rigtig superstavekontrol (en der fanger ALLE fejl) findes så ikke ... endnu.

Til allersidst, og det vil så sige udkast 3, læser jeg min historie som e-bog, og her får jeg også altid ram på yderligere fejl.

Selv efter alt dette er der alligevel fejl i mine tekster, så det danske sprog er sandelig ikke så nemt. Det, synes jeg, er fascinerende.

Knus
Vagn

6 år siden
6 år siden

Det er nok ikke en sjælden ting ved nye forfattere, at de mener at deres egen stavemåde, deres egen grammatisk osv. er en del af deres kunstneriske frihed.
Jeg er helt enig! Det må være en menneskeret ikke at blive læst eller udgivet.

6 år siden
6 år siden

Jeg er så en af de her fluekneppere, der kan finde på at opgive en tekst, hvis den er smækfyldt med stavefejl. Det er muligvis et handicap, men jeg kan simpelthen ikke abstrahere fra dem og det ødelægger oplevelsen for mig. De tekster, der ligger herinde, opfatter jeg som værende en del af en arbejdsproces og her kan jeg bedre leve med dem og har fået læst nogle rigtig gode historier. Men når jeg kommenterer, retter jeg også stavefejl, det er vel en del af det, vi skal bruge hinanden til herinde. Men i en udgivet bog ... det ville være uprofessionelt. Jeg bliver revet ud af flowet i historien, når jeg støder på en grammatikfejl og det er da ærgerligt, hvis det er en god historie. Jeg kan godt komme ind i det igen, men hvis der to linjer længere nede er endnu en fejl og i næste afsnit endnu en, så når jeg det ikke. Der kommer 'hakker' i min læsning. Igen, det er muligvis et handicap for mig.:-)

Stavekontrollen kan jeg sjældent bruge til noget, men den har da reddet mig fra et par sjuskefejl. Mest er den dog et irritationsmoment, da jeg ofte er uenig med den. Jeg tror mere på, at lade et levende menneske luge teksten igennem, men hvis stavekontrollen lige har taget de værste, så er det jo godt.

6 år siden
6 år siden

Tager jeg helt fejl, hvis jeg siger at måden man staver ordene i dag er anderledes end man gjorde det tidligere ? Altså at det i dag er i orden at stave ordene som man forstår dem eller mener de skal staves ? Jeg kan desværre ikke helt huske hvor jeg har læst det, men mener det var i en artikel, som omhandlede vores tids skolebørn/studenter.

Desværre har jeg ikke den bedste klæbehjerne så kan ikke rigtig bakke min udtalelse op med link til artiklen, men måske er der andre der kan huske det ?

6 år siden
6 år siden

Vi har jo "Nudansk Ordbog" som fortæller os hvad der er korrekt stavning, men det er naturligvis enhver forfatters ret at bruge afvigende stavemåder, hvis han er konsekvent og kan få det til at give mening. Og så er der en masse sjusk, som er fulgt med sms-kulturen, men det er en sag for sig.

Men sproget er jo også en levende organisme og forandrer sig hele tiden. Derfor kommer "Nudansk Ordbog" også hele tiden i nye udgaver hvor nye ord og stavemåder bliver registreret.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Stavekontrollen fritager ikke for korrektur, for dels indeholder en stavekontrol ikke alle ord fra starten af, dem kan man så tilføje efterhånden, dels kan stavefejl danne ord, der faktisk eksisterer, som f. eks. når vi vil skrive "tid" og så kommer til at skrive "til" Så selv om en stavekontrol er en god ting til at tage toppen af stavefejl, så læs altid igennem og få gerne også en korrekturlæser til det.

