Ordet er frit · Refleksion - deltag venligst, hvis du har lyst

43 svar
Senest opdateret 6 år siden · 8 bruger(e) deltager
6 år siden

Jeg er ved at få nok. Nu tager situationen og denne skrivelse udgangspunkt i, at jeg har et problem med et system. Rettere sagt det system, som vi alle tilbeder, som var det en eller anden uudslukkelig ildebrand af en vred gud, der nødvendigvis må følges, som om at det er en objektiv realitet, at det er det, man gør.

Her er problemstillingen: Vi kræver ting af hinanden, som om de har sandhedsværdi. Vi bytter ting. Her mine 1000 kroner for tre måneders el. Jeg har sparet denne gang kan du se. Især når det gælder DONGs priser. Det er netop det, det drejer sig om, at der er priser på ting. Ved samme princip kan man "vinde" en fodboldkamp. Det er jo en åbenlys illusion! Ja, man føler glæde ved at have sendt en række bolde de rigtige steder hen, men er det ikke ligesom dengang da Anders Fogh blev danmarks præsident? Jeg mener, han sagde i et interview, at han følte sig tom efter måneders valgkamp for endelig at sidde uden papirarbejde ved et skrivebord af en mands komfur at være.

Derfor er det vigtigt at komme til kort og spørge sig selv og andre om det kan være rigtigt, at man fortsat vil underkaste sig bureaukratiet. Hvad i alverden tjener det, vi har gang i? En klog mand sagde engang, at symboler er vigtige, meget vigtige endda. Men hvad symboliserer kronen, dollaren, pundet eller euroen? Tillid? Råderum? Aktualitet? Især sidste betvivlelse, aktualitet, synes at være hurtigt afkræftet. Der er nemlig intet aktuelt over andet end det man i sit sind giver penge, at være aktuelt. Vi gør det hele så firkantet, at vi tror, at det forholder sig sådan, at love og regler rent faktisk er ting, der gælder for universet, for at det kan fungere. Sådan er vores praksis tilsyneladende af en eller anden teori. Jeg siger på ingen måde, at teori og praksis stemmer overens i vores egen forstand. Jeg er sikker på, at der sidder, flyver og hopper omkring mange væsner, der er ukendte for os, og griner af vores spil. Vores indbildning. De har tilsyneladende ikke brudt dem selv med at spilde tid på vores ubetydeligheder. Eller også er vi under mind control. Mange hypoteser kan laves. Vi spiller nemlig et spil uden lige. Et spil, der ekskluderer en hel del kreativitet, er hvad vi har til at binde hinanden på mund og hånd. Jeg har ikke lyst til at bruge fem år på en uddannelse, syv år på en uddannelse eller et andet fastsat tidsrum, der skal sige noget om hvad hulen jeg er blevet i stand til efter det tidsrum. Det er jo det mest relative i verden; tid, lang tid, kort tid. En forfatter var i radioen, for at tale om sit forfatterskab og sin bog Boyfriend, som jeg ikke har læst. Men hun fortalte det om sit forfatterskab, at hun i måneder og år kunne gå og tænke den bog, hun en dag ville nedfælde på papir. En skønne dag satte hun sig ned og skrev Boyfriend på 6 timer. En bog i romanstørrelse brugte hun seks timer på at skrive ned. Tør man tro på det? For 100 kroner tør man måske? Eller ville det virke bestikkende? Nej da, ikke hvis det med sikkerhed blev holdt hemmeligt. Den er i hvert fald blevet anerkendt, bogen Boyfriend, i højere grad. I vores virkelighed, hvor det ikke er sket før det er på facebook, meget overfladisk og sådan er det selvfølgelig ikke, kan det være svært at skue en fremtid, hvor en sådan praksis er umulig; denne praksis at tænke et år på en bog for på seks timer at fælde den ned på skrift. Alle kan da sige, at de er ved at skrive en bog oppe i hovedet og så kan man have nok så mange millioner pengeenheder som symbol på tillid for dette. Penge taler, og så kan talegaven være lige meget. Det skal forstås sådan, at talegaven er budskabet, formålet med overhovedet at tale. Der er et formål selvom mange slipper afsted med at projektere en overfladisk tro på, at man kan nøjes med at tale uden at have et reelt formål med det. Det er enormt angstprovokerende for en linedanser i et cirkus at opdage, at denne hverken kan danse på line eller har noget sikkerhedsnet. Især når denne erkendelse først kommer til overfladen af linedanserens sind, når linedanseren står med sin stang på sin snor i et telt fyldt med tusind mennesker. Linedanseren vil kaste sin stang fra sig og klamre sig til snoren. Måske hvis denne er lidt popsmart, vil den forsøge at fake it till you make it. Dog vil denne popsmarte ende omklamrende snoren snart.

Jeg vil uddanne mig hele livet i gennem uden at være fastlåst til noget som helst, for at være kvalificeret. Hvem skal som følge af sådan et system så være i stand til at flyve et fly? Må man kende piloten godt, for at turde flyve med ham? Tja, hvilke regler skulle der i så fald være, hvis et liberalt samfund, som stat, skulle eksitere? Skulle der være stat? Tjo, det er jo nok ikke lige til højrebenet bare at sige, at enten praktiserer vi anarkisme eller kapitalisme/kommunisme indefor statens rammer. Det er jo både rammende og urammende. Lidt ligesom den besværlige Kant, der både vil være a priori og a posteriori. Man kan kun begynde at tro, at man forstår hvad han mener. Men så svært er det nu heller ikke, hvis man bare tør at se bort fra, at man har 7 år til at studere i og så er man student. Færdig med at læse det skidt, nu skal jeg have volvo, hund og firetusind børn, så staten kan overleve sit med møntfødder jord betrædende spil.

Hvis du er enig i, at vi lever i et samfund, som ikke udlever sit fulde potentiale, hvordan vil du så ændre på samfundet? Fjerne monopoler? Give medvind på cykelstierne? Gemme dig i en hule og give skylden i stedet for at tage den og gøre noget ved den? Vil du beskylde? Kom med din helt egen løsning, jeg glæder mig til at læse din udlægning, redegørelse, tankestrøm eller whatever.

Venlig hilsen Anders.

6 år siden
6 år siden

Tidsrammen for at redigere en tekst er overskredet... Der skulle stå mulig, hvor der står ... praksis er umulig.

Dette kan være en fin metafor til at filsofere over lang og kort tid, om der i virkelighed er en sådan, bare fordi der er det på fyldepennen.

6 år siden
6 år siden

For at gøre det (urimeligt) kort:
Man må vel acceptere at vor tids styringsprincipper er et afkog af årtusinders praktiske måde at at indrette sig på? Og at de uretfærdigheder der ligger heri også afspejler at menneskene er uretfærdige.
Det er nok lidt ambitiøst at omdefinere verden i stedet for at finde et sted at sætte sine egne fødder. For det bliver de fleste nok nødt til trods alt. (Siger en der ikke har meget af sin ungdom i behold.)

Var det Benny Andersen der digtede noget i dene retning:
"Mine cykelklemmer! Jeg vil af!"

6 år siden
6 år siden

Du siger noget tankevækkende Flemming. For man kan vel gå og ville ændre på verden, når man måske hellere skulle ændre på sig selv i den forstand, hvor man ikke nødvendigvis ændrer andet end sit syn på sig selv, for at føle fredelig frihed. Tænk hvis man kunne få folk til at opdage, ikke bare opdage, men også gøre brug af friheden, til at være frie. Er friheden retten til at kende sig selv eller retten til at slå ihjel? Tænk, så mange, der slår ihjel knap nok uden at kende sig selv, kende sig selv mere end næsten, stadig slående næsten ihjel. Hvor kommer ondskaben fra? Hvor kommer indsigten fra? Hvad sigter man ind i?

Ville det at få folk til at opdage sådan en frihed ændre på samfundet? Eller skal man nøjes med at finde sin egen fred og frihed? Det virker da umiddebart også meget tilfredsstillende, men noget, der vel kræver arbejde eller ikke-arbejde.

6 år siden
6 år siden

Jeg tror det er meget almindeligt at stå af toget, fordi man ikke gider det ræs. man vil have lov at bestemme såvek tempo, som den vej man skal køre.
Men står man af - vil man nok en dag vente på næste afgang. Når man har set sig omkring.
Men ja, at tage et liv er uhyggeligt, og man kan nok kun gøre det hvis man forud har dræbt noget i sig selv.
Nogle tror på et liv efter døden. Jeg tror på et efter fødslen.

6 år siden
6 år siden

Spændende. Ja det med at stoppe, for at se sig om, virker engang i mellem meget appellerende.

Det er også som om, at livet efter fødslen kan være en nærmest det meste af tiden alligevel, så hvorfor tage forskud på det umiddelbart uvisse?

Hmm ja. Der er mange ting at tænke over, men jeg synes, at det er en rar eftersøgning, sådan at stoppe op og finde sit eget tempo. For så kan omverdenen være nok så meget ragnarok. Men hvad omverdenen er for en, om den kun er med de øjne, der ser den, er et problem, hvis man vil have det til at være det; et problem. Så må virkeligheden i høj grad være subjektiv, hvis man sådan kan narre sig selv til at køre en anden vej end sin egen lig med Anders Matthesens joke om at finde sig selv, når man jo var lige ude i haven. Dog tror jeg stadig, at der ikke kun er subjektiv realitet. Der er også objektiv realitet, som nok skal åbenbare sig selv på den ene eller anden måde uden afhængighed af den subjektive realitets gøren eller laden.

