Kunstnersnak · musikersjæl ?

14 svar
Senest opdateret 5 år siden · 8 bruger(e) deltager
5 år siden

Afledt af anden debatstreng om klassisk musik, kommer jeg til at overveje hvilke danske musicerende kunstnere der er bedst til at lægge sjæl i deres udøvelse.

Bamse, Belli, Seebackerne, Peter Viskende, Larsen, Lillholt, Allan Olsen, m.fl. - for nu at nævne nogle.

Hos Birthe Kjær savner jeg sjæl, men anerkender at hun er en stabil syngemaskine.

Søs Fenger syntes jeg er lidt svingende. Har man hørt hende synge blandt andet vaskesangen i Ronja Røverdatter, så befinder man sig i et herligt univers; i andre tilfælde synger hun mere på rygradden.

Er oplægget her en debatkommentar værdig, fra jer andre? Ikke nødvendigvis kun popkunstnere, også gerne fra det klassiske repetoire.

5 år siden
5 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

5 år siden
5 år siden

PS kom mig i forkøbet, jeg kunne også have nævnt Poul Dissing, og videoklippet er et godt eksempel. Ja, ellers har jeg da også et varmt hjerte for C. V. Jørgensen, nok især fordi jeg synes det er ham, der er den virkelig gode sangskriver i dansk musik. Eller vil jeg da også lige nævne Erik Grip.

5 år siden
5 år siden

Lyt når Bente Kure synger Jeppe Åkjærs Der dukker af disen, når Pia Rauch synger Velkommen her til Agerfelt, eller Kirkeklokker ej til hoved stæder. Jeg modstår lige fristelsen til at melde mig ind i Folkekirken igen.

Når Eva Maden synger En nat endnu eller Friheden flyver.

Ellers er jeg meget enig med andre fremhævelser med undtagelse af Peter Belli, som jeg synes mangler sjæl og varme i stemmen.

Når jeg lytter til DK s udsendeler med musik ind i mellem, må jeg indrømme at jeg er gammeldags. Med få undtagelser er det en lidelse at lytte til. Det er så trist at de byder det danske folk en så forfærdelig tonløs musik og sang.

Af de danske sange jeg konservative vil fremhæve, savner jeg også Flyv Fugl, flyv over Furesøens vover. Der er både vingelag, romantik og filosofi i denne sang.
Jeg er nu ikke enig i, at Birthe Kjær mangler sjæl.
Snak ordentlig om mine veninder!

5 år siden
5 år siden

Anders Blichfeldt kan også det der med sjæl, syntes jeg.

Og så er der de nyere unge sangerinder, såsom Obel og - så, nu forsvandt navnet; hende der lige er blevet mor og skal giftes med en Islænding. Også Kira Skov og Søs Bjerre (tror jeg nok de hedder ...).

Det er dejligt at vort lille samfund kan mønstre så mange gode sangere.

Otto Brandenburg kunne også præstere nogle perler, eksempelvis Bornholmerssangen.

5 år siden
5 år siden

Det var selvfølgeligt Tina Dichow jeg manglede ovenfor.

Jeg vil fortsætte listen lidt: John Mogensen og Jytte Piloni, for slet ikke at glemme dejlige Natasha, med blandt andet sin fortræffelige "Hva' så Danmark ?".

5 år siden
5 år siden

Med fare for at få enden på komedie, vil jeg sende denne sang, som jeg faldt over forleden aften: (Den synges nemlig på engelsk. Men den har noget som vi danskere forstår.)
Kan I huske filmen "Mosekongen" efter Morten Korchs bog? Den hvor tove Maes går rundt og synger "Se, det summer af sol over engen?"
Altså indtil Poul Reichardt dukker op ...
Som ofte, når det er dansk kultur, virker det lidt pinligt.
Men her er en udenlandsk udgave, som IKKE er pinlig!
Det er søstrene Mcgarrigle. Jeg har altid elsket de to!
Damen ved pianoet er iøvrigt mor til Rufus Wainwright.

5 år siden
5 år siden

Hej Dino, ja søstrene er altid et dejligt bekendtskab.

