Selvudvikling og livskvalitet · Kan I finde jer selv, horoskop ?

26 svar
Senest opdateret 6 år siden · 13 bruger(e) deltager
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Min erfaring er at gode astrologer kan give et meget dækkende billede af en person og personen basale problemer og stærke sider, hvis de har fødetid og fødested.

De kan også pege på nogle kriseperioder i ens fortid. Og til en vis grad på mulige kriseperioder i ens fremtid.

Men forudsigelser der konkret siger, hvad der vil ske om et eller to år, det kan de ikke.

Jeg er endda blevet overrasket over kvaliteten i profesionelle computerhoroskoper !

6 år siden
6 år siden

Jeg tror gerne at mennesker sender signaler der potentielt kan fortælle noget om dem.
Nogle er bedre end andre til at tyde dem.

Er man født i Vemb? 60 år og nu bosiddende i København?
Det kan nok fortælle noget om vedkommende. Og de omvæltninger en sådan forflyttelse kan give.

Men himmelrummet? Stjernerne? Planeterne?
Her står jeg fuldstændigt af.

Engang var der en TV serie, hvor en professionelsandsigerske skulle gætte en person ved astrologisk metode ud fra simple oplysninger.
Hun skulle lige bruge ½ time med sin pc der rummede astrologisk software. (Hvad det så er.)
Man så hendes skærmbillede i begyndelsen der forestillede et diagram med planetbaner og whatever. Men så så vi ikke mere. Jeg føler mig sikker på at hun nu hentede helt andre programmer frem. Verdslige statistiske data. Og med dem kunne hun indkredse de mulige til nogle få. Og taget i betragtning at det var en popsmart udsendelse, hvor kendiser har forrang, så kunne hun let gætte resten.

Blandt andet derfor tror jeg at folk der er dygtige til at vurdere facts kan nå frem til konklusioner der forekommer mystiske for os andre der ikke har sådanne forudsætninger. Men for mig at se er astrologien en klædedragt alene.
Det kan måske også forklare at en computer kan vise noget som vi andre ikke ville kunne overskue.

6 år siden
6 år siden

Horoskoper fra nettet og dagblade betragter jeg kun som morsom underholdning, fordi disse spådomme umuligt kan gælde for alle dem, der er født under dagens/ugens stjerne.

Jeg tror nu heller ikke på, at en flok livløse kloder og klipper langt ude i verdensrummet kan få nogen indflydelse på mig og mit liv.

mvh. Benno

6 år siden
6 år siden

Nej, helt bestemt har fødselstidspunktet i forhold til en stjernes placering ingen som helst indflydelse på vort liv - selv om vi udregner sommertid eller normaltid og tænker på hvor tids zonernes grænser går.

Vi kan sætte stjerne på som forestillinger og symboler. Jeg kan glæde mig over, at hun langt borte kan se samme planet som jeg. Vi beriger fantasien på den måde. En arm kan række en bestemt længde. Den tekniske udvikling gør, at vi kan samtale langt, langt;
Men fantasien er uden grænser - ikke altid anstændig; men kan ikke drages til ansvar. Fantastisk, så hvorfor spille tiden med at tro på Væderen eller .. . Vi mødes på Jupiter til en afveksling. Engbo

6 år siden
6 år siden

Jeg afviser ikke himmelrummet (hvoraf vi selv kun er en uendelig lille del)
Jeg mener heller ikke at kun den tørre videnskab har ærinder derude.
Stjerner kan være meget romantiske, ingen tvivl om det. Fantasiens verden betyder noget for os alle. Men jeg tror at astrologi også hører hjemme her.
I gamle dage kunne man nok ikke skelne astrologi fra astronomi. Det var nok det samme. Astrologien var, tror jeg, et forsøg på at forstå Guds visdom og hans grunde til at skabe himlen som han gjorde. Gud kastede ikke med terninger, der var en mening med alt han gjorde. Og denne mening måtte slå igennem hos menneskene også.
Sådan ser jeg på det.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror generelt ikke på horoskoper og dermed heller ikke at stjerners placering har nogen indflydelse.