6 år siden
6 år siden

Du er Anders bare kommet i et tidspunkt i livet, hvor du reflekterer over livet, og hvad det byder ind med og du står ved et vejkryds om du skal vælge højre vejbane eller venstre, tillykke.
Hvis du skal være med til at få indflydelse gå ind i politik og lav en uvending, men det koster kræfter at at ændre på mange års opfattelse af hvordan et samfund skal skrues sammen.
Du kan også vælge at sætte dig i et hjørne, og proklamere "stop verden jeg vil af" Man må finde sin egen måde at leve sit liv på, men der er spilleregler i samfundet som flertallet har været med til at bestemme, men valget er dit Anders. God sommer

6 år siden
6 år siden

Spændende refleksioner, du har gjort dig, Anders ;-)
Jo, strøm er bestemt alt for dyrt. For de, der har en lav indkomst. De som har en god, solid indkomst kan sagtens betale.Måske paradoksalt er det også dem med en god indkomst, der har råd til at gå andre veje og f,eks selv producere strøm via en vindmølle eller andet.
Måske kunne du konstruere en form for trædecykel eller "hamsterhjul," så du kan lave din egen strøm? Eller undvære det helt, skrive på papir i stearinlysets skær? ;-)
Nej vel - det er ikke hyggeligt hvis det bliver en fast tilstand. Og jeg synes heller ikke, det er rimeligt.

Der er rigtig mange ting, jeg gerne ville ændre.
Overordnet ønsker jeg mig en bedre fordeling af ressourcerne, herunder også strøm.
Og det burde ikke være svært, men så længe flertallet faktisk har penge nok, virker det lidt som om de er ret ligeglade med de, der ikke har.

Pia H

6 år siden
6 år siden

Nej, man kan ikke lave sin egen strøm! :-)

6 år siden
6 år siden

Ja Fink, det har flertallet højest sandsynligt, jeg har ikke selv talt efter. Men med hvilket engagement? Jeg tror både, at der er noget, man bliver narret til at tro, som man vælger at leve med, og at der er noget, der er anderledes eller bedre end det. Det kan selvfølgelig være, at man selv og andre nyder sit kompromis nok, til at det, kompromisset, kan give den mening, som spørgsmålet om meningen med eftersøger.

At gå ind i politik via vores er noget, som virker omsonst og frastødende. Så få gange man hører en venligt betonet debat både hvad angår indhold men især den ydre kommunikation mellem mennesker. Jeg tror, at man kan undgå korruptionen og foretage en åndelig revolution, som ikke behøver at forklare sig selv. Den vil ske af sig selv på samme måde, som Iraks borgere nu siger stop. Jeg har altid tænkt over sådanne her ting, at finde mening. Den skal nok komme af sig selv, er jeg sikker på.

- Dejlige svar - :-)

Pia, det med prisen strøm kunne lige så godt være prisen på en hest for en sparsommelig eller den nyeste BMW for en liebhaver. Især med solceller synes det at være omsonst at pålægge afgifter på ting, som om vi har ret til at eje, mase i gennem og anskaffe os ved hjælp af ret, regler og penge. Det er tre ting, som ikke springer ud af naturens træer, hav, himmel eller jord. Hvorfor dyrke sådan noget, der ligger fjernt fra menneskets omgivelse? Det kan godt være, at vi kigger på et lejlighedskompleks og tænker: "Hvad er mon huslejen?", men det ændrer ikke på, at det er et opspind, at tingene i følge nogle skal hænge sådan sammen. Opspind er også fine nok, men til forskel fra det danske retssystem, vil min lillebror gerne indrømme, at det er en leg, han har gang i, når han står på et stykke pap og siger: "Se Anders! Jeg surfer!" Denne seriøse rettighedsleg er ikke fyldestgørende, for enhver kan med tiden sige sig selv, at størst af alt er kærligheden. Ligesom Anne Linnet synger. Kun Gud kan svare på hvorfor, men jeg spørger alligevel. Hvorfor kan vi ikke begynde at tage ved lære af vores erfaringer med nærværets vidnesbyrd? Vi elsker det jo, når vi ser en film, læser en bog, ser kærligheden blandt mennesker for eksempel blandt forelskede par eller blandt legende børn. De minder os om virkeligheden. Virkeligheden, der ikke kræver lov, ret og penge. Der er ingen gæld i kærlighedens rige. Hvilket rige? Rigsdanmark? Nej, bare kærlighedens væsen - det vi ser i de givne eksempler, der snakker om, at kærligheden foregår blandt mennesker og ikke i mennesker. Det er den sondring, jeg har i sinde, når jeg skelner mellem subjektiv og objektiv realitet. For hvad er ikke min egen forestilling? Hvornår bliver det noget, vi har tilfælles? Vi har alle mærket det. Så denne videre refleksion bærer sig hen imod at forklare noget om hensigten bag det, ikke at handle på de erfaringer vi har med kærlighedens væsen. Er der for mange ukærlige mennesker, til at vi kan have et kærligt system? Ville det med hensyn til kærligheden, den aller naturligste ting vi har, falde sammen? Er vores opfundne system nu egentligt og virkeligt allerede kærligt?

6 år siden
6 år siden
#10 Engbo

"Den vil ske af sig selv på samme måde, som Iraks borgere nu siger stop. Jeg har altid tænkt over sådanne her ting, at finde mening. Den skal nok komme af sig selv, er jeg sikker på." Ander Husmann

Måske vil du lige fortælle om det eksempel, du fremhæver med Iraks borgere?
Skal jeg følge det, kræver det en forklaring. For mig at se, er det volden - den gensidige - der hersker i Irak. At vi med vore krige er medskyldige gør jo ikke problemet mindre.

Jeg vil også gerne spørge, om du har tænkt på, at det politiske liv fungerer med sociale problemer og krige, selv om du lader dem i fred med det? Skal vi være passive over for for godt og ondt i denne verden?
Har vi ikke en pligt til at kæmpe for vore synspunkter?
På forhånd tak for svarene Engbo

6 år siden
6 år siden

Ja selvfølgelig. For det er netop et meget abstrakt eksempel, når jeg ikke går ind for vold. Man kunne forstå det sådan, at revolutionen, den sindsmæssige, sker af sig selv ved hjælp af tyraner eller voldsmænd, når jeg sammenligner med urolige Irak, hvor USA nu igen er supermand og markedsfører. Så sker den jo ikke af sig selv men netop ved hjælp af vold. Men baggrunden for at bruge eksemplet er nu egentlig den spæde tanke om barnet, der ikke længere vil være undertrykt, men kan se sin 'ret' og sin frihed. Derfor laver barnet oprør og flytter sig. Forstå dog ikke, at jeg mener, at Irak er barnlig eller har godt i vold, tværtimod.

Jo vi har frihed til at kæmpe for vores synspunkter, men hvad kan det hjælpe i de politiske rammer? Skal man sige det helt rigtige på det helt rigtige tidspunkt, for overhovedet at blive drejet hoveder imod? Hvad er det rigtige? Det er politiks mission, at finde det rigtige for alle. Det er marxisme. Man kan ikke finde noget sådant, som det rigtige for alle. Vi tror dog, at vi er på vej imod snart at have fundet det rigtige både indenfor politik og videnskab. Måske en guldkaramel. Men nogle vil ikke spise den, fordi deres tænder ryger ud under festen. Hypotesen er nu bare, at hvis hele verden på sekundet slår over i vores vestlige konsum-levevis, vil planeten jorden enten oversvømme i affald eller globalt overophede, hvis der er global opvarmning.

Hvis vi kun er aktive i krig, for at blive bedre allieret med USA og andre kommune-bureaukratier, er det et magtsspørgsmål at deltage i krig. Det er symbolsk og ikke med hjertet. Soldaterne kan se, at det er omsonst. Men du siger måske mere, at politik bruges til at preventere og stoppe krige. Også måske at politik bruges til sociale problemer i sådan en grad, at vi måske har bedre muligheder i dag end for 1-1000 år siden. Bedre muligheder i den forstand, at vi nu som mennesker kan fungere bedre ved hjælp af politik. Det er lige præcis det, jeg tror er noget vås. Det kan jeg sige, fordi jeg mener, at en hel del af det, som politik efterstræber, allerede er en del af mennesket. Dog skal det erfare for at forstå. Politik er et skænderi, der dog kan slukke brande med sine værdipapirer.