Nu er der ingen som vil påstå, at der skal holdes liv i en debatstreng for enhver pris, men som oplægsholder så finder jeg det okay at vi spreder emnet udover udenlandske sangere også.

Jeg kan lægge ud med fuldt ud at tilslutte mig søstrene ovenfor, og dernæst nævne Sissel og Celine.

5 år siden
5 år siden

"Se det summer af sol over engen" er noget af det mest danske der kan tænkes, også melodien, men den er faktisk af amerikaneren Steven Foster. Ham med "Oh Susanna", "My old Kentucky Home", "Old Black Joe", og mange flere.

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Han hed for resten Stephen Foster, og har skrevet et utal af sange. Her er en liste over dem:

http://en.wikipedi...by_Stephen_Foster

Kåemer

5 år siden
5 år siden

For tiden synes jeg ikke at der er nogen, der slår Søren Huss. Der kan man snakke om sjæl, både i teksten og musikken.

5 år siden
5 år siden

Nu vi taler om Stephen Foster kom jeg til at tænke på den dejlige sanger Paul Robeson, som her synger "My old Kentucky home".

Kåemer

5 år siden
5 år siden

Ja, han har sandelig en stemme!
Her er endnu en "folkemusik" tone, med rødder til musik jeg holder meget af. Et eksempel på den lette tone, der slet ikke er så let endda:

5 år siden
5 år siden

Her mit bud: Lene Siel

5 år siden
5 år siden

Ja, hun er både sød og dygtig.
Jeg husker hun lavede en julesang på melodi af, vistnok Mozart.
Den var morsom og totalt juleegnet.
Den er ikke slået an i radioens julerepertoire. Her er man mere til Slade, Wham og M C Einar.

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten musikersjæl ? er startet 19/05-2014 17:52 af Robert Kallehave og er placeret under Kunstnersnak.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

22Løsrivelse - af provinser og hele l...
1 time, 40 minutter siden · Wernn
4Er E-sport sport?
4 timer, 8 minutter siden · Træt
89Homofobi
6 timer, 31 minutter siden · JohannesB
8El-biler
9 timer, 3 minutter siden · Wernn
3096Dagens ord
14 timer siden · leviP
2Er man tvunget til tavshed?
1 dag, 2 timer siden · Eddie
46Demokrati
1 dag, 8 timer siden · dino
9Udslettelse af selvet
1 dag, 17 timer siden · Blækhuset
324Kontraster
2 dage, 6 timer siden · Savanti
18Ligheder
2 dage, 11 timer siden · Savanti
29Sentimentalitet
3 dage siden · Wernn
5Pengetroen
3 dage siden · Wernn
14Kunst og digte
5 dage siden · rasmusgron
35Forskningsprojekt om konflikt og ko...
8 dage siden · Wernn
19Lykke
8 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
9 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
14 dage siden · Jes B
1Det store intet
17 dage siden · dino
106Dagens Vits
18 dage siden · Savanti
5Bøger om at skrive
1 måned, 1 dag siden · neran
16Køn
1 måned, 5 dage siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
1 måned, 7 dage siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
1 måned, 8 dage siden · dino

Kunstnersnak

14Kunst og digte
5 dage siden · rasmusgron
1Margit Sandemo
2 måneder siden · dino
12Benny Andersen er død
1 år, 2 måneder siden · dino
9Stærke start- og slutsætninger.
1 år, 4 måneder siden · dino
13Portræt
2 år siden · Morpho
22Bedste bog
2 år siden · Anni Idorn
10Matador marathon
2 år siden · dino
32Kætteri?
2 år siden · Kåemer
27Er forfattere kloge?
2 år siden · DenFrieNukleoti...
024syv
3 år siden · Fink
25Fungerer oversættelser af store lit...
4 år siden · JamesLei
5Liv eller værk?
4 år siden · dino
19Derfor du ikke skal forsøge at bliv...
4 år siden · FlemmingHansen
6sekretær kassetteafspiller ?
4 år siden · Robert Kallehav...
1Skriveeksperiment...
4 år siden · Lisa_F
35Klaus Rifbjerg
4 år siden · Lisa_F
14Sympati contra fordom ?
26koncertskrigeri
4Karen Blixen ?