Hyggekrogen · Jeg har brug for DIN hjælp!

8 svar
Senest opdateret 7 år siden · 6 bruger(e) deltager
7 år siden

Hej alle sammen :)

Jeg sidder lige nu og skriver på min Mini-SSO, som omhandler Gys/horror.
Problemformuleringen består af de taksonomiske niveauer:

Det redegørende spørgsmål
Det analyserende spørgsmål
Det diskuterende spørgsmål

Pt. Er jeg stadig igang med det redegørende, men det vil ikke forhindre mig i at spørge jer om hjælp til det diskuterende, der lyder således -->

• Diskuter desuden, hvorfor nogen med stor lyst læser gyserlitteratur.

Jeg spørger altså jer kære medforfattere:

- Hvor læser I gyserlitteratur?
- Hvorfor bliver I draget af denne frygt, rædsel og ondskab som kommer til udtryk i en gyser?

Med håb om en dejlig søndag
/Katrine :)

7 år siden
7 år siden

Hej Katrine

Jeg tror, du skal tage et kig på gutten her:http://www.littera...af-mathias-clasen

Et par citater: "Her forklarer Clasen underholdende og på let forståeligt dansk, hvorfor vi er så fascinerede af monstre. Han mener ikke, at det er så sært, at monstre spiller en væsentlig rolle i vores kulturs fortællinger, når man påtænker, at homo sapiens i millioner af år levede side om side med virkelige og sultne monstre."

og: "Clasen fortsætter med at fortælle om, hvordan frygt og fobier kan give god evolutionær mening, men også hvorfor f.eks. små børn elsker at lege titte-bøh-leg og andre lege som er en smule nervepirrende. Det kan simpelthen ses som en måde, hvorpå man risikofrit kan øve sig i færdigheder, som senere kan redde ens liv! Med det udgangspunkt kan skrækhistorier ses som en slags simulationer, vi bruger til at blive klogere på vores egne reaktioner."

7 år siden
7 år siden

Ahh, lige et citat mere til at lokke dig ind på siden ;o)

"Slutteligt giver Clasen os også forskellige forklaringer på, hvorfor vi bruger tid på at se/læse om fiktive monstre. Bl.a. nævner han evolutionspsykologen Geoffrey Miller, som hævder, at al kunst er et produkt af seksuel selektion - ligesom påfuglehannens store hale ikke giver ham fordele i flugten, men alene er til fordi hunnen synes den er tiltrækkende - således viser kunstnere overskud ved at producere "overflødigheder" som abstrakt kunst. En anden retning står litteraten Joseph Carroll for. Han mener, at vores omgang med fiktion fungerer som tilpasning, bl.a. ved at udvide vores erfaringshorisont."

7 år siden
7 år siden

Hej Pernille :)

Mange tak for dit svar, det ser rigtig spændende ud, og ville sikkert også være noget jeg ville have brugt, hvis jeg havde haft lidt mere frihed, men vi er blevet opfordret til, så vidt muligt at holde os til det materiale vi allerede har fået udleveret.Så vi ikke bevæger os rundt i alt for mange kilder :)

Derfor vil jeg hellere høre folks personlige "mening", om hvorfor de tiltrækkes af gys ;)

7 år siden
7 år siden

Jeg tror at man en smule bearbejder ens virkelige angst ved at opleve den i en ganske ufarlig version.
En tur i Tivoli, hvor man hæves højt til vejrs, hvorefter uden varsel bremsen slippes, så man styrter mod jorden ... er det ikke en ufarlig udgave af selvmordet, springet ned i døden?
Gyseren med spøgelser, mord, varulve er rædsler som vi kan opleve uden virkelig angst. Vi øver os, for et sted frygter vi at vi virkelig vil opleve den ubærlige angst.
Er surrogat det rigtige ord?

7 år siden
7 år siden

Det er motion for følelseslivet. Det er jo ikke kun gys jeg er begejstret for, men alt med stærke følelser: kærlighed, sex, vrede, trangen til retfærdighed, glæde, lykke, morskab, fred, kort sagt alt hvad der vækker stærke følelser.

Gys i sig selv gør det ikke. Det skal indgå i en god historie, og det gælder også alle de andre stærke følelser.

Kåemer

7 år siden
7 år siden

Sådan noget med uhygge pirre ens følelser. Det gør det i hvert fald hos mig. Det er nok som de andre siger noget med frygt. Her kan man læse om den, skræmmes, men alligevel komme tilbage til vores trykke verden.

Spørgsmålet ved gys, er nok: hvad nu hvis?

Vi ved godt der ikke findes monstre og hunde med tre hoveder, men alligevel kan vi være sikker på om der skulle være mere mellem himmel og jord.

Og der er noget ved det overnaturlige der fascinerer os. Nogen påstår jo at de har mødt spøgelser, djævlen og søuhyrer. Vi kan synes det lyder skørt, men er alligevel nysgerrige og vil høre mere. Sådan er det også med bøger.

7 år siden
7 år siden

Mange tak alle sammen - jeg sætter stor pris på alle jeres tilbage meldinger :)
Kom endelig med flere :)

7 år siden
7 år siden

Jeg er en af dem der virkelig elsker horror og har det som min absolutte yndlingsgenre, både på film og på skrift.

Som de andre allerede har været inde på (og som Clasen nævner i sine foredrag) handler en del af det om at snuse til faren, mens man selv er i sikkerhed.
For mig handler det dog også - måske mest - om den energi der ligger i genren. Jeg plejer at sammenligne den med rockmusik fordi både horror og rock giver det der boost til energien, adrenalinkicket blandet med det lidt upolerede og rå.
Vores verden - her i DK - i dag er simpelthen så glatpoleret og smurt ind i henholdsvis politisk korrekthed og Rasmus Seebach, at det er en ren befrielse at kunne give los og 'risikere noget' et øjeblik.
Stå på kanten af afgrunden og se sit eget vanvid i øjnene, uden at vide med sikkerhed om man får lov at træde tilbage eller i stedet mærker et hårdt skub i ryggen eller en uimodståelig dragen fra dybet. Så længe man lever i oplevelsen selvfølgelig, for når bogen er lukket, er du jo præcis lige så sikker som du hele tiden har været, men hvis du er rigtig heldig, har du set et glimt af noget som man ellers ikke lige oplever i dagligdagen.

Som man siger: Hvis du stirrer for længe ned i afgrunden, stirrer den tilbage. c",)

Mvh
Eddie

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Jeg har brug for DIN hjælp! er startet 04/05-2014 12:20 af Katrine Sørensen (K. Bergmann) og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
6 timer, 10 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 5 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 5 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 13 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 24 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 23 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 25 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 15 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 19 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 23 dage siden · Morpheus

Hyggekrogen

4superhelt vs superskurk?
2 dage, 13 timer siden · Engbo
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 24 dage siden · Prem
9Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 5 dage siden · Prem
6Hvem kan italiensk?
5 måneder, 8 dage siden · Kafkaesque