Brokkassen · Publicering vs. kommentar

16 svar
Senest opdateret 5 år siden · 16 bruger(e) deltager
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Så stramme er de nu heller ikke. Du skal blot have afgivet minimum 5 kommentarer - indenfor seneste 100 dage! Det er vel egentlig ganske rimeligt.

7 år siden
7 år siden

Jeg synes ikke det er kommentarer der er flest af på fyldepennen, og jeg synes også jeg giver en del... Måske mest fordi jeg håber på god karma - og at det kjommer ti-fold eller bare 1:1 tilbage. ;)

Så jeg synes det er ganske fair...

7 år siden
7 år siden

7 år siden
7 år siden

Jeg kan nu godt forstå, hvis man måske ikke er helt vild med den nye regl. Men forstår også godt, hvorfor den er der.

7 år siden
6 år siden

Benspænd tror jeg vil blive Fyldepennens død - i hvert fald som et "undergrundssted" hvor håbefulde tosser (som undertegnede) kunne springe ud med sikkerhedsline. Nu kan vi få pudset, poleret vores tekster og springe med på selvudgivelsesbølgen på denne side.

Det er der sådan set ikke noget galt i, men jeg er mest interesseret i et sted hvor det handler om at vise sine tekster frem for andre, ikke have flotte profilbilleder, smarte Itunes-udgivelser osv. Igen, der er ikke tale om at jeg revser nogen, jeg mangler bare den hjemmeside, som jeg synes jeg tilmeldte mig for en evighed siden. Præcis hvad det er jeg synes, der er gået tabt, er svært ved at sætte fingeren på.

6 år siden
6 år siden

Man kan spørge, hvorfor man vil lægge en tekst ind på Fyldepennen. Hvad skal ens tekst dog der? Der er jo ingen der læser den, endsige giver noget respons på den?!

Jo, når man ønsker at lægge en tekst herind må det vel skyldes at man håber på at andre ser den, læser den, siger at de har læst den eller endog kommenterer den. Det er - hånden på hjertet - hvad vi håber på! Og - hvordan man kan fortjene kommentarer fra andre hvis man ikke gider kommentere andres tekster?

Hvis det viste tidligere sig at der var alt for mange tekster der bare blev parkeret og fik lov at stå hen uden at nogen reagerede på den - så virkede det nok forkert. Hvorfor skulle alle de tekster bare være herinde som totalt "lost in cyberspace?"
Hvad kunne man så gøre for at få flere til at læse og kommentere ens tekster?
Det er vist nu tydeligt hvor jeg vil hen.
Jeg har selv været der: haft min første tekst herinde i laaaang tid, førend nogen kommenterede den. Trods det at jeg selv kommenterede rigtig mange andres. Men jeg tror at vejen frem er en vis gensidighed. Det lyder måske grimt at sige "noget for noget." Men jeg tror at det hjælper! Hvis adgangsbilletten er fem kommentarer, så har man øget sin mulighed for at få kommentarer tilbage ganske betydeligt.

6 år siden
6 år siden

Jeg har også mærket at jeg får færre kommentarer end før i tiden, og det er naturligvis kedeligt, men skulle nogen give kommentar fordi de er forpligtet vil jeg hellere undvære.

Kåemer

6 år siden
6 år siden
#8 Tula

Andre folk har sagt det vigtigste ... den gode karma, så der også vender kommentarer den anden vej er alfa og omega.
Man skal yde noget for at nyde noget, og det synes jeg er helt fair.

Og så skal man også lige tage in mente, at det måske ikke bare er kommentarer man får, men man kan "risikere" at få gode netbekendtskaber, hvor man kan diskutere skriv enten via brevsystemet eller mails.
Det er det allervigtigste jeg har opnået her på Pennen og derfor jeg stadig elsker at komme her selv efter 10 år. :-)

6 år siden
6 år siden

Jeg opfatter enhver kommentar som en gave fra en anden til mig.
Og jeg giver selv kommentarer i samme ånd. Dog sommetider med en hvis forsigtighed, hvis jeg kan mærke at modtagerens univers er væsentlig anderledes end mit eget.
En måde at få fyldepennen til at 'dø på', altså blive en brokkasse af ulæste tekster ville være at give fri adgang til at publicere.