Men astrologi har jo haft sin gang på jorden, formentlig lige siden skabelsen, med større eller mindre effekt på mennesker og nationer/regenter.

Derimod kunne jeg godt forestille mig at fødested og tidspunkt - måske endda undfangelsestidspunktet - kan påvirke kroppen i brede termer, uden at jeg dermed skal kloge mig på hvilke påvirkninger.

6 år siden
6 år siden

Fødested og tid kan i hvert fald betyde noget for barnets forældre!
Og disse vilkår kan nemt smitte af på barnet.
Hvis et barn fødes på Buckingham Palace kan tid og sted godt betyde en del. Fordi dets forældre bor der og er tronarvinger.
Men hvis en køkkenpige føder i dølgsmål nede i slottets kælder og barnet gives bort til en familie i en anden by, så tvivler jeg på at det barn og prinsen vil få noget til fælles selvom børnenes astrologiske omstændigheder er de samme.
Det er nok samfundsforhold der bestemmer børnenes videre skæbne ud over deres biologisk betingede evner.

6 år siden
6 år siden

Ja, det er sikkert bare fantasi, at stjernerne har indflydelse på, hvordan vi er som mennesker.
Og så alligevel ...
Jeg synes det er forunderligt at rigtig mange stenbukke - inklusive mig selv - faktisk er nogle lidt indadvendte læsehest-typer. Men det er måske bare fordi vi er født om vinteren? ;-)
På en eller anden måde er vi jo alle en brik i/en bid af det store univers - så hvis man ikke tager det alt for alvorligt kan man vel godt forestille sig at lidt stjernedrys og lidt planet-DNA kan påvirke os? ;-)

Vh. Pia

6 år siden
6 år siden

Udfra den beskrivelse der er på det link du har lagt ind, er det slet ikke mig, jeg burde slet ikke være i jomfruens tegn.
Til gengæld beskriver det meget godt min kæreste, der også er i Jomfruens tegn.

6 år siden
6 år siden

Tjah - hvis ens paradigme ikke tillader andet end den populærvidenskabelige beskrivelse af os og universet, så er astrologien jo nonsens og derfor ikke interessant.

Men som Newton sagde "Sir Halley, I have studied the matter, you have not!"

Jeg, som har en rimelig naturvidenskablig uddannelse kan ikke, på denne baggrund forklare, hvorfor astrologien virker. Men jeg har erfaret, at det gør den, se mit tidligere indlæg.

Så, er du nysgerrig, er der en chance for at få udbygget dit verdensbillede ved at bruge lidt tid på at lytte til den professionelle astrologi. Men som al anden indsigt, så kræver det også lidt arbejde. ;-)

6 år siden
6 år siden

Det er sjovt, at du skriver det frivole! Jeg har netop skrevet et digt, der handler om hvor spøjst det er, at "stjernerne" skal bestemme, hvordan jeg er som person. Digtet hedder faktisk "Vandbærer" fordi jeg, ligesom dig, er født i vandmandens tegn (jeg benytter mig så selv af begrebet 'vandbærer', da det andet er lidt for mandschauvinistisk til mig :-P)
Men selvom jeg forholder mig kritisk til stjernetegn og horoskoper - og for nu at svare på dit spørgsmål, så ja, så kan jeg sagtens genkende mig selv (pudsigt nok)
- Måske er der noget om snakken?? Hmmmm...

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Naturvidenskabens historie præges af mange og slemme fejltagelser!

Dens fornemste egenskab er dog dens ambition om at vi skal blive klogere. Revolutioner er velkomne! I den lødige videnskab.
Intet bør glæde en ægte forsker mere end at opdage hvordan vi alle har taget fuldstændig fejl, og også ham selv.