Det der med pligt ved jeg nu egentlig ikke. Jeg kæmper eller skriver om mit synspunkt fordi jeg har lyst. Men jeg ville aldrig komme så meget til orde på Christiansborg, som jeg gør her. Her er der nemlig færre, som søger at få regeringsposten. Man skulle være webadministrator, for at vide hvad sådan noget logistik handler om på fyldepennen. Her vil jeg komme med pointen. Skal man være webadministrator, for at skrive indlæg på siden her? Nej. Men man skal i vestlig politisk liv være administrator/magthaver, for at have samme rolle, som en skribent på fyldepennen har. Man skal have et parti i den forstand, at det ikke bare er en delagtighed(parti:part:del), men en del, der kræver magt at praktisere. Det er derfor, vi også kan have racister siddende og regere. De har vel frihed til at udtrykke deres holdning. Men pligt synes jeg nu ikke, især ikke når de kalder det for politik, som ikke er politik; at søge det bedste kun for Danskerne jf.DF. Politik er at søge det bedste for alle. Det er en sindssyge, der prædiker at kunne skue ind i sindelag på sig selv og andre for til den fordel at vide hvad, der er bedst.

Men hvad har argumentet med ubæredygtig politik at gøre med generelt at kalde politik for sindssygdom? Engang var der jo masemord i dette land og vi skal være glade for, at vi nu har politik. Ja. Men der er en elite, som benytter sig af folks hang til tryghed, så vi bliver tilfredsstillende og dopede med reklamer om ting, der gør livet bedre, der sætter baren i vores kulturliv, som det er nu. Vi begynder endda at have større tryghed under overvågning seende bort fra, at vi, før vi ved det, participerer i et nyt nazityskland af en verdenssituation at være. Facebook, se bare det. Det er nærmest en dyd at holde hinanden op på det, der foregår der. Uhyggeligt politisk. Politik er elitens majonetdukke. Vi kan ikke selv se den manipulation, vi er under. I så fald bliver vi diagnosticerede som diverse thinkers og må på afvænnende medicin.

6 år siden
6 år siden

Hvis vi har pligt til at kæmpe for vores synspunkter, så forstår jeg godt der er så megen strid i verden.

6 år siden
6 år siden

Immanuel Kant siger, at agtelse for moralloven er handlen i overensstemmelse med handlen af den rigtige grund. Man gør det rigtige, fordi det er rigtigt. Handlen af pligt. Men det eneste, der kan give pligten ubetinget værdi er den gode vilje. Andre ting, som mod, beslutsomhed eller vedholdenhed, har betinget værdi.
- Ses bedre i bogen, grundlæggelse af sædernes metafysik.

Han mener jo tydeligvis, at moralloven er til, og at man har, som middel, pligt til at følge den. Men hvis et godt motiv ikke ligger bag en handling, som noget betinget, for eksempel at føre politik, der er relateret til vedholdenhed, beslutsomhed og mod, så er udfaldet afnhandlingen nærmest på forhånd fordærvet.

Så kan man spørge, om hvor denne morallov findes. Gør den overhovedet det? I så fald, var man så underlagt at følge den med gode motiver, for at føle sandhed?

6 år siden
6 år siden
#14 Engbo

I min fortolkning betyder politik forholdet mellem mennesker. Ordet bruges mest på det samfundsmæssige plan. Men for mig ligner hverdagens problemer og muligheder det samme - i hjem, på arbejdsplads og mine medmennesker, der bliver sendt i krig. Jeg skal være min broders vogter, som det står i Bibelen - eller rettere, der spørges skal jeg da være min broders vogter. Nordahl Grieg svarer direkte. "Vi skal ta'vare på mennesket, varmen kærligt og ømt, som når du bar et barn på armen."

Ja, dino. Jeg tænkte nok du forstod, for når du hylder Miss Tatcher og Reagan, så taler du da om nogen, der kæmper for en sag. I det tilfælde, undertrykkernes sag.
Ja, så er der strid medmindre man vil sløvt se på deres ondhandlinger.
Men de kæmper for en sag! Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Det er kraftfuldt, det billede med et barn på armen, Engbo. At praktisere politik på den måde, som du citerer Nordahls næstekærlighed på, virker for mig utopisk i forbindelse med den politiske magts senere praksis. Det ville dog være rart, hvis den gad at praktisere lignende brodervogtelse hele tiden. Men politik, som begreb, har det fundament i det, du citerer Nordahl for?

6 år siden
6 år siden

Nu hævder jeg ikke at Reagan og Thatcher var fejlfrie. Men de udfyldte et rum og en plads i en tid hvor der var brug for dem.

I mange årtier hørte man dette "slogan" fra øst: "fred og socialisme."
Kæmpe løgn!
De to nævnte politikere bidrog stærkt til freden i Europa og dermed verden. Men den største fredsmager var nok Gorbatjov. Ingen havde så meget som ham verdensfreden i sin hånd.

Men er det ikke rigtigt at hvis alle skulle kæmpe for det de mente var rigtigt, så ville der aldrig blive fred?
Fred er at man IKKE kæmper om alt som man selv synes.
Sagt lidt i spøg, naturligvis. For hvis naboen er ond og voldelig så bliver man jo nødt til at væbne sig selv også. Jeg er bestemt delvist enig med dig, Engbo i dette spørgsmål. Jeg synes bare ikke at det er en selvfølge at man altid skal slås for sin ret. Det ligner blodhævn alt for meget.

6 år siden
6 år siden

I omegnen af denne debat, lurer føderalisterne.

Men hvad vil det sige at være 'føderalist' ?

(Jeg har slået ordet op, men hvad mener i) ?

6 år siden
6 år siden
#18 Engbo

Når man tager et standpunkt, som det jeg har fremhævet, så er standpunktet selvfølgelig også mod blodhævn - eller hævn i det hele taget.

Jeg skriver ikke om detaljer; men nævnte Tatcher var i stand til at ødelægge væsentlige ting i den britiske arbejderklasse. Vel, så mener jeg ikke, det er en dyd at bøje hovedet ydmygt.

Det er et spil om de, der mener, at arbejdere skal sikres en tryg tilværelse og modsat de, der mener at livets værdier skal være spekulation.
Den enes nød, er den andens brød.

Jeg søger heler ikke om fejl ved Reagan. De er så åbenlyse, så man ikke behøver analysere. R sendte mordere ind over grænser for at terrorisere og stifte brand. Arbejdere og bønder skulle selvfølgelig ikke opbygge fællesskaber. Så har man ret til at tortere dem ihjel. R kaldte morderne for frihedskæmpere.
Det lyder både tragisk og komisk, når nogen siger: Nå, ja, vi har jo alle fejl. Der er mange grunde til at opfordre Anders eksemplet til at tage standpunkt. Anders skriver jo rigtigt, om de der snyder os. så kan han godt få det gode råd: Lær at finde dig der i sådan er livet jo. Det gode råd kommer ikke fra mig.

6 år siden
6 år siden
#19 Engbo

i øvrigt Anders, hvis ikke du kender Nordahl Grieg og Kringsat af fiender, så skulle du prøve at læse den sang(syng den selvfølgelig) som blev skrevet som en opfordring "Til Ungdommen" om at standse den truende krigstrussel fra nazister og fascisters udvikling. Så kan man godt sige, så nytter det hele alligevel ikke noget. Digteren selv betalte for sin holdning og ord "Dø om du må; men øg det og styrk det." Som krigsreporter fandt NG sin død i en canadisk bombemaskine over Berlin.

I kampen for fred og en rigere tilværelse for alle kommer der ingen og garantere. Men efter min mening skal vi ikke frivilligt overgive os til de, der i gangsætter krige og undertrykker.

6 år siden
6 år siden

Robert Kallehave, er det ikke sådan en amerikaner, der kalder the constitution of rights for ægte objektiv sandhed, hvad en føderalist gør altså? Deltager de i debatten, eller lurer de bare i omegnen, vil du tro? :)

Jeg vil sige, at hvis man bøjer sig ydmygt i god vilje, så har man ikke tabt noget. Det sagt uden at være Kantianer. For der går ikke lang tid i livet, før man bliver opfordret til at tage et standpunkt, hvilket jeg af filosofiske grunde ikke vil gøre mere end jeg allerede gør det i forvejen. For det, at tage et standpunkt, lugter af, at man endnu ikke har taget noget standpunkt, at man måske ikke engang er blevet født endnu. Det minder mig om idealister, der vil gøre alt for sagen. Sagen, som ingen i bund og grund kender til, har taget styringen, tror man. Den der sag, som vi kæmper for, kræver altså at vi gør noget ved det her rod. Hvilket rod? Det tager da højest en uge at renovere det her hus, hvis bare jeg får lov, kære undertrykker(hvilken magthaver og ikke nødvendigvis statholder, det nu måtte være). Der er altså ikke en sag, men nogle mennesker, der har taget standpunkter i stedet for at give nuet en chance til.

Der bliver fremstillet en tese af dig, Engbo, at sondringen går mellem arbejderne, der sikres og arbejderne, der udnyttes. Det skriger af bureaukrati. Intet demokrati. At arbejderne har sin egen klasse, som om overklassen har en egen klasse, virker så omsonst for mig. Jeg har mødt mennesker og de var, tro mig eller ej, bare mennsker. 'Rige' eller 'fattige'. Man kan bruge det som en sproglig vending, at der er en over- og en underklasse. En middelklasses væren kan man argumentere for, hvis man vil. Man kan også blive ved med at kortlægge klasselandskabet og så ende ud med de forrige tre klasser og dertil føje undermiddelklasse, middeloverklasse, middelmiddelunderklasse, middelmiddeloverklasse, overoverklasse, underunderklasse og så videre indtil man har givet hvert eneste menneske på jorden sin egen klasse at gå i. Der findes rent faktisk ikke noget klassesamfund, men der er en masse mennesker, der lader sig tynge af forestillingen, der bliver pålagt dem som en norm. Der er en konstitueret forestilling om et klassesamfund. Men jeg overdriver måske min udpensling. Jeg vil sige, at det er ham, der ingen penge har, der har blik for den egentlige virkelighed taget i betragtning, at kapitalismen/kommunismen er en lille del af virkeligheden. En dårlig del.

