Kunstnersnak · Malerkunst

19 svar
Senest opdateret 4 år siden · 7 bruger(e) deltager
5 år siden

Malerkunst har aldrig talt til mig på samme måde som litteratur og musik. Men jeg er dog et kultiveret menneske, så naturligvis har jeg set en del kunst i min tid, og har vundet en del forståelse.

Jeg var for nogle år siden i New York og tilbragte da det meste af en dag på Metropolitan Museum og Modern Art, men jeg husker ikke et eneste af billederne. Det har tit ærgret mig, for det er dog noget af verdens ypperste kunst. Måske skyldes det, at byen New York i sig selv gjorde så stort indtryk, at det overskyggede alle andre oplevelser.

Hvordan har du det med malerkunst - som beskuer eller udøver? Hvad betyder kunsten for dig?

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hvis man kun går efter om maleriet passer til sofaen er kunsten ikke det der fænger personen. Men Kåemer jeg har lige set en udsendelse om Kvium, hans malerier er lavet ud fra hans opvækst, som kan være skræmmende.
Kåemer litteraturen og kunst går hånd i hånd. Eks. Th. Lundbys maleri fra 1842 Titel: Den Danske Kyst. Så vil du i musikkens verden se en afsmitning der. Nu er opgaven for dig at fortælle os andre hvilke musikværker der er i Danmark komponeret på den tid. Fink

5 år siden
5 år siden

Nydelsen af en god bog er en mental proces af en vis "significans."
Nydelse af malerkunsten tør forudsætte at noget lignende sker i ens bevidsthed.
Jeg kan heller ikke mobilisere helt den samme henrevethed ved at se et maleri, som ved læsning.
En af verdens bedste plakatkunstnere er Per Arnoldi.
Et problem ved hans rent farvede flader og enkle geometriske figurer er, at man ret hurtigt bliver færdig med dem. Man går ikke sådan på opdagelse som det kan ske i andre genrer.
Og dog?!
Jeg har fornylig (gen)set en film på Youtube ("Secrets in plain sight") hvor blandt gotiske katedraler tages under behandling hvad angår fortolkning af arkitekturen.
Det viser sig, at langt mere end i dekorative elementer, ligger "kunsten" i proportionerne/strukturen. Der vises et tværsnit af byggeriet (katedralen i Chartres i Frankrig.) og det er noget af en øjenåbner!

Kan det tænkes at der er noget lignende i Arnoldis enkle billeder, som jeg blot ikke kan få øje på?
Det håber jeg faktisk, for der en en speciel harmoni over hans billeder, som tyder på en høj bevidsthed omkring det.
En orangutang kan måske lave noget der kan ligne et kobra billede, (Asger Jorn o. l.) men den kan ikke lave en Arnoldi!

Jeg ville gerne kunne male selv. Men jeg kan ikke male noget som jeg selv ville være tilfreds med.
Min smag er nok lidt i denne naive retning: Hvis noget er smukt i virkeligheden, vil et maleri der viser det også være et godt billede.

5 år siden
5 år siden

Fink

Du pålægger mig at fortælle hvilken musik der blev skrevet omkring 1842. Der er meget, både her i landet og i udlandet, men jeg kan da nævne Niels W. Gades "Efterklange af Ossian" og hans første symfoni "På Sjølunds favre sletter". Hans øvrige symfonier er også gode, men meget påvirkede af Mendelsohn, så de har haft svært ved at leve i egen kraft.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Hvis vi nu holder os til Danmark Kåemer, jeg er sikker på at nogle af fædrelandssangene er derfra.

5 år siden
5 år siden

1860 Jylland mellem tvende have.
1846 Hist på vejen slår en bugt.
1835 Der er et yndigt land.
1837 I østen stiger solen op.
Så find maleriet på Google så finder du samtiden, som viser fædrelandsstolthed Kåemer.

5 år siden
5 år siden

Uden at være på nogen måde ekspert, så frydes jeg over noget malerkunst og køber det gerne i en eller anden form. Blandt så mange andre, så betages jeg over Søren Hagens iscenesættelser. Han maler mikroskopisk nøjagtigt, så maleriet nærmest ligner et foto, de fleste af hans malerier er dog iscenesættelser - selv hans portrætter. Prøv at slå ham op på nettet og bliv selv betaget/overrasket.

Jeg har ikke nemt ved at flette malerier sammen med musik, dog kan jeg ofte henrives ved rolig baggrundsmusik mens jeg betragter et kunstværk.