Og så et hjertesuk - de store tekster - romaner og lange noveller har meget svært ved at få kommentarer. Der har forfatteren også en rolle - han kunne måske sige: Hver gang du kommenterer mig, så kommenterer jeg dig, - og gøre det. Det at kommenterer er jo ikke gratis, det kræver noget tid. Og det eneste vi kan 'betale' hinanden med er netop kommentartid.

6 år siden
6 år siden

Det er rigtigt, at romaner og lange noveller har svært ved at blive læst og få kommentarer, og det er ærgerligt, for der ligger sommetider skjulte skatte der. Men så må jeg rigtig nok indrømme, at jeg også selv sjældent går i gang med romaner.

Det ligger jo i sagens og Fyldepennens natur, at alt her ikke er lige godt, og man har ikke lyst til at investere tid og energi i at læse noget der er halv eller heldårligt. Det er naturligvis en forkert måde at se det på, for det "dårlige" er måske en spirende forfatters første famlende forsøg, og trænger mere til opmuntring end de der allerede skaber mesterværker.

Jeg har ingen patentløsning på det dilemma, men vil da give det råd til spirende forfattere, at selvom kærligheden ligger hos romanen, kan det nok betale sig at begynde med nogle korte tekster. Så kan man måske skabe sig en personlig og litterær profil, så nogen får mod på at gå i gang med det længere.

Og ellers må vi trøste os med, at vi er som digteren der sidder på sit ensomme loftskammer og frembringer en række mesterværker, men at vi først bliver berømte efter vores død.

Kåemer

6 år siden
6 år siden

Jeg synes at konceptet med kommentarerne fungerer rigtig godt. Det gør både at jeg får læst en masse jeg ellers ikke ville have læst men også glæden ved at udgive endnu større, fordi jeg føler at jeg har "fortjent" det.

Desværre er der skår i glæden: Den slags personer der bare skriver random ting på random historier, netop bare for at få skrevet de 10 kommentarer..
Det har jeg heldigvis kun oplevet én person gøre dette.

6 år siden
6 år siden

Jeg føler at fordi de er obligatoriske, er man nødsaget til at bidrage til det Community, man bevæger sig.

Og jo mere du læser, jo bedre bliver man også til at skrive, for på godt og ondt tager man stilling til HVAD det er at skrive. Jeg mener at en kritisk kommentar kan hjælpe en forf!atter 1000 gange mere, end hvis man uploader 100 tekster.

Jeg kan godt anerkende at fyldepennen, har høje forventninger. Men jeg føler mig blot mere draget til at klø på, upload ufærdige tekster, og lade kommentarene hjælpe mig. Der er sikkert skrive communities, hvor man uploade så meget man vil. Jeg bliver her:)

P.s. jeg læser ikke noveller eller romaner, og ved ikke hvad en forfatter kunne gøre for at ændre. Bortset fra som der blev sagt at skabe noget interesse med solide kortere tekster. Som Tom Kristensen gjorde, inden han skrev hærværk.

6 år siden
6 år siden

Jeg er da vildt rørt over at se hvor mange fremvisninger jeg igennem tiden har haft på mine digte.
Eks. Et digt " Afslutningen" jeg skrev for 1 år og 5 mdr. siden har haft 784 fremvisninger og stadig får. Det er nok for mig, at man gør ulejligheden til at læse digtet. Jeg har nok ramt "noget".
Selvfølgelig er kommentarer med til at motiverer, og et skulderklap, og husk at få kritik er udviklende.

6 år siden
6 år siden

Ja, jeg kan også blive rørt over mange fremvisninger, men hertil må så også siges, at det ikke nødvendigvis alle, som har klikket sig ind på teksten, der har læst den. Det kan så sige, at titlen eller emnet er fængende. Men ok, derfor glæder jeg mig da alligevel over, at nogen i hvert fald har klikket sig ind for at se, hvad det var.

6 år siden
6 år siden

Fint at tage debatten op igen. Vi tager den indimellem, det er sundt og der kommer nye til hver dag. Alt er sådan set sagt. Med et lidt plumpt udtryk så er det "noget for noget", men som Tula så smukt udtrykker det, så handler det egentlig om karma :-)

#8 (Tula): ( ... ) den gode karma, så der også vender kommentarer den anden vej er alfa og omega.
Man skal yde noget for at nyde noget, og det synes jeg er helt fair.

Det er sandt. Du får bogstavelig talt retur hvad du sender ud. ikke altid i samme omfang (jeg plejer at regne med 1 til 4 i mine aktive perioder, men det afhænger helt sikkert af dit eget aktivitetsniveau). Men du v i l helt sikkert få respons på dit eget, hvis du selv er aktiv og yder dit.