Jeg fornemmer dog at pendulsvingere, horoskoptydere og deslige minder mere om ingeniører. De er fastlåste i deres verdensbillede og lægger stor vægt på forudsigelighed i deres arbejde.
De ser nødig at det pludselig står klart at de tager helt fejl!

Vores videnskabelige verdensbillede har forandret sig voldsomt de seneste to tusind år. Astrologien bør underkaste sig samme selvkritik. Men jeg fornemmer at levebrødsudgaven af sidstenævnte snarere ser en styrke i referencen til den ældgamle "visdom."

Hvad med mig selv? Har jeg ikke selv noget med et vaklende fundament?
Joda! Ikke mindst UFO-logien synes jeg er spændende.
Jeg har et par bøger skrevet af "Maximilian de la Fayette" om Maria Orsic. Det er spændende selvom man næsten ikke kan tro på det hele.
(Eller overhovedet ret meget af det.) Maria Orsic er en romantisk skikkelse, som man kan græmme sig over at man ikke har mødt! En dame efter min smag!

6 år siden
6 år siden

Jeg tror på at astrologi kan sige noget sandfærdigt om en person, men de generelle "sådan er en løve" tekster har jeg ikke så meget til overs for. De er meget sjove at læse og ofte kan jeg finde ting i dem, der resonerer med mig, men jeg har dog også været ude for at de er fuldstændig galt på den (i forhold til mig, selvfølgelig - de passer nok på nogle andre løver).

Der, hvor jeg ikke helt forstår astrologien og bliver forvirret, det er at planeterne har flyttet sig (meget) siden tidernes morgen, men astrologerne bruger stadig de gamle regnemetoder til at udregne horoskoperne med. Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra, men efter sigende, så var horoskopernes billede og himmelens billede dybt forskelligt, selvom horoskopet jo skulle svare til hvad, der reelt var på himmelen, da personen blev født. Det synes jeg er mystisk.

6 år siden
6 år siden

Lige lidt afklaring.

Planeterne flytter sig hele tiden, og den flytning indgår netop i horoskopberegningen.
Tegnene svarer til områder i universet, som har forskellig indflydelse. Du er løve fordi din sol set fra jorden stod i det område i universet der klasisk kaldes for løvens tegn i den vestlige astrologi.
Så vidt jeg husker bevæger disse tegn sig hele turen rundt på 50.000 år eller er det 25.000? Så det går langsomt. Så hvis man bruger en viden om hvad et tegn betød for 5000 år i dag så er det nok misvisende, men det gør mainstream astrologien heller ikke, dens baggrundsmateriale går næppe mere en 400-500 år tibage.

6 år siden
6 år siden

Ah, så den forskydning, der er, er altså så lille at den er irrellevant?

6 år siden
6 år siden

Hvis en planet der vejer 17 mia mia mia mia tons påvirker mennesker - hvordan kan den så påvirke to mennesker forskelligt?
Der er gravitationen ... den vil afhænge af hvad de to mennesker vejer hver især. Men deres karrieremuligheder? kærlighedsliv? næ - der er jeg stået af.
En elefant kan ikke påvirke to myg på væsentlig forskellig måde. Den kan træde på dem eller lade være.
Astrologien skylder en forklaring på hvordan det sker.
Bevares - hvis der er en troværdig statistisk sammenhæng, behøver man ikke angive kausaliteten.

Men jeg tror at astrologien stammer fra troen på at Gud havde en mening med at indrette universet på den måde han gjorde. Der var system i tingene. Men det er nok der jeg ikke kan være med.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Jovist, Frivole. Men du forklarer ikke hvordan denne indflydelse foregår. Hvad er mekanikken?

Og om det er stjernerne der fik mig til at kikke op?
Det ved jeg ikke. Jeg kan heller ikke vide om det var en sten der fik mig til at kigge på stien foran mig.
Eller et træ der fik mig til at kie mod skoven.