Kvium, Nolde og sammenlignere, interesserer mig ikke. Der skal være noget naturalistisk over det jeg søger inspiration fra, selvom jeg også kan falde i svime over dem der forvrænger (også en slags iscenesættelse) virkeligheden.

5 år siden
5 år siden

Robert det kræver kun at læse teksten, for at fornemme tidsånden.

5 år siden
5 år siden

Grunden til at jeg kom til at tænke på malerkunst er, at jeg lige har læst "Stillidsen" af Donna Tartt. Det er den bedste bog jeg nogensinde har læst. - Sådan noget er det jo farligt at sige, for hvor mange gange i livet kan man sige det? Men lad mig så sige, at den er oppe i den klasse mellem de allerbedste. Dette skal ikke være en anmeldelse, den må I finde andetsteds, men dens gennemgående tema er kunst. En dreng kommer ved en eksplosion i et museum i besiddelse af et berømt maleri fra 1600-tallet, "Stillidsen" af kunstneren Carel Fabritius, og det bliver bestemmende for hans livs udvikling gennem mange år. Det er en både forrygende spændende og meget klog bog om kunst og kunstforståelse.

Læs den, det vil jeg anbefale alle.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Jeg maler selv flittigt og elsker det!
Det giver en ro og fordybelse i min egen lille verden alt imens farver, figurer og kontraster toner frem på lærredet.

Jeg kan også godt lide at se på andres kunst, men som med mange andre ting er det en smagssag, så noget af det kan jeg lide og noget af det kan jeg ikke lide.

Jeg vil ikke påstå jeg har forstand på kunst, jeg ser og føler bare :)

5 år siden
5 år siden

Ja, smag og behag, sådan er det jo, og hvad er det egentlig at have forstand på kunst? Men det er da også sådan, at nogen kommer dybere ind i det end andre. Der er en, eller flere, grunde til, at visse malerier bliver ved med at fascinere efter hundredevis af år.

Enten det er Rembrandt, van Gogh eller Asger Jorn, så har de noget som nok er smag, men det er også noget andet, som jeg ikke ved hvad er.

Jeg tror, at en stor kunstner efter at have malet et mesterværk, kan stå og betragte det og ikke har kunnet begribe, at han selv har skabt det.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Egentlig har jeg altid haft stor glæde ved at se på billeder. I barndommen var det de forskellige glansbilleder som som satte drømme og forventninger i gang i mit barneunivers. Det har jo ikke meget med kunst at gøre, men glæden ved at Se på billeder har jeg bevaret, og det er min tilgang til de maleriudstillinger vi gerne opsøger.De billeder der umiddelbart giver mig en oplevelse, er mine foretrukne og kan findes i alle genrer. Når jeg ser på billeder er det altså en sanse oplevelse, og jeg har ikke så meget brug for på forhånd at vide noget om hunstnerens liv, levnet og evt. Ønsker om, hvad jeg skal læse ud af vedkommendes billeder, men er interessen vakt, opstår der også et naturligt ønske om vide noget om den pågældende kunstner, og det det er også interessant. Forventningens glæde er efter sigende den største og den synes i høj grad er til stede, når jeg genser eller uventet møder billeder af en ef mig kendt kunstner. I mang år har jeg leget med at male akvarel, og opdaget hvor vanskeligt det er at udtrykke sig. Basalt fordi jeg mangler evnerne, men da det giver mig en personlig glæde ar fordybe og forglemme mig, bliver jeg ved., og egentlig tror jeg, at det har givet mig en større forståelse og ikke mindst respekt for det kunstnere kan.

5 år siden
5 år siden

Jeg synes også at akvalrel er "håbløst." Farverne flyder ud, men er ikke særlig intense på stedet, hvor man vil have den.
Og så krøller papiret af vandet.
Farven skal være der, hvor penslen lægger den, basta!
Men der er åbenbart nogle der kan!

5 år siden
5 år siden

Det er fordi papiret er for ringe, og for meget vand i forhold til hvad akvarelpapiret kan absorberer Dino. Ivrigt er et billed der er malet vådt i vådt flot, hvis farverne sidder hvor de skal.

5 år siden
5 år siden

Kåemer jeg har købt bogen Stillidsen af Donna Tartt så nu håber jeg den lever op til din fine anmeldelse.

5 år siden
5 år siden

Fink

Det er jeg ikke nervøs for.