Når man lige kommer herind som helt spritny forfatter, kan man let misforstå konceptet og tro, at det handler om dig og dit manus og 300 sultne læser med skrivekløe efter at fortælle dig, hvor godt og spændende du skriver.

Jeg stod selv lidt usikkert på sidelinjen i begyndelsen og forsøgte at stikke en finger i jorden. Men opdagede hurtigt at jeg fik mere ud af bare at kaste mig ud i det. Det kan stadig anbefales.

I dag tør jeg slet ikke sende noget ud, før det har været her omkring. Det er her kritikken er, her fejlene fanges. Men jeg ved da godt at jeg må give igen, for at høste. Så jeg søger efter bedste evne at give ærlig kritik retur. Og til andre.
Lidt mere forsigtig kritik til nye, eller til dem der famler. Direkte til dem, som jeg ved eller tror kan tåle det.

Jeg kunne ikke undvære det!

Og gode venskaber oveni. Ret fantastisk.

Mikala

6 år siden
5 år siden

5 år siden

Besvar debattråd

Debatten Publicering vs. kommentar er startet 11/06-2014 13:47 af Mivse og er placeret under Brokkassen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
1 time, 11 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 1 time siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 8 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
6 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
6 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender
1 måned, 12 dage siden · Eddie
75Bibelen
1 måned, 13 dage siden · Engbo
4Skrivegruppe 45+
1 måned, 23 dage siden · HeleneHK
0ideer og inspiration
1 måned, 23 dage siden · Rising star
11Brug af kommentarer?
1 måned, 23 dage siden · Pia Hansen
3Psykoterapi
2 måneder siden · Anita A
2Efterlysning af serie
2 måneder, 20 dage siden · Kåemer
6Skriveklub?
2 måneder, 23 dage siden · Andreas9000
0Kritik / personlig / offentligt
2 måneder, 25 dage siden · Brehmer
0Presse meddelser
3 måneder, 15 dage siden · JesperSB
1Copyright af navn
3 måneder, 24 dage siden · Kafkaesque
0Inspirationsråd til at skrive digte
4 måneder, 19 dage siden · belmindelig
20En udfordring med Den fede mand af ...
4 måneder, 22 dage siden · Morpheus
7Gratis TV-kiggeri
4 måneder, 23 dage siden · Prem
2Navne
4 måneder, 24 dage siden · Engbo
74Ligheder
4 måneder, 26 dage siden · Prem
20Komplimenter
4 måneder, 26 dage siden · Prem
710 trælse brølere...
4 måneder, 28 dage siden · K.B. Assenholm
11Jalousi
4 måneder, 29 dage siden · Kåemer
3Saxo Publish eller Book on Demand (...
4 måneder, 29 dage siden · TheProject
4Gensidig betalæsning - Roman
4 måneder, 29 dage siden · Kafkaesque
5Bekræft dit køb med nemid
5 måneder, 3 dage siden · mlsj

Brokkassen

0En molbohistorie?
1 år, 6 måneder siden · dino
4Vil I venligst lade være med.
1 år, 11 måneder siden · knudkp
24Digte
2 år siden · Kåemer
6Feisbuuk
2 år siden · Savanti
8Musik i film
2 år siden · dino
8Vejret.
2 år siden · Savanti
0illustrationer
3 år siden · kirstine12
8Jeg elsker jeres site, men lige det...
5 år siden · magicmagnus
4Hvad med nej?
5 år siden · Engbo
16Publicering vs. kommentar
5 år siden · Birkmand
9Jeg - en kværulant
5 år siden · Robert Kallehav...
11Når mobberen fralægger sig ansvaret
6 år siden · Fink
17Hvad skal vi med Halloween ...
6 år siden · peter_romer
1At sejre sig ihjel?
6 år siden · dino
5passende replikker
6 år siden · Lisa_F
3hvidevarers holdbarhed
7 år siden · Robert Kallehav...
63Hvorfor deltager du ikke i debatten...
7 år siden · Post Scriptum
51Kommentargivningens tab af mening
7 år siden · westendahl
2Bogklub eller bondefangeri?
7 år siden · Høeg
22Hvor er den gode fantasy blevet af!...
7 år siden · Bondekonen
4Øv
8 år siden · Kornblomst
3På vagt
8 år siden · Jon Vest
12ARGH!
8 år siden · dino