Hvis en stjerne får mig til at kikke op i himlen, må stjernen vide at jeg går der netop nu. Hvordan ved den det? Har den set mig? Hvis stjernen er (så lidt som) 500 lysår fra Jorden, tager det 500 år før den får øje på mig. Hvis den så skal få mig til at kikke op, hvordan sender den så beskeden til mig? Tager signalet yderligere 500 år at nå frem? Så er der efterhånden gået 1000 år! Mon ikke stjernen finder mig lidt for bagatelagtig til at holde interessen for mig fanget så længe?
Eller har astrologien signaler til rådighed der kommer frem lige vupti? Uden den forsinkelse som lyset må trækkes med?

Nå - spøg til side! Selvfølgelig kan stjernerne få mig til at kikke op! Men det skyldes nok snarere at jeg i forvejen ved at de er der!
Men selv her må jeg indvende at stjernerne ikke er der hvor jeg ser dem. Nogle stjerner er måske udslukt for mange år siden, selvom vi endnu kan se deres lys.

Vi mennesker kan etablere en kultur omkring betragtning af himmelkuplen. Fint nok. Men for mig kan det kun blive æstetik. (Og fysik.)

6 år siden
6 år siden

#19 (frivole): ... Nogle lægger tarokkort eller for lagt tarokkort andre tager til spåkoner, men det hele handler om at du kender din fremtid, og kan du ikke lide hvad du for at se/læst, ja så er det fri for dig at ændre det. Det hedder skæbnen...

For mig handler det ikke om fremtiden (med hverken horoskoper eller tarotkort), men tværtimod en bedre forståelse af mig selv, mine omgivelser og muligheder. Jeg ser det ikke som en krystalkugle, man kan se ind i fremtiden med, ligesom i Anders And :)

Jeg har ikke nogen solid forklaring på hvordan tingene virker og der er bestemt også en mulighed for at det hele bare er psykologi, men de har betydning for mig og det er mere end nok værdi i mit verdensbillede til at jeg betegner dem som "virkelige".

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

#18 Dino
Hvis du vil have mere indsigt i denne 'materie' bliver du nød til at udvide dit paradigme ;-)
I det klassisk fysiske paradigme er der ingen plads til forklaringer, de vil lyde sindsyge. Jeg har selv en god gammeldags klassisk naturvidenskabelig uddannelse. Som opdrager en til respekt for facts. De facts jeg har stødt på af astrologiske resultater i den lille verden jeg har overblik over, har så tvunget mig til at søge logikken bag astrologien. Og, ja det er lykkedes nogenlunde.

#21 Erica.
Det er min erfaring at går man efter den professionelle astrologi som en måde at forstå sine egne styrker og svagheder så er den meget givende.
Om fremtid, (og fortid) er det min erfaring at man skal tage det på samme måde som en sejler tager vejrudsigten - nåh, det bliver blæst fra vest, så vil jeg ikke sejle mod vest, men mod syd - hvis sejleren kan, kan han ikke det, så er han klar over at det ikke bliver helt nemt. - Jeg håber analogien giver en ide om problematikken.
#19 frivole
Jeg kan godt lide din poetiske tilgang, men dine eksempler er jeg lidt usikker overfor. Lad mig forklare: Det er min overbevisning at vi mennesker er her med en opgave der hedder: Du mangler at indse nogle ting, derfor vil begivenheder indtræffe som kan give dig denne indsigt. Vor sunde fornuft og tænkeevne vejleder så vor (lidt) frie vilje, i hvad der er at gøre når begivenhederne indtræffer. Astrologien/Clairvoyancen/tarotkortene kan vise noget om hvilken type begivenheder der er tale om, men ikke hvad de præcist er. Især hvis den der hjælper en med disse ting er en god 'håndværker' og ikke en amatør der tror han er 'mester'

6 år siden
6 år siden

Stjernerne kan være interessant læsning, men jeg synes ikke altid det passer. Hvis jeg læser horoskoper er det mest års- og ugebeskrivelser. Da jeg synes de passer bedst.