Engbo, sikke en smuk sang, han har skrevet. Jeg har før bladret forbi den i sangbogen, ringe i vandet, et par gange, fordi jeg ikke kendte melodien. Nu, jeg kigger på sangtekstenteksten, kringsatt av fiender, i kontekst med det, du har skrevet, har du givet mig blik for en meget smuk sang. Ja menneskets værd findes.

6 år siden
6 år siden
#21 Engbo

Jeg vil stærk anbefale Nordahl Griegs Samlede Dikt. Samlingen indeholder blandt andet Norge i vore Hjerter og Friheten.

NG har mange sidder, som det også fremgår af Ringe i Vandet. Så stærkt han udtrykker sine holdninger til krig og fred, så skriver han lige så smukt om kærligheden.

Så har NG jo også skrevet "Ung må verden endnu være " Men lige som NG kan jeg jo også bare tale og skrive for sagen. Et eksempel er og var den tyske arbejderklasse. Tænk om den havde været bevist om dens historiske rolle. Så kunne vi havde undgået den skamplet i historien, som 2.Verdenskrig var.

Det var Rosa Luxemburgs drøm, at arbejderen ville sejre med korslagte arme og uden vold. Vel mange fulgte hende også; men reaktionen sørgede jo for, at hun og andre kommunister blev myrdede, så de ikke stod i vejen for den krigsbegejstring, der rev mange arbejdere med.

Historiens gode eksempler taler et tydeligt sprog; men omvendt: sviget taler også et tydelig sprog krigsbegejstringen blev afløst af lig og murbrokker.
Jeg er ikke i tvivl om, hvor jeg står i historien - og synger ikke med på, at det ene kan være lige så godt som det andet - og i øvrigt nytter noget ikke noget.

Vi har pligt til at forsætte, der hvor frihedskæmpere betalte med livet. Hvad skulle vi ellers bruge livet til? Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden

Nej, det handler selvfølgelig ikke kun om el, Anders.
Jorden og dens ressourcer burde tilhøre os alle og det burde ikke være svært at deles pænt om dem. Især ikke når der nu - ind til videre? - er rigelige mængder.
For det er der! ;-) Og der findes både viden og redskaber til at forarbejde/forædle (undertiden forringe) ressourcerne fra deres oprindelige naturform.
Men er der vilje til det? Ja, men hos for få mennesker og det kan være svært at se, hvad man kan stille op som enkeltindivid eller del af en ikke særlig stor gruppe.

Kapitalisme er jo et system, der for alvor voksede frem, da man i stor stil begyndte at handle (undertiden plyndre) med fjerne lande - og rigtig fart på fik kapitalismen, da industrialiseringen tog fart.
Penge i sig selv er ikke "onde," - de er jo bare et mellemled, når man, som du skriver et sted, Anders, bytter varer eller ydelser. Det forkerte er, at mange åbenbart er så grådige, at de udbytter andre mennesker; dermed opstår der så ovenikøbet "død" kapitel - penge, der enten bare er fiktive tal (f.eks værdien af en ejendom) eller som er gemt væk - i en madras eller en bankboks)
Summasumarum: der findes fattige, der findes rige og der findes mange, der ligger et sted i mellem de absolutte yderpunkter, rig eller. fattig,
Disse forskelle er der også i Danmark. Og man har altså ikke de samme muligheder om man er rig eller fattig. F.eks kan en rig eller velstående med tandpine bare gå til tandlægen. Den fattige må først diskutere med sin pengebeholdning ;-(
Så jo, ligesom Engbo, vil jeg hævde, at der er klasseforskelle selv i Danmark.
(At der er det i f.eks Indien er der vel ingen, der vil bestride?)

Kærlighed er skøn - men den kan få kummerlige kår, hvis alt er en kamp for overlevelse.

Pia H

6 år siden
6 år siden
#23 Engbo

Det er jo rigtigt, som vi er enige om, at penge i sig selv ikke er problemet. Det er så upraktisk, at skulle slæbe kartofler og fisk hen til cykelhandleren, for at betale en cykel eller reparation.

Men den virkelige økonomiske magt ligger altså på forholdsvis få hænder. Magthavere der har større magt i dagligdagen end vore folkevalgte. En politiker ved jo også nok, at når det bare er fede stillinger, der er den politiske interesse, så må man stå sig godt med de økonomiske magthavere.

Det er ikke uden grund, at socialdemokraterne nu også høre med blandt værdige. De er jo ikke dumme i logen. De lønner ikke socialdemokrater for at sige: Vi vil en demokratisk socialisme. Snarere bliver de belønnet for at holde op med at sige det.

Kapitalismen er jo dybt indgroet i vort system. Det er rigtigt som Pia skriver, at det er svært for den enkelte at ændre på det. Det ændres ikke bare ved vi mener...Der skal organisation til.

Det er vigtigt at stemme efter sin overbevisning. Jeg synes også den enkelte skal blande sig, hvor det er muligt f.eks ved at være medlem af et parti. Men stadigvæk bør man være opmærksom på, at fagbevægelsens medlemmer skaffer de samfundsmæssige og daglige goder - og der for også nemlig i kraft af organisationen har muligheder for at ændre - blive alternativet til den økonomiske magt, der hersker i dag.
Vel er det en sag om protest; men også om vilje til at ændre på det forhold.

6 år siden
6 år siden
#24 Engbo

Pia omtaler også bolig markedet. Ja, alle de reklamer ejendomsmæglerne betaler for, siger jo noget om, hvor fremmedgjorte vi er blevet over for økonomien. Det ville jo være logisk at tro at en boligs værdi er den der kan bruges til at bo i.

Men det kunne nok få en spekulant i livsfarlig latter. hvis det bare er det. Det er spekulationen der tæller.
Hvis vi er fornuftige nok, kan vi leve af at bo.

Det er længe siden nogle økonomer forudså, at udviklingen ville gå fra at pengenes værdi er for den vare eller arbejde, der ligger bag - til at man investere direkte i penge. Det er denne golde tankegang, der skaber kriser.

6 år siden
6 år siden

[Dette indlæg er fjernet grundet sletning af profil]

6 år siden
6 år siden

Det klassesamfund lever på, at folk tror, at det er der. Det er ligesom kejserens nye klæde, klæder, der lever på, at folk tror, de er der. Når de, man elsker, dør, ved man i takt med døden, at det nonsens, vi giver sens, har fået givet sig sens ufortjent. Vores elskede skulle have haft den energi, vi bruger på at grovinddele hinanden i klassesamfund. For der er ingen forskel på den samfundsfaglige teori og den praktiske virkelighed. Her er form og materie kun form og altså en og samme ting. Der findes ikke klassesamfund. Jo Pia, folk lider under andres undertrykkelse. Men hvis de bare vidste, at klassesamfundet er kejserens nye klæder, ville de undertrykte rejse sig op på én gang. Man kan ledes til at tro, at det er en yderst vis holdning ikke at rejse sig op. Mange af os bliver i hvert fald siddende af en eller anden grund. Lad nu de svage få lov at fylde med deres pengeideologi.

Penge er ikke i sig selv et onde, men de er et meget stærkt bevis på den fiktion, vi vælger at dedikere vore liv til. Måske fordi døden uden fiktion ville være for svær at forholde sig til. Døden har vi alle til fælles, og ja, der er et liv efter fødslen, før døden, ikke desto mindre er de to ting det, som alle har til fælles. Ikke alle har penge til fælles, men det lader vi som om og finder ud af, at det ikke passer. Så vælger vi at kalde det for ulighed, at vi ikke har samme antal penge, totalt ignorerende, at vi har forskellige talenter. Nogle kan leve uden en million for andre vil mere have mere.

Men en organisation er vel bygget på et netværk af meninger, der tangerer, men også i en vis betinget grad lover hinanden at holde sammen.

Når et menneske, man elsker, dør, er det svært at lege klog, synes jeg. Alle mennesker, man elsker, dør. Derfor er det altid svært at være klog.

6 år siden
6 år siden
#27 Engbo

Anders

Når du taler om klasser, må du absolut tale mod din egen bedre viden.
Modbevis, at der altid har været kamp (ikke altid åbenlyst; men altid...)mellem undertrykkere og undertrykte.

Du må da have bemærket i historien, at det er blevet forbudt at holde slaver - at herremanden ikke længere har lov at sætte sin undergivne på træhesten.

Du ved måske, at den danske adel måtte hente den sorte hær fra Tyskland (T som det hedder nu.) for at slå bondeoprøret ned på Skipper Klemens tid.

Selv i 1849 havde en som jeg ikke stemmeret. Du kan imødegå min påstand om at alle de goder vi jævne folk har, er tilkæmpet og alle de belastende ting, der stadig er kommer fra overklassen og dennes politiske kræfter.

