Hyggekrogen · Fatamorgana

7 svar
Senest opdateret 7 år siden · 5 bruger(e) deltager
7 år siden

Da jeg for snart længe siden brugte det udtryk i Dagens ord, var det fordi, jeg oplevede et fatamorgana, en luftspejling.

Når jeg forlader min klub ved stranden ved Risskov, standser jeg ofte ved en lille udsigts plads, for at se om jeg kan se Samsø i dag. Der er meget forskel på mulighederne. Men pågældende dag kunne jeg - så tydeligt se. Indtil det gik op for mig, at det ikke var Samsø. Det ar n kæmpe by med store siloer og en meget stor bygning, som jeg ikke kunne se om var fabrik eller bolig blok. Billedet strakte sig ind over Helgenæs. Det var tydeligt at se, hvor landskabet var kendt. Der var høje træer, hvor billedet sluttede mod nord og mod syd hang der tre meget store flag.

Heldigvis fik jeg da bekræftet, at det ikke var mig, der var mere skør en normalt. En mand og hans hund kunne bekræfte. Det første han dukkede op bag ved mig udbrød han: "Skal det der være Samsø. Jeg går tur med hunden her hver dag, så jeg ved godt, hvordan Samsø ser ud." Jeg havde dog alligevel håbet, at nogle medier havde set det. Der kommer jo ofte flotte billeder i vejrudsigten.

Men nej, kun hund mand og ringe mig er vidner til den storby. Den blev der lige så længe jeg følte at have tid. Men jeg konstaterede da dagen efter, at der kun var det rigtige Samsø tilbage. Men sikke oplevelse, jeg nåede at få med i dette liv.
Har I nogen tider set et Fatamorgana?
Venligst Engbo

7 år siden
7 år siden

Jeg har ikke set nogen selv, men jeg var engang til et foredrag på "RISØ" hvor en amerikaner forklarede om fænomenet og viste en masse eksempler.
Et Fata Morgana er ikke synsbedrag. Det handler om at lyset fra et objekt (af en vis "vertikalitet, så som et træ, en person, et skib eller en bygning.)
transmitteres gennem luften til beskueren. Man kan forestille sig luften som en sandwich af nogenlunde vandrette zoner, hvor lyset bevæger sig imod os.
Men ved visse atmosfæriske forhold kan luftlagene divergere i vores retning. Det vil sige at nær ved os øges deres højde.
Det medfører at billedet bliver højere i vores ende.
Der er sket en forstørrelse. Luften har virket som en lup.
Derfor kan ting der ellers er for fjerne til at vi kan se dem forstørres, så de bliver synlige.
Derfor kan du måske i Århus se havnen i Kalundborg. Luften har forsynet dig med en kikkert.
Så det er ikke en illusion - de fjerne huse er blevet "større," så du kan se dem.
Han viste hvordan en person der går på den anden side af en sø kan forstørres så han ses, selvom han er så langt borte at han normalt vil synes for lille.
Søen kunne være Genezerath Sø og manden kunne være Jesus.
Han vil nu ses så stor, at det ser ud som om han går på vandet.

Der sker ikke altid kun forstørrelse, men ofte også en forvrængning af proportionerne. Et skib kan antage mærkelige former.

Hyppigst sker det en tidlig morgen nær overfladen af en sø.

Klassisk kan det ske for en ørkenvandrer, der ser den ventede oase så stor, at han tror at den er ganske nær. Han bliver naturligvis skuffet.

7 år siden
7 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

7 år siden
7 år siden

Skønt billede! Man tror jo at vandet slutter hvor det ser ud til, så båden vitterligt svæver.

7 år siden
7 år siden

Ja når luften er tør og varm, så sløres udsigten. Men den indre fatamorgana er ofte når der digtets på virkeligheden.
Eks. I Matador hvor vi alle tror vi ser skolelæreren Hr. Andersen stå på altanen og fryse ind i døden. Nå et sidespring.

7 år siden
7 år siden

Alligevel et sjovt eksempel med Lærer Andersen!
Ikke et Fata Morgana, da disse er virkelige, blot forvrængede gengivelser af virkeligheden.
Andersen på altanen er nok snarere...noget andet. Jeg vil ikke sige massepsykose, for det ville være en sygdom. Hvad så: Massesuggestion? Det kommer nok nærmere på.
I hvert fald var tusinder af TV seere koncentrerede iagttagere til Karin Nellemoses fremragende skuespil, da hun fortalte om sine oplevelser aftenen før. Så koncentrerede at de villigt tog fortællingen ind i deres visualiserende fantasier og siden troede at de havde set det!

Morsomt ja... men også skræmmende! Tænk hvordan denne effekt kunne udnyttes i propaganda!

7 år siden
7 år siden

Vi MÅ da lige have den med:

7 år siden
7 år siden

Den er sjov den med Lærer Andersen på altanen, der rusker i den låste altandør. Jeg har skam også set det, og han havde blåstribet pyjamas på. Eller ... Det har jeg vel ikke. For det har ingen vel. Men det er stadig én af de scener jeg "husker".

Et fatamorgana har jeg ikke set. Men det har noget af min familie nede på Blokhus Strand engang i 1970'erne. De var gået ned for at se solnedgangen med alle de andre, og her fik de i stedet en luftspejling at se. Jeg ved ikke præcis hvad de så, jeg var der jo heller ikke selv, men mener at det også var noget med en by. Vist nok en arabisk én med minareter og det hele. De glemte det aldrig og delte altså oplevelsen med mange andre den aften.

Håber at se én selv en dag. Det må da være spændende.

7 år siden

Besvar debattråd

Debatten Fatamorgana er startet 12/06-2014 18:01 af Engbo og er placeret under Hyggekrogen.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

4001Dagens ord
7 timer, 11 minutter siden · Engbo
21Lykke
1 dag, 6 timer siden · Inghard
149Hvad er du taknemmelig for i dag?
1 dag, 7 timer siden · Inghard
4superhelt vs superskurk?
2 dage, 14 timer siden · Engbo
25Skal vi starte et skrive- fortællef...
7 dage siden · MariaMolgaard
11Hvad inspirerer dig
7 dage siden · MariaMolgaard
2Skrive-software?
8 dage siden · Mons1957
0Internationalt
21 dage siden · Savanti
492Kontraster
21 dage siden · Engbo
0Søger læsere!
1 måned, 5 dage siden · turkdaddy
9Transgender