6 år siden
6 år siden

Ragn A Rock, nej, det er ikke tilladt at skrive ordene som man forstår dem eller mener, de bør skrives. Jo, i børnestavning i de mindste klasser. Omkring tredje klasse begynder læreren at rette stavefejl. Du tænker måske på, at der er kommet alternative stavemåder på nogle ord? F.eks. fik man for snart mange år siden lov til at skrive "faren og moren" i stedet for "faderen og moderen." Jeg har stadig svært ved at vænne mig til det, fordi "faren" i mit hoved er et helt andet ord.:-) Men det er altså accepteret og mange gør det og det er da også mere mundret. Men du har ikke lov til at skrive "faen og moen" eller "fåren og måren," selvom det måske er det, du hører. Jeg skal ikke kunne sige, om det er ok i en eller anden dialekt, men hvis du vil have flertallet til at kunne forstå, det du skriver, er det nok de accepterede former, du skal hive frem.;-)

Sproget udvikler og fornyer sig hele tiden, men jeg skønner, at ord som f.eks. "forlemper" (det modsatte af ulemper) stadig har en del år foran sig i daglig brug, før det bliver accepteret.

Der er det sjove ved det danske sprog, at ord, der ligner hinanden kan betyde vidt forskellige ting:

Yndling - yngling
støt - stødt
nød - nødt

Mellemrum mellem ord er også vigtige: Sær behandling eller særbehandling?

Selv kommaer kan ændre en sætnings betydning fuldstændig:

Skal vi spise, mor?
Skal vi spise mor?

Men altså, hvis du skriver bedst ved ikke at tænke over alt det her i første omgang, så er det da sådan du skal skrive. Det kan jo godt stoppe skriveflowet. Men når det så står der, er du nødt til at hive grammatikken ind, så vi andre også kan være med. Nu har jeg ikke læst noget af dig, udover her på debatten, men der virker det ikke, som om det er et stort problem for dig. ;-)

6 år siden
6 år siden

Hvis man vil bruge sine egne sprogregler, maler man sig bare op i et hjørne hvor ingen andre gider komme.

6 år siden
6 år siden

Det kan jeg kun tilslutte mig, Dino

6 år siden
6 år siden
#16 Lisa_F

Ja, der findes noget bedre: Mennesker!

Det roevsyge ved disse automatiske funktioner i textbearbejdnings-softwarerne er jo, at de lader en masse ting staa, som er forkerte, og aendrer ting som er korrekte.

Kun mennesker kan goere det bedre. Men det er svaert at laese korrektur paa sin egen text. Noget, der hjaelper vaesentligt er at laese den bagfra. Saadan finder i det mindste skrivefejl - altsaa ortografisk set.

Og hvad grammatik angaar maa man ganske enkelt laere sin grammatik ordentligt. En maskine har ikke nogen chance for at se, om et adjektiv eller participium skal rette sig efter et neutrumsord eller ej. Og heller ikke, om en ny linie skal have stort begyndelsesbogstav.

6 år siden
6 år siden

Jeg har nu megen glæde af stave og grammatikkontrollen.
Stavkontrollen rammer da ind imellem ved siden af. Men den finder faktisk en del slåfejl.
Grammatikkontrollen melder ofte fejl, hvor man må overrule. Men den har altså indsigt i mange ting!
Kontrolfunktionerne kan godt støtte ens egne kritiske øjne.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Stavekontrol er startet 28/04-2014 16:18 af Vagn Grønkilde (Lbn55) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

7Brug af kommentarer?
22 timer siden · Pia Hansen
2Efterlysning af serie
2 dage, 10 timer siden · Kåemer
474Kontraster
3 dage siden · Engbo
3918Dagens ord
5 dage siden · Engbo
6Skriveklub?
5 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
7 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
27 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
1 måned, 6 dage siden · Kafkaesque
2Skrivegruppe 45+
1 måned, 10 dage siden · HeleneHK
1Psykoterapi
1 måned, 15 dage siden · Kåemer
0Inspirationsråd til at skrive digte
2 måneder, 1 dag siden · belmindelig
21Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 måneder, 3 dage siden · Anniina
20En udfordring med Den fede mand af ...
2 måneder, 5 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
2 måneder, 5 dage siden · Prem
2Navne
2 måneder, 6 dage siden · Engbo
94Dagens Had
2 måneder, 7 dage siden · Prem
74Ligheder
2 måneder, 8 dage siden · Prem
20Komplimenter
2 måneder, 8 dage siden · Prem
145Hvad er du taknemmelig for i dag?