Som Burmas kæpende kvinde skrev og viste sin fangevogter (i husarrest.) "Du interesserer dig ikke for politik; men politik interesserer sig for dig."

Når du får arbejde, vil du opdage at arbejdsgiveren hersker over din eksistens - dog med det forbehold at du har krav på overenskomstens arbejdstid og forhold. Det har de sørget for som du omtaler mindre pænt. Vi kunne nå meget længere, hvis der ikke var så mange, der straks følte de var overklasse, fordi kammeraterne havde givet dem rettigheder.
Jeg glemmer ikke, hvor fra jeg kom. Engbo

6 år siden
6 år siden

"Hvis du er enig i, at vi lever i et samfund, som ikke udlever sit fulde potentiale, hvordan vil du så ændre på samfundet? Fjerne monopoler? Give medvind på cykelstierne? Gemme dig i en hule og give skylden i stedet for at tage den og gøre noget ved den? Vil du beskylde? Kom med din helt egen løsning, jeg glæder mig til at læse din udlægning, redegørelse, tankestrøm eller whatever."
Et samfund kan kun have det udviklingspotentiale, som de individer, der organiserer det, repræsenterer.

Nu er det sådan, at udover arten Homo sapiens er de andre arter, der befolker Jorden betingelsesløst underlagt evolutionens love.
Kun mennesket har gennem evolutionen udviklet evnen til at abstrahere fra det nuværende og dermed gennem aktiv tænkning formået at omstille sig til nye udfordringer og tilpasse sig nye livsvilkår. Menneskeslægten har tilmed ved egen hjælp kunnet omskabe omgivelserne, så de opfylder artens krav for overlevelse i nuet og mere eller mindre fremtidssikre artens overlevelse også.
De omstillingsprocesser har medført vidt forskellige samfundsstrukturer. - Alt efter de krav man blev stillet overfor på de levesteder, hvor man nu var havnet.
Det er derfor umuligt at opstille en universel retfærdig struktur på en samfundsopbygning gældende under alle forhold, for ethvert samfund og til alle tider.

Lige nu lever en stor del af Verdens mennesker under vestlige kapitalistiske og verdensmonopolernes krav om vækst og materielle velstandsdrømme.
Den æra vil nok vise sig ufrugtbar indenfor en overskuelig fremtid, når hulheden i drømmen om evig vækst bliver til et mareridt.
Hvad der til den tid vil ske, kan vi så tænke over, men at tro vi kan løse problemerne som filosofiske tænkere bortgemt i fjerne huler er galskab.

Vi lever her og nu.
Husk! - Vi er kun et strejf i menneskeslægtens historie.
Vi kan kun påvirke udviklingen gennem aktiv deltagelse i de omgivelser og den nærhed, hvor vi befinder os - og ikke ved overtagelse af andres tanker og erfaringer gjort andre steder og under andre betingelser.

Med venlig hilsen
Kattegat.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

"Som Burmas kæmpende kvinde skrev og viste sin fangevogter (i husarrest.) "Du interesserer dig ikke for politik; men politik interesserer sig for dig."

Sjovt, Engbo - jeg har netop her i eftermiddag set den film om
Aun San Zuu Kyi

Og du har jo ret - vi er en del af spillet selvom vi selv vælger at lukke øjnene.

6 år siden
6 år siden

Frivole, du er lidt for frisindet og sjusket i din dømmepraksis, når du dømmer om mig, at jeg kun tænker på døden, for på en eller anden måde så at være klogere på mig end jeg selv er. Som om du lige med en sproglig vending sætter mig på plads. Det er meget unuanceret. Mange af os lever, som om døden er en eksamen. Som om, hvis bare vi fortsætter vores lønslsaveri, så skal vi nok blive frie en dag. Jeg vidner om, at vi allerede er frie. Men hvis man tror, at livet er det første og det sidste, er det ikke så underligt, at man tror, at det kan hjælpe en at svømme hurtigere og tjene mere. For mere vil ikke have andet end mere. Hvis du kendte mig personligt, ville du ikke være i tvivl om, at jeg er typen, der lever. Så stop venligst med at udstille mig som en depressiv, disfunktionel partikel. Tag venligst del i debatten og kom med endnu et svar, det er jo slet ikke dårligt, at du giver din mening til kende. Det er vigtigt at forholde sig til, at man dør. Det med at lade som om, at man har er eller andet stort til overs for versenshistorien, at man bekymrer sig om hvordan verden dog skal klare sig, når man ikke længere er her til at sætte den på plads, det er den største illusion og den største virkelighed. Det er en debat, det her. Det er ikke en darwinistisk konklusionspraksis, selvom det er det nemmeste for så mange, der er bange for at tænke nyt og udover 'demokratiet', som de kalder bureaukratiet.

Det med, at der ikke kommer noget ud af at sidde og filosofere, er noget frygteligt nonsens. Men lad os bare gå ud og starte med at grave huller for staten, uden at spørge hvorfor, for filosoffer er sgu nogle idioter. At de spørger om meningen med noget? At de elsker viden? Bwadr, det er gået af mode, for vi har nemlig nok i os selv.

Det med åbne øjne. Jeg vil sige, at det er nødvendigt at have åbne øjne, overhovedet at debattere og teste hvor vidt vores system kan holde vand uden for mange venlige klap på skulderen. Hvis systemet ikke kan bæres uden medvind på sin cykelsti, så fungerer det jo ikke naturligt. Hvis det er så fantastisk, kan det vel tåle kritik. Det briste eller bære må. Gid det må bære, hvis det kan. Jeg føler en antydning af, at nogle mener, at jeg lukker øjnene. Det sted, hvor den antydning kommer fra, vil jeg kalde for åndssvagt. Det er jo netop en refleksion og ikke en konklusion det her. Misforståelse hersker, reflekter, hvis det er ønsket, eller lav en debat, hvor man kan konkludere, for at konkludere. Her konkluderer jeg, for at reflektere. Lad jer da ikke skræmme af det.

6 år siden
6 år siden

Det er vist den velkendte konflikt imellem hvad man siger - og det der ligger bag at man siger det.
Jeg kan også bedst lide at man forholder sig til det jeg siger i stedet for at man analyserer hvorfor jeg mon har de meninger.

Når det så er sagt...
Så er det faktisk ikke helt let at reducere Anders Husmanns indlæg til klare og reproducerbare udsagn man kan besvare eller efter læsningen fatte sig til at sige sin tydelige mening om.
Anders, du gør det ikke nemt for os andre at give gode svar. Og derfor plumber vi måske lidt i.

6 år siden
6 år siden

Det er jo en god reflekterende konklusion. :)

Det er jo, som et par gange sagt, en refleksion. Der er opfordret til, at ordet er frit. Tendensen kan dog blive mindre fri. Med lad da det være en anledning til fortsættelse.

Kattegat kommer med en meget flot og udførlig udlægning af det at tænke udover det nuværende. Det at tænke udover det nuværende værende anderledes fra et dyr, hvis tankegang, man i virkeligheden ikke kan sige noget alment gyldigt om. Udfra dyrets adfærd slutter videnskaben dog nogle ting. Hvor går grænsen mellem det, der er virkelighed og det, som udelukkende er menneskets evne til at tænke udover det nuværende? Kan man gyldigt, gældende i virkeligheden, sige, at mennesket, ikke bare i vores abstraktion fra nuet men også i virkeligheden, er mere et fornuftsvæsen end dyret?

6 år siden
6 år siden
#34 Engbo

#30 Dino"Sjovt, Engbo - jeg har netop her i eftermiddag set den film om
Aun San Zuu Kyi

Ja, jeg så også filmen. Den var tankevækkende og jeg håber, at den kan være inspiration for nødvendige samfundsændringer med tryk på midler der til. Jeg bildte mig ind, at jeg vidste en del om Aun San...men jeg blev dog belært om ting, jeg ikke vidst om hende og Burma.

Så er filosofi og filosofer ofte modstridende. Men for mig værd at læse og lytte til og om.
Jeg er derfor ked af, når Husholdninger tillader sig at kalde dem samlet for idioter. Lige som politik og politikere er ligegyldige.

Jeg glæder mig da over, at skrivende må skrive og H er altså ikke en jøde, der er på vej til gaskammeret og skriver at demokrati og fører princip Kapitalen - Mein Kamp er samlet idioti.

6 år siden
6 år siden

Engbo, vil du være mindre fjendsk over for mig, hvis jeg, igen, siger, at politik bliver ført dårligt generelt, ikke at politik er en usandhed? Du har i dit seneste indlæg lagt ord i min mund, som end ikke er kommet ud af den eller her på skrift. Din læsning er meget subjektiv. Jeg har beskrevet politik værende noget, som har fejlet mange gange. Den er i hænderne på eliten, er hvad jeg siger. Ellers synes jeg i det mindste, du skal komme med et citat af det, jeg har skrevet, så jeg har den mindste chance for at tro, at du har noget at have det i. Debatten tager fart i en personlig retning, som jeg ikke kan stå indefor.

Jeg er glad for din såkaldte glæde, for at jeg ikke er en sådan dødsdømt jøde, Engbo. At det virkelig er en sand glæde men ikke en trodsig modsathed, er jeg ikke dum nok til at tro. Du taler til mig, som om jeg komplet har ignoreret sådanne tragedier, som holocaust.