Ellers er jeg begyndt at gå en del op i drømmetydning. Alt hvad man drømmer er ting som ens underbevidsthed prøver at gøre opmærksom på. Bla. Har jeg haft mange mareridt, men går man dybere ind i dem så fortæller de mig at jeg skal arbejde hårdere med mig selv for at blive et nyt menneske.

6 år siden
6 år siden

Det kan godt være, at der er noget om horoskoper. Men der kan også være noget om diagnosticering. Man kan vel nemt tro, at et horoskop holder stik. Det er min pointe, at et horoskop holder stik, fordi man selv gerne vil, at det gør. Lidt ligesom frivole hellere vil identificere sig med et andet stjernetegn end sit eget.

Ham her siger noget, som jeg kan forholde mig til, hvad angår, at finde sig selv:

6 år siden
6 år siden

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Kan I finde jer selv, horoskop ? er startet 20/06-2014 13:27 af frivole og er placeret under Selvudvikling og livskvalitet.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
3 timer, 20 minutter siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
3 timer, 45 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
13 timer siden · Prem
77Læserbreve
14 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 6 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 7 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 11 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 11 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 19 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 20 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 26 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 17 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 19 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 22 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 22 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 22 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 28 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 29 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder, 2 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 7 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 9 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 13 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 15 dage siden · Prem
54Ligheder
3 måneder, 17 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
3 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 26 dage siden · Prem
0Kringsat
3 måneder, 28 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
4 måneder, 4 dage siden · Engbo
3Droner
4 måneder, 5 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
4 måneder, 12 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 1 dag siden · Nordigarden
52Treenigheden
5 måneder, 3 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
5 måneder, 5 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
5 måneder, 10 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
5 måneder, 13 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
5 måneder, 15 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
5 måneder, 17 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
5 måneder, 28 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
5 måneder, 28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
6 måneder, 2 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
6 måneder, 9 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
6 måneder, 22 dage siden · Savanti
17Din dag
7 måneder, 3 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
7 måneder, 13 dage siden · spilskabet

Selvudvikling og livskvalitet

2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
20Udslettelse af selvet
10 måneder, 11 dage siden · Morpheus
4Grammatikkurser?
1 år, 3 måneder siden · Mette-Maj Ronja
82Perfekt?
1 år, 7 måneder siden · Engbo
23Efter døden
1 år, 7 måneder siden · dino
32Din dag.
1 år, 8 måneder siden · Eddie
2Pigen på piedestalen
1 år, 9 måneder siden · dino
3Lidt om dig og mig :-)
2 år siden · nillepoulsen
11Kønsskifte
3 år siden · smukkehjerte
9Ensomhed
3 år siden · Fink
20OCD
4 år siden · michalik82
5Fortrydelse og anger
4 år siden · dino
7Hedonistisk tilvænning ?
5 år siden · Engbo
8Alderdom
5 år siden · dino
8At se sig selv udefra
5 år siden · Fink
14Viser
5 år siden · dino
54Beskrivelse af lykke?
5 år siden · den-naive-reali...
18Nye venner?
5 år siden · Mikala
41jeg ruger over fortiden
5 år siden · Fink
26Kan I finde jer selv, horoskop ?
6 år siden · frivole
4Særlig sensitiv
6 år siden · Fink
12Kognitivitet ?
6 år siden · xanadue
1Jeg
6 år siden · Babyangel85
18Har vi én bestemt personlighed elle...
7 år siden · Sabbath
61Hvad er meningen med livet?
7 år siden · Peter Busk
2Kender du det, at du med et starter...
7 år siden · k. s-k salsa
24Kan lykke købes for penge?
7 år siden · kapa
0Rejse til Jamaica?
7 år siden · Høeg
7forsvandt skrivelyst
7 år siden · Nikolett Bathor...
3Second thoughts