Kåemer

5 år siden
4 år siden

Du havde ret Kåemer, bogen "Stillidsen" var en fornøjelse at læse, og velskrevet. Vh. Hanna Fink

4 år siden
4 år siden

Hej Hanna

Glæder mig at du kunne lide "Stillidsen".

Jeg var så begejstret for den, at jeg straks anskaffede mig Donna Tartts to tidligere bøger: "Den lille ven" og "Den hemmelige historie". Det er hele hendes forfatterskab. De er sådan set lige så velskrevne, og dog rørte de mig ikke så meget som "Stillidsen". Personerne i den kommer man til at holde af, og når man må forlade dem savner man dem. Så intenst er det ikke med de andre. Men bevares, jeg er glad for at jeg har læst dem også. - En ting er sikkert og vist, at på et tidspunkt vil jeg vende tilbage til "Stillidsen".

Kåemer

4 år siden
4 år siden

Hvad betyder kunsten for dig?

Kunsten har fået mig igennem mange svære perioder af mit liv. Uden kunst, ville livet være en fejltagelse. Om det er at male selv, udstille, sælge, kigge på andres kunst. Kunst er så mange ting og ville aldrig være det for uden.

Musik, kunst, skrive er for mig det der giver mest livsglæde her i livet!

Hilsen Simone.

4 år siden
4 år siden

Som kunstart er musikken nok den giver mig mest nydelse. Som lytter. Jeg kan ikke spille musik selv.
Men trods alt er litteraturen nok den vigtigste. At læse en god bog er også en nydelse, men nok ikke på samme måde som at lytte til musik. Musikken en mere sværmerisk, hvor læsningen er fornuftsbetonet, tror jeg.

Skulle jeg flytte(s) til Mars og kunne vælge at medbringe et bibliotek eller en pladesamling, så blev det nok bøgerne jeg valgte.

Hvad med malerkunsten? Den adskiller sig fra litteratur og musik ved at være frosset i tiden. Skal tiden flytte sig i billedkunsten hedder det vel film?

Litteraturen er vist den eneste kunstart hvor jeg kan præstere en (ganske lille) smule selv.

4 år siden

Besvar debattråd

Debatten Malerkunst er startet 12/05-2014 08:25 af Kåemer Asmussen (Kåemer) og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

22Løsrivelse - af provinser og hele l...
2 timer, 3 minutter siden · Wernn
4Er E-sport sport?
4 timer, 31 minutter siden · Træt
89Homofobi
6 timer, 54 minutter siden · JohannesB
8El-biler
9 timer, 25 minutter siden · Wernn
3096Dagens ord
14 timer siden · leviP
2Er man tvunget til tavshed?
1 dag, 2 timer siden · Eddie
46Demokrati
1 dag, 8 timer siden · dino
9Udslettelse af selvet
1 dag, 18 timer siden · Blækhuset
324Kontraster
2 dage, 6 timer siden · Savanti
18Ligheder
2 dage, 12 timer siden · Savanti
29Sentimentalitet
3 dage siden · Wernn
5Pengetroen
3 dage siden · Wernn
14Kunst og digte
5 dage siden · rasmusgron
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
8 dage siden · Wernn
19Lykke
8 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
9 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
14 dage siden · Jes B
1Det store intet
17 dage siden · dino
106Dagens Vits
18 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
1 måned, 1 dag siden · neran
16Køn
1 måned, 5 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
1 måned, 7 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
1 måned, 8 dage siden · dino
0Skrivegruppe Midtjylland
1 måned, 12 dage siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 måned, 14 dage siden · dino
0Gode fonde til rejselitteratur
1 måned, 14 dage siden · Rejseforfattere...
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 måned, 17 dage siden · Engbo
6Lige margener?
1 måned, 18 dage siden · Pia Hansen
1Hvad betyder
1 måned, 19 dage siden · dino
3Børnebogsforfatter Søges
1 måned, 21 dage siden · NAHansen
0Internet
1 måned, 21 dage siden · Savanti
2Redigering
1 måned, 21 dage siden · Machula T.
1Margit Sandemo
2 måneder siden · dino

Kunstnersnak

14Kunst og digte
5 dage siden · rasmusgron
1Margit Sandemo
2 måneder siden · dino
12Benny Andersen er død
1 år, 2 måneder siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
1 år, 4 måneder siden · dino
13Portræt
2 år siden · Morpho
22Bedste bog
2 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
2 år siden · dino
32Kætteri?
2 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
2 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
3 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
4 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
4 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
4 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
4 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
4 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
4 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?