Den frihed man så har kæmpet for er altså ingen. Man må ikke tænke over livet og døden, for man skal være taknemlig for, at man ikke er en dødsdømt jøde. Engbo, din udmelding synes jeg er fattig.

Skal den her debat til at handle om personerne i den, eller kan den få lov til at fortsætte med at handle om udgangspunktet, som ikke var deltagerne, som personer, men deres egentlige holdning til andet end emotionelt konstitueret materiale/indhold rettet mod deltagere og ikke mod debatten? Hvis den skal til at handle om deltagerne i den, vil jeg gerne melde mig ud. For det ville være en falliterklæring, som netop viser det politiske mudderkasteri, som jeg foragter og prøver at vise min holdning til. Jeg vil dog ikke selv synke så lavt.

6 år siden
6 år siden

6 år siden
6 år siden

Hehe, ja om de har filsofferet rigtigt er et vidt begreb. Sjældent har udgangspunktet i filosofien været at finde svaret men at stille spørgsmålet. Filosofier falsificerer hinanden. Dertil kunne man sige, at de alle har den samme filsofi til grund for sig. Ligesom man kan sige, at alle religioner har samme sandhed til grund for sig. For hvordan skal man finde ud af hvem, der har ret?

Engbo, du ville gerne have mig til at bevise, at der ikke er et klassesamfund. Du mener der er et. Udgangspunkt for den vilje, synes at være dine eksempler på folk, der lader sig undertrykke af vold og politisk magt. Det, jeg prøver at forklare med kejserens klæder er, at man kalder undertrykkelse, frivillig eller ufrivillig, for klassesamfund. Som om det er noget fastsat af de rige og de fattige.

Min pointe i klassesamfundssnakken er, at på samme måde som amerikanerne er kommet frem med ordet autencity(autencitet), der skal vise noget mere ægte end actuality(egentlighed), er klassesamfund et udtryk for noget, som man lader som om findes. Det er klassesamfundets styrke, at folk tror, at det findes. De kan vælge at boycutte det på samme tid.

Dertil søger jeg at finde ud af hvad, der kunne være en bæredygtig løsning at sætte efter dette boycut som noget egentligt bæredygtigt. Da vil mange sige politik. Jeg er enig. Men kan man i elitestyret verden have succes med at starte politikkens retfærdighed uafhængigt af eliten? Det er det, jeg ikke tror.

6 år siden
6 år siden
#38 Engbo

"Din læsning er meget subjektiv. Jeg har beskrevet politik værende noget, som har fejlet mange gange. Den er i hænderne på eliten, er hvad jeg siger. Ellers synes jeg i det mindste, du skal komme med et citat af det, jeg har skrevet, så jeg har den mindste chance for at tro, at du har noget at have det i. Debatten tager fart i en personlig retning, som jeg ikke kan stå indefor." -skriver Husholdninger
Jeg kunne da sagtens komme med citater; men jeg kan da også nøjes med din sætning her, for der gentager du jo det, som jeg påstår du gør.

Jeg kunne da godt skrive om, at jeg skal være glad for at kunne skrive her fra mit rum og ikke er på vej til henrettelse - hvis det ændrer dine problemer med, at nu er jeg personlig.
Når jeg påstår, at der er forskel på politik og henleder til de yderste konsekventser, så kan jeg altså ikke se, det er mudderkastning, eller jeg har rettet personligt angreb.

Jeg mener ikke vi standser den politiske kamp, ved at sige jeg er modstander af politik. Og siger man at politik kun er for en elite, så vil jeg sige: så må den elite bekæmpes.

Men det er også en politisk kamp. Sjovt du roser Nordahl Grieg. Hovedtemaet i hans litteratur er altså opfordring til at tage et standpunkt.

"Elsk og berig med ånd alt stort som var.
Gå mod det ukjente, fravrist det svar
Udbygde kraftværker ukjente stjærner
skab dem med skånte livs dristige hjerner."

Sangen kunne godt overføre til nutiden og at elske den kvinde og den udvikling hun stod for i Burma.
Dino og jeg har omtalt hende højere oppe i debatten.
Hun er jo til nu det skånede liv, der dristigt forsætter kampen. Hun er elsket og beriget af den samme kærlighed fra sine landsmænd. Men det er ingen let vej. Det er ikke vejen , der bygget med guldkantede løfter; men hun må som så mange, der har en mening fravriste et svar. - eller lade den stærkt, bevæbnede elite ordne det hele. Venligst Engbo

6 år siden
6 år siden
#39 Engbo

I Danmark tjener topchef 100 gange mere end en gennemsnitsansats løn. Således på Danfoss, hvor chefen får 104 gange så meget som den ansatte. En almindelig arbejder skal således arbejde i 104 år for at opnå samme løn.

Er det rimeligt? eller er det et eksempel på klasseforskelle? Engbo

6 år siden
6 år siden

Virkelighed og sandhed er, hvis vi undtager naturlovene, subjektive størrelser. De er styret af det enkelte individs fantasi- og begrebsverden, når talen drejer sig om Homo sapiens og vel sagtens også alle andre arter, hvis den objektive virkelighed viser sig, at andre arter også besidder evnen til abstrahere fra nuet.
Her er virkeligheden for det enkelte individ, at enten er den mere eller mindre tilfredsstillende eller det modsatte.
I begge tilfælde vil menneskets store hjerne forsøge at optimere denne virkelighed og tilnærme den sine drømme og fantasier ud fra en subjektiv virkelighedsopfattelse - ofte gennem religiøse eller politiske overvejelser. Eller slet og ret ved at flytte skiltet.
Alle andre arter på kloden og her specielt de mere endemisk forekommende arter er derimod underlagt en helt anden og mere objektiv virkelighed, der begrænser deres udvikling og udbredelse radikalt.

Homo sapiens er som art ikke mere fornuft væsen end andre arter. De er som alle andre arter, der bebor Jorden underlagt virkelighedens verden, men er i kraft af deres store hjerner mere fleksibel og derved mere tilpasningsduelig på godt og ondt end så mange andre væsener, vi for nuværende deler planet med - og sikrer sig indtil videre Lebensraum på de andre arters bekostning.

Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden

Kattegat, det minder meget om martinus.dk, det du siger. Meget spændende. Kender du ham og vil du overhovedet mene, at vi er på en erkendelsesrejse, for til sidst at have erkendt den egentlige virkelighed? At dyr også er på samme erkendelsesrejse bare på et tidligere stadie? Det kunne være spændende at høre, om du har flere tanker at dele med hensyn til erkendelsens praktiske forløb.

Venlig hilsen Anders

6 år siden
6 år siden

Kære Anders Husmann (Husholdninger)
Jeg må desværre nok skuffe dig.

Jo! - Jeg kender Martinus, men kun af omtale og for den kendsgerning, at han stammer fra den samme egn af Danmark, som jeg selv.
Jeg er født og opvokset i en absolut ateistisk familie og har aldrig været særlig optaget af religion og andre former for spirituelle rørelser. Min virkelighed er mere politisk orienteret.

Jeg tror ikke på, at vi og andre levende mennesker er på en fælles erkendelsesrejse. I min virkelighed lever og dør vi som alle andre levende væsener, men nok så vigtig er min erkendelse her i alderdommen, at vi kun har det ene liv, og vi bør leve det fuldt og helt i nuet.
Deltage i de kampe med liv og sjæl vi føler skal udkæmpes og engagere os i den virkelighed, vi oplever.
Leve og præge nuet.

Mine to replikker herinde kan du betragte som et forsøg på fra min side at besvare de spørgsmål, som du rejste i henholdsvis indledningen og i dit indlæg #33.

Beklager, men sådan forholder det sig.
Med venlig hilsen
Kattegat

6 år siden
6 år siden
#43 Engbo

Da jeg i min 3.ungdom gik på efterløn, spurgte nogen mig om, hvad jeg nu ville bestille. Jeg svarede, at jeg ville skrive et tredje testamente. Altså en forsættelse af Det Gamle og Nye Testamente.

Jeg gjorde dog andet end det. Jeg tog 7 år på VUC og der blev jeg blandt andet belært om Martinus. Jeg startede med at blive fornærmet, for han, M havde jo allerede skrevet Det Tredje Testamente.

Jeg tror det estamente er i hele 7 tykke bøger, så skule Kattegat svare, så må han jo lige have lektier for et års tid.

Nogle egenskaber om ham kan dog nævnes. Han var vegetar og modstander af krig. Han skrev noget i retning af, at soldatens skrig på fronten, når han blev ramt eller dyrets, når de var udsat for jagt eller andre - rovdyr og lignende, var et råb til Gud om hjælp. Han troede på, at vold ville standset som led i en udvikling som han beskrev og tegnede om rummmets bevægelighed.

6 år siden

Besvar debattråd

Debatten Refleksion - deltag venligst, hvis du har lyst er startet 24/06-2014 10:07 af Anders Husmann (Husholdninger) og er placeret under Ordet er frit.

Log på for at skrive et indlæg i denne debat. Har du ikke allerede en profil kan du oprette en helt gratis.

Seneste debatter

3634Dagens ord
3 timer, 1 minut siden · leviP
24Big Brother Is Watching You!
3 timer, 26 minutter siden · Engbo
23Dagens Had
13 timer siden · Prem
77Læserbreve
14 timer siden · Kåemer
0Skal vi starte et skrive- fortællef...
2 dage, 6 timer siden · Anniina
14Brugt, misbrugt, udnyttet og udmyge...
3 dage siden · Wernn
8Meddelelse
4 dage siden · Engbo
19Hvad hedder det modsatte
5 dage siden · Wernn
128Virus
6 dage siden · Engbo
7skrive start hjælp
19 dage siden · den tomme
105Skyder de; fordi, der er krig?
22 dage siden · Wernn
230Forbyde kritik?
23 dage siden · Engbo
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
2Hvad hedder det når
1 måned, 3 dage siden · Engbo
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
11Metwo-two
1 måned, 6 dage siden · dino
17Down to Earth . Med zac efron.
1 måned, 7 dage siden · Wernn
18Kunst og digte
1 måned, 11 dage siden · Engbo
30Hvad er meningen med
1 måned, 11 dage siden · Wernn
11668
1 måned, 12 dage siden · Wernn
26JULEN
1 måned, 18 dage siden · Wernn
4Sortering af dagbog
1 måned, 19 dage siden · Prem
32Er kunst mulig eller umulig?
1 måned, 20 dage siden · Prem
11Hvem er du?
13Dagens anekdote
64Lykken
1 måned, 21 dage siden · Prem
5Livsbane . Livsveje. Livsvalg.
1 måned, 25 dage siden · Savanti
4Hvornår er en tekst mest for børn?
1 måned, 26 dage siden · Pia Hansen
33Hvem er du? Personality
2 måneder, 4 dage siden · Wernn
11Bestillingsforfattere?
2 måneder, 9 dage siden · dino
4Det primitive holdbare.
2 måneder, 17 dage siden · Fink
3Det filosofiske hjørne.
2 måneder, 18 dage siden · Savanti
14Aftægtens objektive problem
2 måneder, 18 dage siden · dino
2Musik fænomen.
2 måneder, 19 dage siden · julia97hansen
12Nicht diese Töne...noch eimal.
2 måneder, 22 dage siden · dino
0Betalæsere søges til fantasy roman
2 måneder, 22 dage siden · melberg
0Søger råd vedr. redaktørhjælp
2 måneder, 22 dage siden · melberg
8Spansk
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
4Dans
2 måneder, 28 dage siden · dino
11Råd søges om tid til at skrive
2 måneder, 29 dage siden · JacobScribus
6Tips og tricks til skriveprocessen
3 måneder, 2 dage siden · JacobScribus
4Hobbitten
3 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
18Forstyrrende elementer i læsning
3 måneder, 7 dage siden · JohannesB
2Teknisk: Kan ikke publicere drabble...
3 måneder, 9 dage siden · Filia
185Den frie verdens leder
3 måneder, 13 dage siden · Wernn
0Soul & neosoul - musikinspiration
3 måneder, 15 dage siden · Prem
54Ligheder
3 måneder, 17 dage siden · Engbo
10Noget teknisk
3 måneder, 21 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
3Lidt snak om Fyldepennen
3 måneder, 25 dage siden · Prem
0Kringsat
3 måneder, 28 dage siden · Engbo
8Udødelige fortællinger
4 måneder, 4 dage siden · Engbo
3Droner
4 måneder, 5 dage siden · JohannesB
16Så udkommer min digtsamling
4 måneder, 12 dage siden · Anita A
5Limericker på Vendelbomål
5 måneder, 1 dag siden · Nordigarden
52Treenigheden
5 måneder, 3 dage siden · Engbo
2Den statestik ... den statestik.
5 måneder, 5 dage siden · knudkp
31Hvad mener i?
5 måneder, 10 dage siden · Jack the Rapper...
5Direkte tale i udlandet
5 måneder, 13 dage siden · Kafkaesque
2Royalty
5 måneder, 15 dage siden · WeirdSpace
1Er glad for at....
5 måneder, 17 dage siden · Eddie
3Betalæser søges til første kapitel ...
5 måneder, 27 dage siden · vilværeforfatte...
5Corona og forlagsbranchen
5 måneder, 28 dage siden · JohannesB
16Fusk i forlagskonstrakten?
6 måneder, 2 dage siden · Skribenten47
0Tillykke til dronningen
6 måneder, 9 dage siden · Savanti
2Klima krigeren.
6 måneder, 22 dage siden · Savanti
17Din dag
7 måneder, 3 dage siden · Genialegaver
15Liv andre steder?
7 måneder, 13 dage siden · spilskabet
6Fyldepennen.dk
7 måneder, 15 dage siden · Savanti
10Hvor pænt/positivt er dette afslag?
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
4Tilskud til udgivelse???
7 måneder, 21 dage siden · NAHansen
33Forfatteri og ensomhed
7 måneder, 24 dage siden · Wernn
221Hvad betyder én menneskehed for dig...
7 måneder, 29 dage siden · Wernn
27SAS
8 måneder siden · Morpheus
1HJÆÆLP
8 måneder, 2 dage siden · Morten Vesterga...
0Google Docs oversætter til engelsk!
8 måneder, 8 dage siden · Tryggevælde
34Musikinspiration
8 måneder, 10 dage siden · dino
379Gud
8 måneder, 13 dage siden · Wernn
0Yousee.
8 måneder, 16 dage siden · Savanti
0Opdateringer og Google Chrome.
8 måneder, 16 dage siden · MollyTrine
15Min roman.
8 måneder, 17 dage siden · dino
3Læser & Kritik, søges!
8 måneder, 22 dage siden · Morpheus
2Hvedekorns bud på hvad et godt digt...
8 måneder, 23 dage siden · hermanøv
19Penge-tro vs. religion eller?
8 måneder, 23 dage siden · dino
0Udbetaling Danmark
8 måneder, 27 dage siden · Savanti
1Skriveklub
8 måneder, 27 dage siden · Wernn
1Det blå EU
9 måneder siden · dino
2Hvad med en skrivekonkurrence for f...
9 måneder siden · hermanøv
3Synonymer
9 måneder, 2 dage siden · Engbo
5Verdens økonomi
9 måneder, 5 dage siden · dino
1470% sænkning af CO2 udslip
9 måneder, 5 dage siden · Wernn
0En molbohistorie?
9 måneder, 13 dage siden · dino
4som der
9 måneder, 14 dage siden · dino
3Findes der mon sådan en bog???
9 måneder, 14 dage siden · Savanti
12Rediger/slet kommentar
9 måneder, 20 dage siden · hermanøv
4Nytårstalen
9 måneder, 22 dage siden · dino
117Statsborgerskab
9 måneder, 25 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
12Julens indlæg
9 måneder, 28 dage siden · dino
3Fatter du det?
10 måneder, 4 dage siden · Wernn
7Redigering
10 måneder, 7 dage siden · NAHansen
65Demokrati
10 måneder, 9 dage siden · Wernn
20Udslettelse af selvet
10 måneder, 11 dage siden · Morpheus
39Løsrivelse - af provinser og hele l...
10 måneder, 16 dage siden · Wernn
1INTERVIEW TIL EN OSO OPGAVE.
10 måneder, 16 dage siden · Eddie
23Entropi og evolution
122Hvad er du taknemmelig for i dag?
10 måneder, 17 dage siden · Freema
3Det sner på fyldepennen kan jeg se
10 måneder, 17 dage siden · Freema
44Forskningsprojekt om konflikt og ko...
10 måneder, 17 dage siden · Wernn
2Hærværk
10 måneder, 19 dage siden · dino
1Journaliststuderende på jagt efter ...
10 måneder, 22 dage siden · Eddie
109Homofobi
10 måneder, 23 dage siden · leviP
20Det kimer nu til vinterfest
10 måneder, 27 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
11 måneder, 2 dage siden · Savanti
6Hvem ejer og driver fyldepennen.dk
11 måneder, 3 dage siden · Engbo
11El-biler
11 måneder, 4 dage siden · dino
8En lille opgave
11 måneder, 4 dage siden · dino
1Brug af navne i bøger?
11 måneder, 5 dage siden · Eddie
3Er der en vinkender tilstede?
11 måneder, 10 dage siden · ordkløver6
6Er E-sport sport?
11 måneder, 13 dage siden · dino
2Er man tvunget til tavshed?
11 måneder, 15 dage siden · Eddie
29Sentimentalitet
11 måneder, 17 dage siden · Wernn
5Pengetroen
11 måneder, 17 dage siden · Wernn
19Lykke
11 måneder, 22 dage siden · Engbo
53Politiske ideologier anno 2019
11 måneder, 23 dage siden · Wernn
2Gådemagerens Gade aka Svendborg Mys...
11 måneder, 28 dage siden · Jes B
1Det store intet
1 år, 1 dag siden · dino
5Bøger om at skrive
1 år siden · neran
16Køn
1 år siden · JohannesB
0Sekterisk aggression
1 år siden · dino
0Diskrimination af kvindesport?
1 år siden · dino
0Skrivegruppe Midtjylland
1 år siden · MissJPHC
47Er mænd mere jaloux end kvinder?
1 år siden · dino
0Gode fonde til rejselitteratur
1 år siden · Rejseforfattere...
2Uartige børn i gamle dage og idag
1 år, 1 måned siden · Engbo
6Lige margener?
1 år, 1 måned siden · Pia Hansen
1Hvad betyder
1 år, 1 måned siden · dino
3Børnebogsforfatter Søges
1 år, 1 måned siden · NAHansen

Ordet er frit

77Læserbreve
14 timer siden · Kåemer
8Etik af begrænsninger for tekst
1 måned siden · Emeli
446Kontraster
1 måned, 5 dage siden · Engbo
13Dagens anekdote
8Spansk
2 måneder, 23 dage siden · Savanti
4Hobbitten
3 måneder, 5 dage siden · Kafkaesque
18Komplimenter
3 måneder, 22 dage siden · Wernn
116Dagens Vits
3 måneder, 23 dage siden · Savanti
8Udødelige fortællinger
4 måneder, 4 dage siden · Engbo
3Droner
4 måneder, 5 dage siden · JohannesB
2Royalty
5 måneder, 15 dage siden · WeirdSpace
0Tillykke til dronningen
6 måneder, 9 dage siden · Savanti
15Liv andre steder?
7 måneder, 13 dage siden · spilskabet
1470% sænkning af CO2 udslip
9 måneder, 5 dage siden · Wernn
7Noget galt i halsen? Sprog og biolo...
23Entropi og evolution
2Hærværk
10 måneder, 19 dage siden · dino
0Gælds styrelsen .
11 måneder, 2 dage siden · Savanti
1Brug af navne i bøger?
11 måneder, 5 dage siden · Eddie
0Diskrimination af kvindesport?
1 år siden · dino
2Skrivegrupper eller blot makkere
1 år, 2 måneder siden · heksemutter
4Gætteleg
1 år, 4 måneder siden · Polo
3Udgivelse af digtsamling
1 år, 5 måneder siden · Fink
1Retstilstand og retssikkerhed
1 år, 7 måneder siden · Kattegat
2Mindre smerter når jeg skriver
1 år, 7 måneder siden · dino
4Gratis
1 år, 7 måneder siden · Savanti
2I gang.
1 år, 8 måneder siden · dino
5BESTAWARE....
1 år, 8 måneder siden · Kattegat
4Stavefejl.
1 år, 8 måneder siden · jebomik
0Fleksjobbers tilknytning til arbejd...
1 år, 8 måneder siden · knudkp
5Cookies og trejdepart!
1 år, 8 måneder siden · Titken Toft
0Annoncer på facebook!.
1 år, 8 måneder siden · Savanti
1Hjemløse !.
1Moderniseringsstyrelsen !.
1 år, 8 måneder siden · Kattegat
6Danske Bank
2Grænse politi .
2Klimaet .!.
1 år, 9 måneder siden · Savanti
0Medvirk i podcast.
1 år, 9 måneder siden · Rasmus C
0FebruaryFICTION
1 år, 9 måneder siden · Syrene Hvid
7Kromosomer
1 år, 10 måneder siden · Kattegat
5Med omtanke
1 år, 10 måneder siden · tope
10Forfatter
7Kulturen står i en stilstand, der k...
6Hvordan foretrækker du at sidde og ...
1 år, 10 måneder siden · jebomik
83Mand/kvinde
1 år, 10 måneder siden · dino
0En cool mand. En god historie.
1 år, 11 måneder siden · Morten Vesterga...
5Værdier
1 år, 11 måneder siden · Inghard
11NaNoWriMo
1 år, 11 måneder siden · Eddie
15Endestation - eller strengt nåleøje...
1 år, 11 måneder siden · tope
0Zenon, Newton og høeg
2 år siden · dino
11Dåseåbner
2 år siden · Kåemer
1Roman
2 år siden · Eddie
7Klimaet
2 år siden · dino
0Brevkassen er åben
2 år siden · Savanti
0En hyldest
2 år siden · Savanti
9Foreslag
2 år siden · Savanti
5Global opvarmning
2 år siden · Lille
7Pornografi
2 år siden · Kåemer
4Fjodor, Jussi, Lars og Jules.
2 år siden · dino
13Lysets Engel
2 år siden · Engbo
10Det at skrive
2 år siden · JacobPatrickPou...
11Sand identitet på Fyldepennen
2 år siden · Dyppepennen
5Skal vi skrive en gyser sammen?
2 år siden · smukkehjerte
0Kritik
2 år siden · Brehmer
0Bruger du cliffhangers i din tekst?
2 år siden · Dizzy76
8NaNoWriMo - National Novel Writing ...
3 år siden · Syrene Hvid
16Hvad er det der gør dig til forfatt...
3 år siden · Pino
1Emails til de stræbende
3 år siden · Kåemer
2Det der med at gøre opmærksom på si...
3 år siden · Bondekonen
1LÆSEKLUB ODENSE
3 år siden · Hairy Poetter
12Godt nok!
3 år siden · Morpho
3Fantasi
3 år siden · Kåemer
6Sprogets kodeks
3 år siden · Morpho
3slevudgivelse
3 år siden · Mons1957
16Symboler
3 år siden · Kattegat
1Hjælp til det meste
3 år siden · Bondekonen
1Bogblogevent for selvudgivere
3 år siden · Mons1957
12Lidt hjælp tak.
3 år siden · HanneR
10Hvad kan man dele i sin dagbog heri...
3 år siden · Tranborg85
5Hjælp til brainstorm.
3 år siden · Willow Gram
8Hvad betyder dine drømme for dig?
3 år siden · Miss-Leth
1Hvorfor?
3 år siden · Engbo
4At huske og glemme
3 år siden · dino
3Interview i medier, hvad har I ople...
3 år siden · Jeremy Dusk
8Ringenes Herre - igen.
3 år siden · Kåemer
6Science Fiction på dansk
3 år siden · Jeremy Dusk
1Skriveøvelser
3 år siden · Syrene Hvid
17Lydbøger
3 år siden · Engbo
2Jeg vil ikke brokke mig
3 år siden · Miss-Leth
16Replik medhjælper
4 år siden · Kåemer
8Den gode søn, en dukke og en stor s...
4 år siden · Engbo
7Undskyld, men det er MEGA træls
4 år siden · Miss-Leth
29Tror du på det overnaturlige?
4 år siden · Miss-Leth
1Plot råd
4 år siden · Vacca foeda
11Holger Drachmanns grav
4 år siden · Miss-Leth
10Dine drømme og minder!
4 år siden · Miss-Leth
7Tiden - igen igen
4 år siden · Engbo
0Klæd din mandlig person på til mask...
4 år siden · Miss-Leth
6Nyskerrigheden
4 år siden · Zofrost
3Hvis du skulle...
4 år siden · Zofrost
10Så hvis du skulle...
4 år siden · smukkehjerte
4Hvis solen kunne tale, hvad ville d...
4 år siden · smukkehjerte
3Hvilken bog?
4 år siden · Miss-Leth
7Artikelrække om udgivelse på Litter...
4 år siden · Jeremy Dusk
13Respons på koncept om ny publicerin...
4 år siden · dino
2Hvor er?
4 år siden · Miss-Leth
13Hjælp med navne
4 år siden · Miss-Leth
0HJÆLP :) grammatik
4 år siden · annkuh
6Hvad var det nu det hed??
4 år siden · Miss-Leth
4Fra digt til sang!
4 år siden · Miss-Leth
2Er folk sure?
4 år siden · Mons1957
2Forfattere & andet skrivende godtfo...
4 år siden · Anni Idorn
2Korrektur og tempo
4 år siden · Mikado
6Skydevåben
4 år siden · Fink
7Krænkelser
4 år siden · Jon Vest
0Kulturweekend 2016 - Ta' os på orde...
4 år siden · Jeremy Dusk
2Tak for nu
5 år siden · Mons1957
19Hate crimes på Fyldepennen ?
5 år siden · Jon Vest
22Voldtægt af piger/kvinder ?
5 år siden · Fink
9Navn til podcast.
5 år siden · Brakvand
14Organdonation
5 år siden · dino
11Jeg søger en person
5 år siden · Miss-Leth
11Behøver man blive bedømt på sit køn...
5 år siden · Josefine Hyldah...
10Online Skrivegruppe
5 år siden · KitKatten
2Studentergave
5 år siden · Zofrost
28Debatter om forlag
5 år siden · dino
33Mellemgaard
5 år siden · dino
6Etiske overvejelser
5 år siden · Mikala
3Amazon Com eller uk
5 år siden · Alicha
2Ny sang - Let her fly
5 år siden · frejasdixie
2Ambassadør for Litteratursiden.dk
5 år siden · Lisa_F
17Drømme til historier
5 år siden · dino
1Ambassadør for LItteratursiden.dk
5 år siden · Mons1957
35Skal vi tage vores drømme alvorligt...
5 år siden · westendahl
4Hvem skal med?
5 år siden · Miss-Leth
5Erfaringer med forfatterskolen?
5 år siden · Morten Vesterga...
15Ærlighed
5 år siden · Engbo
4Er der øde øer omkring England, Sko...
5 år siden · Miss-Leth
9Et træ i skoven
5 år siden · Kåemer